• ploten

    transfer med små barn?

    Vi funderar på att åka till Egypten eller Kanarieöarna i mars med våra 2 barn som då kommer att vara drygt 2,5 år resp 7 månader. Har sett att transfer från flyget oftast inte ingår, utan man får ordna det själv/boka via researrangören. Finns det möjlighet att få ordentliga bilbarnstolar till barnen - eller hur gör man? Någon som åkt till dessa resmål med små barn och lyckats få dem att åka på ett säkert sätt till och från flyget?

  • Svar på tråden transfer med små barn?
  • Puma87
    Ejin skrev 2009-12-28 19:13:24 följande:
    vi var i egypten förra november och där var de en fin och bra transferbuss så de var inga problem...Taxibilarna tillhörde hotellet så dom var med jätte fina och körde lungt och bra..De enda var minibussarna vid utflyckterna. då höll man i sej lite...
    Okej kan ju ha blivit bättre eller snarare det bör ju ha blivit bättre med tanke på att det var 6år sedan jag var där
  • Mälaröbo
    ploten skrev 2009-12-28 14:10:55 följande:
    Kan man alltså räkna med att transferbussen har bälte? För vi kan ju ta med ett babyskydd till den lilla. Men hur vi ska göra med 2,5-åringen vet jag inte, hans stol är ju alldeles för stor och klumpig att dra med sig, och man vet ju inte ens om den går att få i en buss/bil där nere. Om det bara finns bälte kanske en kompromiss kunde vara att ta med en mindre bälteskudde till honom.
    Det har varierat och ibland har det funnits bälte men som inte fungerat...
  • Aphjärnan
    ploten skrev 2009-12-28 14:10:55 följande:
    Kan man alltså räkna med att transferbussen har bälte? För vi kan ju ta med ett babyskydd till den lilla. Men hur vi ska göra med 2,5-åringen vet jag inte, hans stol är ju alldeles för stor och klumpig att dra med sig, och man vet ju inte ens om den går att få i en buss/bil där nere. Om det bara finns bälte kanske en kompromiss kunde vara att ta med en mindre bälteskudde till honom.
    Vi var på Kanarieöarna i mars när vår tjej var 1.5 år.
    Sunwing Resort så flyget och transferbussen var fullpackade med barn.
    Alla vi såg tog bussen utan bälte och hade barnen i knäet.
    Åkte även på uflykt i buss utan bälte.Kolla med researrangören men jag tror du
    ska räkna med att det inte finns bälte. Flera satt i bussen och ammade de minsta.
    Har bara varit i Egypten utan barn men trafiken var hemsk så kan inte tänka mig
    att det är bättre där...
  • ploten

    Det är ju helt otroligt att folk helt lugnt (eller några som verkar lite oroliga) sätter sig i en buss med små barn i knät. Dessutom konstaterar många av er att "vi hade barnet i knät och det gick bra". Åker ni med barnet i knät i bilen här hemma i Sverige också då? Onödigt att lägga ut en massa pengar på bilbarnstolar när det ju går så bra att ha barnet i knät.

  • Ejin
    ploten skrev 2010-01-10 12:57:57 följande:
    Det är ju helt otroligt att folk helt lugnt (eller några som verkar lite oroliga) sätter sig i en buss med små barn i knät. Dessutom konstaterar många av er att "vi hade barnet i knät och det gick bra". Åker ni med barnet i knät i bilen här hemma i Sverige också då? Onödigt att lägga ut en massa pengar på bilbarnstolar när det ju går så bra att ha barnet i knät.
    ja om jag åker buss åker jag med barnet i knäet..
  • ploten
    Ejin skrev 2010-01-10 13:24:24 följande:
    ja om jag åker buss åker jag med barnet i knäet..
    Även landsvägsbuss där vi har lag på bälte?
  • Ejin
    ploten skrev 2010-01-10 13:37:19 följande:
    Även landsvägsbuss där vi har lag på bälte?
    de har jag aldrig åkt..
  • ploten
    Ejin skrev 2010-01-10 14:10:34 följande:
    de har jag aldrig åkt..
    Nej, men det är väl det man måste jämföra med när det gäller transferbuss? Det är ju inte så många flygplatser som ligger inne i stan så att man kan åka långsam stadsbuss, utan det handlar ju oftast om landsväg i högre fart.

