• Nåffs

Ni som helammar era 9 månaders!

Hej hopp!

Är det någon mer än jag som helammar sin 9 månaders bebis?
    Hur reagerar folk när ni säger att ni fortfarande helammar och vad tycker erat BVC?

Vore tacksam för svar, känns som om jag är ensammast i världen om detta!

• Svar på tråden Ni som helammar era 9 månaders!
  • Marlene

Snart vår tur skrev 2009-12-12 22:11:50 följande:

Varför helammar du än? Bara nyfiken! (absolut inte dömande) Är det ett val eller vill inte barnet ha annat? Hur ofta ammas barnet? Blir du inte helt trött av att amma ett så stort barn?..jag menar ett så stort barn äter ju rätt mycket.Du måste vara smal som en pinne?! Jag har en tös på 6 ½ månader som jag ammar. Inte helammar, men nästintill. Hon äter 1 portion mat/gröt per dag, resten ammas hon. Känner att jag måste försöka ge henne mer mat egentligen. Men vi stressar inte. Båda trivs med amningen. Men hon har inte ro att ligga still alltid utan blir det tråkigt så bits hon o kryper iväg! Unge! Huvudsaken är att hon äter mest mat när hon är 12-14 mån då hon ska börja dagis. Lite svårt att få bröstet av dagisfröknarna!
    Jag helammde för att min son inte var intresserad av att äta mat och jag såg ingen anledning att stressa heller.

Jag ammade minst varannan timme dygnet runt men jag tyckte inte att det var jobbigt och smal var jag absolut inte, jag var och är ganska överviktig
  • Nåffs

Snart vår tur skrev 2009-12-12 22:11:50 följande:

Varför helammar du än? Bara nyfiken! (absolut inte dömande) Är det ett val eller vill inte barnet ha annat? Hur ofta ammas barnet? Blir du inte helt trött av att amma ett så stort barn?..jag menar ett så stort barn äter ju rätt mycket. Du måste vara smal som en pinne?! Jag har en tös på 6 ½ månader som jag ammar. Inte helammar, men nästintill. Hon äter 1 portion mat/gröt per dag, resten ammas hon. Känner att jag måste försöka ge henne mer mat egentligen. Men vi stressar inte. Båda trivs med amningen. Men hon har inte ro att ligga still alltid utan blir det tråkigt så bits hon o kryper iväg! Unge! Huvudsaken är att hon äter mest mat när hon är 12-14 mån då hon ska börja dagis. Lite svårt att få bröstet av dagisfröknarna!
    Anledningen till att jag helammar än är enkel, jag vill det jag vet inte om hon vill ha någon annan mat, har inte provat. Hon ammas varannan- var 3e timme. Jag blir inte trött av att amma henne, tycker det är mysigt.. Nä, jag är inte särskilt smal (normal) och inte dottern heller (10 kg sist vi vägde henne) Jag har inte tänkt lämna henne på dagis förrens 2 årsåldern så tills dess har hon nog hunnit lära sig äta

Ttycker inte du ska stressa fram med maten, låt det ta den tid det tar!
  • Snart vår tur

Kul att höra hur andra tänker! Alla på vår föräldrargrupp som har barn i min dotters ålder, de äter mycket mer mat än min ammande dotter. Jag rasar i vikt av amningen...men jag försöker äta ikapp. Vill inte bli smalare..ligger på 57 kg till mina 168 cm.

• Asak

Min lilleman äter en tallrik gröt på morgonen, annars vill han bara ha bröstmjölk. Lite jobbigt eftersom jag arbetar. Har inte kunnat gå upp till mer än halvtid eftersom jag inte lyckas pumpa ur mjölk åt honom så att det räcker längre. Han blir nio månader i dag.

• klippan

Min dotter är snart 11 månader och hom ammas ca varannan timme både dagtid och natttid, hon vill inte ha någon mat, har provat sen hon va 3 månader. det ända hon vill äte förutom "tutte" är morotspure, yoghurt.
    men hon ska börja på dagis när hon är 13 månader så man känner stress nu. hur kommer det att gå?

• trötter22

delammade min dotter till hon var 2år sen slutade hon självmant. med nästa ska jag absolut göra som er här, jättebra ju. min mamma ammades helt till hon var 1år. jag älskar att amma, jag e som värsta mjölkkon jättekul o läsa e sån här tråd o inte bara hur slutar jag amma-trådar

• Cocco

redneck girl skrev 2009-12-12 21:55:37 följande:

kan ju bli svårt med vanlig mat,om man ammar bara så länge.
    Det är väl snarare så att om man tvingar på mat som barnet inte vill ha så är det svårare med maten.

Generellt sätt har jag förstått att det spelar inte så stor roll. Barn som börjar äta fast föda senare kommer snabbare upp i "normala" portioner.

