Inlägg från: Sofia8504 |Visa alla inlägg
  • Sofia8504

Ni som helammar era 9 månaders!

Min dotter fick lite smakportioner från att hon var 6 månader, men det har hela tiden varit mycket amning (det är det fortfarande nu vid 16 månader). Jag blev i princip helammad tills jag var 1 år, bortsett från lite mosad potatis med riven persilja på (för järnet). Min mamma tyckte att det var så enkelt att amma att hon inte såg nån anledning att stressa med maten. Jag vägde 12,5 kg som 1-åring så undernärd blev jag definitivt inte! =)

Det snackas så mycket om att det finns för lite näring i bröstmjölken, men det enda som fattas är ju järnet och jag tror inte att alla barn plötsligt har tomma järndepåer vid 6 månader och genast måste fyllas på med järnrik kost. Om de kollade vad alla småbarn som inte ammas har brist på så kan jag gissa att de är en hel del, eftersom många i Sverige äter en ganska ensidig kost.

Jag skulle inte säga så mycket till BVC om jag var du; de har inte med det att göra. Min uppfattning är att de säger det de "ska" säga och det spelar ingen roll vad det är för barn. Jag blev ifrågasatt av barnläkaren när jag inte hade börjat med smakportioner på 5-månaderskontrollen och på 10-månaderskontrollen fick jag ett häfte med 5 mm när jag berättade att jag fortfarande ammade på natten. Jag sa inget om att det var jobbigt, men de tyckte att det var dags för henne att lära sig somna själv. Jag bara skrattade och slängde häftet och sen dess så tar jag inte upp nånting på BVC. Jag väger, mäter och vaccinerar, inget mer.

• Sofia8504
    Marlene skrev 2009-12-14 12:37:25 följande:
    Det finns järn i bröstmjölken, väldigt lite men det som finns tas upp av kroppen 5ggr bättre än ur tex välling Citerar ur amningsnytt ?Friska fullgångna barn som helammas i 6-9 månader har visat sig upprätthålla normala hemoglobinvärden (Hb) och järndepåer. I en studie sammanfattar forskarna att spädbarn som ammades exklusivt i sju månader (och inte fick järntillskott eller järnberikade spannmålsprodukter) hade signifikant högre hemoglobinnivåer vid ett års ålder än ammade barn som fick fast föda tidigare. Forskarna hittade inga fall av anemi bland barnen som helammades i sju månader och drog slutsatsen att sju månaders helamning minskar risken för anemi?
    Intressant! Det borde en del läsa som tror att välling är livsviktigt för att det är järnberikat...

Jag fick ingen välling, ammades flera år och var dessutom vegetarian mina första 7 år - jag borde ju ha dött av järnbrist i väldigt unga år om man skulle lyssna på en del! =)
Svar på tråden Ni som helammar era 9 månaders!