• MittNamn

14-åring tattuering

M in dotter vill ha en tattuering.

Hon vill bara ha 2 på sina knogar.
    På lillfingret ett hjärta, och på ringfingret en rosett..
    Hon är väldigt nålrädd, så..
    KOmmer det göra jätteont?
    Någon som vet ungefär hur mycket kostar?

• Svar på tråden 14-åring tattuering
  • Hannah76
    Oi Benge skrev 2010-01-12 04:04:10 följande:
    Jag är 16, har 3 tattueringar på händerna, en stjärna, ett kors på fingret, och mellan tummen och pekfingret står det "Oi!".  Jag frågade inte mina föräldrar om jag fick göra det eller inte, då jag inser att det är mitt liv, min kropp, mina val. Om jag nu skulle få svårare att få jobb, ja då är det för fan mig själv jag får skylla. De lägger ja på mig själv.
    Och hur skulle du försörja dig utan jobb?
  • jaghopparhögt
    Hannah76 skrev 2010-01-12 16:49:21 följande:
    Och hur skulle du försörja dig utan jobb?
    Skattebetalarna får väl öppna plånboken antar ja...
    Tyvärr Agda 83 på hemmet, Mohammed som kom till Sverige förra veckan, Lina som är totalförlamad sedan en bilolycka, Olof som är svårt sjuk i cancer, men ni kan tyvärr inte få några pengar för de ska Oi benge ha. Han har ju tatuerat händerna nu så han får inget jobb, men ni förstår väl?
  • LyckligtSlut

Låter ju gulligt, men hon bör vänta och JA, det gör lite ont. Värre än att ta en spruta iaf!

• MaNiMi

Tja, är det ju inte likhetstecken mellan tatuering och att man inte får jobb, visst finns det många jobb man kanske inte får, men att någon som tatuerat sig inte skulle få jobb alls och leva på samhället resten av sitt liv är ju liiiiiiite att ta i..
    Å detta säger jag som inte har en enda tatuering på min kropp så är inte partisk på något vis utan tycker bara det blir fånigt när det blir så svart/vitt

Nåväl, vad gäller TS så är det helt vansinnigt att låta någon som är så ung tatuera sig och på fingrarna dessutom. Min son får allt vänta till han blir 18 och första tatueringen blir en som går att lätt att dölja!
    Han har dessutom fått det kravet att han ska vilja ha samma motiv under längre tid innan den görs..så det inte blir en dö-skalle bara för att det känns häftigt ena dagen och sen veckan därpå så ska det vara något annat.

• jaghopparhögt
    MaNiMi skrev 2010-01-13 02:55:20 följande:
    Tja, är det ju inte likhetstecken mellan tatuering och att man inte får jobb, visst finns det många jobb man kanske inte får, men att någon som tatuerat sig inte skulle få jobb alls och leva på samhället resten av sitt liv är ju liiiiiiite att ta i.. Å detta säger jag som inte har en enda tatuering på min kropp så är inte partisk på något vis utan tycker bara det blir fånigt när det blir så svart/vitt Nåväl, vad gäller TS så är det helt vansinnigt att låta någon som är så ung tatuera sig och på fingrarna dessutom. Min son får allt vänta till han blir 18 och första tatueringen blir en som går att lätt att dölja! Han har dessutom fått det kravet att han ska vilja ha samma motiv under längre tid innan den görs..så det inte blir en dö-skalle bara för att det känns häftigt ena dagen och sen veckan därpå så ska det vara något annat.
    Just tatuering på händerna tror jag är starkt kopplat till att ha svårt att få jobb. Är ju helt sinnessjukt puckat att skaffa en tatuering som inte går att dölja som sin första tatuering.
  • Swinghunny

Ja det gör ont, speciellt på fingrarna! Jag tycker att hon borde vänta!
    Det ÄR svårare att få jobb om man har tatueringar (som syns) Speciellt på händer, i ansiktet, på halsen osv. Jag tror dessutom inte att en seriös tatuerare skulle tatuera en så ung tjej!

