• Liiii

Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #12

Välkommen till fortsättningen på REFLUXTRÅDEN där vi som han barn med gastroesofagal reflux kan diskutera.
    I denna tråd är symptomerna väldigt olika från barn till barn så inget är rätt eller fel.

Ställ frågor så ska vi svara så gott vi kan!!

Vad är gastroesofagal reflux?
    Hos en del spädbarn är den övre magmunnens stängningsfunktion så pass omogen att barnet har stora kräkningar. Men en del barn kräks lite eller inte alls utan har endast magsyra som åker hiss.Reflux påverkar nästan alltid barnet allmänt. Det kan bli irriterat, matvägra stå stilla eller minska i vikt. Barnen blir kinkiga och gnälliga och sover sämre. Men symptomerna kan vara väldigt olika från barn till barn.Vid kraftig och långvarig reflux kan slemhinnan i matstrupen irriteras och det orsakar smärta. Maginnehåll kan också rinna över i luftvägarna och orsaka luftrörskatarr eller lunginflammation.

Läs mer:
    www.meadjohnson.nu/boken/ger.html
    www.refluxinchildren.com/
    www.infantrefluxdisease.com/

Lukas 070530, Linnea 090613
  • Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #12
  • skuggspel
    kamponella skrev 2010-03-01 22:03:34 följande:
    Hej på er alla! Vill gärna fråga lite om råd här för att jag har börjat tappa hoppet om min 6 månader gamla sons ätande. Vid tre veckors ålder gick han från att ha ätit hela sin vakna tid till att matvägra totalt. Och det hände övernatt. Jag ammar och trodde då att det var ngn konstig amningsstrejk som skulle snart gå över, men jag hade visst fel. Han liksom började äta men efter 0,5-2 min släppte taget, började gråta och vägrade fortsätta. Flaskan har han aldrig tagit. Jag fick amma honom bara när han sov. Jag var på amningsmottagning, tog upp det på BVC och åkte tom in på akuten en gång (då han nästan inte ätit ngt på 2 dygn), men alla viftade bort min oro och skyllde hans matvägran på hans "heta temperament". Då han var mellan 2 och 4 månader kunde jag amma honom bara i ett mörkt badrum med rinnande vatten från duchen som bakgrund. Nu har jag ordnat hans mattider så att han äter varje gång precis innan han somnar, Det blir dock svårare och svårare då han sover ju inte lika många pass på dagen som han brukade göra. Mitt enda hopp var smakportioner som vi började med vid 4 mån, men även där gör han likadant: efter några skedar vill han inte mer och börjar gråta. Han har aldrig kräkts speciellt mycket, men han rapar väldigt ofta och då hörs det att han faktiskt får upp mat för det låter liksom så, fast den kommer inte ut. Dock kräks han väldigt enkelt då han hostar även lite. Han gick upp i vikt väldigt bra första månaden, men sedan dess har kurvan börjat dala sakta men säkert. Sakta tack vare att jag VERKLIGEN har försökt att amma honom när jag sett chansen. Hur som helt, är jag helt slut nu efter 6 månader ammande genom tårar speciellt då jag förstått att även vanlig mat inte funkar vilket betyder att jag måste fortsätta amma.   Har kommer min fråga: kan det vara reflux som gjort han matvägra? Vad har era barn som har reflux haft för symptom? Jag testade mjölkfritt i 2 veckor utan ngt resulltat, dessutom har han inga utslag, men har alltid varit väldigt lös i magen (vattnigt, slemmigt)(och BVC säger att det är ammade barn, puff). Glömde även skriva att han har varit småförkyld väldigt ofta med lite snuva, hosta och rosslig i halsen/bröstet; skulle nog tro att han varit mer förkyld än frisk i sitt liv. Tack för alla svar!
    Oj va tungt!!

Hoppas du ORKAR stå på dig! Sök "riktig" hjälp för din lilla, min erfarenhet är att BM kan vara fantastiskt bra med saker som inte är så allvarliga (och det du beskriver låter just allvarligt!) men när det verkligen gällde var vi tvungna att kliva rätt över vår BM som redan bestämt sig för att allt ju var helt normalt med vårt barn och söka läkarhjälp. Om inte en läkare lyssnar, prata med en annan. BEGÄR ultraljud om det inte är gjort. Våga vara ifrågasättande, våga ställa krav och säga att NEJ det är INTE normalt, om de är så säkra på att allt står rätt till, låt dem bevisa det genom undersökningar, prover, ultraljud..

