Anonym (-) skrev 2010-01-03 12:43:21 följande:
Killarnas morsa:När du skriver lägsta belopp och högsta belpp, vad menar du då?Jag får hem ett papper varje halvår där det står hur mkt jag får ut om jag tex. ligger inne på sjukhus och hur mkt min livförsäkring ligger på osv. Där så står det medicinsk invaliditet vid sjukdom lägsta belopp 1 600 000 kr högsta belopp 4 500 000kr. Är det olika valbara nivåer som styr vad försäkringen kostar?Det har jag ingen aning om, är en barnförsäkring min mamma tecknade när jag föddes och gäller tills jag är 25 år sen betalar jag en månadsavgift på 200 kr.Har du valt ett alternativ när du tecknade försäkringen?Vet inte riktigt vad du menar med det.
Jo, jag menade så här.
Troligtvis finns det olika nivåer på försäkringen.
T ex om du betalar 100 kr/mån så är maxbelppet 1,6 milj
betalar du 200 kr/mån så är maxbeloppet t ex 3 milj
vid 300 kr/mån är maxbeloppet 4,5 milj.
Förmodligen valde din mamma nivå när hon tecknade den eller så har de ändrat villkoren under åren.
Lägsta beloppet avser alltså 100% invaliditet i den billigaste försäkringen och högsta belopp gäller samma sak fast på en dyrare försäkring.
Lägsta beloppet gäller alltså inte "lägsta utbetalning vid någon form av med invaliditet", dvs om du blir bedömd till 1 % invaliditet så får du inte 1,6 milj och vid 100% 4,5 milj.
Om bedömningen är 10% medicinsk invaliditet i ditt fall så får du 10% av det beloppet som gäller för din försäkring, utbetalt på en gång.
Ibland kan det vara så att man gör en preliminär bedömning nu och fastställer invaliditeten om x antal år. I så fall får du en utbetalning nu och ev en till senare om det skulle visa sig att det blir mer problem framöver. Detta kan man då se som "förskott" innan man fastställer invaliditetsgraden.
Mina barn t ex har fått ersättning för ADHD som medicinsk invaliditet nu när de är tonåringar. När de blir äldre så kommer det att göras en ny bedömning eftersom ingen vet idag hur stora problem de kommer ha som vuxna. Då gäller det ju jobb, försörjning och annat som inte kan bedömas nu.
Hoppas att jag inte var alltför otydlig! I så fall får du fråga igen.
Jag tycker att du ska ringa det berörda bolaget för att få veta vilket belopp som gäller din försäkring.