Filip 2 år skrev 2010-01-08 21:57:46 följande:
Anledningen är att det finns forskare som anser att det kan vara skadligt. Därför så tycker jag att det inte är värt risken. Jag tror inte att det är skadligt på något sätt för ett barn under två år att inte se på tv. Man kan passa på att vila när barnet sover middag istället vilket jag tror att i princip alla barn under två år gör.
www.aftonbladet.se/nyheter/article4179162.abVill inte vara sån men jag skulle inte hänvisa till Aftonbladet för faktaunderlag.
För vår del är vi också rätt liberala vad gäller TV. För oss är det en samlingspunkt så väl som en plats man kan vara själv på. Våran fem-åring har dessutom en egen laptop som han spelar en del på, mest tankekrävande pusselspel från Zylom. Vet inte om det är en slump men han kan alla siffror, kan räkna en bra bit över 20, känner igen de flesta bokstäver. Igår blev jag positivt överraskad när han kollade på mig när jag spelade och pekade på skärmen och sa "generator", för det var faktiskt en strömgenerator med på bilden.
TV, datorer och Internet är media som finns runt om oss så varför ska inte barnen få vara med och ta del av det? Den enda egentliga faran jag ser, utan att ha några forskningsrapporter i ryggen, är stillasittandet. Att de blir fysiskt svagare än de som växt upp med mycket utomhusaktivitet.