• Anonym (trött)

anmäla trakasserier

Ni som har polisanmält någon för trakasserier, har det hjälpt er eller bara gjort allt värre?Vi har under många års tid haft problem med min mans ex. Hur mycket mail,telefonsamtal och sena sms( ofta kl 23.00 på kvällen )ska man behöva ta emot.Vi skulle vilja att någon utifrån markerade att hennes beteende inte är ok. Ska man polisanmäla? Tacksam för svar

• Svar på tråden anmäla trakasserier
  • nymedlem
    Nenne666 skrev 2016-01-04 16:29:18 följande:

Går det inte att blockera numret?

Det kan ju vara något viktigt gällande barnen så det kanske är dumt.
  • BioBonus
    nymedlem skrev 2016-01-04 16:24:25 följande:

Fast varför skrämma någon som är psykiskt sjuk? Det kommer förmodligen inte ändras av annat än terapi och/eller medicinering. I annat fall får man tyvärr bara acceptera att det är så.

Barnen växer ju upp så det beteendet kommer inte fortgå i alla oändlighet utan så fort barnen är stora nog att sköta kontakten med sina föräldrar själva.

Men mamman i ts fall är väl inte psykiskt sjuk?
  • nymedlem
    BioBonus skrev 2016-01-04 16:56:32 följande:
    Men mamman i ts fall är väl inte psykiskt sjuk?
    Trodde du besvarade inlägg 7 eftersom ts är 6 år gammalt. Drömmer
  • Nenne666
    nymedlem skrev 2016-01-04 16:49:08 följande:
    Det kan ju vara något viktigt gällande barnen så det kanske är dumt.
    Men polisanmäl. Om inte annat för att ge en markering. Ett brev från polisen även om det bara är för att dom lägger ner ärendet är ändå en markering.
  • Anonym (n)
    BioBonus skrev 2016-01-04 15:57:23 följande:

Det kanske räcker att påtala för exet att om hon inte omgående slutar att ringa, sms etc flera gånger om dagen, och sent på kvällarna, så kommer ni att anmäla henne för trakasserier. Det kan ju skrämma lite om inte annat. 

I vårt fall har det pratats tusen gånger. Man måste inse att en psykiskt sjuk person inte kommer ihåg/gör om minnena. I af denna person. Dessutom vinklas allt till att handla om barnen fast inte allt gör det och då svarar förstås min partner, för att sen hamna i helt galna diskussioner om jättekonstiga saker. 

Jag skulle nog gissa att personen i TS Kan ha en psykisk sjukdom också, för man gör inte så där om man är normal. 

Ber om ursäkt, jag såg inte att tråden var så gammal, men å andra sidan kanske detta är ett ämne som inte ändras så mkt över tid
  • Anonym (p)
    Anonym (n) skrev 2016-01-04 18:43:37 följande:

I vårt fall har det pratats tusen gånger. Man måste inse att en psykiskt sjuk person inte kommer ihåg/gör om minnena. I af denna person. Dessutom vinklas allt till att handla om barnen fast inte allt gör det och då svarar förstås min partner, för att sen hamna i helt galna diskussioner om jättekonstiga saker. 

Jag skulle nog gissa att personen i TS Kan ha en psykisk sjukdom också, för man gör inte så där om man är normal. 

Ber om ursäkt, jag såg inte att tråden var så gammal, men å andra sidan kanske detta är ett ämne som inte ändras så mkt över tid

Det som har ändrats över tid är det nya brottet som heter stalkning som infördes 2011 eller 2012. Det innebär att ju fler anmälningar som görs så småningom klumpas ihop till ett sas. Du kanske kan ringa polisen och rådfråga?
  • nymedlem
    Anonym (n) skrev 2016-01-04 18:43:37 följande:

Om hon är så psykiskt sjuk som du beskriver borde hon väl inte ha någon omsorg om barnen öht?
  • BioBonus
    nymedlem skrev 2016-01-05 08:10:40 följande:
    Om hon är så psykiskt sjuk som du beskriver borde hon väl inte ha någon omsorg om barnen öht?

Jag såg inte att tråden var så gammal, så jag svarade TS :) 

Nej, det förstår inte jag heller. Om man är så säker på att det ligger psykisk sjukdom i botten så har man kanske större problem än några samtal för mycket.

Mamman till min bonus har inte någon psykisk störning i medicinsk mening, men hon ringde, sms:ade och mailade också stup i kvarten ett tag. Det kunde komma 40 sms/samtal på en kväll och fem mail under natten och sen sms/samtal innan kl 7 på morgonen. Dag efter dag. Så henne hade vi absolut kunnat "skrämma" med en anmälan, så därav min formulering. 

