Anonym (Hej) skrev 2019-11-19 11:18:50 följande:
Jag tänker att det är mycket värre att vara otrogen som vuxen eftersom man då oftast har en mer mogen relation, kanske är man gift eller har barn ihop etc. Det är liksom mer som står på spel då så att säga.
Är man otrogen som tonåring har man oftast inte det och OFTAST (absolut inte i alla fall) så är en tonårsrelation antagligen inte fullt så seriös som en vuxen kärleksrelation.
Jag håller med dig. Visst kan 14-15-åringar som är i ett förhållande vara jättekära, många gånger kanske till och med mer kära än vad 30- 40-åringar är. När det gäller medelålders människor har ju ofta förälskelsen bleknat och ersatts av en annan slags kärlek. Men när det gäller tonåringar är ofta alla känslor, oavsett vad det gäller så oerhört starka.
Men deras förhållanden handlar däremot väldigt sällan om att dela livet och vardagen ihop och oftast har man inte ens gett varandra några löften inför framtiden. För vuxna människor som lever ihop handlar ett förhållande ofta om så väldigt mycket mer än att bara vara kära i varandra, Man har byggt upp ett liv tillsammans helt enkelt. Som du skrev, mer står på spel.
Dessutom rör det sig ju när det handlar om tonåringar i den åldern jag nämner om människor som inte ens får ingå juridiskt bindande avtal på samma sätt som myndiga mäniskor och då blir det ju jättekonstigt att utrkräva ansvar för just trohet på samma sätt som för vuxna människor.
Handlar det om två 19-åringar som lever tillsammans, ja, då tycker jag däremot att man kan likställa det mer med vuxnas otrohet. Då handlar det ju om människor som formellt faktiskt är vuxna och dessutom bor ihop.