All styrka till dig! Kom ihåg att det faktiskt finns en möjlighet att allt blir MYCKET BÄTTRE bara de hittar felet! Även om det inte går att operera så får du iallafall veta vad det är!
  • Koffie
    Trulis78 skrev 2010-03-03 23:28:41 följande:
    sia: Absolut är det så! Menade mer att refluxbarn inte nödvändigtvis behöver ha en dålig viktkurva. Önskar bara att läkarna var lite mer vidsynta och insåg att barn med reflux kan vara olika.
    Ja, det känns som om de i vårt fall stirrat sig blinda på att vår dotter ligger över alla tillväxtkurvor för hennes ålder och att hon DÄRFÖR inte kunde ha reflux. Att hon sedan får upp magsaft precis hela dagen, småkräks (och ibland storkräks), att tänderna längst bak har erosionsskador, att hon ibland har så ont i magen att hon inte kan leka och göra något annat än sitta still och kvida, att hon har många i den närmsta släkten som haft så allvarlig reflux att de varit tvungna att bli opererade - det har man på något vis hela tiden velat vifta bort.
    Förklaringen till magontet var givetvis stress och man förhörde sig hela tiden om hur det var hemma och om det inte var något där, eller på dagis, som kunde ge upphov till stress och ont i magen. Och det trots att vi kommer med hela paketet av uppstötningar och kräk, ont i magen och en tandläkare som hissat varningsflagg för hennes bakersta tänder!!!

Det har då förklarats med att hon visst kan ha lite problem med magmunnen och kräkas, men att det växer bort - eller att hon äter för mycket och kräks pga det.. 
    Hon äter inte för mycket, hon har ju börjat bli rädd för att äta!!

Usch, det är så himla trist att bli avfärdad så där, bara för att ett av de mer typiska symptomen fattas - ett symptom, som dessutom är sekundärt och kommer sig av de primära symptomen..

Men, jag är i allafall glad att vi ska få hjälp. Och det kanske blir som du säger Trulis att fördelarna av medicinen väger upp mot hur den smakar. Dottern är paniskt emot att ta mediciner och avskyr alla medicinsmaker i munnen - men kanske, kanske att hon också inser att det verkligen hjälper och då ändå vill ta medicinen..
  • Trulis78

Moster Ia: Din dotter har ju verkligen jätte många tecken på reflux! Mycket märkligt att de viftat bort det så länge. Hoppas så att din dotter accepterar medicinen och att den hjälper!

• Ronjan709
    Trulis78 skrev 2010-03-04 12:36:09 följande:
    Moster Ia: Din dotter har ju verkligen jätte många tecken på reflux! Mycket märkligt att de viftat bort det så länge. Hoppas så att din dotter accepterar medicinen och att den hjälper!
    Håller med Trullis!
    Verkligen knäppt att man inte ska få rätt hjälp om barnet inte gått ner i vikt. Ska man börja svälta barnet då så att man blir tagen på allvar kan man ju fråga sig???
  • Mammisopappis
    Liljan75 skrev 2010-03-04 21:01:43 följande:
    Håller med Trullis!Verkligen knäppt att man inte ska få rätt hjälp om barnet inte gått ner i vikt. Ska man börja svälta barnet då så att man blir tagen på allvar kan man ju fråga sig???
    Vi gick på barnmedicinen. Då låg vår då 8 månade dotter två kurvor upp men måde pytton och kräktes hade diarrer och smärtor i magen. Vår läkare tog ABSOLUT ingen hänsyn till detta då hon vägde påtok för mycket så det var inget fel på henne. detta var i dec 2008. Vi bytade läkare ihop om att komma till någon som ville göra en ph-mätning. Den gjordes ca ett år senare. Och sedan fick vi vänta ytterliggare månader tills nu i feb 2010 innan losec sattes in. Vilket borde ha gjorts mycket tidigare.

