• Maijlo

Hur präktig är du, morsan/farsan?

Jag har märkt att det finns så mycket som inte anses är okej när det gäller barn och uppfostran. Det får inte vara teve i så stor utsträckning och jösses amalia om man ger godis på en vardag.

Själv håller jag på regler och rutiner som jag upprättat, men jag vill inte vara slav under dem. Jag har också märkt att jag ogärna vill utmåla mig som en slapphänt mamma, men det vette tusan om jag inte heller skulle vilja vara lite spontan är sådär bajsnödigt präktig som det kan verka ibland.

Hur ser du på saken?

• Svar på tråden Hur präktig är du, morsan/farsan?
  • vittra

Såklart ska man kunna vara spontan ibland och inte alltid slava efter sina egna rutiner eller regler, man är väl inte mer än mänsklig... men jag tycker självklart det är viktigt att man har tydliga rutiner för barnet, men ingen har dött av att bryta dem någon gång ibland
    Från fall till fall beror det ju också såklart mycket på hur barnet i sig är, många har tex väldigt svårt att rucka på nattningsrutinerna för att barnet då öht inte kommer till ro, men rent generellt tycker jag verkligen inte man ska begränsa sig så mycket att man aldrig kan vara impulsiv!

• mapo51

Vi är inte slavar under rutiner, men vet också att om vi ruckar för mycket så är det vi som får problem.
    Sen finns det vissa saker som bara SKA vara på ett sätt, tex med tandborstningen. Dock är jag inte rabiat med att titta på film eller tv, dock tittar inte sonen själv utan vi sitter med honom. Vi försöker undvika att han äter godis, och har lyckats hittills men saft, kakor och bullar är ok om det inte är i mängder och varje dag. Men då har vi en son som äter bra med mat.

• pojkens

jag tycker väl att man är bara mänsklig som förälder. Man kan ju inte hålla på alla möjliga regler som man egentligen inte tror på själv. Skulle det vara så att vi i familjen såg massvis på tv så tycker jag det blir svårt att förklara för sonen att han itne får det, t.ex.
    jag tror det allra viktigaste är att man har vissa principer som man kanske är hårdare på. Framförallt principer om hur man beter sig mot varandra och vad som är acceptabelt beteende på det sättet. Jag tycker det är viktigare än saker som godis eller liknande. Nu kommer vi inte ge vår son godis än på ett tag, men på det stora hela tycker jag sociala "regler" är viktigare att hålla på än detaljfrågor kring mattider och tv. (inom de gränser som barnet mår bra av såklart)

• lövet2

Vad som är präktigt och inte, verkar vara olika beroende på vem man frågar. Här på FL vet jag att vissa anser mig vara världens mest överpräktiga mamma, medan andra anser mig vara släpphänt morsa utan ordning och rutiner. Det beror liksom på vilka saker man själv anser vara viktigast ...

Svar på tråden Hur präktig är du, morsan/farsan?