Vi började med mat ganska tidigt och vi har haft ganska stora problem med maten jag har till och med fått återgå till helamning för maten inte fungerade. Min erfarenhet är att jag borde lyssnat mer på mig och bebisen än på bvc-tanten.
  • 3xm

Ni som helammar era ännu. Hur många tänder har era små fått.

Min son är 7 månader och jag helammar fortfarande. När han var 5 månader så fick han sin första tand och jag började med smakportioner men han vägrar att äta. Han får kvällningar men senaste dagarna dagarna har lite fruktpure åkt ner.
    Men nu har han fått 5 tänder (2 uppe & 3 nere) och nu gör det ont varje gång jag ammar. Han biter inte men suger så hårt att jag känner tänderna.

• Liisaan

Jag helammar min tös på 8 månader. Har gjort det en vecka nu då hon började matvägra för en vecka sedan. Antar att det är tänder och förkylning som gör att hon matvägrar. Det fungerar utmärkt, hon är pigg och glad som vanligt och busar hela dagarna. Hon smakar lite på min mat ibland men tvingar inte på henne något utan det kommer när det kommer igen. Så länge det fungerar så varför inte?

Mecke Mecke - Min lilla har 4 tänder fast jag känner bara tänderna när hon biter mig. Hon tittar upp på mig när hon gör det så det är medvetet :) Hon ska väl testa antar jag hehe :)

• Liisaan

Och bvc tyckte också att jag skulle helamma tills det fungerar med mat igen men att det skulle ta den tid det tar :)

• Modeshi

Min bvc skoterska sager att min dotter (snart 9 manader) inte klarar sig pa bara brostmjolk. Att dom behover mer naring (jarn osv...) Ar inte detta sant?? Jag hade garna helammat langre men det star ju overallt att man inte ska gora det langre an 6 manader.. Har jag blivit "lurad"? Ammar fortfarande min dotter ganska mycket men far daligt samvete om hon inte far ordentligt med vanlig mat ocksa....

• Sofia8504

Min dotter fick lite smakportioner från att hon var 6 månader, men det har hela tiden varit mycket amning (det är det fortfarande nu vid 16 månader). Jag blev i princip helammad tills jag var 1 år, bortsett från lite mosad potatis med riven persilja på (för järnet). Min mamma tyckte att det var så enkelt att amma att hon inte såg nån anledning att stressa med maten. Jag vägde 12,5 kg som 1-åring så undernärd blev jag definitivt inte! =)

Det snackas så mycket om att det finns för lite näring i bröstmjölken, men det enda som fattas är ju järnet och jag tror inte att alla barn plötsligt har tomma järndepåer vid 6 månader och genast måste fyllas på med järnrik kost. Om de kollade vad alla småbarn som inte ammas har brist på så kan jag gissa att de är en hel del, eftersom många i Sverige äter en ganska ensidig kost.

Jag skulle inte säga så mycket till BVC om jag var du; de har inte med det att göra. Min uppfattning är att de säger det de "ska" säga och det spelar ingen roll vad det är för barn. Jag blev ifrågasatt av barnläkaren när jag inte hade börjat med smakportioner på 5-månaderskontrollen och på 10-månaderskontrollen fick jag ett häfte med 5 mm när jag berättade att jag fortfarande ammade på natten. Jag sa inget om att det var jobbigt, men de tyckte att det var dags för henne att lära sig somna själv. Jag bara skrattade och slängde häftet och sen dess så tar jag inte upp nånting på BVC. Jag väger, mäter och vaccinerar, inget mer.

