• Culete

Anna Wahlgren, superstjärna eller barnmisshandlare?

Vart tycker du att AW platsar bäst med hennes ibland mkt kontroversiella tankar och åsikter om småbarn och dess utveckling etc? =)

Är hon för dej ett heligt helgon att hylla eller rent ut sagt en barnmisshandlare som endast lyckats undvika lagliga påföljder?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anna Wahlgren, superstjärna eller barnmisshandlare?
  • MalinEddie

En del av hennes metoder tycker jag ligger farligt nära misshandel. Jag tycker dock inte allt hon står för är skit utan det finns även mycket klokheter i barnaboken.

• lövet2

Min uppfattning om AW är att hon egentligen vill väl. Ett fåtal saker hon skriver om är vettiga, men de flesta är väldigt knepiga. Dessutom är jag övertygad om att hon - med sin vana och erfarenhet - inte skadar barnen fysiskt med sina metoder. Hon kan säkert anpassa kraften i rörelserna så barnen inte skadas, men oerfarna föräldrar som försöker sig på samma sak kan göra stor skada. Då handlar det om barnmisshandel, om än oavsiktligt.

• Jag kom inte på något bättre

Enligt mig på gränsen till barnmisshandel. Har inte läst någon av hennes böcker, men läst om hennes metoder, både psykiska och fysiska skador är oundvikliga med hennes metoder.

• MalinEddie
    lövet2 skrev 2010-01-01 20:28:22 följande:
    Hon kan säkert anpassa kraften i rörelserna så barnen inte skadas, men oerfarna föräldrar som försöker sig på samma sak kan göra stor skada. Då handlar det om barnmisshandel, om än oavsiktligt.
    Precis. Jag har läst trådar på hennes forum som jag önskar att jag inte hade läst kan jag säga. Hennes metoder och råd kan absolut resultera i att barn far illa. Det är skrämmande vilka råd som ges ibland. Därmed inte sagt att alla barn far illa av SHN eller andra av hennes metoder!
  • QannaQ
    Jag kom inte på något bättre skrev 2010-01-01 20:30:49 följande:
    Enligt mig på gränsen till barnmisshandel. Har inte läst någon av hennes böcker, men läst om hennes metoder, både psykiska och fysiska skador är oundvikliga med hennes metoder.
    Du har inte läst hennes böcker...och endå kan du påstå att diverse skador är oundvikliga! Kan du precisera  exakt vilka skador som kan uppkomma?! Skulle vara intressant att veta?!

JAg tycker att alla som kan kritisera utan att veta VAD de kritiserar ska ta och skärpa sig! OM man läst böckerna och faktiskt tagit till sig vad där står...först DÅ ska man uttala sig!

JAg kan garantera att min son led mera av att vara trött och att ha en trött mamma som inte orkade umgås/älska/njuta av 100 %, än att bli buffad på baken ett fåtal gånger! Om bl.a. buffningen skulle vara så farlig, skulle väl ingen unge njuta av att bli buffad?!

Ända orsaken jag ser att vara så kritisk till Annas tips till en bättre vardag är 1. man vet inget om vad det egentligen handlar om, utan baserar sin kritik på dittan å dattan 2. man är rädd för att själv misslyckas 3. man är rädd att det faktiskt funkar när man väl provat och man sedan står där med långa öron...

Vill man inte följa dessa råd som hon ger, kan man väl bara låta bli... och alla är glada och nöjda?!?! Sänka andra gör man bara för att höja sig själv...
  • augustisten

Annat.

Jag ogillar vissa av hennes metoder och hur hon ser på barns integritet. framför allt "tolkandet" av barnens skrik där de inte ska tas på allvar utan läras att saker inte är farliga genom att ignoreras eller bemötas "tvärt om" (tex att man ska skratta och prata glatt med ledsna barn för att visa att sängen inte är farlig - absolut inte trösta osv). Sedan har hon förstås poänger också... speciellt när det gäller hur man kan leka sig fram till önskade beteenden vid påklädning osv. Generellt tycker jag att hon har bättre ideer när det gäller större barn även om jag inte håller med om allt där heller.

Men framför allt har hon en väldigt dammig syn på manligt och kvinligt som gör att jag inte kan läsa hennes böcker utan att se rött.

