• Wagram

Eventuell flytt till Paris -skall vi vaga?

Vi bor for tillfallet i USA med tva barn (1 och 4 ar gamla). som ar fodda har. Vi talar bada franska, vilket ar min mans modersmal, och barnen (atminstone det som talar) ar tresprakiga. Nu har maken fatt erbjudande om jobb i Paris. Det later lockande, men jag undrar hur vardagen ar i Paris. Ni som bor eller har bott dar, vilka var de storsta for- respektive nackdelarna? Hur latt eller svart ar det att fa jobb som utlanning? Jag har doktorerat i franska och kan aven undervisa svenska, oversatta eller liknande. Hur bra eller daligt fungerar barnomsorg, skola, vard, transporter osv? Foretaget kommer att betala vart boende. Vad tycker ni, skall vi vaga ta steget? All information ar av intresse!

• Svar på tråden Eventuell flytt till Paris -skall vi vaga?
  • Wagram

Tack for all info angaende Lycee International! Da kan vi stryka den ocksa fran listan, nagon elitskola ar jag inte intresserad av.

• Laurentia
    Wagram skrev 2010-01-15 16:48:45 följande:
    Tack for all info angaende Lycee International! Da kan vi stryka den ocksa fran listan, nagon elitskola ar jag inte intresserad av.
    Lycée International är nog egentligen inte mycket mer elitistisk än vilken annan fransk skola som helst. Skillnaden är att de har bättre förutsättningar att nå önskade resultat, då de har högt söktryck och kan välja sina elever efter tidigare studieresultat.
  • siamusen
    Laurentia skrev 2010-01-18 08:36:57 följande:
    Lycée International är nog egentligen inte mycket mer elitistisk än vilken annan fransk skola som helst. Skillnaden är att de har bättre förutsättningar att nå önskade resultat, då de har högt söktryck och kan välja sina elever efter tidigare studieresultat.
    Kan nog stämma det med. Vet att vår 8-arige granne gick pa engelska sektionen och hade 8 sidiga uppsatser att skriva,vilket jag tycker verkar avancerat jämfört med när jag gick i skolan. Dvs 100 ar sen ungefär
  • Wagram
    Laurentia skrev 2010-01-18 08:36:57 följande:
    Ja, det ar kanske sa. Hur som helst later det inte som nagot for oss. Jag kan nog se till att han far anvanda engelska sammanlagt tva halvdagar i veckan pa ett billigare och enklare satt. Dessutom vill vi bo i Paris, sa om man maste bo inom upptagningsomradet sa blir det anda inte aktuellt.
  • Wagram

Hej igen! tankte bara tala om att det nu ar bestamt att vi flyttar till Paris (troligtvis i juli). Foretaget hjalper oss att hitta lagenhet, och vi kommer be dem att leta i narheten av Ecole Active Bilingue )Parc Monceau) dar vi hoppas fa in sonen. Stort tack for alla svar!

• Pistou

Hejsan,
    Tänkte bara titta in och önska lycka till inför den stundande Paris-flytten (även om det fortfarande är några månader dit). Vi åker dit med jämna mellanrum, så jag träffas gärna någon gång. Kul om ni hamnar i 8:e eller 17:e! Hör gärna av dig (här eller på "fejjan"  ville inte skriva där om er flytt inte är helt officiell än) om du behöver fler tips eller råd, så kan jag kanske hjälpa till!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Wagram
    Pistou skrev 2010-03-10 15:06:41 följande:
    Hejsan, Tänkte bara titta in och önska lycka till inför den stundande Paris-flytten (även om det fortfarande är några månader dit). Vi åker dit med jämna mellanrum, så jag träffas gärna någon gång. Kul om ni hamnar i 8:e eller 17:e! Hör gärna av dig (här eller på "fejjan"  ville inte skriva där om er flytt inte är helt officiell än) om du behöver fler tips eller råd, så kan jag kanske hjälpa till!
    Hej! Tack for erbjudande om hjalp! Det stammer att flytten inte er helt officiell annu, sa du tankte ratt. Jag behover faktiskt ett rad redan nu av dig eller nagon annan i traden. Jag maste skriva ett franskt cv (har kanske, kanske, kanske ett jobb pa G, helt oforhappandes), och jag har googlat lite och fatt fram hur det ska se ut. Jag vet att man maste skriva civilstand (aven om jag absolut inte fattar varfor), men maste man ocksa skriva hur manga barn de har och hur gamla de ar? Det har ju absolut ingen relevans for jobbet. Men om jag inte skriver det och det kommer fram senare ses det som att jag forsokt dolja det da?
  • Pistou

Jag har inte någon stor erfarenhet av att skriva cv på franska, men jag kan bekräfta att civilstånd ofta framgår på franska cv:n, liksom antalet barn. Dessutom har jag ofta sett att många har ett foto i passformat (fast det går nog lika bra med andra format också) längst upp till höger på den första sidan (vilket kanske är rätt otidsenligt när många talar för anonyma/könsneutrala cv:n, men det dröjer nog ett tag innan det blir standard...).

• Wagram

Jag kanner att civilstand kan jag val skriva om de vill veta, men hur manga barn jag har tycker jag inte de har med att gora (det har de egentligen inte med mitt civilstand heller, men det kan jag anda acceptera).

