• Anonym (fundersam)

Pirrningar i armar och ben

Det började för ca 2 veckor sen med pirrningar i vänster hand och underarm. Kom ibland, och handen kunde rent av domna. Sen började det i andra handen och armen också, och även i fötter och ben. Kom allt oftare, och den här veckan har jag haft pirrningar konstant. Intensiteten går lite i vågor, men trenden är att de blir värre. I natt var de så intensiva att jag vaknade av dem efter bara ett par timmars sömn. Och även om pirrningarna höll sig främst till hela armarna och hela benen så var hela kroppen påverkad på något vis. Det kliade lite på ryggen och framsidan, jag kände mig allmänt olustigt och nästan lite skakig. Jag gjorde vad jag kunde för att vara lugn och slappna av men kunde ändå inte somna om pga intensiteten i pirrningarna.

Pirrningarna känns precis som myrornas krig ser ut (som man fick på TV:n när bilden inte fungerade). Eller, precis som när en kroppsdel har somnat och är på väg att vakna till.

Och ja, jag kommer nämna detta för min läkare som jag snart ändå ska prata med.

Det jag undrar är om någon av er upplevt något liknande? Och om det kan vara något relativt banalt/ofarligt? (och inte nödvändigtvis MS eller så)

• Svar på tråden Pirrningar i armar och ben
  • Anonym

...eller stress...diskbråck ??

• Anonym

Har så - men i ett ben och armén på samma sida.

• Anonym

Har som TS domningar i ena halvan av kroppen. Kan vakna av det på natten att halva kroppen är som förlamad men går över ganska snabbt. Har också som sockerdricka över ryggen och benet och armen somnar lätt när jag går eller vilar. När jag sitter kan domning snabbt komma också. Under utredning.

• Anonym

Måste bara tipsa om "min" sjukdom som är såpass ovanlig att  många läkare inte känner till den.
    Denna sjukdom ger de typiska symptomen med domningar och pirrningar i händer och fötter ...framförallt..somnar lätt när man sitter med benen i kors tex, eller bär tunga kassar så somnar fingrar..osv.. sjukdomen går under förkortningen hnpp, be dom kolla upp det! de kan mäta med ström hur dina nerver fungerar samt ta blodprov för att fastställa diagnosen. lycka till!!!

• Anonym

har fått tid för ett andra fri. såg nu att det bara är huvudet. kan man se om det skulle vara något med nacken eller diskbråck eller reumatism eller tros eller annat...

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-17 08:16:46 följande:
    Hälsokost har någon tablett med magnesium, omega3 och vitamin d3 - kanske kan vara något??!!
    ja då jag har piirighet i kroppen och kryper ibland kanske behöver magnesium tror jag det är kanske något annat också
    Gråter
  • Anonym (Pirrig)

Jag får också pirrningar, oftast i benen (framsida lår). Det kan driva mig till vansinne och det är väl för att man tänker på det hela tiden. Det kan sitta i flera veckor, sedan försvinna ett tag och sen komma tillbaka igen. Jag lider även av muskelryckningar som poppar upp lite överallt på kroppen. Har dragits med detta i flera år och tagit en massa prover. I år märkte jag att efter ca 3 veckor in på min 5v. semester, så var jag i princip symptomfri. Inget pirr och inga muskelryckningar. Efter 1 dag på jobbet var allt tillbaka igen. Jag tror nog att de flesta av oss som har dessa symptom lider av inre spänningar och oro, det är inte säkert att man själv tycker att man är spänd eller orolig. Jag har provat magnesium m.m. men det har ingen effekt, gått hos en psykolog, men inget hjälper, så vad fan gör man? Det är svårt att verkligen slappna av och inte oroa sig för ditt och datt, men skulle man klara det så skulle säkert detta klinga av..

• Anonym

Jag har faktiskt mest stickningar just när jag slappnar av och tex på natten kan jag vakna av att det nästan är förlamat...

• Anonym (Orolig!!)

Jag har ibland bränningar i ansiktet och på halsen, i huden. Har varit yr i flera veckor. Just yrsel har jag fått till och från nån gång per år. Bränningarna gör mig jätteorolig. Får även ibland rysningar i ena benet. Vaknar tidigt och har hög puls och måste springa på toa och bajsa på stört när jag vaknat varje morgon och är då väldans lös i magen.

Suck.

Hade för åtta år sen samma elände, men mycket mer bränningar och fick till slut inflammation på varje synnerv innan allt försvann. Födde sen fyra barn och har mellan graviditeterna haft yrsel och halsont då jag försökt träna.

Ska få hjärnan röntgad men har inte fått nån tid. 

• Anonym (hallencreutz89)
    MizzTez skrev 2011-07-10 21:33:41 följande:
    Men hur hade du då? Konstant somnade ben? Hade du nå andra symptom?
    De hade somnat helt.. Det började med att det hölgg i fötterna nån kväll som om nån knivhögg mig typ, sen domnade de liksom bort, det var som att de somnat, bara att de inte vaknade helt sen. Det var nog alla sympotom jag hade, sen kunde jag ju inte kissa ordetnligt heller eftersom jag inte hade full känsel och musklerna var lite domnade, men det var ju inget jag märkte förrän jag las in på sjukhuset och de upptäckte att jag hade 6 dl urin  kvar EFTER att jag trodde jag kissat färdigt
  • Anonym (Liknande)

samma här, domningar i ena kroppshalvan. Åkte till akuten när ansiktet började domna. Läkarna kunde inte säga vad det var, det följde ingen (känd) sjukdomsbild. Frågan kom om jag haft migrän på senare tid. Nej, svarade jag, men kom sen på att jag ofta sett "glitter", alltså lysande små punkter på senare tiden. Vilket kan ha med migrän att göra har jag för mig...

vet inte, nerverna är väl överbelastade på något sätt.

• Anonym (Liknande)
    Anonym (Orolig!!) skrev 2012-10-22 10:06:32 följande:
    Jag har ibland bränningar i ansiktet och på halsen, i huden. Har varit yr i flera veckor. Just yrsel har jag fått till och från nån gång per år. Bränningarna gör mig jätteorolig. Får även ibland rysningar i ena benet. Vaknar tidigt och har hög puls och måste springa på toa och bajsa på stört när jag vaknat varje morgon och är då väldans lös i magen.

Suck.

Hade för åtta år sen samma elände, men mycket mer bränningar och fick till slut inflammation på varje synnerv innan allt försvann. Födde sen fyra barn och har mellan graviditeterna haft yrsel och halsont då jag försökt träna.

Ska få hjärnan röntgad men har inte fått nån tid. 
    Ojdå! Det där med magen känner jag igen... Springer varje morgon till toan, alltid lös.
  • Anonym (M)

Hej! Hur har det gått för er med ensidiga symptom? Jag har liknande och skulle gärna vilja höra hur det gick för er, hoppas ni fortfarande är aktiva!

Svar på tråden Pirrningar i armar och ben