• plastpappa01

15 åring sticker i vrede till pappans hem

Behöver verkligen input från någon som kanske varit med om liknande? Vi är en familj med min fru och gemensam dotter samt mina två sk. bonusbarn. Pojkar på 13 och 15 år. Problemet är att 15 åringen har läggtider vardagar Kl 23 och på helger KL 24, ibland sover han över hos kompisar och stannar då givetvis uppe senare. Vid tillfälle får han vara uppe senare hos oss med. Sedan i somras har vi haft problem med ett ständigt protesterande över att han mer eller mindre vill få "fria läggtider" på helgerna, vi har stretat emot och försökt föklara vår ståndpunkt med löfte om ändring längre fram. Sedan hör till problemet att han har mer eller mindre fritt hemma hos sin pappa. En pappa vi tyvärr har dålig kommunikation med och som ofta baktalr våra regler och beslut. T om uppmanar sonen att komma hem till honom om han vill/har problem. Istället för att stödja oss (för sonens skull). Igår så efter flera incidenter där han inte respekterat det vi sagt och därför inte fick sova över hos en kompis blev det en hetsig diskussion. Sonen vill åka hem till sin pappa för han tycker det är bättre där där han får vara uppe senare. Vi har förklarat för honom att detta inte är lösningen och att vi tycker pappan gör saken värre genom att uppmuntra honom komma hem till sig.

Skall man låta honom vara? Själv är jag inne på att istället för rädslan min fru visar över att han permanent vill bo hos in far visa att vi inte accepterar hans beteende. Och hur vi gör det vet jag inte riktigt.

Hoppas på råd........

• Svar på tråden 15 åring sticker i vrede till pappans hem
  • BebisVagga

jag har ingen 15 åring, men var inte allt för längesedan jag själv var en..

när vi blev 15 år hemma fick vi gå o lägga oss när vi ville.. dock var det vårat eget ansvar att komma upp i tid för skolan.. var vi trötta fick vi skylla oss själva..

blev att man gick o la sej vid 21 ändå för man pallade inte vara uppe om man skulle upp vid 6 tiden på morgonen..

dock har jag en bror som e 15 nu eller.. var för 3 år sedan. O han skiter blanka fan i skolan.. sitter uppe o spelar på sin dator hela natten.. så tyvärr kan jag inte ge dej goda råd..

Jag var en ansvarsfull unge.. medans min bror e raka motsattsen.

e han mogen nog att sköta skolan o känna efter när det själv e dax att lägga sej.. visst låt han ta det ansvaret..

• abnocto

Jag låter min 16-åring sköta tiderna i stort sett själv så länge han inte ligger och drar sig på morgonen och sköter skolan. Han ska dock vara hemma 01.00 på helgerna om jag vet var han är. Sedan "skäller" jag på honom om han sitter vid datorn för länge om dagarna eller sent, han får gärna göra något nyttigare.
    När det är skoltid är han oftast trött på kvällarna så han går självmant och lägger sig mellan 22 och 23 för att orka upp. Han får själv sköta att han kommer upp och har alltid fått göra det så jag behöver inte bekymra mig då han tycker det är pinsamt att komma försent.
    Däremot tycker jag man ska vara konsekvent och hålla på regler. Om han sedan vill flytta till sin far får man nog ta då han är i den åldern men man får tala om att man är emot hans regler och varför. Kanske förstår han en dag att allt är för hans eget bästa. Svårt med killar i den åldern som vill bli vuxna.

• Um muhammed

Fria tider på helgen låter inte så tokigt tycker jag , men det e ju olika i olika familjer hur man vill ha det, sen kan jag tycka att sitta hela natten framför datorn inte är ok men nu vet jag inte om eran son gör det.

