• Nr 14

Hur mycket bitmärken & slag ska man acceptera från dagis?

Hej!

Dottern har gått på dagis 6 månader. Det finns en jämnårig tjej där (2 år) som hela tiden varit elak mot de andra barnen oavsett om de är äldre eller yngre. Nu har min dotter blivit offer för henne och har berättat själv liksom dagisfröknarna har berättat för mig hur denna tjejen slår henne med både knytnävar och leksaker. Senast hade hon ett stort bitmärke på armen. Fröknarna försöker se efter den bråkiga tjejen men de kan ju inte ha konstant bevakning heller förstår jag. En dag vid hämtningen slog hon min dotter i ansiktet så det small. Fröknarna försöker få min dotter att "tuffa till sig" och säga ifrån men varför ska hon behöva det? Hon ska väl inte behöva ändra på sig för att denna tjejen är elak?

Min dotters inskolning tog lång tid och jag är rädd att hon snart inte vill gå till dagis för hon pratar mycket om denna tjejen och hur elak hon är.

Vad kan man "kräva" ska hända? Den bråkiga tjejens båda föräldrar är arbetslösa så de kunde gott vara med på dagis och själva styra upp sin dotter alternativt ha henne hemma en period. Andra föräldrar har också reagerat. Vad kan jag göra som förälder? Nån mer som varit i samma sits?

• Svar på tråden Hur mycket bitmärken & slag ska man acceptera från dagis?
  • Nr 14

Krabbanoss: "Visst ska FSK agera, men som "utomstående" kanske det inte märks av...jag menar helt enkelt att TS eg inte vet vad som försigår bakom kulisserna!
    För gjorde hon det skulle det ju innebära att personalen brutit mot tystnadsplikten."

Vad menar du med detta med tystnadsplikten? Undrar lite för det som försiggår bakom kulisserna är att en tjej bits/bråkar/ och är allmänt störig, inte bara mot min dotter, och detta har fröknarna berättat. Menar du att de har namngett vilket barn det är som bits eller att det skulle vara en ev utredning på gång?

• krabbanoss

Nr 14 skrev 2009-12-12 21:27:29 följande:

Krabbanoss: "Visst ska FSK agera, men som "utomstående" kanske det inte märks av...jag menar helt enkelt att TS eg inte vet vad som försigår bakom kulisserna! För gjorde hon det skulle det ju innebära att personalen brutit mot tystnadsplikten."Vad menar du med detta med tystnadsplikten? Undrar lite för det som försiggår bakom kulisserna är att en tjej bits/bråkar/ och är allmänt störig, inte bara mot min dotter, och detta har fröknarna berättat. Menar du att de har namngett vilket barn det är som bits eller att det skulle vara en ev utredning på gång?
    Jag menar bara att FSK personalen inte får tala om för dig hur de tänker runt "bit-barnet". Dvs om de funderar på att anmäla till soc, söker resurs osv...
    Som förälder kan det då uppfattas som att FSK inte tar tag i problemet, men som jag skrev ovan så kan inte FSK personalen berätta vad de gör/tänker göra, detta pga tystnasplikten.
  • Hej och Hopp

Självklart ska inget barn behöva bli slaget eller bitet men att en liten två-åring har det beteendet behöver verkligen inte betyda vare sig att hon far illa eller mår dåligt. hon kan helt enkelt ha upptäckt ett effektivt sätt att få uppmärksamhet eller få igenom sin vilja och så fortsätter hon med det. Det behöver inte vara ett dugg "fel" på vare sig henne eller hennes föräldrar. Me nsjälvklart måste pedagogerna arbeta aktivt med henne och gruppen för att få henne att bryta beteendet. Ett sätt kan ju faktiskt vara att stötta de andra barnen att säga ifrån. Det betyder inte att de ska ändra på din lilla flicka eller lägga skulden på henne men beteenden i grupper är just beteenden i grupper - genom att bryta den "dans som pågår genom att ena parten byter danssteg kan leda till att den andra parten blir tvungen att byta dans den med"

Missförstå mig inte - jag är absolut motståndare till att uppmana barn att slå tillbaka och liknande och de vuxna har det absoluta ansvaret men är det så fel om din dotter lär sig sätta upp handen och bestämt säga stopp till exempel? Givetvis krävs punktmarkering av tjejen också så att de andra barnens nej får stöttning - inte ska de bli slagna eller bitna - absolut inte!

