• keno

Dagis stängt för planeringsdag, vad tar jag för ledigt?

Dagis ska ha stängt för planeringsdag,
    får jag då ta ut tillfällig föräldrapenning?

• Svar på tråden Dagis stängt för planeringsdag, vad tar jag för ledigt?
  • Erill
    Noddan skrev 2009-12-16 09:03:04 följande:
    Självklart så är det bar med planeringsdagar på dagis!Det som jag ka tycka är lite besvärligt är att man inte kan ta ut tillfällig FP och planerad FP ska väl anmälas 2 månader innan ( om man nu har en trög och tvär chef) och det är ju inte alltid de har den framförhållningen på alla Dagis ?Klurigt tycker jag!
    Stängningsdagarna ska aviseras i starten på varje läsår resp. termin sen kan de pga oförutsedda händelser behöva flyttas vilket kan ställa till det. Dock är det ju så att det är väldigt lätt att glömma bort den där lappen man fick i augusti där vårterminens stängning står med.
  • stjärnmamman

Ett tips till planeringsdagar är
    OBS! Det funkar inte med alla alternativ

Ta med barnet till jobbet. Ifallom du har ett sånt jobb där barnet kan vara med och barnet är tillräckligt stort. Eller kanske kan barnet vara med på din partners jobb, eller annan släkting

Turas om att vara hemma med barnet

Ta tjänstledigt utan lön

Ta ut föräldrapennning

Turas om med andra föräldrar på dagis och ta hand om varandas barn

Lämna barnet hos en släkting

Ta ut semester

• CeeJay
    keno skrev 2009-12-16 08:59:26 följande:
    Hm, har inte begärt någon fp den dagen. Men ska ju vara ledig då eftersom dagis är stängt, så jag är ju den som skulle ha vårdat då, men tagit semesterdag.
    Ok då får du höra med arbetsgivaren först om du kan byta din semester och vara tjänstledig för sjukt barn istället. Om arbetsgivaren går med på det kan du begära TFP även för den dagen. Notera även det på begäran om tfp, eller på övriga upplysningar på intyget om frånvaro från dagis för att undvika ev frågetecken och att ditt ärende drar ut på tiden.
  • La Lola
    AnniPanni skrev 2009-12-16 09:06:59 följande:
    La Lola skrev 2009-12-15 11:59:22 följande: Jag tycker att det är skirirriterande när föskolan öppnar den 8:e efter ommarledigheten och sen voila först aplaneringsdagen kommer veckan efter. Då ar man redan trollat med knäna i 4 veckor. Hur svårt kan det vara att lägga de där 2 planeringsdagarna i direkt anslutning till lovet (vi har för övrigt 4st per år o så självklart två olika föskolor med olika dagar så det blir 8dar per år + de 1-2 planeringsdagara i skolan).. så då har vi jullovet - stängt, 4 veckor på sommaren-stängt, 8+1-2 dagar extra - stängt.... Det blir en hel massa semester som försvinner, ¨så pass att vi faktiskt inte kan ha mer än max 1½ v gemensam semester/år. Det tycker jag är trist o det drabbar ju barnen absolut som inte får mer tid med mamma OCH pappa.
    Har all förskolepersonal ledigt samtidigt hos er?
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • CeeJay
    AnniPanni skrev 2009-12-16 09:06:59 följande:
    La Lola skrev 2009-12-15 11:59:22 följande:
    Jag tycker att det är skirirriterande när föskolan öppnar den 8:e efter ommarledigheten och sen voila först aplaneringsdagen kommer veckan efter. Då ar man redan trollat med knäna i 4 veckor. Hur svårt kan det vara att lägga de där 2 planeringsdagarna i direkt anslutning till lovet (vi har för övrigt 4st per år o så självklart två olika föskolor med olika dagar så det blir 8dar per år + de 1-2 planeringsdagara i skolan).. så då har vi jullovet - stängt, 4 veckor på sommaren-stängt, 8+1-2 dagar extra - stängt.... Det blir en hel massa semester som försvinner, ¨så pass att vi faktiskt inte kan ha mer än max 1½ v gemensam semester/år. Det tycker jag är trist o det drabbar ju barnen absolut som inte får mer tid med mamma OCH pappa.
    Kommunen har ansvar att erbjuda er annan barnomsorg om ni inte har möjlighet att vara lediga. Det låter ju helt sjukt att ni är "tvungna" att ta semester i flera veckor totalt på annan tid än sommaren.
  • La Lola
    Safireee skrev 2009-12-16 09:07:41 följande:
    La Lola skrev 2009-12-15 11:59:22 följande: Nja, på vår dotters förskola börjar de med 3 dagar per termin från i vår. Vi har inte så många FP-dagar kvar så det blir till att börja ta ledigt snart eller låna in gammelmormor. (men visst, det är klart att det löser sig och att det är värt det, men det blir ju några dagar varje år!)
    Ja här var vi inte haft några fp dagar alls att ta av eller kunnat fixa en barnvakt men det löste sig i alla år som Alma gick på förskola.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • AnniPanni

