• Anonym (Krappen!)

Har alla varit otrogna som tonåringar, och är det mindre elakt då?

Jag får intrycket när jag läser omröstningar och diskussioner om otrohet att det verkar de flesta ha varit som tonåringar. Jag har själv varit otrogen två gånger, en gång i sena tonåren och en gång som vuxen, och har lika dåligt samvete över båda. I de flesta diskussioner här på FL verkar det som att otrohet i tonåren inte är lika farlig?

Nu undrar jag, har du varit otrogen som tonåring och ser du det mindre allvarligt än att vara det som vuxen?

• Svar på tråden Har alla varit otrogna som tonåringar, och är det mindre elakt då?
  • Aleida

Jag var otrogen både som tonåring och som vuxen (inte i mitt nuv förhållande dock).
    Hade mer dåligt samvete som vuxen, vet inte om det berodde på att jag insett hur mycket det sårade ngn annan, eller om det var för att det fick större konsekvenser.
    Det var svårt att göra slut, och att såra någon genom att lämna, vilket fick följden att kärleken redan var långt borta då jag tog steget att vara otrogen. Och då lämnade jag. Detta är ngt jag är medveten om nuförtiden
    Kan absolut handla om bekräftelse, och att man inte har full koll på sina känslor som ung.  

• Bedhead
    Anonym (Krappen!) skrev 2009-12-25 23:29:05 följande:
    Jag får intrycket när jag läser omröstningar och diskussioner om otrohet att det verkar de flesta ha varit som tonåringar. Jag har själv varit otrogen två gånger, en gång i sena tonåren och en gång som vuxen, och har lika dåligt samvete över båda. I de flesta diskussioner här på FL verkar det som att otrohet i tonåren inte är lika farlig?Nu undrar jag, har du varit otrogen som tonåring och ser du det mindre allvarligt än att vara det som vuxen?
    Japp. Gärna med bästa kompisens kille. Något jag aldrig skulle göra som vuxen. Jag tror dels att sex är en starkare drikraft som tonåring och dels att moral är något man utvecklar rätt sent i livet.
  • Josssa9o

När jag va ca 14 så va jag otrogen, tror inte jag riktigt visste vad jag gjorde eller varför jag gjorde det! sen va jag otrogen mot min förra kille en hel helg innan jag gjorde slut med han, hade helt enkelt inte känslorna kvar för han utan dem hade fastnat för killen jag va otrogen med. och den otroheten ångrar jag inte, han gav mig ingenting visade ingen kärlek så då gjorde jag det som kändes bäst!

• tinakk

Hej!
    Jag va otrogen när ja va typ 15 år. Det kändes inte alls okay då, men nu har jag vuxit upp och skulle aldrig vara otrogen. Jag tycker inte de är ok oavsett hur gammal man är och tror att om man är otrogen så trivs man inte i sitt förhållande, ngt måste jue vara fel ...

• Anonym (j)

jag har varit otrogen som tonåring och nej jag ser det inte som något så hemskt dels för att förhållandet ändå inte skulla varat och dels för att jag var ung och dum. Nu är jag i ett förhållande sen 6 år tillbaka och skulle aldrig i hela mitt liv vara otrogen.

• Anonym (På riktigt?)

Seriöst: Finns det på riktigt människor som likställer 14- 15-åringars otrohet med vuxnas otrohet?

• Anonym (H)

Hade mitt första förhållande när jag var 16 år och var aldrig otrogen då. Skulle hellre aldrig vara otrogen nu i vuxen ålder då det är ett vidrigt beteende.. Det tyckte jag redan som barn och tonåring.

• Anonym (Hej)

Jag tänker att det är mycket värre att vara otrogen som vuxen eftersom man då oftast har en mer mogen relation, kanske är man gift eller har barn ihop etc. Det är liksom mer som står på spel då så att säga.
    Är man otrogen som tonåring har man oftast inte det och OFTAST (absolut inte i alla fall) så är en tonårsrelation antagligen inte fullt så seriös som en vuxen kärleksrelation.

• Anonym (På riktigt?)
    Anonym (Hej) skrev 2019-11-19 11:18:50 följande:

Jag tänker att det är mycket värre att vara otrogen som vuxen eftersom man då oftast har en mer mogen relation, kanske är man gift eller har barn ihop etc. Det är liksom mer som står på spel då så att säga.
    Är man otrogen som tonåring har man oftast inte det och OFTAST (absolut inte i alla fall) så är en tonårsrelation antagligen inte fullt så seriös som en vuxen kärleksrelation.

Jag håller med dig. Visst kan 14-15-åringar som är i ett förhållande  vara jättekära, många gånger kanske till och med mer kära än vad 30- 40-åringar är. När det gäller medelålders människor har ju ofta förälskelsen bleknat och ersatts av en annan slags kärlek.  Men när det gäller tonåringar  är ofta  alla känslor, oavsett vad det gäller så oerhört starka.

Men deras förhållanden handlar däremot väldigt sällan om att dela livet och vardagen ihop och oftast har man inte  ens gett varandra några löften inför framtiden. För vuxna människor som lever ihop handlar ett förhållande ofta om så väldigt  mycket mer än att bara vara kära i varandra, Man har byggt upp ett liv tillsammans helt enkelt. Som du skrev, mer står på spel.

Dessutom rör det sig ju  när det handlar om tonåringar i den åldern jag nämner om människor som inte ens får ingå juridiskt bindande avtal på samma sätt som myndiga mäniskor och då blir det ju jättekonstigt att utrkräva ansvar för just trohet på samma sätt som för vuxna människor.

Handlar det om två 19-åringar som lever tillsammans, ja, då tycker jag däremot att man kan likställa det mer med vuxnas otrohet. Då handlar det ju om människor som formellt faktiskt är vuxna och dessutom bor ihop.
  • Liberté

Aldrig varit otrogen mot någon partner däremot har jag gjort slut med en partner och sedan gått i säng med en annan.

Tycker att någonstans kan man visa att man åtminstone någon gång respekterade personen tillräckligt att man kan hålla sin kåthet i schack tills man avslutat med denna.

Däremot har jag inget som helst problem att vara den som någon är otrogen med. Tror nog 75% av alla jag haft sex med har varit i ett förhållande.

Svar på tråden Har alla varit otrogna som tonåringar, och är det mindre elakt då?