• Fiviva

Är det många här som har sina barn på heltid?

Dvs att den andra föräldern inte har något umgänge med barnen?

Helst ni med fler än ett barn.
    Jag har två barn på 1år och 3år. har haft dem själv nu i ca 9 månader då deras far beslutade sig för att bara vandra ut en dag.
    Känns som man ännu inte riktigt fått kontroll på alla rutiner.
    Helst när ettåringen testar gränser och 3åringen trotsar.
    Man är på fötter hela deras vakna tid och passar.
    Hur har ni det?
    Funkar vardagen bra för er?

• Svar på tråden Är det många här som har sina barn på heltid?
  • CathrinS

Samma här... hur skralt som helst.. o inga extra utgifter, ingen bil, inget över alls. Hundarna är det enda o deras försäkringar e väl eg det som kostar ngr hundra/mån men deras mat betalar jag inte många kronor för som det är nu iom att jag jobbar i djuraffär och blir lite sponsrad ibland o det e små hundar.

Det tråkiga e som du säger att man inte kan skapa ngn budget, inte hitta på ngt direkt o när de stora utgifterna komemr så finns det inget att ta utav.

Känns som man bygger på fler o fler grejer som man skulle behöva byta ut eller köpa nytt o snart komemr det ena efter det andra krascha eller saknas så man bara måste. Men har man inte råd så har man juh inte :S

Funderar på om man orkar jobba heltid, e det rätt mot gumman, hur lyckas man få ett nytt heltidsjobb som ensamstående mor på heltid, pendla utan bil ger jättelånga dagar, pendla med bil innebär att man åste skaffa bil som äter upp den lilla förtjänst man får utav att gå upp i tid. Plugga har man inet råd med vare sig under tiden eller efteråt då lånen ska betalas. Får inte ihop det, hittar inte ngn lösning.. vill juh göra allt för gumman men det e svårt att veta vad som är bäst. :S

• milizza

Ja tror man helt enkelt får leva med att inte riktigt få ihop det som ensam mamma

Blir bättre när barnen blir större.

• CathrinS

Jo..fast räkningarna måste man juh betala.. o kläder o mat måste man ha.. tandläkaren msåte man gå till o när glasögonen till sist går sönder behöver man nya... tar MKT energi att oroa sig över sånt.. :S

Får väl ta en triss ;P

• mia maria
    milizza skrev 2010-02-17 21:44:55 följande:
    Ja tror man helt enkelt får leva med att inte riktigt få ihop det som ensam mamma Blir bättre när barnen blir större.
    Fast så behöver det väl inte vara? Jag upplever det iaf inte så!
    När jag arbetar så arbetar jag heltid, o jag kan inte påstå att jag har någon topplön precis!
    Men vi har bil, o jag har kunnat spara till både mig o äldsta sonen, samt till semester så att vi har kunnat resa utomlands o på skidsemester osv.
    Visst hade man haft det bättre ställt om man hade varit en till vuxen i familjen, men jag upplever det ändå som att vi har haft det helt OK ekonomiskt sett!
    Så jag tycker att det är synd om folk tänker så, att man "helt enkelt får leva med att inte riktigt få ihop det som ensam mamma" - för så behöver det inte vara.

Nu är jag dock hemma o mammaledig med yngsta sonen (är dock fortf ensamstående), så då är det klart att det blir skillnad! O när det är dags att börja jobba igen så tänker jag gå ner till 75-80%.
    Men jag har fortf råd med bil osv - kanske ingen utlandsresa just i år, men jag har iaf möjlighet att spara till semester med barnen!
  • CathrinS

Själv får jag bara ut 8500kr/mån o då har jag verkligen inte råd med bil... men då jobbar jag juh inte heltid o har tyvärr inte möjlighet att få på det jobbet jag har. Dessutom har jag 3 års studieskulder och tre hundar som sagt... Då är det precis att det går ihop o då SNÅLAR vi ngt enormt m mat o dyl..

• mia maria
    CathrinS skrev 2010-02-18 18:49:29 följande:
    Själv får jag bara ut 8500kr/mån o då har jag verkligen inte råd med bil... men då jobbar jag juh inte heltid o har tyvärr inte möjlighet att få på det jobbet jag har. Dessutom har jag 3 års studieskulder och tre hundar som sagt... Då är det precis att det går ihop o då SNÅLAR vi ngt enormt m mat o dyl..
    OK, ja det är ju lite skillnad mot vad jag får ut när jag jobbar heltid, så då förstår jag att det är tufft.