• Ess
    nymedlem skrev 2016-01-05 08:10:40 följande:
    Att va psykiskt sjuk är inget hinder varken för att skaffa eller ta hand om barn. Frågan är hur mycket barnet märker av att hon trakasserar exet, pratar hon en massa skit till barnet om honom?

Problemet med de människorna är att de inte ser "galna" ut, och inte beter sig så heller så det syns vid tex en förhandling.
    Personen klär sig prydligt, kan föra sig och kan svara för sig. Personen kan dessutom va väldigt framgångsrik och välrenomerad inom sitt yrke. 

Tyvärr så väntar de flesta för länge med att anmäla personen, de väntar tills både de själva och deras nya förhållande nått bristningsgränsen och barnen blivit helt vända från dem. Istället för att säga ifrån, samla bevis och anmäla redan från början. De flesta tror nog att det är övergående.
  • lara75

Jag har också råkat ut för något liknande och det är fruktansvärt jobbigt. Jag hade brutit kontakten med den här personen för att jag insåg att han inte var stabil eftersom han är narcissist. Han trakasserade mig via mejl och som tur var så har han inte mitt tel.nr och bor långt ifrån mig. Han skickade flera mejl efter varandra med nya email adresser bara för att jag blockerade honom och det är ingen frisk människa som beter sig på det sättet. Men jag svarade aldrig. Och nu efter ett bra tag så dök han upp igen med ytterligare ett nytt hotmail konto och skrev att han hade kommit till Sverige på besök i 3 veckor och ville träffa mig. Han bad om ursäkt men att det inte  lönade sig att blockera honom vilket menas att han inte kommer ge upp och höra av sig.Jag svarade inte men jag sparade hans mejl ifall ifall. Det är ju trakasseri men tyvärr så kan inte polisen göra nåt åt det :( Han kommer säkert skriva igen trots att jag inte svarar och jag kan inte stänga av mitt email konto för jag är medlem på många ställen och minns inte alla.Vet inte vad jag ska göra för att slippa honom för gott. Är så less på det!

• Nissefisk

Vi separerade för ganska exakt ett år sedan.
    Jag får fortfarande mellan 100-150 sms om dagen.
    De flesta med innehåll där hon tar ut sina aggressioner och sin ilska på mig (eftersom jag träffade en ny). Vissa sms innehåller direkta hot.
    Nu den senaste tiden (ca 1 mån) har min fd. även börjat skicka samma mängd till min nya sambo.
    Vi har hela tiden svarat att vi vill att sms:andet skall upphöra med diverse olika formuleringar. Alla med ett direkt och tydligt budskap.

Vi tvingas sätta telefonerna på ljudlös på nätterna för att inte bli störda vilket inte alls känns bra eftersom det inte går att få tag i oss om det skulle behövas.

Trots dagliga försök att få ett slut på denna "sms-terror" blir det ingen förändring.
    Alla sms och även en hel del mail finns sparade.

Vi går nu i tankarna att polisanmäla henne. Någon som har erfarenhet av liknande fall?
    Vilket typ av "brott" skulle detta handla om?
    Tror/vet ni något om hur polisen gör i ett sådant fall?

Och nej, vi kan inte blocka henne. Det är ju trots allt mina barns mor och hon måste ju ha möjlighet att kontakta oss om det rör barnen etc.

//A & L

• Anonym (Jag)
    Nissefisk skrev 2016-05-03 09:53:33 följande:

De flesta med innehåll där hon tar ut sina aggressioner och sin ilska på mig (eftersom jag träffade en ny). Vissa sms innehåller direkta hot.

Nu den senaste tiden (ca 1 mån) har min fd. även börjat skicka samma mängd till min nya sambo.

Vi har hela tiden svarat att vi vill att sms:andet skall upphöra med diverse olika formuleringar. Alla med ett direkt och tydligt budskap.

Vi tvingas sätta telefonerna på ljudlös på nätterna för att inte bli störda vilket inte alls känns bra eftersom det inte går att få tag i oss om det skulle behövas.

Trots dagliga försök att få ett slut på denna "sms-terror" blir det ingen förändring.

Vi går nu i tankarna att polisanmäla henne. Någon som har erfarenhet av liknande fall?

Och nej, vi kan inte blocka henne. Det är ju trots allt mina barns mor och hon måste ju ha möjlighet att kontakta oss om det rör barnen etc.

//A & L

Tyvärr kan det bli så när man inte sköter separationen snyggt! Bit ihop och hoppas på att hon träffar en ny att lägga fokus på istället
  • Kjell2
    Nissefisk skrev 2016-05-03 09:53:33 följande:

//A & L

Prata med polisen, det är deras jobb att avgör om det ska utredas och vilket åtalpunkt som kan gälla.

Svar på tråden anmäla trakasserier