Och, ja de bryter mot sin tystnadsplikt genom att namnge barnet för dig!
    Hoppas det snart blir bättre för din lilla tjej!

• Dr Mupp

Jag har varit på andra sidan med ett barn som slogs och knuffades. En gång höll det på att gå riktigt illa då han knuffade till en ettåring i kanan, var bara ren tur att hon inte föll ner och gjorde illa sig.

I hans fall handlade det inte om att han hade det dålig hemma eller var ouppfostrad eller otrygg vilket många tycks tro så fort det handlar om "bråkiga" småbarn. Nej i hans fall (och så är det för de flesta bit och slagbarn) handlade helt enkelt om bristande språk och en vilja om att få vara ifred. För honom var och är det jobbigt när de andra barnen tar leksaker eller stör honom. Han trivs bäst med att sitta och pula för sig själv och vill han leka med andra så tar han eget initiativ. De andra barnen kunde dock inte låta honom vara ifred, de ville ju också leka med honom och med de saker som han lekte med. Eftersom han inte kunde säga sluta, låt mig vara ifred så knuffade eller slog han. Det var det enda sätt han kunde få bort de andra barnen. Men sen kom språket och när språket kom så försvann det bråkiga beteendet.

Dagis jobbade aktivt med punktmarkering och visade och rpatade om hur man skulle göra istället. De berättade även för de andra barnen att han faktiskt ville leka ensanm.

• o0Misan0o
    Nr 14 skrev 2009-12-10 22:06:27 följande:
    Linsenstinsen: Jag tycker det är as-jobbigt att min lilla dotter inte har det bra på dagis. Tur nog trivs hon med övriga där, men hon pratar mycket om den bråkiga tjejen och visar hur hon rycker och drar i kläder och hår... Snyft! Anar att den bråkiga tjejen inte har det så lätt. Unga föräldrar som festar och mamman rökte hela graviditeten... Ska avvakta något men sen kräva att något görs!
    Vad har det med saken att göra om föräldrarna är unga och mamman rökte?? Det är ju säkert därför barnet beter sej som det gör.. verkligen..

Till saken: Nej, det är inte din dotter som ska ändra på sej, vad ger det för budskap? Jo att hon har gjort fel och att hon därför måste ändra på sej, och så ska det inte vara! Alla barn har rätt att känna sej trygga på dagis och föräldrarna ska kunna känna sej trygga att lämna barnen!
  • Höst flickan

men herregud!!!
    Din dotter ska INTE tuffa till sig!!
    därimot ska den andra ungen ha en ordentlig tillsägelse/a konsikvenshandling!

Skulle bytt dagis el verkligen frågasatt deras utbildning!!

♥God jul♥
  • Verbalize
    Höst flickan skrev 2009-12-14 08:54:45 följande:
    men herregud!!!Din dotter ska INTE tuffa till sig!!därimot ska den andra ungen ha en ordentlig tillsägelse/a konsikvenshandling!Skulle bytt dagis el verkligen frågasatt deras utbildning!!
    vad vet ett 2 årigt barn om konsekvenser?

Det är ju personalens ansvar o se till att alla barnen är trygga o har det bra.... Fixar dom inte det får dom lov att ta in extra resurs.....