• Marlene
    Modeshi skrev 2009-12-14 11:40:09 följande:
    Min bvc skoterska sager att min dotter (snart 9 manader) inte klarar sig pa bara brostmjolk. Att dom behover mer naring (jarn osv...) Ar inte detta sant?? Jag hade garna helammat langre men det star ju overallt att man inte ska gora det langre an 6 manader.. Har jag blivit "lurad"? Ammar fortfarande min dotter ganska mycket men far daligt samvete om hon inte far ordentligt med vanlig mat ocksa....
    Dom flesta barn som ammas fritt klarar sig alldeles utmärkt på brösmjölk längre än 6 månader. Men om barnet är positivt till mat så ska man ju inte fortsätta helamma utan det är ju om barnet inte är moget för att äta.
  • Marlene
    Sofia8504 skrev 2009-12-14 12:14:17 följande:
    Det snackas så mycket om att det finns för lite näring i bröstmjölken, men det enda som fattas är ju järnet och jag tror inte att alla barn plötsligt har tomma järndepåer vid 6 månader och genast måste fyllas på med järnrik kost. Om de kollade vad alla småbarn som inte ammas har brist på så kan jag gissa att de är en hel del, eftersom många i Sverige äter en ganska ensidig kost.
    Det finns järn i bröstmjölken, väldigt lite men det som finns tas upp av kroppen 5ggr bättre än ur tex välling
    Citerar ur amningsnytt ?Friska fullgångna barn som helammas i 6-9 månader har visat sig upprätthålla normala hemoglobinvärden (Hb) och järndepåer. I en studie sammanfattar forskarna att spädbarn som ammades exklusivt i sju månader (och inte fick järntillskott eller järnberikade spannmålsprodukter) hade signifikant högre hemoglobinnivåer vid ett års ålder än ammade barn som fick fast föda tidigare. Forskarna hittade inga fall av anemi bland barnen som helammades i sju månader och drog slutsatsen att sju månaders helamning minskar risken för anemi?
  • Sofia8504
    Marlene skrev 2009-12-14 12:37:25 följande:
    Det finns järn i bröstmjölken, väldigt lite men det som finns tas upp av kroppen 5ggr bättre än ur tex välling Citerar ur amningsnytt ?Friska fullgångna barn som helammas i 6-9 månader har visat sig upprätthålla normala hemoglobinvärden (Hb) och järndepåer. I en studie sammanfattar forskarna att spädbarn som ammades exklusivt i sju månader (och inte fick järntillskott eller järnberikade spannmålsprodukter) hade signifikant högre hemoglobinnivåer vid ett års ålder än ammade barn som fick fast föda tidigare. Forskarna hittade inga fall av anemi bland barnen som helammades i sju månader och drog slutsatsen att sju månaders helamning minskar risken för anemi?
    Intressant! Det borde en del läsa som tror att välling är livsviktigt för att det är järnberikat...

Jag fick ingen välling, ammades flera år och var dessutom vegetarian mina första 7 år - jag borde ju ha dött av järnbrist i väldigt unga år om man skulle lyssna på en del! =)
  • tinee
    Sofia8504 skrev 2009-12-14 12:14:17 följande:
    Min dotter fick lite smakportioner från att hon var 6 månader, men det har hela tiden varit mycket amning (det är det fortfarande nu vid 16 månader). Jag blev i princip helammad tills jag var 1 år, bortsett från lite mosad potatis med riven persilja på (för järnet). Min mamma tyckte att det var så enkelt att amma att hon inte såg nån anledning att stressa med maten. Jag vägde 12,5 kg som 1-åring så undernärd blev jag definitivt inte! =) Det snackas så mycket om att det finns för lite näring i bröstmjölken, men det enda som fattas är ju järnet och jag tror inte att alla barn plötsligt har tomma järndepåer vid 6 månader och genast måste fyllas på med järnrik kost. Om de kollade vad alla småbarn som inte ammas har brist på så kan jag gissa att de är en hel del, eftersom många i Sverige äter en ganska ensidig kost. Jag skulle inte säga så mycket till BVC om jag var du; de har inte med det att göra. Min uppfattning är att de säger det de "ska" säga och det spelar ingen roll vad det är för barn. Jag blev ifrågasatt av barnläkaren när jag inte hade börjat med smakportioner på 5-månaderskontrollen och på 10-månaderskontrollen fick jag ett häfte med 5 mm när jag berättade att jag fortfarande ammade på natten. Jag sa inget om att det var jobbigt, men de tyckte att det var dags för henne att lära sig somna själv. Jag bara skrattade och slängde häftet och sen dess så tar jag inte upp nånting på BVC. Jag väger, mäter och vaccinerar, inget mer.
    de gjorde du rätt i tycker jag att inte ta bvc så seriöst en del följer ju verkligen de dom säger till punkt och pricka... ne man gör de som känns rätt för sitt barn....och sig själv... sen måste de gå efter regelboken liksom... men man kan inte göra exakt som de säger... hur hade världen sett ut?
  • Carro 73

Jag helammade min lillkille i 14 månader (!), inte mitt val utan hans. Han har tre äldre syskon och de är ammade men åt "vanlig mat" och välling med och trappade ner amningen tidigare, slutade helt vid 12-14 mån. Men inte vår lillkille, han var bara inte intresserad av mat, har aldrig gillat välling eller gröt. Han började på förskola när han var 15 månader och jag var väldigt orolig för hur det skulle fungera. Det gick alldeles utmärkt !!! Han äter bättre och bättre, 19 mån nu, och ammas fritt när vi är hemma.

För oss funkar det utmärkt, han har inte haft några brister och han har hela tiden vägt över medel. Även när han ammades fullt och var över året. Tror att man ska lita på sin förmåga att försörja sitt barn med näring och att man märker om det inte räcker till. Amma på med gott samvete du TS !

• SSL

Jag helammades till att jag var 3 år pga att när jag fick provsmaka något så fick jag utslag på hela min kropp. Men jag vägde helt ok. Var rätt frisk som barn men jag ville ju inte sluta amma direkt så mamma satte tillslut senap på brösten haha efter det slutade jag.

Svar på tråden Ni som helammar era 9 månaders!