• Culete

Anna Wahlgren, superstjärna eller barnmisshandlare?

Vart tycker du att AW platsar bäst med hennes ibland mkt kontroversiella tankar och åsikter om småbarn och dess utveckling etc? =)

Är hon för dej ett heligt helgon att hylla eller rent ut sagt en barnmisshandlare som endast lyckats undvika lagliga påföljder?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anna Wahlgren, superstjärna eller barnmisshandlare?
  • Lady Morpheus

Sen ska jag tillägga att det där med att det är farligt och så som hon brukar skriva tycker jag är BS men så samsover jag ju också och tror inte alls att barnet tror det är farligt att ligga i sin egen säng bara för att barnet en natt när han är sjuk sover i min säng. Men hela hennes kur går ju ut på att sängen är farlig enligt barnet och att man ska lära barnet att så inte är fallet och då kan jag förstå att man drar slutsatsen att om barnet blir tagen därifrån vid ett sånt tillfälle lär barnet att det är farligt. Så för någon som följer kuren och råden helhjärtat tänker ju samma som AW i det fallet. Nu tror jag som sagt inte alls på det där med att sängen är farlig och att barnet tror det om det inte alltid får ligga där.

• Flickan och kråkan
    Lady Morpheus skrev 2010-02-19 13:52:32 följande:
    Nja, så står det väl ändå inte. Man kan så klart tolka det olika men inte ser jag någonstans att hon skriver att det var fel att ta upp honom (som i tvätta av honom, renbädda och sedan lägga honom i sängen igen) utan dom skulle inte lägga honom i sin säng utan i hans igen. Alltså, jag är stor motståndare till AW men jag tycker nog ändå att man får läsa lite mer nyanserat och inte dra på för stort på nåt som inte står ens. Och jag tycker inte heller hon skäller på mamman. Jag tar mig friheten att kopiera in exakt vad det står:Mamman:Kuren gick som sagt bra tror jag och han sov 11 timmar i sträck i 2 nätter tills han blev magsjuk och spydde ner hela sin säng mitt i natten och fick sova mellan oss. AW:Och där bekräftade ni faran i stället för att fortsätta förmedla LUGNET, när det hade behövts som mest (se kapitlet med samma namn i Internationella Sova hela natten).
    Jag håller med dig, men de slutsatser hon drar av händelsen är fullständigt absurda.
  • Lady Morpheus
    Flickan och kråkan skrev 2010-02-19 13:56:09 följande:
    Jag håller med dig, men de slutsatser hon drar av händelsen är fullständigt absurda.
    Ja. slutsatsen att sängen är farligt är helt galen. Men det är ju kärnan i SHN-kuren och det är en av dom sakerna jag tycker är helt fel med kuren som jag tar starkt avstånd ifrån. Men jag kan se varför hennes svar är som det är till mamman. Det kan säkert vara knepigt för oss utomstående (om vi inte läst ngt av henne och speciellt då hela SHN)att förstå det här med vargen och att sängen är farlig men för någon som är mitt i det är det fullt förståeligt. Dom har ju påbörjat kuren för att dom tror på det som AW säger och då tror dom ju då alltså på detta med vargen och farligheten med sängen. Jag utgår iaf ifrån att det är så för annars skulle dom väl inte genomföra den här kuren och tro på den?
  • La Lola

Vad jag tycker om den....*piiiiiiip* ...lämpar sig inte i tryck.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • UpsyDaisy

jag tycker hon är fantastisk! Däremot håller jag inte med ALLT hon skriver. Men jag kommer iallfall vara evigt tacksam över hur min dotter gick från att knappt sova alls till att sova lugnt och tryggt hela nätter. Jag fick en harmonisk och glad liten tös efter att ha läst barnaboken. AW bryr sig verkligen om barn och det märks! Däremot tycker jag att hon är flr hård mot föräldrarna ibland. Jag håller inte med henne om att alla barn föds goda och om de uppför sig dåligt så är det alltid förälderns fel etc. Jag tycker att barn är kapabla till dåligt uppförande oavsett vad föräldrarna gör. AW däremot verkar se alla barn som helgon.