Tycker absolut inte man ska klandra *Ungen*
    Fuck me like you hate me
  • SaramedM

Nr 14 skrev 2009-12-12 21:27:29 följande:

Krabbanoss: "Visst ska FSK agera, men som "utomstående" kanske det inte märks av...jag menar helt enkelt att TS eg inte vet vad som försigår bakom kulisserna! För gjorde hon det skulle det ju innebära att personalen brutit mot tystnadsplikten."Vad menar du med detta med tystnadsplikten? Undrar lite för det som försiggår bakom kulisserna är att en tjej bits/bråkar/ och är allmänt störig, inte bara mot min dotter, och detta har fröknarna berättat. Menar du att de har namngett vilket barn det är som bits eller att det skulle vara en ev utredning på gång?
    De bryter mot tystandsplikten när de berättar hur de arbetar runt det och att berätta om utredningen är ett allvarligt brott mot tystnadsplikten
  • Nr 14

Hej!
    Tjejen fortsätter att slåss och bita och i vår kommun finns inte pengar till nåt, definitivt inte till nån extra resurs... Det får inte ens den andra förskolan som har ett gravt handikappat barn hos sig!

oOMisanOo: Som jag skrivit ovan - jag generaliserar inte unga föräldrar som dåliga föräldrar men just denna flickans föräldrar är väldigt ansvarslösa i sitt övriga beteende och flickan bor/uppfostras mer av sin moster än sina föräldrar som prioriterar festande... Vad gäller rökning kanske det inte kan förklara just denna flickans beteende mendet är ju konstaterat inom forsking att rökning definitivt inte är bra för barn under graviditeten.

Höstflickan: Kan berätta att ingen i personalen har utbildning. De tillhör det gamla gardet (från tiden när dinosaurierna härskade på jorden!) och har varit dagmammor tidigare. Inte sagt att detta på nåt vis är sämre, kanske faktiskt bättre ibland men med tanke på deras ålder känns det ibland som om de skulle behöva få höra talas om den nyare pedagogiken kanske...

• drömhus

Nr 14 skrev 2009-12-16 10:01:51 följande:

Höstflickan: Kan berätta att ingen i personalen har utbildning. De tillhör det gamla gardet (från tiden när dinosaurierna härskade på jorden!) och har varit dagmammor tidigare. Inte sagt att detta på nåt vis är sämre, kanske faktiskt bättre ibland men med tanke på deras ålder känns det ibland som om de skulle behöva få höra talas om den nyare pedagogiken kanske...
    Men åh!!! Kan du inte byta förskola? Det är verkligen pest när INGEN på avdelningen har utbildning.
  • Tygtiiger

Nr 14: byt dagis. Det hade jag gjort. Jag upplevde verkligen att våra pedagoger VISSTE vad de gjorde när de hanterade vår sons bitperiod. Erfarenhet är inte allt här i världen, det hjälper verkligen med en bra pedagogisk utbildning i grunden.

• o0Misan0o
    Nr 14 skrev 2009-12-16 10:01:51 följande:
     oOMisanOo: Som jag skrivit ovan - jag generaliserar inte unga föräldrar som dåliga föräldrar men just denna flickans föräldrar är väldigt ansvarslösa i sitt övriga beteende och flickan bor/uppfostras mer av sin moster än sina föräldrar som prioriterar festande... Vad gäller rökning kanske det inte kan förklara just denna flickans beteende mendet är ju konstaterat inom forsking att rökning definitivt inte är bra för barn under graviditeten.
    Nej det vet nog alla (hoppas man) att rökning inte är bra varken under graviditet eller efter, men har då aldrig hört att barnen blir våldsamma av rökande mammor =/
    OM de inte sköter uppfostran kan ju i alla högsta grad ha med flickans beteende att göra, men knappast det faktum att de är unga och röker =)

Har ingen i personalen utbildning? Vad säger förskolechefen, har ni vart i kontakt med henne/honom?
Svar på tråden Hur mycket bitmärken & slag ska man acceptera från dagis?