15 åring sticker i vrede till pappans hem
Behöver verkligen input från någon som kanske varit med om liknande? Vi är en familj med min fru och gemensam dotter samt mina två sk. bonusbarn. Pojkar på 13 och 15 år. Problemet är att 15 åringen har läggtider vardagar Kl 23 och på helger KL 24, ibland sover han över hos kompisar och stannar då givetvis uppe senare. Vid tillfälle får han vara uppe senare hos oss med. Sedan i somras har vi haft problem med ett ständigt protesterande över att han mer eller mindre vill få "fria läggtider" på helgerna, vi har stretat emot och försökt föklara vår ståndpunkt med löfte om ändring längre fram. Sedan hör till problemet att han har mer eller mindre fritt hemma hos sin pappa. En pappa vi tyvärr har dålig kommunikation med och som ofta baktalr våra regler och beslut. T om uppmanar sonen att komma hem till honom om han vill/har problem. Istället för att stödja oss (för sonens skull). Igår så efter flera incidenter där han inte respekterat det vi sagt och därför inte fick sova över hos en kompis blev det en hetsig diskussion. Sonen vill åka hem till sin pappa för han tycker det är bättre där där han får vara uppe senare. Vi har förklarat för honom att detta inte är lösningen och att vi tycker pappan gör saken värre genom att uppmuntra honom komma hem till sig.
Skall man låta honom vara? Själv är jag inne på att istället för rädslan min fru visar över att han permanent vill bo hos in far visa att vi inte accepterar hans beteende. Och hur vi gör det vet jag inte riktigt.
Hoppas på råd........