• drever

tycker vi gör om utrycket...pest eller kolera till fritzl eller anna wahlgren :D ånej ni gissar rätt hon är ingen superstar hon och hennes sekt fanatiska anhängare borde låsas in bakom lås och bom ett tag

• Flickan och kråkan
    Lady Morpheus skrev 2010-02-19 14:04:04 följande:
    Ja. slutsatsen att sängen är farligt är helt galen. Men det är ju kärnan i SHN-kuren och det är en av dom sakerna jag tycker är helt fel med kuren som jag tar starkt avstånd ifrån. Men jag kan se varför hennes svar är som det är till mamman. Det kan säkert vara knepigt för oss utomstående (om vi inte läst ngt av henne och speciellt då hela SHN)att förstå det här med vargen och att sängen är farlig men för någon som är mitt i det är det fullt förståeligt. Dom har ju påbörjat kuren för att dom tror på det som AW säger och då tror dom ju då alltså på detta med vargen och farligheten med sängen. Jag utgår iaf ifrån att det är så för annars skulle dom väl inte genomföra den här kuren och tro på den?
    Jo, jag förstår det....att de föräldrar som använder SHN tror på AW:s resonemang....jag vet vad det går ut på (har läst hennes böcker, krönikor m.m.), och ju mer man vet hur hennes resonemang fungerar desto mer absurt blir det eftersom det inte finns någon verklighetskoppling alls.....och så blir det gripande efter halmstrån som resulterar i riktigt eländiga råd där barn (vissa barn, självklart inte alla, men det är illa nog) till slut skriker sig till sömns, skadar sig själva, ligger nerbajsade och sover trots protester eller kraftigt protesterande trycks ner genom "solfjädring". Allt i "den goda sömnens" namn, för att barnet ska sova sina sammanhängande 12 timmar....som vi all vet är nödvändiga för normal utveckling och gör de inte det så beror det enbart på att de är skrämda av natten, sömnen och sängen. Tack och godnatt säger jag bara.

Fast logiskt är självklart rådet utifrån AW:s teorier, det har du helt rätt i.
  • Flickan och kråkan
    UpsyDaisy skrev 2010-02-19 14:10:37 följande:
     AW däremot verkar se alla barn som helgon.
    Nej, hon ser dem som oskrivna blad, vilket är extremt tydligt i alla hennes råd. Tabula rasa är en hypotes som vi alla sedan länge lämnat.....de flesta av oss i alla fall. 
  • SaramedM
    UpsyDaisy skrev 2010-02-19 14:10:37 följande:
    jag tycker hon är fantastisk! Däremot håller jag inte med ALLT hon skriver. Men jag kommer iallfall vara evigt tacksam över hur min dotter gick från att knappt sova alls till att sova lugnt och tryggt hela nätter. Jag fick en harmonisk och glad liten tös efter att ha läst barnaboken. AW bryr sig verkligen om barn och det märks! Däremot tycker jag att hon är flr hård mot föräldrarna ibland. Jag håller inte med henne om att alla barn föds goda och om de uppför sig dåligt så är det alltid förälderns fel etc. Jag tycker att barn är kapabla till dåligt uppförande oavsett vad föräldrarna gör. AW däremot verkar se alla barn som helgon.
    Fast att små barn har en annan sömncykel än vuxna har inget med dåligt uppförande alls att göra, varken från föräldrarna eller barnen!
  • MalinEddie
    Lady Morpheus skrev 2010-02-19 13:52:32 följande:
    Nja, så står det väl ändå inte. Man kan så klart tolka det olika men inte ser jag någonstans att hon skriver att det var fel att ta upp honom (som i tvätta av honom, renbädda och sedan lägga honom i sängen igen) utan dom skulle inte lägga honom i sin säng utan i hans igen. Alltså, jag är stor motståndare till AW men jag tycker nog ändå att man får läsa lite mer nyanserat och inte dra på för stort på nåt som inte står ens. Och jag tycker inte heller hon skäller på mamman. Jag tar mig friheten att kopiera in exakt vad det står: Mamman: Kuren gick som sagt bra tror jag och han sov 11 timmar i sträck i 2 nätter tills han blev magsjuk och spydde ner hela sin säng mitt i natten och fick sova mellan oss. AW: Och där bekräftade ni faran i stället för att fortsätta förmedla LUGNET, när det hade behövts som mest (se kapitlet med samma namn i Internationella Sova hela natten).
    Det har du rätt i! AW har dock i andra trådar sagt just att man ska vänta med att göra rent. I denna till exempel:
    php5.web-3.crystone.se/annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&sid=f7be11e82b3d90561d3b89c7d1669ba2

Hon säger till mamman:
    "Gå inte in mer. Hulkar han och t o m kräks, så får han faktiskt göra det - låter hårt, men det är, som du vet, inte hela världen. Han "använder" det nu som väg till underhållning (låter också hårt). Jag drar den slutsatsen därför att ramsan plötsligt inte "tar" - ni ska stå och solfjädra i evigheter, tycks han mena - enligt minsta motståndets lag - vilket hjälper för stunden men inte för sedan.

