• LindizJ

förlossningsrädsla,vågar inte bli gravid,förslag på smärtlindring

hej!

jag är 30 år och har alltid varit väldigt avogt inställd till förlossningar. Nu går tiden och ska det bli några barn här så måste jag ju komma över min rädsla. Jag är nog mest rädd för att det ska göra så ont så jag tappar kontrollen och inte har koll på läget.

jag vill ha förslag på smärtlindring och kombinationer av sådana så att man känner så minimalt som det bara är möjligt. (vill eliminera så mycket smärta det bara går!)

har ni några råd och förslag till mig?

• Svar på tråden förlossningsrädsla,vågar inte bli gravid,förslag på smärtlindring
  • seglaren

Det bästa är väl om du kan kontakta spec-MV, Aurora eller vad de kan heta i din stad. Tillsammans kan ni lägga upp en plan för förlossningen. Bättre att diskutera med någon som verkligen är expert på området.
    Jag har hört ungefär det här:
    Många verkar ha effekt av profylaxkurser där man lär sig att andas rätt, men detta har i en svensk studie inte visats minska den medicinska smärtlindringen. Finns också akupunktur och TENS som mer icke-medicinska metoder.
    Medicinsk smärtlindring finns inte så mycket att välja på. Epiduralbedövning (ryggbedövning) kan man få när värkarna är etablerade, finns risk för värksvaghet. Ni kanske kan skriva i förlossningsplanen att du vill ha kateter för EDA satt innan förlossningen kommit igång på riktigt. Innan dess kan man få morfin. Vid utdrivningen hjälper inte EDA så mycket. Man kan lokalbedöva bäckenbotten, men det verkar vara lite si och så med hur det fungerar.
    Lustgas tar inte bort smärtan, men den gör att man struntar i att det gör ont. Risken är att man blir hög och lullig och har svårt att vara närvarande.

• lövet2

Jag föreslår att du börjar med att läsa på om förlossningar. På bibblan kan du fråga efter Att föda barn utan smärta och Att föda. De två böckerna täcker upp det mesta, och när du laddat dig med kunskap, så kanske det är lättare för dig att veta vad du ska fråga efter och vart du ska vända dig.

• Hanna36

Jag tod EDA. Den tog bort ALL smärta.. kan varmt rekommendera den om du är rädd för smärtan..

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Lina 1987

Jag har haft eda och lustgas under mina två förlossningar. Edan gjorde så att jag kände mig som en ny människa då de gjorde som mest ont. Man fick tid att vila upp sig. Jag kände inget alls under en period faktiskt. Men mot slutet, då barnet kommer långt ner och det är dags för att krysta så hjälper inte edan speciellt bra. För vissa hjälper den hela vägen. Men de är inte vanligt vad jag har fattat det som. Man ska liksom känna då de är dags för att krysta.

De är mitt råd till dig angående smärlindring.
    Men brata med en BM, hon har nog massor av förslag och vad som kanske kan passa dig bäst. De enda jag kan säga utifrån mig själv är den saken att jag har haft den instäldningen om att det inte kommer att göra speciellt ont och att allt kommer att gå galant! Kkänner man sig trygg så tappar man inte kontrollen. Dessutom finns BM där och hon är till stor hjälp! Så, ta reda på så mycket som möjligt om självaste förslossningen så kommer du med all säkerhet känna dig trygg när de tartar. Går man desstuom tiden ut burkar allt bli så tungt och jobbigt så man vill inget annat än att föda :) Så har det varit för mig!

Så när ni väl har bestämt er för en bebis önskar jag dig all lycka! Föda barn är något man gjort i alla tider och alla fixar det på ett eller ett annat sätt :)

• Lina 1987

Men fy hur jag stavar just nu :P

• Fru  Grön

jag tror att det mest pålitliga är att komma till rätta med själva kärnan till problemet istället för att bara försöka plåstra om symptomen, dvs bearbeta rädslan i första hand. Börja med att läsa på om hur förlossningar går till och om positiva förlossningsupplevelser; det finns massor, men de kvinnorna kanske inte pratar lika maniskt om det som de med skräckupplevelser. Tag kontakt med en bm eller speciell mottagning för förlossningsrädda för att få hjälp att komma till rätta med dina rädslor.

Självklart kan man använda smärtlindring tillsammans med detta, men någon garanti för att det ska gå smärtfritt kan du nog inte få oavsett metod. Men du klarar mer är du tror! Tillsammans med en partner eller närstående och en fin barnmorska är det inte heller hela världen att "tappa kontrollen" en smula (men vad betyder det egentligen, att tappa kontrollen?), allt är är sin ordning ändå liksom. De kommer att ta hand om dig så fint så. Lycka till med dina funderingar och planer!

