• AnneSophie

Ditt barn har skadat en annan människa, hur agerar DU?

Inspirerad av några nu aktiva trådar under Etik och Irriterande så blev jag lite nyfiken på effellarnas syn på nedan hypotetiska händelse. Situationen är inspirerad av en annan tråd, men händelseförloppet är inte likt.

Frågeställning:
    Du är förälder till en 14-åring. En dag ringer rektorn från ditt barns skola. Din 14-åring har på rasten medvetet (en kompis till 14-åringen har skvallrat om att h*n planerat detta) kastat in en snöboll i en barnvagn. Snöbollen träffade en nyfödd bebis i ansiktet så att bebisen började blöda.
    Mamman till bebisen blev väldigt upprörd vid händelsen och gav din 14-åring en örfil samt en rejäl utskällning.

Hur reagerar du som förälder?

Jag har säkerligen missat något eller flera omröstningsalternativ, men försök då välja ett alternativ ett som ligger närmast hur du känner. Förklara gärna hur du resonerat, och vad du röstat på, här i tråden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ditt barn har skadat en annan människa, hur agerar DU?
  • Vimi

1;an, +livstids utegångsförbud, skulle bli skogstokig om mitt barn hade gjort så mot någon annan.

• zazla

Har ju inte så stora barn men hade de gjort sådär när de var 14 år så hade jag förstått att de hade fått på käften. Inte för att det någonsin är ok att slåss men jag hade nog förstått förälderns reaktion, det är ändå en 14-åring.

Men det är svårt att dra en gräns, hade någon örfilat min 2- eller 4-åring, oavsett orsak, hade jag nog inte dragit mig för att anmäla.

• enAnnan
    Förväntansfull0406 skrev 2009-12-18 21:16:32 följande:
    Jag skulle få fatt o grabben o se till att han fick sitt straff, men inte slå honom..... EN sak har jag inte förstått, i den andra tråden som e "sann" framkommer det verkligen att ts slog grabben??? jag har inte läst det nånstans.
    Nej, hon slog honom INTE!
    Detta är insprerat av den verkliga händelsen men händelseförloppet är ett annat skriver ts här.
  • Mandel
    Queenie70 skrev 2009-12-18 17:59:45 följande:
    Jag röstade på första alternativet, men det hade nog inte stannat vid ett allvarligt samtal för mitt barns skull. Han hade strippats på alla förmåner under en rätt lång tid framöver, tills han förtjänat att få tillbaks saker som mobil, veckopeng, datatillgång etc. Utgångsförbud hade han också fått tills han lyckats övertyga mig om att han var mogen att vistas ute med kompisar utan en vuxens tillsyn.
    Håller med fullständigt!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • hotflower
    Förväntansfull0406 skrev 2009-12-18 21:16:32 följande:
    Jag skulle få fatt o grabben o se till att han fick sitt straff, men inte slå honom..... EN sak har jag inte förstått, i den andra tråden som e "sann" framkommer det verkligen att ts slog grabben??? jag har inte läst det nånstans.
    Jag är nyfiken...på vilket sätt skulle du straffa honom just där på plats?
  • lyckligmamma

Det är inte ok att lappa till nån. Enligt mig e man sjuk i huvet då faktiskt!
    O tur att det finns straff för sånt!

• Förväntansfull0406
    hotflower skrev 2009-12-19 18:33:22 följande:
    Jag är nyfiken...på vilket sätt skulle du straffa honom just där på plats?
    Men gud! det finns väl hundra andra saker man kan göra än att slå någon {#lang_emotions_surprised} Vad visar det då?? att man inte e bättre sj? Men som svar på din fråga, på plats hade jag inte kunnat göra annat än typ ta fatt i hans jacka och vrålat högt o tydligt, vad fan det e för fel på honom? om han tyckte det var smart gjort?? och så hade ja (gissningsvis) sagt till honom att detta ska fan betala för!! att föräldrar, rektor o tidningar ska få veta!.... ja det e kankse för hårt, men klart som fan man blir ursinnig!
  • Queenie70

Tror inte man behöver vara sjuk i huvudet, för att man i en akut situation när man befinner sig i chock över att ens spädbarn blivit attackerad och blöder, skulle lappa till nån.

lyckligmamma skrev 2009-12-19 20:23:14 följande:
    Det är inte ok att lappa till nån. Enligt mig e man sjuk i huvet då faktiskt!O tur att det finns straff för sånt!
  • idiblon
    Det är inte ok att lappa till nån. Enligt mig e man sjuk i huvet då faktiskt! O tur att det finns straff för sånt!
    Trams.
  • Hervor 1

En förälder som ger en tonåring eller vuxen en smäll som reaktion på att personen medvetet skadar hans/hennes barn är helt sund och jag kan verkligen sympatisera med honom/henne. Hade någon utsatt mitt spädbarn för en snöboll i ansiktet så hade jag förmodligen gått värre åt personen än så.
    Hade jag fått reda på att min tonåring medvetet gjort ett litet barn illa så hade jag givetvis pratat med henne, allvarsamt! Jag hade också sett till att hon fick en professionell samtalskontakt eftersom jag är övertygad om att misshandeln av spädbarnet är ett symptom på att tonåringen inte mår bra. Samtalskontakten hade inte varit valfri.

• idiblon
    Det är inte ok att lappa till nån. Enligt mig e man sjuk i huvet då faktiskt! O tur att det finns straff för sånt!
    Om människan hade mördat ditt barn, hade man även då varit sjuk i huvudet om man lappat till gärningsmänniskan?
  • Förväntansfull0406

Nej, att slå är inte rätt, men vissa situationer handlar man inte rationellt eller vuxet. Jag hade säkert också klappat till ung jävlen, men ångrat mig som fan sen, jag anser ju att det faktiskt e fel...

• lyckligmamma
    idiblon skrev 2009-12-19 21:37:19 följande:
    Om människan hade mördat ditt barn, hade man även då varit sjuk i huvudet om man lappat till gärningsmänniskan?
    mördat och kastat snöboll är två skillda saker eller hur
  • Esmiso

alt 7: Jag ser till att mitt barn får be om ursäkt till föräldern och vice versa.
    Ingen har gjort rätt, men jag förstår den andre föräldern!!! Det esta kan redas ut med samtal tror jag.

• enny signatur

2. svarade jag men så enkelt är det inte.
    Jag hade pratat med mitt barn väldigt mycket och försökt förstå varför. På något sätt måste det reda upp sig.
    Men anmälan.. Om barnet hade velat anmäla hade jag förstått det och hjälpt till. Jag hade dock förstått den andre föräldern som slog också. Men det är inte min sak att vara dommare.
    Utifrån tråden som den var hade jag även tagit upp det med skolan och liknande, de har ett ansvar med.

• Nomanisanisland
    gutegirl skrev 2009-12-17 13:32:30 följande:

Jag skulle skämmas ögonen ur mig om mitt barn gjorde något sånt och ha full förståelse för att föräldern till spädbarnet delade ut en örfil. Skulle min fjortonåring beklaga sig över att ha fått en örfil i ett sådant läge skulle jag förklara att hon får skylla sig själv.

hade däremot den andre föräldern misshandlat såpass att blodvite uppstod, typ knäckt näsben eller brutit armar skulle jag nog ha bliit mindre glad, det hade varit lite väl. Men en örfil kan jag faktiskt hysa förståelse för., f

Ja, för barmmisshandel hjälper ju. Man kan inte skylla sig själv för att man blir misshandlad.
Svar på tråden Ditt barn har skadat en annan människa, hur agerar DU?