Men det verkar som om det är såhär det går till. När vi nu i feb hade vårt första besök med vår andra nya läkare sedan första vi hade i dec 2008 så gick jag dit med bara en sak klart för mig. Min dotter ska ha losec och hon ska ha neocate Activ som barn över ett år bör ha med hennes problem. Och jag gav mig inte, läkaren hade några frågor och jag svarade , ett år på gaviscon kan ta död på vems aptit som helst. jag fick som jag ville losec först i 2 ve sen fortsatte vi det. Hon är helt förändrad  nu och mycket gladare och kräks inte en enda gång! Problemet är att man måste vara så hård och det är inte alltid man kan det. Med första läkaren var det inte lönt, med henne vi har nu är det jättebra hon lyssnar. Och det är så det ska va!!!
    Snart fyller vår lilla 2 år!
  • Ronjan709
    Mammisopappis skrev 2010-03-04 22:14:42 följande:
    Vi gick på barnmedicinen. Då låg vår då 8 månade dotter två kurvor upp men måde pytton och kräktes hade diarrer och smärtor i magen. Vår läkare tog ABSOLUT ingen hänsyn till detta då hon vägde påtok för mycket så det var inget fel på henne. detta var i dec 2008. Vi bytade läkare ihop om att komma till någon som ville göra en ph-mätning. Den gjordes ca ett år senare. Och sedan fick vi vänta ytterliggare månader tills nu i feb 2010 innan losec sattes in. Vilket borde ha gjorts mycket tidigare. Men det verkar som om det är såhär det går till. När vi nu i feb hade vårt första besök med vår andra nya läkare sedan första vi hade i dec 2008 så gick jag dit med bara en sak klart för mig. Min dotter ska ha losec och hon ska ha neocate Activ som barn över ett år bör ha med hennes problem. Och jag gav mig inte, läkaren hade några frågor och jag svarade , ett år på gaviscon kan ta död på vems aptit som helst. jag fick som jag ville losec först i 2 ve sen fortsatte vi det. Hon är helt förändrad  nu och mycket gladare och kräks inte en enda gång! Problemet är att man måste vara så hård och det är inte alltid man kan det. Med första läkaren var det inte lönt, med henne vi har nu är det jättebra hon lyssnar. Och det är så det ska va!!!
    Ja som du säger man måste orka stå på sig. Bra att hon i alla fall mår bra nu av losec! Men synd det skulle ta så lång tid
  • gofoten

Hej!

Har en tjej på 6 veckor och jag misstänker att hon har reflux, så många symtom som stämmer. Har nu fått en tid till barnmedicinläkare 30/3. Jag undrar om det finns någon här som vet om de kräver diagnosunderlag (ph-mätning) innan de sätter in läkemedel? Undrar även om någon har erfarenhet av att man sätter in läkemedel på någon som är så liten?

Är så trött...

• sonor

Hej

Jag har en dotter på snart 5 år som har reflux. Hon har ätit mediciner sedan hon var ca 5 veckor. Hon behövde inte genomgå någon ph-mätning innan de satte in medecinen.  Sendan under åren har hon genomgått ph mätning och en gastropi.

• Anna H

Hej!

Jag skulle gärna vilja veta vad ni kunniga föräldrar tror om min sons besvär.

Han är född fyra veckor för tidigt och är nu 10-år gammal. Han har haft lätt för att kräkas sedan han föddes och han fick diagnosen astma när han var 3-år. Efter att han började med astma medicinen så kräktes han mindre men nu har han sedan några månader tillbaka börjat klaga över magont, illamående och ibland kräks han. Det verkar vara värst på kvällarna. Jag har mest varit inne på att det är någon allergi (har redan pollen och pälsdjurs allergi) trots att alla sådana prover varit negativa. Men nu i kväll när jag satt och letade efter likanande symptom som hittade jag en sida där det stod om reflux och att man ibland kan få astma som symptom. Det stod också att reflux var vanligare hos barn som var för tidigt födda samt att det ibland kom i 10-års åldern. Detta gjorde mig lite fundersam. Vad tror ni som har erfarenhet av reflux?

• Yosa
    Mammisopappis skrev 2010-02-28 14:10:44 följande:
    Är det också i tablett? Vi håller på att krossa och ha oss och det är rätt jobbigt att få i henne det nu varje morgon. Men innan tog hon 5 ml gaviscon efter varje måltid. Så det är mycket bättre nu. Men som vi hållt på i 21 månader....som man måste kämpa för sin rätt!
    Zantac har vi i flytande form. har ni zantac i tablett??! *vill också ha*
  • hakanochannso
    Anna H skrev 2011-05-14 23:01:11 följande:
    Hej!

Jag skulle gärna vilja veta vad ni kunniga föräldrar tror om min sons besvär.

