• Lillismaj

Varför kallar de sina föräldrar vid namn istället för mamma och pappa?

I min mans släkt så finns en familj med tre barn där alla barnen kallar sina föräldrar vid namn. Nu är de vuxna men de har alltid gjort så.
    Jag reagerade första gången och trodde först att det var lite på skämt.
    Varför gör man så? Är detta vanligare än vad jag tror?
    Tycker att det låter hemskt när barnen inte säger mamma och pappa.

• Svar på tråden Varför kallar de sina föräldrar vid namn istället för mamma och pappa?
  • empresskaren
    Lillismaj skrev 2009-12-20 09:36:44 följande:
    det känns väldigt konstigt när man inte kallar sina föräldrar för mamma och pappa.
    Jag håller med, det låter helt fel för ett barn att säga det. Om min 3åring gjorde det, skulle jag rätta honom på en gång!
  • JuliaåRonjasmammis
    empresskaren skrev 2009-12-22 00:54:05 följande:
    Jag håller med, det låter helt fel för ett barn att säga det. Om min 3åring gjorde det, skulle jag rätta honom på en gång!
    Men varför? Vad är det för värderingar ni lägger i just orden "mamma" och "pappa"?

Jag förstår inte alls varför det skulle göra en upprörd att bli kallad det namn man faktiskt har.
  • empresskaren

Jag tycker att det handlar om respekt. När min son säger mamma, det finns ett betydelse i det efterson jag är hans mamma.

Om han kallade mig för Karen, det skulle låta som vem som helst och respektlös i mina öron!

• relan

jag har alltid kallat min mamma vid namn, det var något jag valde själv när jag var liten.
    om någon hade "rättat" mig, som föreslås här ovan, hade jag verkligen inte förstått någonting, och blivit mycket ledsen. för mig ligger samma värderingar i min mammas namn som i ordet mamma.
    det är bara vuxna som håller på och tramsar om ordens inneboende betydelser. låt ungarna vara säger jag.

• framsteg

Ibland tror jag barnen lyssnar på vad föräldrarna säger till varandra. Har varit med om barn som sagt "mamma och Kalle" (Kalle hette inte Kalle egentligen). Det visade sig att "Kalle" alltid sade till barnen att de kunde "fråga mamma", "prata med mamma" osv, medan mamma alltid sade till barnen att de kunde "fråga Kalle", prata med Kalle" osv.

• JuliaåRonjasmammis
    empresskaren skrev 2009-12-22 01:21:22 följande:
    Jag tycker att det handlar om respekt. När min son säger mamma, det finns ett betydelse i det efterson jag är hans mamma.Om han kallade mig för Karen, det skulle låta som vem som helst och respektlös i mina öron!
    Respektlöst?! Oj, låter lite som i USA där ungarna måste säga "Yes Sir" och "No Sir" till sina pappor.

Och ska man inte lära barn att ha respekt för _alla_ människor, oavsett om de är ens föräldrar eller inte, och oavsett vad de kallas?
  • AnnelieTyresö

Jag säger mina föräldrars namn för att distansera mej ifrån dem, å ta ifrån dem deras roll som familj i mitt liv, göra dem mer neutrala.

• FH Mamma

Jag kallar mina föräldrar mamma och pappa.
    Jag kallade dock aldrig farmor och farfar för just farmor och farfar utan farmor fick ett smeknamn av den äldsta kusinen som inte kunde säga mormor så hon har alltid varit Murre för oss barnbarn och det känns konstigt att säga farmor om henne till min son.
    Min farfar dog samma år som jag föddes så honom kallade vi för namnet om vi pratade om honom.

Mina morföräldrar var alltid mormor och morfar.

Sonen på 5,5 år kan kalla oss både vid förnamn och mamma/pappa men mest kallar han sin pappa vid förnamn. Jag och pappan har nästan alltid kallat varandra mamma/pappa inför sonen.

Sonens farsa är dock hans farfar. Han hörde pappan kalla sin farfar för farsan och trodde kanske att det var farfars smeknamn.
    Känns lite pinsamt ibland om han ropar farsan ute då många säkert tror att hans farsa är hans pappa.

• reserverad

Vadå måste säga Sir till sina pappor? Var har du fått det ifrån?

JuliaåRonjasmammis skrev 2009-12-22 01:30:08 följande:
    Respektlöst?! Oj, låter lite som i USA där ungarna måste säga "Yes Sir" och "No Sir" till sina pappor. Och ska man inte lära barn att ha respekt för _alla_ människor, oavsett om de är ens föräldrar eller inte, och oavsett vad de kallas?
  • FinastE2010

Min bror har aldrig sagt "mamma och pappa" utan alltid kallat dom vid deras namn även när han var liten. De reagerade på det men han vet inte ens själv varför. Själv har jag tvärtom aldrig kallat dom vid deras riktiga namn..

• JuliaåRonjasmammis
    reserverad skrev 2009-12-22 03:44:12 följande:
    Vadå måste säga Sir till sina pappor? Var har du fått det ifrån?
    Såg att jag generaliserat lite, my bad. Trodde det var allmänt känt att det _i vissa kretsar_ både i USA och även andra länder, anses som kutym att barnen säger "Sir" till pappan, som ett bevis på att det är han som bestämmer.

Är det bara jag som hört det?
  • Serendipity
    empresskaren skrev 2009-12-22 01:21:22 följande:
    Jag tycker att det handlar om respekt. När min son säger mamma, det finns ett betydelse i det efterson jag är hans mamma.Om han kallade mig för Karen, det skulle låta som vem som helst och respektlös i mina öron!
    Tvärtom tycker jag. "Mamma" är ju som "Hund" "Granne" etc... vem som helst, en titel!
  • schakalen

Jag är själv uppvuxen med det. Jag har en idé om att det var något slags politiskt statement att barnen inte skulle säga mamma och pappa. På 60- och 70-talet var det ju också populärt att inte gifta sej, på liknande sätt. Jag hörde en intervju med Olof Palmes son, och det lät som att han inte kallade Olof för pappa.

Svar på tråden Varför kallar de sina föräldrar vid namn istället för mamma och pappa?