• Malina08

Ni med barn som kastar/kastade mugg/tallrik/bestick osv

Hur gör/gjorde ni får att få barnet att sluta? På vilket sätt säger ni till eller hanterar situationen?

Vi börjar känna oss så frustrerade över vår kille som snart är 2 år. Sedan ca 1 månad(eller är det mer, minns inte längre) flyger bestick, tallrik och mugg över golvet. Inte så att han kastar allt och hela tiden men det flyger alltid något innan middagen är slut. Ibland förvarnar han, säger "mamma, kasta" och då hinner vi oftast med. Men ibland ber han om mer mjölk, tar muggen till munnen och plötsligt vänder på den över golvet. Samma sak med gaffeln/skeden. Tallriken brukar aldrig flyga förrän vi sagt nej till det han håller på med. En gång tog han en näve makaroner och kastade över golvet när vi var på besök hos en annan barnfamilj (tack och lov). Vi försöker säga "nej, inte kasta" med lite myndig ton men visst händer det att jag blir argare än så och när man tar tag i den lilla armen som är på väg att kasta blir han ju bara argare. Allt det här händer oftast i slutet av måltiden. Varje dag tänker jag "idag verkar det gå bra, tänk en måltid utan att något kastas". Vi pratar om maten, om dagen och han är glad och så plötsligt...

Så idag fick jag höra att han gjort det två gånger med mjölkmuggen på dagis. Det har han inte gjort tidigare. Jag har varit så glad att det har varit en fredad zon.

När jag säger till känns det som att det inte ger effekt. Straffa är ju inget vettigt sätt och hur straffar man en tvååring. Att prata massa hjälper ju inte heller utan blir bara en vägg av ord för honom. Ska vi börja med pipmugg igen? Även den kommer han ju att kasta men då kanske vi slipper torka mjölk. Att ignorera ger ju ingen trygghet för honom, han behöver ju att vi sätter gränser men hur? Är det bara en period vi måste igenom? Hur länge varade den för er?

Snälla, hur gör/har ni gjort? Era bästa tips tack! Känner mig som värsta sämsta föräldern som inte kan få en middag lugn.

• Svar på tråden Ni med barn som kastar/kastade mugg/tallrik/bestick osv
  • Licens To Kiss

De är inte "jag kastar du hämtar leken" då?

Vecka 34 (33+2) med nr 2. Älskar mina fina barn.
  • Javah

Jadu, vi var inte speciellt konsekventa i den frågan kan jag säga... som tur va gick det över! Så jag har personligen inget bra tips där, men när han gjort det på dagis har han fått gå från bordet, så det kanske är en bra lösning? Vårat dagis brukar vara bra på pedagogik annars Även om jag hade förväntat mig något mer konstruktivt.

• Malina08

Tror inte det, eftersom han fått så mycket tillsägelser om att inte göra det. Men det är ju en tanke.

• Malina08

Javah: Känns som att det är att gå från bordet han vill till viss del, eftersom han gör det mot slutet. Känns som att han blir belönad för att han gör det. På dagis vill de ju gärna vara med de andra barnen så det kanske fungerar.

• Funderingar

Min son är inne i samma fas. Tröttsamt. Vi gör som så att vi säger ifrån med lagom skarp röst. Han ska ju uppfatta att det inte är okej. Därefter går vi bara vidare. Vi ger honom inte för stor uppmärksamhet kring det, om man säger så. Det har blivit bättre, och jag tror snart det går över. Det är bara en väldigt tråkig fas...

• busfrönr1

Hej!

Vi har haft exakt likadant som er. Vet inte hur mycket er son pratar? Men det som fungerade för oss var att helt enkelt lyfta ner honom från son stol. Oftast kom de här kastandet precis i slutet av måltiden. Då sa jag till honom att: "Du behöver inte kasta saker för att få gå från bordet. Om du är mätt och klar, så säger du bara: Tack för maten, så lyfter jag ner dig."

Inget argt utan bara samma sak varje gång. "Nej, man kastar inte (i lugn ton). Har du ätit färdigt? Sedan samtidigt som jag lyfte ner honom : Tack för maten". Efter en vecka så var det inget mer kastande, så sa han: "maten maten" i samma tonläge som jag säger tack för maten. :)

Vet inte om det bara var tur att det funkade så, att det hade gått över av sig själv annars också, men jag märkte att han blev lugn av att veta att han fick vara färdig utan att börja hitta på bus.

Om de inte pratar, så får man tänka ut något annat som de kan göra för att indikera att de känner sig klara, så de slipper hitta på dumheter för att få gå från bordet.

• Malina08
    busfrönr1 skrev 2009-12-15 14:15:26 följande:
    Hej!Vi har haft exakt likadant som er. Vet inte hur mycket er son pratar? Men det som fungerade för oss var att helt enkelt lyfta ner honom från son stol. Oftast kom de här kastandet precis i slutet av måltiden. Då sa jag till honom att: "Du behöver inte kasta saker för att få gå från bordet. Om du är mätt och klar, så säger du bara: Tack för maten, så lyfter jag ner dig."Inget argt utan bara samma sak varje gång. "Nej, man kastar inte (i lugn ton). Har du ätit färdigt? Sedan samtidigt som jag lyfte ner honom : Tack för maten". Efter en vecka så var det inget mer kastande, så sa han: "maten maten" i samma tonläge som jag säger tack för maten. :)Vet inte om det bara var tur att det funkade så, att det hade gått över av sig själv annars också, men jag märkte att han blev lugn av att veta att han fick vara färdig utan att börja hitta på bus.Om de inte pratar, så får man tänka ut något annat som de kan göra för att indikera att de känner sig klara, så de slipper hitta på dumheter för att få gå från bordet.
    Han pratar väldigt mycket i ganska långa meningar ibland, då menar jag fyra och femordsmeningar, använder "jag" om sig själv för det mesta. Det är en tanke att försöka förklara och låta honom gå när han är klar. Egentligen vill jag dock göra som på dagis, att han får sitta kvar tills vi är klara. Oftast ligger vi bara lite efter så det brukar fungera att han sitter kvar. MEN, om kastandet är ett sätt att få gå från bordet så är det ju värt att försöka. Att han ska sitta kvar kan vi ju återkomma till senare när han blivit lite större och kanske inte börjar om med kastandet.

Fler som tampats med det här? Det är skönt att fler är/har varit med om det.
  • Tuntalisa

Min son (1 ar och 7 manader) kastar oxa bestick och tallrik och tipper tallriken upp o ner lite da och da. Det sker oftast mot slutet av maltiden för oss med men ibland i början om han inte gillar maten. Vi säger till att man inte ska kasta men han flinar bara tillbaka.

Han gör samma sak med trappan. Slänger ner nappar och leksaker och sen vill han ha dem tillbaka.

Ja, jobbigt är det. Det är inte alls roligt att äta tillsammans. Storasyster (nu 3 ar) var inte alls likadan.

• Tuvan07

vår dotter kastade också ner saker och hällde ur innehållet i glaset. När hon kastar sin sked o sånna saker tog jag aldrig upp dem, då va det inte kul efter ett tag. när hon hällde ut mjölk med mera sa jag bara så gör man inte sen torka vi upp tillsammans, efter ett tag va inte det heller kul.

Svar på tråden Ni med barn som kastar/kastade mugg/tallrik/bestick osv