Begga skrev 2009-12-26 07:30:17 följande:
Testar han kanske dina gränser ? Min fyraåring tar chansen till gränstestning så fort det ges. Övertygade sin barnvakt om att han fick ta lingonsylt till lasagnat. Vill plocka fram ottillåtna leksaker när vi får besök av en kompis 2åriga dotter. Gapar och skriker precis när vi har middagsgäster.... testar testar testar. Det är som ett levande experiment som han aldrig tröttnar på.Det som funkar för min lillkille är strikta rutiner. Så kanske du och sonens pappa behöver ta ett snack om just precis ALLA regler som de har hemma hos han så att sonen inte upplever en gränschansning på g... Behöver inte vara någon större grej ens som ni har olika och gör att han kanske blir otrygg och extra bråkig mot just dig ?
Det låter lite som min son. Saken är den, att här hemma har vi strikta regler och rutiner. Och det har jag infört och haft enda sedan den älsta sonen var mkt liten. Ca 1 års ålder. Läggning osv funkar kanon. Dem lägger sig mellan 18-19 och somnar 9 gånger av 10, på en gång, utan problem. Vissa saker får man göra här, och vissa saker inte, också för att vi är en del att ta hänsyn till, som jag nämnde innan, så är vi 4 personer här, inte 2 som dem är när sonen är hos sin pappa.
Jag kan säga såhär, att diskutera med sonens pappa, är ungefär som att prata med en 3åring. Om jag skall komma och säga eller antyda vilka regler han skall ha, så kommer det bara bli pannkaka av allt. Tyvärr. Jag fick honom iallafall i somras att lägga sonen i tid, istället för från 21 på kvällarna. Jag tror iallafall att han lägger honom tidigare nu.
Enligt hans pappa så är han inte sådan hos honom. Jag kan förstå att sonen slåss om uppmärksamheten med tanke på att jag måste dela med mig till alla 3 här hemma. Men ibland är han bara överjävlig och gör rent av sagt elaka och dumma saker. Som när jag inredde heeeela hans rum med pirat/döskalle dekorationer på väggarna samt hyllor/nya leksaker osv, det tog ca 24 timmar, sen hade han rivit ner och haft sönder typ allt. Det är nog inte gränstestning....