• nexa79

Hur bestraffar DU ditt bran?

Hur bestraffar du ditt barn när det varit olydigt?
    Självklart är det beroende på ålder, men min son är fem, så jag tycker att då vet man en del om vad som är rätt och fel, och kan också hantera ett lite strängare straff.

Vår "straffskala" är den här:

-->Tillsägelse med vanlig röst.
    -->Tillsägelse med arg röst, arg blick.
    -->Hämtar bort honom från det han gör som är otillåtet alt tar ifrån honom det han inte får ha eller dummar sig med ( t ex bankar med wii-kontrollen, då tar vi den.)
    -->Bär in honom på sitt rum, stänger dörren. Han kommer ut när han är redo att säga förlåt. (Oftast inom ca 10 minuter).
    -->Tar bort alla spel; WII, hans laptop, DS. (Kan vara istället för att han får vara på sitt rum, då får han tillbaka spelen när han sagt förlåt.)

Hur gör ni?

tremoten.blogg.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-30 13:26
    Glömde skriva in detta, vi försöker i möjligaste mån att PRATA med honom naturligtvis, men när han gör saker på pin kiv (uppenbart, som att banka med något oavbrutet)så är det inte prat som är mest effektivt.. För övrigt är han nu väldigt snäll jämfört med många andra så vi tillämpar inte straff särskilt ofta. Men det är intressant att veta om vi är stränga eller inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-30 21:57
    Jag undrade vad som händer när ett barn gör något fel, dvs om det är olydigt med vilje. Något som verkar ha missats lite.

En annan sak som diskuteras hejvilt är om det är konsekvenser eller straff när man stänger in barn på rummet eller låter det städa upp efter sig när det haft sönder något eller liknande.

För mig är det lite samma sak. Beroende på situationen så kan det kallas det ena eller det andra.Eller både och. Men det är inte DET som är det relevanta, utan att jag vill veta VAD GÖR NI NÄR ERA BARN GÖR NÅGOT FEL MED VILJE?

• Svar på tråden Hur bestraffar DU ditt bran?
  • Thursday
    Stugmamman skrev 2010-01-01 17:55:13 följande:
    Jag tycker att det är jätteviktigt att man inte lämnar ett skrikande barn. Vad man förmedlar till barnet då är att jag lämnar dig när du är så här, då är du ensam och oälskad. Det är viktigt att man stannar hos barnet och visar att jag älskar dig men det är beteendet som jag inte accepterar. Tycker precis som Rosanapp att man ska behandla barnen som man själv vill bli behandlad för barnens beteende är oftast en spegelbild av vårt eget sätt att vara.
    Nu tycker jag att du drar rätt långa växlar faktiskt. Du skriver själv "behandla barn som man själv vill bli behandlad". Som någon skrev lite längre fram - jag vill själv bli lämnad ifred och lugna ner mig när jag är arg. Min man är däremot tvärtom, han vill absolut inte vara ensam om vi har bråkat om något utan prata med en gång. Är det så konstigt att tro att även barn kan vara olika på den här punkten? Sen förespråkar jag absolut inte instängning som straff, eller ens att avlägsna ett skrikande barn, jag konstarerar bara att jag personligen tror att vissa ungar behöver lämnas ifred när de är riktigt arga/besvikna/ledsna över något.
  • Girlinthecity
    Thursday skrev 2010-01-02 11:30:05 följande:
    Nu tycker jag att du drar rätt långa växlar faktiskt. Du skriver själv "behandla barn som man själv vill bli behandlad". Som någon skrev lite längre fram - jag vill själv bli lämnad ifred och lugna ner mig när jag är arg. Min man är däremot tvärtom, han vill absolut inte vara ensam om vi har bråkat om något utan prata med en gång. Är det så konstigt att tro att även barn kan vara olika på den här punkten? Sen förespråkar jag absolut inte instängning som straff, eller ens att avlägsna ett skrikande barn, jag konstarerar bara att jag personligen tror att vissa ungar behöver lämnas ifred när de är riktigt arga/besvikna/ledsna över något.
    Ja, och sen är det ju enorm skillnad på att VÄLJA att vara ensam, alltså själv gå in på sitt rum, eller bli tillsagd att gå in där.
  • Meli
    SaramedM skrev 2010-01-02 10:18:30 följande:
    Då tar jag med mig henne till ett lungt rum, där jag stannar tillsammans med henne tills hon är lugn nog att nå
    Då har du bara ett barn, då alltså inga andra barn som behöver dig någonannastans
    Det är ju väldigt enkelt med 1 barn. Min son var 4 när han fick sitt första syskon, och jag måste säga att det var väldigt lugnt och enkelt med bara ett barn. Nu har vi tre och helt nya situationer uppkommer. Naturligtvis går det inte att följa med det barn som skriker och lämna de andra utan tillsyn. ELler så kanske nåogn av de andra är ledset för att det barn som är argt gjort något dumt. Då måste man ju lägga fokus på det barnet.
    Så livet är väligt annorlunda än när man var enbarnsmamma.
    Thursday skrev 2010-01-02 11:30:05 följande:
    Vad ska man göra med det skrikande och illvrålande arga barnet då. Ska det barnet får skrika så att de andra syskonen inte kan vara kvar i rummet, utan måste lämna sina lekar för att inte få ont i öronen?
    Har man fler barn handlar det om att få ihop vardagen så att alla barn får ha det bra och må bra. Då kan man inte lägga massor av tid och engagemang på ett barn som illvrålar eller låta det hållas. Det barnet får gå iväg. HUr skulle de andra barnen må annars?
  • SaramedM
    Meli skrev 2010-01-02 12:58:15 följande:
    Då har du bara ett barn, då alltså inga andra barn som behöver dig någonannastans Det är ju väldigt enkelt med 1 barn. Min son var 4 när han fick sitt första syskon, och jag måste säga att det var väldigt lugnt och enkelt med bara ett barn. Nu har vi tre och helt nya situationer uppkommer. Naturligtvis går det inte att följa med det barn som skriker och lämna de andra utan tillsyn. ELler så kanske nåogn av de andra är ledset för att det barn som är argt gjort något dumt. Då måste man ju lägga fokus på det barnet. Så livet är väligt annorlunda än när man var enbarnsmamma. Vad ska man göra med det skrikande och illvrålande arga barnet då. Ska det barnet får skrika så att de andra syskonen inte kan vara kvar i rummet, utan måste lämna sina lekar för att inte få ont i öronen?Har man fler barn handlar det om att få ihop vardagen så att alla barn får ha det bra och må bra. Då kan man inte lägga massor av tid och engagemang på ett barn som illvrålar eller låta det hållas. Det barnet får gå iväg. HUr skulle de andra barnen må annars?
    Jag har bara ett barn men ett barn med ganska stora behov eftersom hon har autism

