Skriker era tonåringar vid tillsägelser
Hejsan
Jag har en bonusdotter på 12 år som bor hos mig och hennes pappa varannan vecka. Hon har senaste tiden börjat bete sig väldigt "fjortis" vilket har varit okej, hon håller ju på och frigöra sig alltmer, men denna vecka har hon börjat skrika, i stort sett vråla, när hennes pappa har skällt eller gett henne stränga tillsägelser.
Det kan handla om saker som att plocka undan efter sig om man stökat till i vardagsrummet eller köket, vilket hon vet om sedan tidigare och för att vi påminner henne om det när hon "stökar ner". Det är när hon inte gjort dessa saker utan bara lämnat det och gått in på hennes rum och min sambo måste säga åt henne en, oftast två gånger till innan det sker något och då har hon de senaste gångerna skrikit och vrålat argt.
Fattar inte varför hon vrålar så, hon måste ju i alla fall göra det hon skulle i slutändan, och då kör hon med skuldkortet på hennes pappa, varför gör du så här, tycker du om att plåga mig och liknande saker. När hon är klar säger hon i love you till honom och använder det som punkt. Som någon slags botgöring.
Det är så att denna tjej är lite bortskämd. Hos oss gäller vissa regler, man får inte allt man vill och man slipper inte saker, hos sin mamma är hon van att få vad hon vill och göra som hon vill för det mesta. Där är det mer hon som styr. Det är väl inte undra på att hon blir arg när hon upptäcker att det inte funkar här, men herregud vråla så.
Beter sig era tonåringar också så, skriker och vrålar så?