• Piastowska

När är det ok att sätta sig ned med sitt barn framför TV och titta på tecknat eller barnprogram?

Hej!

När är det ok att sätta sig ned med sitt barn framför TV och titta på tecknat eller barnprogram?
    ...och hur länge får de sitta?

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-02 09:05
    "När är det ok", dvs vid vilken ålder?

• Svar på tråden När är det ok att sätta sig ned med sitt barn framför TV och titta på tecknat eller barnprogram?
  • Hopptossan

Eh, vilken fråga...klart barnen kan få titta på Teletubbies om man är helt slutkörd. Skadar knappast...lustigt hur principer förändras ju äldre barnen blir, vi med 4-6 åringar diskuterar inte ens detta längre, helt ok om dom kollar på film om man är hemma och slappar. 1-2 åringar brukar dessutom ledsna rätt snart så det blir (tyvärr) inga längre pauser..

• Wolfclaw
    Filip 2 år skrev 2010-01-08 21:57:46 följande:
    Anledningen är att det finns forskare som anser att det kan vara skadligt. Därför så tycker jag att det inte är värt risken. Jag tror inte att det är skadligt på något sätt för ett barn under två år att inte se på tv. Man kan passa på att vila när barnet sover middag istället vilket jag tror att i princip alla barn under två år gör. www.aftonbladet.se/nyheter/article4179162.ab
    Vill inte vara sån men jag skulle inte hänvisa till Aftonbladet för faktaunderlag. {#lang_emotions_wink}

För vår del är vi också rätt liberala vad gäller TV. För oss är det en samlingspunkt så väl som en plats man kan vara själv på. Våran fem-åring har dessutom en egen laptop som han spelar en del på, mest tankekrävande pusselspel från Zylom. Vet inte om det är en slump men han kan alla siffror, kan räkna en bra bit över 20, känner igen de flesta bokstäver. Igår blev jag positivt överraskad när han kollade på mig när jag spelade och pekade på skärmen och sa "generator", för det var faktiskt en strömgenerator med på bilden.

TV, datorer och Internet är media som finns runt om oss så varför ska inte barnen få vara med och ta del av det? Den enda egentliga faran jag ser, utan att ha några forskningsrapporter i ryggen, är stillasittandet. Att de blir fysiskt svagare än de som växt upp med mycket utomhusaktivitet.
  • mapo51

Absolut tycker jag att det är ok. Vi sitter med sonen (2 år) ibland och tittar på Rorri racerbil, men det är väldigt sällan. Han tittar faktiskt mest när vi åker långt i bilen.
    Hemma blir det en liten mysstund på kvällen i soffan, men då är det oftast naturprogram och inte barnprogram då sonen inte är så förtjust i barnprogram ännu.

• MammaLillfis

Min son är 2 år och tittar på barnprogram en stund på morgonen innan dagis och en stund på kvällen innan han går & lägger sig.

• made in USA

min 20 månaders älskar playhouse disney. Den kanalen är för 2-5 år men han sitter hösgt 10 minuter å kollar sen får han myror i brallan :)

• Alexi

Min dotter som är 13 månader kan se på Drömmarnas trädgård jättelänge. Det är det enda riktiga barnprogram vi visat henne och hon fastnar på ett sätt framför det programmet som hon inte gör när det är vuxenprogram på. Det är väldigt bra att kunna sätta på tv:n när hon är lite ledsen och smågnällig och ingenting annat hjälper eller som när man själv är sjuk och inte riktigt orkar.

• Höst flickan

för mig är det ok när dom visar intresse o gillar det.

Allt tyder på att det blir en lillasyster♥
  • Millies
    Höst flickan skrev 2010-01-12 13:34:57 följande:
    för mig är det ok när dom visar intresse o gillar det.
    Jag håller med. För oss har det varit vid ca 1½ års ålder på båda barnen. Att de sitter för länge har hittills aldrig varit ett problem eftersom de ledsnar ganska fort.
  • Alexi

Jag undrar ju om min ettåring är ovanlig, hon kan sitta i en timma i sträck och titta på Drömmarnas trädgård utan problem. jättebra när hon eller jag är sjuk, dumt i andra lägen förstås att hon redan tycker tv är så kul...

• vittra
    Hopptossan skrev 2010-01-11 14:22:32 följande:
    Eh, vilken fråga...klart barnen kan få titta på Teletubbies om man är helt slutkörd. Skadar knappast...lustigt hur principer förändras ju äldre barnen blir, vi med 4-6 åringar diskuterar inte ens detta längre, helt ok om dom kollar på film om man är hemma och slappar. 1-2 åringar brukar dessutom ledsna rätt snart så det blir (tyvärr) inga längre pauser..
    Det är väl inget konstigt att det förändras ju äldre barnen blir
    Diskussionen i allmänhet brukar ju som du märker röra sig just om huruvida det är skadligt för små barn (under 2) och givetvis rör sig då diskussionen främst kring barn som är just i den åldern!
  • vittra

Dottern blev inte intresserad förrän runt 2 år, och tappar ändå intresset rätt snabbt. Oftast vill hon bara ha nån film på i bakgrunden medan hon leker. Tycker inte man kan säga nån ålder, när barnet visar intresse kanske helt enkelt.

Svar på tråden När är det ok att sätta sig ned med sitt barn framför TV och titta på tecknat eller barnprogram?