Smålands jänta i storstaden skrev 2009-12-10 22:35:16 följande:
Sitter här och funderar på hur nattarbete påverkar mammakroppen men framför allt hur det påverkar fostret? Finns det större risk att barnet föds med missbildningr/handikapp pga att man har jobbat natt? Är i vecka 11 nu och enligt min barnmorska så rekomenderade hon inte att jobba natt men avrådde inte heller!? blev inte klok på det hon sa men hon menade på att om man jobbar natt så påverkar det barnet i magen så att det inte växer som det ska?? Har sedan dess funderat och funderat på om det påverkar mer än vad hon sa då, då hon inte råder gravida att jobba natt??? Snälla hjälp mig att bli klokare....
Min barnmorska sa att det inte var någon fara alls, hon sa bara att drick inte kaffe för sent in på natten så att jag inte skulle vara vaken och inte sova sen. Men hon avrådde det inte. Och jag har jobbat natt hela tiden ( är i v 17 imorgon) Så i 5 månader har jag jobbat natt.. Känn efter i din egen kropp och känner du inte att du fixar det så får du kanske begära ( om det finns möjligheter) att få jobba dag?
Men bara du kan sova och ta de lugnt sen när du kommer så är det är ju lugnt :)
Jag kan inte sova längre än till 13 och jag börjar bli väldigt trött på det och kan inte jobba 3 nätter i rad heller. Men man får ju anpassa sig och ha god kontakt med sin chef :)
Lycka till