• Brunello
    QannaQ skrev 2010-02-07 17:36:12 följande:
    Du har inte läst hennes böcker...och endå kan du påstå att diverse skador är oundvikliga! Kan du precisera  exakt vilka skador som kan uppkomma?! Skulle vara intressant att veta?! JAg tycker att alla som kan kritisera utan att veta VAD de kritiserar ska ta och skärpa sig! OM man läst böckerna och faktiskt tagit till sig vad där står...först DÅ ska man uttala sig! JAg kan garantera att min son led mera av att vara trött och att ha en trött mamma som inte orkade umgås/älska/njuta av 100 %, än att bli buffad på baken ett fåtal gånger! Om bl.a. buffningen skulle vara så farlig, skulle väl ingen unge njuta av att bli buffad?! Ända orsaken jag ser att vara så kritisk till Annas tips till en bättre vardag är 1. man vet inget om vad det egentligen handlar om, utan baserar sin kritik på dittan å dattan 2. man är rädd för att själv misslyckas 3. man är rädd att det faktiskt funkar när man väl provat och man sedan står där med långa öron...Vill man inte följa dessa råd som hon ger, kan man väl bara låta bli... och alla är glada och nöjda?!?! Sänka andra gör man bara för att höja sig själv...
    De flesta som kritiserar Annas metoder är mycket väl insatta i vad de går ut på, hur de är beskrivna, hur de utförs och har en klar bild av vilka riskerna skulle kunna vara. Att förminska alla som har en avvikande åsikt på det sätt du gör ger inte så mycket cred till din egen åsikt - om du bemödade dig med att besvara sak-argmenten istället för att ge dig på kompetensen hos de som kritiserar blir debatten betydligt mer nyanserad och trevlig.

Det är ett ganska gammalt "knep" att när man inte har svar på tal så angriper man motståndarens syften och/eller rätt att kritisera
  • Melly
    QannaQ skrev 2010-02-07 17:36:12 följande:
    Du har inte läst hennes böcker...och endå kan du påstå att diverse skador är oundvikliga! Kan du precisera  exakt vilka skador som kan uppkomma?! Skulle vara intressant att veta?! JAg tycker att alla som kan kritisera utan att veta VAD de kritiserar ska ta och skärpa sig! OM man läst böckerna och faktiskt tagit till sig vad där står...först DÅ ska man uttala sig! JAg kan garantera att min son led mera av att vara trött och att ha en trött mamma som inte orkade umgås/älska/njuta av 100 %, än att bli buffad på baken ett fåtal gånger! Om bl.a. buffningen skulle vara så farlig, skulle väl ingen unge njuta av att bli buffad?! Ända orsaken jag ser att vara så kritisk till Annas tips till en bättre vardag är 1. man vet inget om vad det egentligen handlar om, utan baserar sin kritik på dittan å dattan 2. man är rädd för att själv misslyckas 3. man är rädd att det faktiskt funkar när man väl provat och man sedan står där med långa öron... Vill man inte följa dessa råd som hon ger, kan man väl bara låta bli... och alla är glada och nöjda?!?! Sänka andra gör man bara för att höja sig själv...
    1. Jag har läst både Barnaboken och Sova hela natten och jag är inne jätteofta på Anna Wahlgrens hemsida och forum och har läst massor utav trådar där och även Annas krönikor mm. Och jag är ÄNDÅ kritisk och tycker att hon har fel i väldigt mycket och att Sova hela natten metoden innebär att föräldrar blir lärda att ignorera sina barns försök till kommunikation. Jag tycker oxå att en del utav hennes råd gränsar till vanvård.

2. Jag är inte rädd för att själv misslyckas eftersom att jag skulle inte drömma om att använda Anna Wahlgrens metoder på mina barn. Hon har en helt annan syn på barns behov än vad jag har.

3. Jag skulle aldrig prova som sagt men vad betyder "funkar"? Att barnet sover hela natten? Jo tack jag tror säkert att metoden gör så att barn sover hela natten men till priset utav att dom körs över och ignoreras. Klart att barnen sover tillslut eller åtminstonde inte gör nåt väsen utav sig om dom vaknar under natten. För att dom har lärt sig att det är ingen idé att dom försöker signalera sina behov eftersom att ingen bryr sig ändå .
  • kaji

en del av hennes tankar kring barn tycker jag är vettiga, tex att barn ska vara delaktiga och mår bra av att känna att de behövs och fyller en funktion. också en del kring syskon/syskonkonflikter är användbart och trevligt.

SHN och tvätta munnen med tvål tar jag däremot bestämt avstånd ifrån.

• Flickan och kråkan

De saker som AW säger som är vettiga har någon annan vettigare person sagt innan. Håller mig hellre till dem, så slipper jag allt det ovettiga. Inte minst den totala fientligheten mot allt som kan kallas vetenskap.

Svar på tråden Anna Wahlgren, superstjärna eller barnmisshandlare?