• Humlemamma

Sluta stänga dörrar!!

Hur i hela friden ska ja få min 3åring att INTE stänga o låsa dörrar?

Han har klämt sin lillasyster's händer o fingrar i dörren flera ggr, han såringer in på toa o låser dörren, o han smäller igen sin dörr o köksdörren o toadörren så fort han kommer åt.

Jag är på honom varje gång o förklarar att man inte får göra så o de e farligt, o att de verkligen inte är okej, men han fortsätter ändå.

Har någon nå bra tips på hur ja ska få honom att sluta?
    Kan juh inte direkt lyfta av alla dörrar, behöver juh dörr in till toa o hans rum osv..

**Alexander 061222 Mitt allt!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!** *Bakar bulle *
  • Svar på tråden Sluta stänga dörrar!!
  • Pysselgalningen

Finns dörrstoppar på IKEA som man sätter uppe på kanten på dörren. En liten gummiklump typ som man vrider på om man vill kunna stänga. Skitsmidigt och inga barn kan stänga dörrarna!

• Berit82

Har sett dörrstoppar som man sätter längst upp på dörren. Googla eller kolla tex safe-side.se

• viseversa
    Humlemamma skrev 2010-01-02 09:37:49 följande:
    www.ikea.com/se/sv/search/?query=dörrstopp sån äär det. Ja om hyresbolaget ser det på samma sätt vet jag inte, blir juh vi som får ersätta alla dörrar.
    fast tror inte ni får ersätta hela dörren för en hasp. jag bor också i hyresrätt och inte behöver man ersätta såna saker. Man måste ju kunna leva i sitt egna hem. Ring dom och fråga då!
  • smarties

Vi köpte dörrstoppar på Willys som man sätter längst upp på dörrarna, funkar hur bra som helst. Ingen kan klämma sig nu.

Proud to be TwilightMom! www.twilightmoms.se
  • Bite me

Jag brukar pilla in mjukisdjur högst upp vid dörrkarmen så dörren inte går att stänga.

• Humlemamma

Ah dörrstopp uppe vid dörren ska ja kolla upp, de låter juh bra =)
    Då kan han juh omöjligt pilla bort de iallafall! Envisa ungen! =D

Han öppnade nyss grinden nere i trappan så att lillasyster klättrade uppför trappan, han har gjort så tidigare, vilket resultera i att lillasyster klättrade upp o trillade ner för hela trappan..

**Alexander 061222 Mitt allt!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!** *Bakar bulle *
  • Pysselgalningen
    Humlemamma skrev 2010-01-02 09:45:09 följande:
    Ah dörrstopp uppe vid dörren ska ja kolla upp, de låter juh bra =) Då kan han juh omöjligt pilla bort de iallafall! Envisa ungen! =D Han öppnade nyss grinden nere i trappan så att lillasyster klättrade uppför trappan, han har gjort så tidigare, vilket resultera i att lillasyster klättrade upp o trillade ner för hela trappan..
    Då ska du ha en sån grind som mig, den är till o med svår för oss vuxna
    Vi har modellen där man måste trycka in en knapp och samtidigt lyfta upp grinden. Den sitter så hårt för oss att barnen inte orkar trycka in knappen så hårt {#lang_emotions_djavulsk}
  • Humlemamma

Vi har två olika, han kan bara öppna den ena, o de e en sån man måste trycka ner en kloss för o lyfta upp grinden över den klossen typ. Men de har han listat ut..

• Tygtiiger

Lägg dubbelvikta kökshanddukar ovanpå alla dörrar, så går de inte att stänga helt, tills du har hittat riktiga "barnsäkerhetsstoppar" att sätta dit.

På toadörren får ni antingen montera bort låset eller ha en skruvmejsel tillgänglig för att öppna med utifrån, alltid.

• Maac

Finns ju sådana dörrstoppar som ser ut som en rund skiva med en tjock skåra. De sätter man högst upp på dörren, bara att trä på. Vet flera som har katt som har sådana till toaletten där deras sandlåda är för att man inte ska råka stänga dörren av misstag.

• humma
    Tygtiiger skrev 2010-01-02 14:58:06 följande:
    Lägg dubbelvikta kökshanddukar ovanpå alla dörrar, så går de inte att stänga helt, tills du har hittat riktiga "barnsäkerhetsstoppar" att sätta dit. På toadörren får ni antingen montera bort låset eller ha en skruvmejsel tillgänglig för att öppna med utifrån, alltid.
    Vi har haft dubbelvikta handdukar också. Perfekt!
    Fungerar även på toalettdörren, bara att ta ned när man själv behöver låsa och sedan hänga på så snart man är klar!
  • vampyria2

Vi la en vikt handduk uppe på dörren så man inte kunde stänga den, bra vid tex toa dörren så det blir lät att ta ner när man vill stänga den.

Vi har även låst toadörren så barnet inte kan öppna och stänga den, lätt att göra med en kniv ute från.
  • Vila

Smart med handdukar. Jag skulle också tipsa om dörrstoppar. Ni kanske kan fixa något annat som sitter på grinden som han kan öppna typ spännband eller öppningsbara buntband.

Här hemma har vi haft massor med olika hemmagjorda lösningar på dörrarna, grindarna, skåpluckorna, lådorna m.m. eftersom vår son var oootroligt klåfingrig och uppfinningsrik. Kom han på hur lösningen fungerade så fick vi byta till en annan, tur att maken också är uppfinningsrik och händig (detta går nog i arv).

• MalloryKnox
    Bite me skrev 2010-01-02 09:42:46 följande:
    Jag brukar pilla in mjukisdjur högst upp vid dörrkarmen så dörren inte går att stänga.
    Haha, det var det sötaste jag läst idag!
  • Nilla 81

Handdukar över dörren. Ju närmare den sitter mot gångjärns sidan dessto mer öppen förblir dörren hindrar i allafall att fingrarna hamnar i kläm. Min dotter hadde en liknande period för ett tag sen vilket medförde många diskutioner men hon har lungnat ner sig nu som tur är. 

• logg81

Gör absolut inte som jag... Jag satte en bok i dörren på övre fästet så Lina inte kunde stänga dörren till sitt rum men det slutade med att hon bände sönder hela övre fästanordningen.

Nu bor jag nog i ett budgethus för själva fästena var tillverkade i plast. Känns aningen fattigt när det ska sitta fast en hel dörr i dom... men men...
    Nu ska jag snart flytta till en annan lägenhet i huset och jag ska vara lite ful och byta dörr med den andra lägenheten så jag vinner lite tid så jag kan tänka ut hur 17 man ska laga den... Dörrar är inte det billigaste har jag hört

Så... ett varningens finger för böcker som dörrstopp!

...*suck* Handduk! Att jag inte tänkte så långt... :-S

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Humlemamma

Oj tack för alla tips =) blir "helrenovering" här hemma imorgon =))

Svar på tråden Sluta stänga dörrar!!