Så du menar att jag har inte rätt att tycka att time out och bestraffning är fel för att jag bara har M?

jag kommer inte att använda det om jag så får 10 barn
  • Miss Lau

Jag bestraffar inte mina barn alls, tror inte att det fungerar. Däremot kan det bli konsekvenser av vissa saker. Men för mig är det en stor skillnad. 

• Tjollabolla
    SaramedM skrev 2010-01-02 10:24:01 följande:
    då säger hon det och då går jagMen att stänga in barn är nått annat liksom time out
    Men jag har aldrig sagt att jag stänger in mitt barn. Jag har sagt att jag följer med honom till rummet och ber honom stanna där tills han skrikit färdigt. Dörren har aldrig stängts. Han är knappt 3 år och pratar ännu inte så bra så han säger att han vill vara själv, men då det är det enda som får honom att lugna sig så förstår jag ju att han måste tycka det är skönt att få tänka efter lite ifred.
    ♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lillasyster Feb 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Thursday
    Meli skrev 2010-01-02 12:58:15 följande:
    Vad ska man göra med det skrikande och illvrålande arga barnet då. Ska det barnet får skrika så att de andra syskonen inte kan vara kvar i rummet, utan måste lämna sina lekar för att inte få ont i öronen? Har man fler barn handlar det om att få ihop vardagen så att alla barn får ha det bra och må bra. Då kan man inte lägga massor av tid och engagemang på ett barn som illvrålar eller låta det hållas. Det barnet får gå iväg. HUr skulle de andra barnen må annars?
    Varför är det så självklart att en unge som är ledsen och arg ska ta mindre plats än den unge som är nöjd och glad?
  • livetlilla
    Miss Lau skrev 2010-01-02 15:51:11 följande:
    Jag bestraffar inte mina barn alls, tror inte att det fungerar. Däremot kan det bli konsekvenser av vissa saker. Men för mig är det en stor skillnad. 
    Instämmer.
  • Hervor 1

Har aldrig någonsin bestraffat mitt barn - hon är iof bara två år ännu men jag tror verkligen inte på bestraffning - det tillför ingenting - möjligen underkastelse och det är definitiv inget jag strävar efter.

• PennyD
    Hervor 1 skrev 2010-01-02 20:26:59 följande:
    Har aldrig någonsin bestraffat mitt barn - hon är iof bara två år ännu men jag tror verkligen inte på bestraffning - det tillför ingenting - möjligen underkastelse och det är definitiv inget jag strävar efter.
  • Hela havet stormar
    PennyD skrev 2010-01-03 04:24:10 följande:

Är du mest nyfiken? Här säger vi - Aja baja sockermaja.
  • Flickan och kråkan

Har två barn som fortfarande är väldigt små - 2 år respektive 8 månader. 2-åringen säger vi till och plockar bort....eller plockar bort föremålet i fråga. Vad gäller straff delar jag wonder womans åsikt.

Visst blir jag arg och säger och gör sådant jag inte vill.....beror på a) jag är stressad och trött b) jag är rädd att något ska hända barnen/de gör något som är farligt.

Det är ju sådana saker man får jobba med sig själv med, så att det inte går ut över barnen. Men mänskliga är vi alla.

• FrkJenny
    nexa79 skrev 2009-12-30 13:11:38 följande:
    Hur bestraffar du ditt barn när det varit olydigt?
    Inte alls, förstås!

Bestraffningar försvårar ofta för barnet att lära sig se och hantera konsekvenserna av sina handingar och eftersom det är ett av våra mål så vill vi ju inte sabba det arbete vi lägger ner med att blanda in bestraffningar också.

Kolla bara på hur många vuxna det finns som faktiskt på fullt allvar tror att bestraffningar är de enda "konsekvenser" som räknas.
    Jag vill inte ha ett barn som undviker att göra bara saker han riskerar att bli påkommen och bestraffad för utan ett barn som undviker att göra "dumma" saker för att han inte vill uppleva, eller utsätta andra för, konsekvenserna av dem...
  • Meli
    SaramedM skrev 2010-01-02 14:02:29 följande:
    Jag har bara ett barn men ett barn med ganska stora behov eftersom hon har autismSå du menar att jag har inte rätt att tycka att time out och bestraffning är fel för att jag bara har M?jag kommer inte att använda det om jag så får 10 barn
    Nej, du kommer kanske inte att skicka in barnen på rummet. Men vad kommer du att göra då? Om ex ett barn är jätteargt och gallskriker, vilket en normal 3åring kan göra. De andra barnen säger, nästan skriker, "sluta skrik" Ett av de barnen är 1,5 år, så du kan inte gärna följa med det skrikande barnet ut och vänta med det. Men du kan väl ite heller tillåta att det skriker och stör de barn som är kvar i rummet? ELler??

SJälvklart får du tycka till. Men du kan ju inte förstå hur det är att ha flera barn med olika behov, och bara två armar till det. Ett barn, hur stora behov det än har, kan du ju vara med, välja att gå ifrån eller vad som. Men har du fler barn, så måste du ju se till att även de får ha det lugnt och skönt. ELler får ha sina lekar ifred utan att någon på pin tju förstör leken för dem, osv osv.

Jag SKickar iväg barn som gallskriker eller kastar saker från vardagsrummet där alla är, eftersom de andra barnen som inte gallskriker har rätt att vara kvar.
    Nu gallskriker mina barn inte så ofta, det är mer att de retar varandra, tar saker från varandra osv, och då får man också gå iväg en stund om man inte kan sluta med det. Jag kan aldrig följa med någon av dem, eftersom jag har en 1,5åring kvar som klättrar överallt och som behvöer passning.
    Thursday skrev 2010-01-02 20:18:42 följande:
    Varför är det så självklart att en unge som är ledsen och arg ska ta mindre plats än den unge som är nöjd och glad?
    Ett barn som är lesdset tröstas här, så jag kan inte svara på din fråga.
    Om man förstör de andras lek, ja, det får man helt enkelt inte göra. Det man får se är att det inte bara skulle vara ett barn som gör så hela tiden, för då ligger det nog något annat bakom, eller om det är mycket ofta. Då får man försöka hitta orsaken. Men ett raseriutbrott någon gång då och då är nog fullt normalt. LIkaså att man störar sig mot sina syskon ibland. Det går nog inte att se till att det aldrig händer.

Jag kommer i för sig knaoppt ihåg när någon fick raseriutbrott här sist, men jag kommer mycket väl ihåg när man förstör, med vilje, andras lek. Och det är inte acceptabelt, men först försöker jag givetvis prata för oftast så vill de ju egenbtligen vara med och då löser det sig på det viset, men ibland är man väl sugen på att retas, kommer själv ihåg att jag kunde vara lite dum mot min lillasyster bara för att jag hade lust. Det ska absolut inte accepteras tycker jag.

Fast efter att ha läst i tråden så har jag förstått att jag inte använder bestraffningar, utan det bara är konsekvenser och att jag har missuppfattat ordet helt enkelt.
Svar på tråden Hur bestraffar DU ditt bran?