Men jag tror iaf, att oavsett vad man har för ekonomi, så kan det alltid vara värt att se över den, o se vad man har för utgifter, o ifall man kan ta bort något "onödigt".
    Så gjorde jag inför mammaledigheten, samt att jag lade upp en veckobudget, dvs vad jag har att röra mig på varje vecka, o det funkar riktigt bra!
  • CathrinS

Jo..men tyvärr är det så när man lever på gränsen att man redan har tagit bort allt onödigt..o dessutom får försöka avstå en del nödvändigt.. :S

Men hellre tid o ork m gumman än en massa pengar att köpa grejer för att döva ett dåligt samvete =)

• mia maria
    CathrinS skrev 2010-02-19 22:17:52 följande:
    Jo..men tyvärr är det så när man lever på gränsen att man redan har tagit bort allt onödigt..o dessutom får försöka avstå en del nödvändigt.. :SMen hellre tid o ork m gumman än en massa pengar att köpa grejer för att döva ett dåligt samvete =)
    Nja jag föredrar nog en stabil ekonomi OCH tid o ork för mina barn! Om man får välja alltså!
    Jag vet inte hur det är med dig, men jag köper inte grejer till mig o barnen för att "döva ett dåligt samvete", men däremot tycker jag om att unna oss upplevelser i form av resor osv - om vi har möjlighet. För det har vi alla glädje av, att kunna resa bort tillsammans o bara umgås! Det värdesätter jag!
    Att ha bil är väl mest ett ont måste, men jag är glad att jag har möjlighet att ha en iaf.
    Att kunna spara till barnen tycker jag också är viktigt, för framtida bruk såsom körkort osv.

Vad jag menade var att det ena behöver inte utesluta det andra; enligt min erfarenhet så behöver man inte leva skralt bara för att man är ensamstående mamma eller pappa!
    Självklart badar man inte i pengar (iaf inte jag! ), MEN jag har inte upplevt det som att vi har haft det skralt iaf, utan levt ganska så normalt

• CathrinS

Ja...avbsolut skulle jag också vilja ha både ock.. men beror nog på vad man jobbar med o vad man har för utgångsläge...

Jag jobbar i butik o heltid där skulle innebära hemska tider för min dotter som bara är 3 år..det tycker inte jag är ok. O som sagt, det finns inte mer procent för mig att få. Dessutom är juh lönen låg också :S

Mne vad jag menade att istället för att jobba ti 18.30 varje dag o vara helt slut o hämta gumman som i princip sover innan man kommit innanför dörren så är det bättre att ha det lite snålare o ha tid för varandra.

Men hittar man en gyllene medelväg så är juh det det bästa. =)=)=)

Tyvärr är det juh liiite svårare när barnet kommer först o man sen ska försöka omskola sig eller söka nytt jobb... o sen e det juh så att jag faktiskt jobbar m det jag vill, det jag utbildat mig för... så då känns det inte så roligt att behöva byta heller.

Men nu söker jag kombineringsmöjligheter o juh äldre gumman blir juh lättare blir det =)

• wanits

Blev ensam med min grabb i januari. Det kom som en chock och nu står man här med skulder till nära o kära, en lägenhet man absolut inte har råd att hyra och bara studiebidrag och lån som försörjning.
    Försöker hitta en ny bostad, men eftersom jag vill ha en som inte ligger jättelångt från sonens dagis så är det inte så lätt. Har varken körkort eller bil. Och jag vill verkligen inte byta dagis. Det blir nog alldeles för mycket omställning för plutten, med en pappa som försvann ur bilden nästan totalt, och en flytt.

Vad ska man göra? Man överlever även om man går på knäna.

• sunsed1

Är ensam med min dotter sedan hon var i min mage i 3e månaden. :) Kan säga att vi saknar ingenting förutom pengar. :) Det är kärvt och jag börjar bli less de senaste åren för att behöva snåla och vända på vartenda krona. Börjar se mig för på andra sätt att tjäna extra pengar. Men än så länge är det bara drömmar. Dottern vill inte flytta och själv vill jag inte rycka henne från hennes tryghet, skola, kompisar, aktiviteter som hon älskar. Hon har det bra och saknar ingenting. Samtidigt är det en super livsskola då hon tidigt fått lära sig värdet av sakerna. Inte pengarna, men att vuxna måste arbeta för att kunna handla något och vill man ha något extra då måste jag jobba mer och då kanske bli det längre fritidsdagar osv. Så vi får omprioritera och känna efter ifall det är sakerna som är viktigare eller tiden vi spenderar tillsammans som inte behöver kosta nåt extra.

Sen exempelvis i matvägen, hon vet att när cornflakesen är slut är de slut och inte köps in på en vecka, men att där finns mackor och kanske havregröt. Så jag har inte fått nån gång faktisk sura miner från henne, och den dära petigheten jag ser hos några av hennes kompisar...bläää, jag äter inte det där, och det där är äckligt. Det är inte sund tycker jag. För inte lagar jag fler måltider samtidigt än ett och inte har jag fyra-fem olika brödtyper hemma eller inte har jag olika smaker på läsk osv. Vi har det vi har, vi går inte hungriga och vi är nöjda med det på vardagar. Helgerna spetsar man till det lite. Vi har det bra...