Han är född fyra veckor för tidigt och är nu 10-år gammal. Han har haft lätt för att kräkas sedan han föddes och han fick diagnosen astma när han var 3-år. Efter att han började med astma medicinen så kräktes han mindre men nu har han sedan några månader tillbaka börjat klaga över magont, illamående och ibland kräks han. Det verkar vara värst på kvällarna. Jag har mest varit inne på att det är någon allergi (har redan pollen och pälsdjurs allergi) trots att alla sådana prover varit negativa. Men nu i kväll när jag satt och letade efter likanande symptom som hittade jag en sida där det stod om reflux och att man ibland kan få astma som symptom. Det stod också att reflux var vanligare hos barn som var för tidigt födda samt att det ibland kom i 10-års åldern. Detta gjorde mig lite fundersam. Vad tror ni som har erfarenhet av reflux?
    Hej!

Jag har sökt mig till den här tråden eftersom vi letar information om Zantac som vi blivit ordinerade till vår son.

@Ungar är härliga: Symptomen för vad din son lider av låter väldigt likt vår egen son, förutom astman. Han är idag 4,5 år. Han har haft lätt att kräkas hela sin uppväxt ex varje gång han började gråta sluta det med att han kräktes, det blev dock bättre när han blev kring 3 års åldern. För ett år sedan ungefär klagade han över magsmärtor å han var även lös i magen så vi undantog mjölk för en period men nu dricker han mjölk som vanligt och visar inga tecken på laktosintolerans .. ja, inget förutom precis vad du beskriver, alltså han att han har problem med magen. Jag skulle kunna citera rakt av klagar över magont, illamående å ibland måste han kräkas. Vi har periodvis trott han framkallar det för att få sin vilja igenom men .. vi har släppt den teorin nu.

Vi var till läkaren som konstaterade att hans "kurva" såg bra ut men när han kände på hans mage hade han ont kring övre magmuskeln. Läkaren menade att det kunde bero på en hel del olika saker (tyvärr vägrade vår son ta blodprov vilket kanske gett en hint)  men han menade på att det kunde vara överproduktion av magsaft vilket i sig kan bero på stress av olika slag men i alla fall ordinerade han zantac i en månad. Någon som har erfarenheter av zantac? Bieffekter? VI blev lite skeptiska då vi läste på bipacksedeln att mindre vanliga sällsynta bieffekter var impotens. Vad menar de? Tillfällig eller kronisk?  
  • Yosa

du ska få adress till mer aktuell tråd om reflux....återkommer

• Yosa
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35397471.html

Där diskuterar vi mycket zantac just nu. Min sambo är ssk och han och några kollegor menade till mig att zantac är en ganska "mild" medicin och att många går på den i fler år. Vår son är 3,5år och haft den i drygt 3 år nu. Enda vi har märkt är att han blivit lite hård i magen av zantacen. Min pappa har haft mycket problem med magen och fått (som vuxen)   ta zantac ibland och liknande mediciner. Han menar att just syrahämmande medicin ju tar bort magsyran och därför kan man bli hård i magen. Men nu idag när vår son är 3,5 är detta med hård mage inget problem längre...detta med impotensen har jag inte sett i bipacken.

Fråga gärna vidare i tråden jag länkade  
  • hakanochannso
    Yosa skrev 2011-09-11 20:51:16 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35397471.html

Där diskuterar vi mycket zantac just nu. Min sambo är ssk och han och några kollegor menade till mig att zantac är en ganska "mild" medicin och att många går på den i fler år. Vår son är 3,5år och haft den i drygt 3 år nu. Enda vi har märkt är att han blivit lite hård i magen av zantacen. Min pappa har haft mycket problem med magen och fått (som vuxen)   ta zantac ibland och liknande mediciner. Han menar att just syrahämmande medicin ju tar bort magsyran och därför kan man bli hård i magen. Men nu idag när vår son är 3,5 är detta med hård mage inget problem längre...detta med impotensen har jag inte sett i bipacken.

Fråga gärna vidare i tråden jag länkade  
    Tack!
  • LittleMY

He, lever den här tråden fortfarande, tro? Kan min son ha reflux? Han kräks bara lite, men skriker hela tden (helt galet), han verkar ha jätteont. Han skriker extra mycket direkt efter att han har ätit, extra mycket om förmiddagarna och kvällarna, får lite sura rapar. Ibland när man matar honom så är han hungrig med släpper taget efter några sugtag och bara gråter, som om att det gör ont. Har aldrig sett liknande med dottern.

BVC har gett oss en provburk med komjölkproteinfri ersättning, ifall det kan vara allergi Men skulle det även/stället kunna vara reflux? Han har ju så hmla ont, lillen.

Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #12