Hur bestraffar DU ditt bran?
Hur bestraffar du ditt barn när det varit olydigt?
Självklart är det beroende på ålder, men min son är fem, så jag tycker att då vet man en del om vad som är rätt och fel, och kan också hantera ett lite strängare straff.
Vår "straffskala" är den här:
-->Tillsägelse med vanlig röst.
-->Tillsägelse med arg röst, arg blick.
-->Hämtar bort honom från det han gör som är otillåtet alt tar ifrån honom det han inte får ha eller dummar sig med ( t ex bankar med wii-kontrollen, då tar vi den.)
-->Bär in honom på sitt rum, stänger dörren. Han kommer ut när han är redo att säga förlåt. (Oftast inom ca 10 minuter).
-->Tar bort alla spel; WII, hans laptop, DS. (Kan vara istället för att han får vara på sitt rum, då får han tillbaka spelen när han sagt förlåt.)
Hur gör ni?
tremoten.blogg.se
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-30 13:26
Glömde skriva in detta, vi försöker i möjligaste mån att PRATA med honom naturligtvis, men när han gör saker på pin kiv (uppenbart, som att banka med något oavbrutet)så är det inte prat som är mest effektivt.. För övrigt är han nu väldigt snäll jämfört med många andra så vi tillämpar inte straff särskilt ofta. Men det är intressant att veta om vi är stränga eller inte.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-30 21:57
Jag undrade vad som händer när ett barn gör något fel, dvs om det är olydigt med vilje. Något som verkar ha missats lite.
En annan sak som diskuteras hejvilt är om det är konsekvenser eller straff när man stänger in barn på rummet eller låter det städa upp efter sig när det haft sönder något eller liknande.
För mig är det lite samma sak. Beroende på situationen så kan det kallas det ena eller det andra.Eller både och. Men det är inte DET som är det relevanta, utan att jag vill veta VAD GÖR NI NÄR ERA BARN GÖR NÅGOT FEL MED VILJE?