Så sluta med det. Kräks han så kräks han och det får man naturligtvis ta hand om, men vänta en stund och gör det sedan snabbt - torka av med fuktig handdduk, byt lakan/draglakan med barnet kvar i sängen - med ytterlig saklighet och utan minsta "efterbehandling" annat än ramsan!"

Hon säger också:
    "Som sagt, inskränk trafiken till ett ingenting alls. Riktigt brutalt kan man alltså vänta, efter det eventuella kräket, tills barnet somnat om och först då (efter tio minuter) gå in och fixa till sängen. På så vis går det fortast förbi."

• augustisten
    MalinEddie skrev 2010-02-19 16:05:39 följande:
    Det har du rätt i! AW har dock i andra trådar sagt just att man ska vänta med att göra rent. I denna till exempel:php5.web-3.crystone.se/annawahlgren.com/forum...Hon säger till mamman:"Gå inte in mer. Hulkar han och t o m kräks, så får han faktiskt göra det - låter hårt, men det är, som du vet, inte hela världen. Han "använder" det nu som väg till underhållning (låter också hårt). Jag drar den slutsatsen därför att ramsan plötsligt inte "tar" - ni ska stå och solfjädra i evigheter, tycks han mena - enligt minsta motståndets lag - vilket hjälper för stunden men inte för sedan. Så sluta med det. Kräks han så kräks han och det får man naturligtvis ta hand om, men vänta en stund och gör det sedan snabbt - torka av med fuktig handdduk, byt lakan/draglakan med barnet kvar i sängen - med ytterlig saklighet och utan minsta "efterbehandling" annat än ramsan!"Hon säger också:"Som sagt, inskränk trafiken till ett ingenting alls. Riktigt brutalt kan man alltså vänta, efter det eventuella kräket, tills barnet somnat om och först då (efter tio minuter) gå in och fixa till sängen. På så vis går det fortast förbi."
    ...det är faktiskt helt stört.
  • SaramedM
    Det har du rätt i! AW har dock i andra trådar sagt just att man ska vänta med att göra rent. I denna till exempel:php5.web-3.crystone.se/annawahlgren.com/forum...Hon säger till mamman:"Gå inte in mer. Hulkar han och t o m kräks, så får han faktiskt göra det - låter hårt, men det är, som du vet, inte hela världen. Han "använder" det nu som väg till underhållning (låter också hårt). Jag drar den slutsatsen därför att ramsan plötsligt inte "tar" - ni ska stå och solfjädra i evigheter, tycks han mena - enligt minsta motståndets lag - vilket hjälper för stunden men inte för sedan. Så sluta med det. Kräks han så kräks han och det får man naturligtvis ta hand om, men vänta en stund och gör det sedan snabbt - torka av med fuktig handdduk, byt lakan/draglakan med barnet kvar i sängen - med ytterlig saklighet och utan minsta "efterbehandling" annat än ramsan!"Hon säger också:"Som sagt, inskränk trafiken till ett ingenting alls. Riktigt brutalt kan man alltså vänta, efter det eventuella kräket, tills barnet somnat om och först då (efter tio minuter) gå in och fixa till sängen. På så vis går det fortast förbi."
    Fy fan!
    Att inte trösta ett barn som är så förtvilat att hen kräks, det är inte friskt
  • Mad as snow
    Det har du rätt i! AW har dock i andra trådar sagt just att man ska vänta med att göra rent. I denna till exempel: php5.web-3.crystone.se/annawahlgren.com/forum... Hon säger till mamman: "Gå inte in mer. Hulkar han och t o m kräks, så får han faktiskt göra det - låter hårt, men det är, som du vet, inte hela världen. Han "använder" det nu som väg till underhållning (låter också hårt). Jag drar den slutsatsen därför att ramsan plötsligt inte "tar" - ni ska stå och solfjädra i evigheter, tycks han mena - enligt minsta motståndets lag - vilket hjälper för stunden men inte för sedan. Så sluta med det. Kräks han så kräks han och det får man naturligtvis ta hand om, men vänta en stund och gör det sedan snabbt - torka av med fuktig handdduk, byt lakan/draglakan med barnet kvar i sängen - med ytterlig saklighet och utan minsta "efterbehandling" annat än ramsan!" Hon säger också: "Som sagt, inskränk trafiken till ett ingenting alls. Riktigt brutalt kan man alltså vänta, efter det eventuella kräket, tills barnet somnat om och först då (efter tio minuter) gå in och fixa till sängen. På så vis går det fortast förbi."
    Sjukt!
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Aros