• sunsed1

jag är nu ensamstående i 7 år, glömde jag tillägga. Och det blev både utlandsresor 1 - 2 gånger om året samt mååånga aktiviteter tillsammans. Och några läger.

• NoNoo
    sunsed1 skrev 2010-02-20 23:36:08 följande:
    jag är nu ensamstående i 7 år, glömde jag tillägga. Och det blev både utlandsresor 1 - 2 gånger om året samt mååånga aktiviteter tillsammans. Och några läger.
    Jag är imponerad. De gånger jag har lyckats komma utomlands med barnen var för 2 år sen på semesterresa till Grekland och då endast tack vare att mamma och systrar bidrog med pengar till barnens biljetter och boende.
    När barnen var 1 år var vi 6 månader i barnens pappas land och då gick jag på föräldrapenning.Visserligen tjänade jag mer då på min föräldrapenning än vad jag får i lön idag.
    Norah 031126 & Noomi 031126
  • logg81

Jag är "heltidare" oxå... Jag har en tös på 2 år.

Jag trivs som fisken i vattnet. Jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt. Jag är inte bitter längre även om jag slogs med stora monster i början.
    Nu sitter jag inne med en väldigt tråkig historia och valet att vara ensam med dottern är mitt. Jag har alltså inte blivit lämnad.

Ur en ekonomisk syn så är det katastrof. Vi lever från månad till månad och jag får mycket stöd från min mamma och min mormor för att klara av vardagsbiten. Jag har sökt jobb i drygt 1 år nu och det är tvärkört. Jag får inte tag i något.
    Men jag har lite annat på linkelut så förhoppningsvis kan jag gå in i en annan bransch vartefter... Men jag är lite rädd faktiskt. Jag är bra på det jag kan och jag trivs där. Att ge sig ut på okänt vatten är inget jag egentligen vill. Men jag gör allt för min lilla tjej!

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • sunsed1
    NoNoo skrev 2010-02-21 10:07:36 följande:
    Jag är imponerad. De gånger jag har lyckats komma utomlands med barnen var för 2 år sen på semesterresa till Grekland och då endast tack vare att mamma och systrar bidrog med pengar till barnens biljetter och boende.När barnen var 1 år var vi 6 månader i barnens pappas land och då gick jag på föräldrapenning.Visserligen tjänade jag mer då på min föräldrapenning än vad jag får i lön idag.
    hih, man får välja sina resmål. Under de 6 åren reste vi till ett och samma land och bodde hos släktingar. Så enda utgiften var urbilliga flygbiljetter (mellan 300 - 800 SEK per person t/r)!! Samt lite fickpengar för mat och lite billiga saker att hämta hem. Så hela resan för 2 pers gick sällan på mer än 2000- 3000 tusen, inkl resan, inkl maten, inkl presenter, inkl hela uppehälle. Allt beroende på ifall vi valde att stanna 1 vecka (under kortloven) eller 4 veckor (sommaren). Så ja, det går, men tro om jag säger att lilltjejen är inte vidare förtjust mer, när jag sa att jag bokade in resan för oss till påsklovet. Till samma ställe.

Vill gärna åka skidor, eller åka någon annanstans - till varma hav!...men men än så länge är det inte realistiskt. För jag vill och fortfarande ska resa till vårt gamla ställe oavsett om vi väljer åka någon annastans på sommaren längre fram.
  • mia maria
    sunsed1 skrev 2010-02-21 23:12:27 följande:
    hih, man får välja sina resmål. Under de 6 åren reste vi till ett och samma land och bodde hos släktingar. Så enda utgiften var urbilliga flygbiljetter (mellan 300 - 800 SEK per person t/r)!! Samt lite fickpengar för mat och lite billiga saker att hämta hem. Så hela resan för 2 pers gick sällan på mer än 2000- 3000 tusen, inkl resan, inkl maten, inkl presenter, inkl hela uppehälle. Allt beroende på ifall vi valde att stanna 1 vecka (under kortloven) eller 4 veckor (sommaren). Så ja, det går, men tro om jag säger att lilltjejen är inte vidare förtjust mer, när jag sa att jag bokade in resan för oss till påsklovet. Till samma ställe. Vill gärna åka skidor, eller åka någon annanstans - till varma hav!...men men än så länge är det inte realistiskt. För jag vill och fortfarande ska resa till vårt gamla ställe oavsett om vi väljer åka någon annastans på sommaren längre fram.
    Ja så har jag oxå gjort; valt billiga resor. Dock har vi alltid rest charter, men jag har väntat med att boka tills jag hittat något riktigt billigt. Och det har ju funkat bra så länge äldsta sonen inte har börjat skolan, så då kan man ju åka alldeles före/efter sommarlovet, o då är det ju billigare!
    Nu hoppas jag att vi kommer att kunna åka en sväng innan lillkillen fyllt 2 år, för innan dess så åker ju han i princip gratis.
Svar på tråden Är det många här som har sina barn på heltid?