Harmynt på ultraljud?
Kan man se om barnet har harmynt på ultraljudet i v.18?
Kan man se om barnet har harmynt på ultraljudet i v.18?
Vi fick en dotter med läppspalt, då vi va på rutin ul i v18 frågade
vi om de kunde se det, då pappan har spalt. Men de kunde inte se något då
fostret är för litet påstods det, men man kan se det senare men vi
fick inte komma tillbaka då man inte får komma enbart för att kolla de :(
Men fick en underbar dotter ändå :)
Jag äter mediciner som kan orsaka gom/läppspalt, så när vi var på riktatul så kollade dom efter det, men då såg dom inget.
Rutinul vet jag inte om dom kollar efter sånt.
Ska om en vecka på ett extra ul och jag hoppas dom inte ser sånt då heller.
Min barnmorska tittade noggrant på gommen vid rul i vecka 19 och sa att det varken var läpp eller gomspalt. Hon brukar tydligen titta efter det, kanske olika beroende på klinik och/eller barnmorska.
Gomspalt kan man inte se på UL (födde en son med gomspalt och det hade inte synts och kan inte synas på UL).
Däremot kan man se läpp och käkspalter, med lite tur (men vissa missas - det beror väl på vinkel och hur barnet ligger och så, kan tänkas.)
Till Pamina80 - det finns rätt många fler än 3 orsaker till LKG-spalter (slump, mediciner och arv). Det beror också på typ av spalt och uppkomstsätt. Eller så kan man i allafall dela in i fler undergrupper än 3..
Dessutom är arvet lite relativt, eftersom det kan hoppa över ca 7 generationer! Men visst finns det också en förhöjning av frekvensen om nära släktingar har gomspalt.
I min sons fall finns ingen ärftlighet, vad vi vet (svårt att säga säkert om de där 7 generationerna...), och inga mediciner. Troligen var det helt enkelt varmt under de veckor som gommen skulle slutas och hade jag ont om fostervatten, vilket gjorde att han låg med huvudet vikt mot kroppen, så hakan sköts in och tungan upp i gommen. Sedan har både jag och sonens ena syster rätt små hakor, och det är väl i ofs ärftligt - men inget som automatiskt betyder Pierre Robins sekvens..
Jag kan tänka mig att det är skönt att veta om en Läpp-/käkspalt redan innan födseln, eftersom det påverkar bebins utseende så mycket. För vår del är vi inte så oroliga för just en gomspalt - utan snarare för Pierre Robins syndrom, som ju kan innebära en massa strul med andning och tidiga operationer, nu när vi väntar fyran.
Dom kollade om denna (som ligger i magen) har det men denna har det inte... ingen av mina andra barn har det heller
Vi var på ett Ul i vecka 23, där visade dt sig att våran lille pojke kommer födas med spalt... Barnmorskan sa att man skulle ha upptäckt detta redan vid rutin Ul:et.
Ska in på fler UL för att kolla utvecklingen..
Ja de kan se om ditt barn är harmynt/gomspalt på ultraljud i vecka 18/ Åsa
Vi har kollar efter det på RUL då pappan är född med läpp-käk-gomspalt.
På vanliga 2D UL har de sagt att de inte ser läppspalter men däremot käkspalter om det skulle vara så. Ingen av mina fyra har dock haft någon spalt.
Ja, de kollade detta väldigt noga på rutinUL i vecka: 20.
Ja, de kollade detta väldigt noga på rutinUL i vecka: 20.