Life is like a rollercoaster!
  • MaNiMi
    jaghopparhögt skrev 2010-01-13 03:05:37 följande:
    Just tatuering på händerna tror jag är starkt kopplat till att ha svårt att få jobb. Är ju helt sinnessjukt puckat att skaffa en tatuering som inte går att dölja som sin första tatuering.
    Ja självklart gör ju det svårare och helt omöjligt att få vissa jobb det håller jag ju helt klart med om att det är vanvettigt, men det finns ändå folk som har såna tatueringar som ändå har jobb, var det jag menade.
    Om jag drev tex ett verkstadsföretag och ska anställa två svetsare, den ena har inga tatueringar men är dålig på hantverket, den andra är tatuerad över hela kroppen men duktig så anställer jag ju självklart den med mest kompetens.
    Däremot som sagt så kan det ju begränsa ens yrkesval och ställa till det på anställningsintervjuer. Å att en tonåring helt plötsligt får ett ryck och ska göra en grej den tycker är häftig då är ju helt galet.
    Å tror inte heller någon seriös tatuerare går med på det.
  • jaghopparhögt
    MaNiMi skrev 2010-01-13 03:45:32 följande:
    Ja självklart gör ju det svårare och helt omöjligt att få vissa jobb det håller jag ju helt klart med om att det är vanvettigt, men det finns ändå folk som har såna tatueringar som ändå har jobb, var det jag menade. Om jag drev tex ett verkstadsföretag och ska anställa två svetsare, den ena har inga tatueringar men är dålig på hantverket, den andra är tatuerad över hela kroppen men duktig så anställer jag ju självklart den med mest kompetens. Däremot som sagt så kan det ju begränsa ens yrkesval och ställa till det på anställningsintervjuer. Å att en tonåring helt plötsligt får ett ryck och ska göra en grej den tycker är häftig då är ju helt galet. Å tror inte heller någon seriös tatuerare går med på det.
     Jag är faktiskt inte helt säker på att de går efter kompetensen så hårt. Jag har faktiskt ett väldigt färskt fall i min umgängeskrets där två bekanta sökte samma jobb, ett lager verkstadsjobb utan kundkontakt. Den tatuerade killen har haft olika heltids jobb sedan gymnasiet, praktisk utbildning på gymnasiet, utbildningar i svetsning och andra verkstadsgejer efter gymnasiet, körkort, truckkort och massor med tidigare erfarenhet från liknande jobb. Den andra killen gick estetiskt på gymnasiet och har sedan pluggat humanoria på universitetet och jobbat lite på somrarna inom vården och har inget körkort eller något annat. Han fick ändå jobbet och intervjun gick jättebra medan den tatuerade killen fick frågor om han fanns i belastningsregistret och om han hade tagit droger tidigare.

Så tatueringar på händerna är troligtvis inte så bra för karriären.
  • Oi Benge
    jaghopparhögt skrev 2010-01-13 02:29:03 följande:
    Skattebetalarna får väl öppna plånboken antar ja... Tyvärr Agda 83 på hemmet, Mohammed som kom till Sverige förra veckan, Lina som är totalförlamad sedan en bilolycka, Olof som är svårt sjuk i cancer, men ni kan tyvärr inte få några pengar för de ska Oi benge ha. Han har ju tatuerat händerna nu så han får inget jobb, men ni förstår väl?
    Hahaha, så du tror helt seriöst jag aldrig kommer få ett jobb?
    Den som väntar på nått gott..
  • jaghopparhögt
    Oi Benge skrev 2010-01-14 02:43:52 följande:
    Hahaha, så du tror helt seriöst jag aldrig kommer få ett jobb? Den som väntar på nått gott..
    Nej det tror jag inte men jag tror inte det är så jättebra för karriären.
  • Oi Benge

