• Smålands jänta i storstaden

gravid och jobbar natt, risker???

Sitter här och funderar på hur nattarbete påverkar mammakroppen men framför allt hur det påverkar fostret?
    Finns det större risk att barnet föds med missbildningr/handikapp pga att man har jobbat natt?
    Är i vecka 11 nu och enligt min barnmorska så rekomenderade hon inte att jobba natt men avrådde inte heller!? blev inte klok på det hon sa men hon menade på att om man jobbar natt så påverkar det barnet i magen så att det inte växer som det ska??
    Har sedan dess funderat och funderat på om det påverkar mer än vad hon sa då, då hon inte råder gravida att jobba natt???
    Snälla hjälp mig att bli klokare....

• Svar på tråden gravid och jobbar natt, risker???
  • RMM

Är gravid efter IVF. Min läkare sade att nattarbete eller dagarbete inte har någon betydelse för fertilitet eller graviditet så länge man känner att kroppen mår bra. Jag kan både äta och sova och jag är faktiskt aldrig mått så bra som sedan jag började arbeta endast natt för ett par år sedan.

• lördagsgodis

Jag har haft mf och var till en läkare som sa att jag absolut inte skulle jobba natt för det ökar risken för just mf och kan stressa både mamman och barnet så jag slutade faktiskt eftersom jag inte ville ta några risker. Men alla läkare säger olika och om man mår bra borde det ju inte vara några problem...

• Siennaa
    Smålands jänta i storstaden skrev 2009-12-10 22:35:16 följande:
    Sitter här och funderar på hur nattarbete påverkar mammakroppen men framför allt hur det påverkar fostret? Finns det större risk att barnet föds med missbildningr/handikapp pga att man har jobbat natt? Är i vecka 11 nu och enligt min barnmorska så rekomenderade hon inte att jobba natt men avrådde inte heller!? blev inte klok på det hon sa men hon menade på att om man jobbar natt så påverkar det barnet i magen så att det inte växer som det ska?? Har sedan dess funderat och funderat på om det påverkar mer än vad hon sa då, då hon inte råder gravida att jobba natt??? Snälla hjälp mig att bli klokare....
    Min barnmorska sa att det inte var någon fara alls, hon sa bara att drick inte kaffe för sent in på natten så att jag inte skulle vara vaken och inte sova sen. Men hon avrådde det inte. Och jag har jobbat natt hela tiden ( är i v 17 imorgon) Så i 5 månader har jag jobbat natt.. Känn efter i din egen kropp och känner du inte att du fixar det så får du kanske begära ( om det finns möjligheter) att få jobba dag?
    Men bara du kan sova och ta de lugnt sen när du kommer så är det är ju lugnt :) 
    Jag kan inte sova längre än till 13 och jag börjar bli väldigt trött på det och kan inte jobba 3 nätter i rad heller. Men man får ju anpassa sig och ha god kontakt med sin chef :)
    Lycka till 
  • Hanna36

Jag jobbade natt när jag var gravid, och det var ingen fara sa de till mig??

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Snowy

Min BM sa oxo att det inte var bra att jobba natt, men hon gav aldrig någon bra förklaring.
    Men för vissa, som mig, som är väldigt morgontrötta och kvällspigga så tror jag det nästan är bättre... Behöver inte känna stress över att komma upp på morgonen å så. Men man får väl lyssna på kroppen, säger den ifrån får man byta från natt till dag.

• nica83

Tror som övriga att det säkert inte är någon fara så länge du känner att du mår bra och kan sova ordentligt den tiden du inte arbetar samt att arbetet inte är fysiskt tungt eller extremt stressigt. Är du orolig så se över möjligheten att byta till dagarbete.

Fostret bör ju inte påverkas mer än att han/hon kan ha en vänd dygnsrytm i och med att han/hon sover då du sover.

- Lycklig mamma till J -
  • luddegos

Jobbar natt som sjuksköterska på en vårdavdelning sedan 2 år tillbaka och har innan dess arbetat dagtid.

När jag var gravid med mina två pojkar så blev jag sjukskriven pga hotande förtidsbörd r/t sammandragningar. Dagtid är det väldigt stressigt på mitt jobb. Nu när jag arbetar natt känner jag att jag trots att vi sällan är fler än två stycken så är det mkt lugnare och jag känner ej av stressen alls på samma sätt. JAg sover toppenbra på dagen. Sover ca 3-4 timmar innan jag går på mitt första pass och ca 7 timmar mellan mina pass och ca 5 timmar efter sista passet. Känner därför att jag är utvilad. Mkt mer dessutom med tanke på att mina barn är på förskola på dagarna när jag sover och inte väcker mig som de annars gärna gör nattetid.

Jag arbetar aldrig mer än två nätter på raken och är däremellan ledig 3-4 nätter innan jag jobbar på nytt.

För mig tror jag inte att det är skadligt att arbeta natt, snarare tvärtom. Känner mig mkt mer harmonisk som människa.

Fast jag tror att sömnen är det som är viktigt i sammanhanget. Utan bra sömn dagtid ska man INTE arbeta natt!

Ludvig & Hugo.......kärlek
  • luddegos

Kan tillägga att jag är gravid i v 21

Ludvig & Hugo.......kärlek
  • Smålands jänta i storstaden

Tyvärr så slutade den graviditeten i MF, kanske att jag hade det på känn? kansek natt arbetet påverkade? kommer många frågor som vi aldrig kommer att få svar på men tack för era svar!

Nu har jag slutat jobba natt och hoppas på att det ska hjälpa mig att få behålla en graviditet! (haft 2 MF nu )

Svar på tråden gravid och jobbar natt, risker???