    Jag åker också med barnet i knät i vanlig stadsbuss/tätortstrafik här hemma i Sverige, åkte till och med hem från BB så, men det är ju som sagt en helt annan sak.
  • Mälaröbo
    ploten skrev 2010-01-10 12:57:57 följande:
    Det är ju helt otroligt att folk helt lugnt (eller några som verkar lite oroliga) sätter sig i en buss med små barn i knät. Dessutom konstaterar många av er att "vi hade barnet i knät och det gick bra". Åker ni med barnet i knät i bilen här hemma i Sverige också då? Onödigt att lägga ut en massa pengar på bilbarnstolar när det ju går så bra att ha barnet i knät.
    Innan bilarna och bussarna i Sverige hade bälten på alla platser så åkte alla med barnen ändå. Innan bilarna och bussarna i Turkiet (eller what ever) har bälten på alla platser så åker man med barnen ändå.
    Vad är problemet?
    Olyckor händer inte oftare för att man INTE har bälte på sig. OM det händer är bälte att föredra men att jämföra det med något akut livshotande är bara löjligt!
    I lagen står (här i sverige) att det är ok att åka kortare sträckor i tex en taxi med obältade barn.

    Ta seden dit du kommer, ta med egen stol eller stanna hemma!!

    Tror faktiskt inte på allvar att folk som åker lokaltrafik i Sverige konkar runt sina bilstolar för att barnen ska sitta säkrare än i knät.
  • ploten
    Mälaröbo skrev 2010-01-10 15:26:08 följande:
    Innan bilarna och bussarna i Sverige hade bälten på alla platser så åkte alla med barnen ändå. Innan bilarna och bussarna i Turkiet (eller what ever) har bälten på alla platser så åker man med barnen ändå.Vad är problemet?Olyckor händer inte oftare för att man INTE har bälte på sig. OM det händer är bälte att föredra men att jämföra det med något akut livshotande är bara löjligt!I lagen står (här i sverige) att det är ok att åka kortare sträckor i tex en taxi med obältade barn.Ta seden dit du kommer, ta med egen stol eller stanna hemma!!Tror faktiskt inte på allvar att folk som åker lokaltrafik i Sverige konkar runt sina bilstolar för att barnen ska sitta säkrare än i knät.
    Nej, olyckor händer inte oftare för att man inte har bälte på sig (dock oftare i Egypten än i Sverige), men om man skulle resonera så kunde man ju strunta i bälte överallt och hela tiden. Eller tänk om olyckan händer just den gången barnet inte har bälte på sig - skulle du känna någon tröst i tanken att statistiken talade för att olyckan inte "borde" ha hänt? Det var mycket man "kunde" göra förr i tiden när vi inte visste bättre eller tekniken inte fanns där - det betyder inte att jag är beredd att göra det idag.

    Jag har inga problem att ta med egen stol utomlands, men jag vill ju veta om den går att använda. Och ja, jag kan helt klart tänka mig att stanna hemma om barnen inte kan sitta fastspända under transfern.

    Och slutligen, jag har aldrig pratat om bilbarnstolar i lokaltrafiken här i Sverige. Jag har hela tiden talat om landsvägstrafik, med högre hastigheter, där vi i Sverige har lag om bälte även i buss. Jag åker också med barnen i knät i den vanliga tätortstrafiken. De flesta flygplatser ligger dock utanför städerna, så transferbussen är att jämföra med landsvägstrafik. Och faktum kvarstår att vår familj här i Sverige två gånger fått avboka planerade bussresor på landsväg för att det inte funnits möjlighet att spänna fast barnen. Och det har inte bara handlat om att vi själva inte vill ha barnen i knät, utan också om att bussbolagen uttryckligen sagt att de inte släpper på personer som inte kan sitta fastspända. 
  • Caaatrin

    Har nu läst denna tråd. Och även jag ska åka till egypten och var där förra året i januari utan barn. Och ska nu åka med våran snart 5-månaders. Vi ska åka transfer från och till flyget. Och jag funderar på att ta med barnstolen för jag vet hur trafiken är i egypten. Och ifall det inte skulle finnas bälten i bussen så är det väl ändå säkrare att sitta fastspänd i bilstolen iallafall eller? Men jag under även.. Kostar det extra att ta med babyskyddet? Finns det några bestämelser för det? Jag har ett "vanligt" babyskydd.

    Hur tar ni med er skyddet? Går ju inte direkt att packa ner.

  • ploten

    För alla nyfikna kan jag nu berätta vad Apollo, som vi tänkt resa med, sa om saken. Vi talade enbart om Egypten. Enligt henne som jag pratade med finns det bälten i alla deras transferbussar. Men om man vill ta med babyskydd för att kunna spänna fast bebisen i ett säte måste man även köpa flygbiljett och betala fullt barnpris för bebisen. Bebis som inte har eget säte på flyget har nämligen inte rätt till eget säte heller i transferbussen. Hon sa att vi kunde chansa och ta med babyskyddet och se om det fanns plats på bussen, men annars var det att sitta i knät som gällde. Hon kunde inte rekommendera taxi, eftersom det oftast inte finns bälten alls i dessa, och taxichaufförerna kör "vildare" än deras inhyrda busschaufförer.

Svar på tråden transfer med små barn?