Ni med barn som kastar/kastade mugg/tallrik/bestick osv
Hur gör/gjorde ni får att få barnet att sluta? På vilket sätt säger ni till eller hanterar situationen?
Vi börjar känna oss så frustrerade över vår kille som snart är 2 år. Sedan ca 1 månad(eller är det mer, minns inte längre) flyger bestick, tallrik och mugg över golvet. Inte så att han kastar allt och hela tiden men det flyger alltid något innan middagen är slut. Ibland förvarnar han, säger "mamma, kasta" och då hinner vi oftast med. Men ibland ber han om mer mjölk, tar muggen till munnen och plötsligt vänder på den över golvet. Samma sak med gaffeln/skeden. Tallriken brukar aldrig flyga förrän vi sagt nej till det han håller på med. En gång tog han en näve makaroner och kastade över golvet när vi var på besök hos en annan barnfamilj (tack och lov). Vi försöker säga "nej, inte kasta" med lite myndig ton men visst händer det att jag blir argare än så och när man tar tag i den lilla armen som är på väg att kasta blir han ju bara argare. Allt det här händer oftast i slutet av måltiden. Varje dag tänker jag "idag verkar det gå bra, tänk en måltid utan att något kastas". Vi pratar om maten, om dagen och han är glad och så plötsligt...
Så idag fick jag höra att han gjort det två gånger med mjölkmuggen på dagis. Det har han inte gjort tidigare. Jag har varit så glad att det har varit en fredad zon.
När jag säger till känns det som att det inte ger effekt. Straffa är ju inget vettigt sätt och hur straffar man en tvååring. Att prata massa hjälper ju inte heller utan blir bara en vägg av ord för honom. Ska vi börja med pipmugg igen? Även den kommer han ju att kasta men då kanske vi slipper torka mjölk. Att ignorera ger ju ingen trygghet för honom, han behöver ju att vi sätter gränser men hur? Är det bara en period vi måste igenom? Hur länge varade den för er?
Snälla, hur gör/har ni gjort? Era bästa tips tack! Känner mig som värsta sämsta föräldern som inte kan få en middag lugn.