• Wagram

Jag har forresten ytterligare en fraga som Siamusen redan hjalpt mig lite pa traven med. Jag undrar hur jag kan ta reda pa om vara amerikanska bilstolar ar godkanda i Frankrike. Jag har kollat pa Graco och Britax hemsidor, och deras franska modeller ser likadana ut som vara, men de heter inte samma och jag vet inte om det finns nagon skillnad pa dem. Ar det nagon som vet om fransk lag kraver att stolarna skall vara godkanda i EU eller om det bara ar en rekommendation? Vi vet ju att vara stolar ar sakra och vill ogarna kopa nya om vi inte ar tvungna. (Vi har en Britax Marathon och en Graco 3in1 om det sager nagon nagot).

• Laurentia

Ett franskt CV inleds mycket riktigt med personuppgifter, vilket brukar innebära namn, födelsedatum, civilstånd, körkort och nationalitet. Antal barn har jag inte sett i min branch, men däremot på de ansökningar vi fick in när vi sökte barnflicka.

Då jag sökte jobb i Frankrike skrev jag med mitt civilstånd på mitt CV, men nämnde inte att jag hade två barn. Det har ingen relevans i mitt yrke, så jag ansåg inte att det hörde dit. Med undantag av VD:n för det företag där jag nu jobbar var det ingen som ens ställde frågan. Alla antog nog helt enkelt att jag inte hade barn, eller brydde sig inte om det. Ingen av de fyra-fem intervjuer jag var på tog upp mitt privatliv, utan de handlade uteslutande om min kompetens och om min tidigare erfarenhet.

När min nuvarande VD ställde frågan undrade jag, fast på ett trevligt sätt, hur det var relevant för jobbet. Han sa att det inte hade med jobbet att göra, utan att han bara ville veta mer om mig som person. Eftersom jag kände att jobbet redan var mitt svarade jag då på frågan.

Jag har aldrig haft ett foto på mitt CV, men jag ser att många som söker praktikplats eller annat hos oss har det. Det känns för min del helt irrelevant.

Bilstolar måste vara EU-godkända för att få användas. Däremot räcker det säkert att den modell som säljs i Europa är det, om enda skillnaden mot den ni har är namnet. Kontakta Graco/Britax i Frankrike och hör med dem.

• Pistou

Kitty:
    Jag frågade min man idag hur han tror det kommer sig att frasmännen gärna uppger civilstånd och antal barn i sitt cv. Han är övertygad om att det är en statusfråga. I synnerhet för män tror jag att det stämmer. En gift man som har barn, ger helt enkelt ett seriöst intryck i Frankrike. Sedan har väl bruket förts vidare till kvinnors cv, vilket är lite underligt eftersom moderskapet väl oftast ligger kvinnor i fatet när det gäller att söka jobb.

Jag kan dock mycket väl förstå att det får dig att höja på ögonbrynen, eftersom detta är något som aldrig skulle lyftas fram i en amerikansk resumé.

• Laurentia

Det stämmer som Pistou säger att det är en fråga om status och, skulle jag vilja tillägga, "normalitet", att ha familj. Min man skriver i sitt CV att han är gift och har två barn, då han vet att det kommer att ses som positivt. Dessutom kommer ingen att ställa ytterligare frågor, då han som man ändå inte förväntas vara föräldraledig eller jobba deltid.

I mitt fall så vet jag inte om det hade vägt positivt eller negativt. Å ena sidan anses man "färdig" med barnafödandet om man redan har två barn, eftersom det statistiskt sett är vanligare med två barn än med tre. (Att som 30-åring nämna i sitt CV att man har ett barn i treårsåldern är däremot ett karriärsmässigt självmord.) Å andra sidan kanske arbetsgivaren misstänker att jag överväger att arbeta 80%, vilket man som tvåbarnsförälder med barn under 3 år har laglig rätt till. Dessutom kan man ju anta att en småbarnsmamma inte kommer att prioritera övertid framför att hämta barn på dagis.

På det hela taget tror jag ändå att en fransk arbetsgivare bryr sig mindre om familjesituationen än vad en svensk gör. Detta eftersom man har kortare föräldraledighet (16 veckor för första och andra barnet, 26 veckor för tredje) och färre VAB-dagar (tre dagars obetald ledighet är lagstiftat minimum). Franska småbarnsmammor jobbar i högre utsträckning än svenska, dock ofta 80%, eftersom barnen går i skolan fyra dagar i veckan.

• Wagram

Intressant angaende franska cv! Jag tror att jag kommer skriva att jag ar gift men inte skriva nagot om barnen (fast da kanske de tror att jag inga har men snart kommer att skaffa?). Ar det nagon som vet var man kan hitta exempel pa franska cv?

• MrsCinderella

Hej!

hur gar det for er, undrar en mamma med tvillingbebisar som bor i närheten av Parc Monceau......

mrsC

• Wagram

Jahapp, nu är det alldeles strax dax för oss att åka. På onsdag bär det av till Paris, och två dagar senare flyttar vi in i vår fina lägenhet i 17e. Om någon som läser detta befinner sig i närheten får ni gärna höra av er så kanske vi kan träffas!

Svar på tråden Eventuell flytt till Paris -skall vi vaga?