• vittra2001

Hej!
    Jag vet hur jagvar när jag var 15 skilda föräldrar och så fort det blev problem hos mamma när hon var för "hård" så flyttade jag till pappa och tvärt om.
    Stå på er och tala med honom att det inte fungerar så. Livet är inte en dans på rosor och när man är 15 så är man liten ännu, det får man inte glömma. Man känner sig stor i barnvärlden.
    Min son som är 14 får inte lägga sig senare än 24 på helgerna och 22 på vardagarna. Skolan och idrotten kommer först.
    Ingen dator eller Xbox om inte skolan är klar. Datorn får han knappt spela på mest till skolarbete.
    Jag vet hur det är med en pappa som har andra regler jätte jobbigt, men om han bor hos er bestämmer ni och sätt er ner och fråga vad han vill själv.
    Ett tips jag fått:
    Sätt upp regler tillsammans med din tonåring och han kommer att följa dem, men om du sätter reglerna själv kommer han att bryta dem, för en tonåring Älskar att bryta dina regler oavsett vad det än är.
    Stå på er och prata med killen. Han behöver en stark att luta sig mot när han själv virrar runt i "tonåren"

• plastpappa01

Tack för era svar , vi är nu i ett läge där vi troligtvis kommer ge honom lite längre uppetid på helgerna. Men själv känner jag att jag vill att han FÖRST respekterar våra regler som de är nu innan vi kommer med sk "eftergifter" eller ändringar.
    Men själv känner jag nog också att Vittra2001 som säger vi kanske bör sätta regler tillsammans har en poäng. Kanske ökar hans motivation till att följa dem sedan. Men i grunden ser jag inte det som om barnen i familjen har någon bestämmande rätt i denna frågan, men kanske man bör vara mer lyhörd....? Svårt det här

VAd anser ni om att man först vill ha sonen till att fungera i nuläget innan man ger honom lite längre tider uppe så som han vill? DVS respektera det vi har inna vi går vidare? Min fru tror det blir fortsatt tjat då......

• plastpappa01
    vittra2001 skrev 2009-12-30 09:14:52 följande:
    Hej!Jag vet hur jagvar när jag var 15 skilda föräldrar och så fort det blev problem hos mamma när hon var för "hård" så flyttade jag till pappa och tvärt om.Stå på er och tala med honom att det inte fungerar så. Livet är inte en dans på rosor och när man är 15 så är man liten ännu, det får man inte glömma. Man känner sig stor i barnvärlden.Min son som är 14 får inte lägga sig senare än 24 på helgerna och 22 på vardagarna. Skolan och idrotten kommer först.Ingen dator eller Xbox om inte skolan är klar. Datorn får han knappt spela på mest till skolarbete.Jag vet hur det är med en pappa som har andra regler jätte jobbigt, men om han bor hos er bestämmer ni och sätt er ner och fråga vad han vill själv. Ett tips jag fått:Sätt upp regler tillsammans med din tonåring och han kommer att följa dem, men om du sätter reglerna själv kommer han att bryta dem, för en tonåring Älskar att bryta dina regler oavsett vad det än är. Stå på er och prata med killen. Han behöver en stark att luta sig mot när han själv virrar runt i "tonåren"
    du har en poäng, tack
  • Kleerup

Hej!
    Jag tycker ni är för stränga när ni sätter tiden 24:00 på helgen. Min 15åriga pojke får vara uppe i princip hur länge som helst på helgen. Han får där emot inte sova hur länge som helst dagen efter. Senast klockan tio är det frukost. Därför är det kanske inte så kul att sitta uppe till fem på morgonen om man vet att morsan kommer och väcker en fem timmar senare. Jag tycker man är stor nog att tänka till och ta ansvar när man är 15.

Däremot är ni ju väldigt liberala när det gäller tiden på vardagar. Vår son ska va i säng klockan 22:00 när det är skola.

Hälsningar Kleerup

• BymBym

Har ni kommit överens om reglerna tillsammans? Det är en god idé att låta barnen vara med och förhandla. Då har de inga regler att gå emot eftersom de varit med och bestämt dem också.

Så gjorde min mamma med mig när jag var 15. Funkade bättre än om hon gett mig färdiga regler

• abnocto

Tycker ni bara ska sätta er ned och diskutera hur ni vill ha det framöver istället för att kräva att han först ska följa de ni har nu. Är ni sedan överens utgår ni från det.
    Jag upplevera att tonåringar kan man inte styra för hårt utan det gäller att trixa och få dem på sin sida coh sedan göra det bästa av det

Svar på tråden 15 åring sticker i vrede till pappans hem