Nej, och de är jag medveten om att det inte är.
    Men som jag sa innan, jag får skylla mig själv, då det var mitt val.

jaghopparhögt skrev 2010-01-14 11:52:46 följande:
    Nej det tror jag inte men jag tror inte det är så jättebra för karriären.
  • Mamma 35
    MittNamn skrev 2009-12-12 00:16:01 följande:
    M in dotter vill ha en tattuering.Hon vill bara ha 2 på sina knogar. På lillfingret ett hjärta, och på ringfingret en rosett..Hon är väldigt nålrädd, så..KOmmer det göra jätteont?Någon som vet ungefär hur mycket kostar?
    Det är åldersgräns på 18 år, så vore det jag skulle jag vänta.
    Dessutom kan det framkalla allergiska reaktioner, och det ser
    inte bra ut, så tänk efter vilket yrke hon vill syssla med.
  • uniqee

Hon bör vänta, ingen professionell studio tatuerar under 18år. Och gör inte misstaget jag gjorde, i garaget hos en granne.

• Jag kom inte på något bättre
    Mamma 35 skrev 2010-01-15 10:39:25 följande:
    Det är åldersgräns på 18 år, så vore det jag skulle jag vänta. Dessutom kan det framkalla allergiska reaktioner, och det ser inte bra ut, så tänk efter vilket yrke hon vill syssla med.
    Nej det är inte åldersgräns på tatueringar.
    Även en 14 åring får tatuera sig, och tatueraren behöver inte ens enligt lag be om att en förälder är med.
    Däremot så är de flesta tatuerare med i ett förbund där de vägrar tatuera ungdomar under 18, även om de så har föräldrarna med sig.

Själv så trodde jag att Sverige hade kommit längre än att bara kolla på utseendet vid jobbintervjuer.. Men oj så fel man kan ha, för det verkar som att det är vad alla i denna tråden pratar om..
    Dock så tror ja ginte att två så små tatueringar spelar någon roll, det är ju ganska lätt att dölja i de flesta fall. Om jag tycker att en rosett och ett hjärta på knogarna är snyggt behöver vi nog inte prata om ;)
    ~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • theogg
    MittNamn skrev 2009-12-12 00:16:01 följande:
    M in dotter vill ha en tattuering.

Hon vill bara ha 2 på sina knogar.
    På lillfingret ett hjärta, och på ringfingret en rosett..
    Hon är väldigt nålrädd, så..
    KOmmer det göra jätteont?
    Någon som vet ungefär hur mycket kostar?
    Lär dig stava till tatuering!

Ni klagar ständigt på oss ungdomar och pekar ut hur "imperfekta" vi är, men ni borde kolla hur det går för er själva... 
  • EttLångtOchJolligtNamn
    Hannah76 skrev 2009-12-12 00:19:10 följande:
    Ingen seriös tattuerare kommer att göra en tattuering på en 14-åring.
  • EttLångtOchJolligtNamn
    Hannah76 skrev 2009-12-12 00:19:10 följande:
    Ingen seriös tattuerare kommer att göra en tattuering på en 14-åring.
    Och nu är vi få FL logik här igen. Varför skulle inte tatueraren inte kunna vara seriös för att han gör en tatuering på en 14åring.
    Det är samma sak som att jag skulle säga, en seriös mamma hänger inte på FL, vilket nu jag anser är sant iof.
  • Attis54

Hon bör vänta tills hon är 18 då hon kan bestämma själv. Såvida DU inte vill att hon tatuerar sig, då får du följa med till studion i egenskap av målsman.

• Spexig

Seriösa tatuerare gaddar ingen under 18 oavsett om målsman är med!

• AngelWithoutWings

Vänta för tusan! Till och med jag (som fyller 14 snart) inser att det är alldeles för tidigt ! Herregud så mkt man kan ändra sig när man är så ung :o

Prova med henna tatuering eller nått isånnafall :p

Svar på tråden 14-åring tattuering