Tycker hennes åsikter är vidriga då dem går tvärs emot naturen. Det är meningen att föräldrar ska uppmärksamma sina barn, ge dem trygghet och omvårdnad. Inte ignorera dem och låta dem somna i sitt eget kräks.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • UpsyDaisy
    SaramedM skrev 2010-02-19 14:19:06 följande:
    Fast att små barn har en annan sömncykel än vuxna har inget med dåligt uppförande alls att göra, varken från föräldrarna eller barnen!
    ...erhm..AW's bok handlar om MYCKET mer än sömn. Trodde tråden handlade om hennes bok i allmänhet och inte BARA hennes tankar kring barns sömn. Det jag refererade till var hennes åsikter kring uppfostran och inte sömn.
  • Lady Morpheus
    Det har du rätt i! AW har dock i andra trådar sagt just att man ska vänta med att göra rent. I denna till exempel: php5.web-3.crystone.se/annawahlgren.com/forum... Hon säger till mamman: "Gå inte in mer. Hulkar han och t o m kräks, så får han faktiskt göra det - låter hårt, men det är, som du vet, inte hela världen. Han "använder" det nu som väg till underhållning (låter också hårt). Jag drar den slutsatsen därför att ramsan plötsligt inte "tar" - ni ska stå och solfjädra i evigheter, tycks han mena - enligt minsta motståndets lag - vilket hjälper för stunden men inte för sedan. Så sluta med det. Kräks han så kräks han och det får man naturligtvis ta hand om, men vänta en stund och gör det sedan snabbt - torka av med fuktig handdduk, byt lakan/draglakan med barnet kvar i sängen - med ytterlig saklighet och utan minsta "efterbehandling" annat än ramsan!" Hon säger också: "Som sagt, inskränk trafiken till ett ingenting alls. Riktigt brutalt kan man alltså vänta, efter det eventuella kräket, tills barnet somnat om och först då (efter tio minuter) gå in och fixa till sängen. På så vis går det fortast förbi."
    Det jag kände när jag skrev inlägget var att just den kommentaren SaramedM skrev var ju osaklig när det gällde just den tråden som hon länkade till. Nog för att jag inte tycker att AW alltid är speciellt saklig eller har bra råd men jag gillar inte när det kommenteras negativt om något som inte ens skrivits. Ibland blir det lite för mycket egna tolkningar och tankar som är färgade av vad man tycker om AW och det är inte rätt.

Sen har jag ju också läst massor med trådar där det som du skrivit händer och jag kan för min värld inte förstå att man ger sådana råd. Så det tycker jag är förkastligt. Men vill man peka på att AW faktiskt tycker så får man då också länka till en tråd där det verkligen står.
  • MalinEddie
    Lady Morpheus skrev 2010-02-19 19:21:26 följande:
    Det jag kände när jag skrev inlägget var att just den kommentaren SaramedM skrev var ju osaklig när det gällde just den tråden som hon länkade till. Nog för att jag inte tycker att AW alltid är speciellt saklig eller har bra råd men jag gillar inte när det kommenteras negativt om något som inte ens skrivits. Ibland blir det lite för mycket egna tolkningar och tankar som är färgade av vad man tycker om AW och det är inte rätt. Sen har jag ju också läst massor med trådar där det som du skrivit händer och jag kan för min värld inte förstå att man ger sådana råd. Så det tycker jag är förkastligt. Men vill man peka på att AW faktiskt tycker så får man då också länka till en tråd där det verkligen står.
    OK. Och jag håller med dig helt! Ville bara visa på att det faktiskt händer att hon ger såna råd också för de som inte vet.
  • Lady Morpheus
    MalinEddie skrev 2010-02-19 19:24:29 följande:
    OK. Och jag håller med dig helt! Ville bara visa på att det faktiskt händer att hon ger såna råd också för de som inte vet.
    Ja, och det är ju så tragiskt och fruktansvärt att man ger sådana råd. Nog för att man kanske måste bryta en ond cirkel (det kan jag hålla med AW om i den tråden) men att göra det genom att låta det stackars barnet ligga i sitt eget kräk är fruktansvärt.
Svar på tråden Anna Wahlgren, superstjärna eller barnmisshandlare?