• LindizJ

tack alla som svarat i min tråd!
    jag har en del med mig i bagaget som gör att jag tvivlar på om jag verkligen vill ha barn, (bipolär mamma, samt att min bror nyligen tog sitt liv) men min förlossningsrädsla är en del av problemet för min tvekan också.

jag har beställt två böcker om förlossningar;rädd att föda och förlossningshandboken för att försöka bearbeta och förbereda mig mentalt, jag har förhoppningen att jag om ett halvår är någon helt annanstans i mina tankar.

Går även hos en psykolog och en psykoterapeut för att försöka bearbeta allt negativt som hänt mig i mitt liv och försöka ta reda på och lösa de negativa knutar och tankemönster som jag har inom mig.

vad jag har läst mig till så känns det som att epidural och bäckenbottenbedövning samt lustgas,borde vara en kombination som skulle kunna passa mig utan att veta så värst mycket egentligen om vad för smärta vi pratar om och hur stor.

Kom gärna med fler förslag,kanske finns det någon härinne som jobbar som Aurora-barnmorska som kan tänka sig att ta sig tid och prata med mig lite via nätet

• A r a s

Vill bara påminna om att EDA (ryggbedövning) är den starkaste formen av medicinsk smärtlindring och tar bort smärtan från värkarna - ja. Men en sak att prata med en stöd-BM om är att den inte tar bort "trycket nedåt". Men där kan man säkert få hjälp med akupunktur, tens, lustgas eller ngt annat.

Be att få en plan för fl (från fl och stöd-bm där) om en tidig EDA, en EDA satt INNAN värkarna är etablerade, men inte aktiverad (men så slipper man ev dröjsmål av narkosläkarna när man ber om den)

Lycka till!

• BELLAm2

Smärtan upplevs värre om du är spänd och orolig så rikta inte in dig endast på medicinska metoder är mitt hetaste tips.
    Precis lika viktigt är att du är trygg, blir lyssnad på, får adekvat uppmärksamhet och stöd genom alla sammandragningarna, att du är svalppnad och lugn och andas korrekt.

Varma bad och kuddar
    Avslappning- att göra tvärtom. Dvs när du får ont ska du ännu mer slappna av.
    Andning.
    Ljuda mörka ljud om du måste ljuda då dessa tenderar att slapåpna av dina käkar och läppar. Munnens läppar och blygdläpparna hänger liksom ihop. Kniper du ihop käkarna kan du inte vara avslappnad i underlivet och då försvårar du för dig själv.

Akupunktur kan vara avslappnande och kan kombineras med allt annat.
    Sterila kvaddlar kan göra ont i ett par sek när de sätts men ger väldigt bra "punktbehandling" tex vid ryggsmärta. Kan också kombineras.
    Lustgas kan göra dig illamående men tar bort topparna på värken om du andas som du ska. Gör dig lite groggy. Kan kombineras.

EDA- ryggmärgsbedövning. tenderar att sakt aner förloppet vilket inte sällan leder till att dropp måste sättas för att få igång värkarna igen. Dessa värkar är inte likadana som de "naturliga" utan hårdare och svårare att kontrollera efetrsom du dessutom är bedövad. Upplevs dock väldigt effektiv av de flesta.

Jag rekommenderar en till bok: Föda utan Rädsla. Skriven av doulan Susanna Heli

• lilla mej

jag var presis som du, tex jag har aldrig ens tagit nagra vacciner pga av otrolig sjukhuskrack. Jag gick med njursten fick blodforgiftning innan jag blev tvingad in pa sjukhus...lite for att tala om hur radd jag var. Trode aldrig jag skulle klara vara gravid och foda. Men jag blev gravid och nagot  hande innom mig, nu handlade det ju inte om mig utan om mitt barn, sa jag klarade allt tom blodproverna:)) jag var fortfarande nervos over forlossningen men laste pa otroligt mycket om allt sa jag hade fakta om det mesta, vilket gjorde mig lungnare. Nar det val var dags kanndes allt sa naturligt och inte alls skramande, jag ar sa imponerad av hur lung jag var. Tank pa att du gor det for din bebis och du maste vara stark for den. Sen klart fasiken det gor ont men det finns suveran hjalp att fa EDA ar riktigt bra smartlindring, och personalen ar dar for att hjalpa dig. Jag ar nu forevigt botad fran sjukhuskrack och skulle latt kunna foda igen...

Svar på tråden förlossningsrädsla,vågar inte bli gravid,förslag på smärtlindring