La Lola skrev 2009-12-16 10:01:30 följande:

Har all förskolepersonal ledigt samtidigt hos er?
    Jepp..
    det finns jourdagis men iom att ingen annan i stort sett utnyttjar det så blir mina barn då själva med vuxna de aldrig träffat (o som jag absolut inte är "bekväm" att lämna min 2åring med). Ett år var det vårt dagis som var jourdagis - så det året hade vi det bra
  • AnniPanni
    CeeJay skrev 2009-12-16 10:04:54 följande:
    Kommunen har ansvar att erbjuda er annan barnomsorg om ni inte har möjlighet att vara lediga. Det låter ju helt sjukt att ni är "tvungna" att ta semester i flera veckor totalt på annan tid än sommaren.
    Det är just därför det finns jourdagis - men iom att det oftast är totala främlingar som ska ta hand om mina barn då (finns en hel del äldre förskolepersonal här som typ str i högar o snackar skit medans barnen pucklar på varandra bakom lekstugan mentalitet) vilket gör att jag vägrar lämna mina barn i deras "vård".
    Vi tråcklar en hel massa med semester varje år, får jobba övertid för att kunna fixa ihop flextider, tar ut tjänsteldigt (blir man inte rik på direkt).
    Men nästa år kommer vi ha två skolbarn så då blir det automatiskt mycket bättre! Och så har vi en morfar som är nybliven pensionär - kanon
  • Charlotte82

När mina barn har planeringsdag på skolan vilket händer 4 ggr per läsår så är vi några föräldrar som turas om med att hjälpa varandra och ta hand om ens barn. Så på så sätt behöver vi inte vara hemma varje gång. Annars hade det nog varit kris då jag har 2 olika dagis plus skolan. Dessa dagar är ju oftast inte samtidigt. Så med andra ord handlar det om 12 olika tillfällen per år. Men jag tycker samtidigt att det är bra att dem har planeringsdagar så att våra barn får en bättre miljö inom barnomsorgen!

• Jempa001

Hur gör man om man inte har nå semester kvar o inge föräldrar penning o arbetsplatsen vägrar godkänna tjänstledigt ? Var ska jag då ha barnen röda dagar när det är stängt på förskolan o planeringsarbetet mm om man inte får ta vab. Tror inte något dagis har öppet röda dagar. Men jag jobbar i vården så jag jobbar då .

• Vestra
    Jempa001 skrev 2017-03-29 13:17:10 följande:

Hur gör man om man inte har nå semester kvar o inge föräldrar penning o arbetsplatsen vägrar godkänna tjänstledigt ? Var ska jag då ha barnen röda dagar när det är stängt på förskolan o planeringsarbetet mm om man inte får ta vab. Tror inte något dagis har öppet röda dagar. Men jag jobbar i vården så jag jobbar då .

Nu är tråden gammal, men du får ha en förskola som har öppet årets alla dagar i det fallet. Självklart kan du inte ta vab när det är stängt..
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Duckan

Jempa001, hos oss gick det att få jourplats på annan fsk de dagar de höll helt stängt. Vet att det var en på dotterns avdelning som nyttjade det. Dvs barnet får vara på en annan fsk den dagen.

• Alexi
    Vestra skrev 2017-03-29 13:25:56 följande:
    Nu är tråden gammal, men du får ha en förskola som har öppet årets alla dagar i det fallet. Självklart kan du inte ta vab när det är stängt..
    Finns det ens? En förskola som har öppet tex julafton? Nattdagis finns ju men röda dagar?
  • Kasperina
    La Lola skrev 2009-12-15 11:59:22 följande:
    Ja det är verkligen äjttedåligt att ge personalen tid att planera verksamheten så att den blir som bäst för barnen. Verkligen skitdåligt. Herregud, sånt borde de ju kunna pyssla med på kvällarna eller nåt.....

Ja jag är ironisk för det handlar om ca 2 dagar per år.
    För oss handlar det om 9 heldagar och 9 eftermiddagar per läsår, och det erbjuds ingen alternativ plats.
    Som tur är kan jag jobba hemma ibland, annars skulle hela semestern gå åt till planeringsdagarna.
  • Vestra
    Alexi skrev 2017-03-29 17:03:11 följande:
    Finns det ens? En förskola som har öppet tex julafton? Nattdagis finns ju men röda dagar?
    Yes, det finns. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Dagis stängt för planeringsdag, vad tar jag för ledigt?