• Jessa6

2 eller 3 barn? Hjälp mig med fördelar och nackdelar...

Jag och min sambo är inte överrens om vi ska ha två eller tre barn. Just nu har vi 2 och jag har alltid velat ha 3 och min sambo 2. Jag skulle gärna vilja få lite erfarenheter av er som har två eller tre hur ni tänker, fördelar och nackdelar osv...

• Svar på tråden 2 eller 3 barn? Hjälp mig med fördelar och nackdelar...
  • Jessa6

Krinko: Åh grattis. vad underbart!!!

Vi ska byta bil och har ett hus med ett rum som är tomt Idag var jag och sambon hos en spådam och hon sa till oss båda ( vi var inte inne samtidigt och hon visste itne att vi hörde ihop) och hon sa att hon ser ett barn till i vår familj i framtiden. Hoppas det blir så nu, blev lite lugnar eoch jag har lugnat mig och kan gärna vänta något år till så att jag kan njuta av bebisen mer när de andra blir lite större. Lagom när minsta är 3 år att bli gravid då, nu är hon 1,5 så det är ju inte så långt kvar egentligen

• tiger84

hejsan!
    skönt att läsa att fler har 3barn!

jag plussade igår!
    vet inte hur långt gången jag är!

ha två pojkar som blir 3och 2 år ijan!

vet är lite oense om detta lilla liv i magen!
    jag vill behålla det men sambon är så där!
    tycker det är lite tätt!!
    bm är u sommar någon gång!

jätte svårt!
    men ska till bm nästa vecka sedan till läkaren för kolla vilken v jag är i!!!

har ni mkt hjälp av släktingar??
    kram

• Jessa6

Grattis tiger 84!

Ja det har vi, mina föräldrar jobba riofs heltid båda två men tar när de hinner och orkar men mina svärisar är en pensionär och den andre jobbar 75%, slutar vid ett på dagarna och de tar så ofta de känner för det vilket är ganska ofta. Farmor vill gärna boka in helger och sånt för hela hösten och vintern i förväg, allt vi har bokat in annat på tar de, superbra!! Sen hämtar de barnen varje tisdag från dagis och är med dem hemma tlls vi kommer hem. Hjärta

Vi väntar nog med vårt tredje tills lillan är iallafall 3 år....

• Kina79

Vi har tre barn, tre underbara tjejer. De är födda 2004-02, 2006-04 och 2010-05.

Helt ärligt så struntade jag i alla kommentarer om positivt resp negativt med endast två barn eller tre barn.

Jag var inte färdigt efter tvåan, jag VILLE ha tre barn. Oavsett om de negativa punkterna överväger och är fler än de positiva.

Tjejerna älskar sin lillasyster - hon är medelpunkten i deras liv. Och jag bara njuter av att vara mamma och av att vara klar För nu känner jag i kroppen, hjärtat och hjärnan at tjag är klar, färdig, finito! Det blir inga fler barn!

Vill man ha fler barn, känner suget i kroppen - så kör! Det blir inte bättre än vad vi gör det

• 2prinsar
    lidokain skrev 2010-08-23 22:50:10 följande:
    Mitt och sambos liv tog slut efter vi fick barn. Ibland vaknar vi och tror att det var en mardröm och vi är fortfarrande utan barn men... men.. Jag vet inte hur man kan festa och göra andra saker med barn för jag har inte ens tid ibland att pissa. Jag och min tjej går vakter, min 21-4 hennes 4-11 och jag lovar dig, det finns inte tid för något annat. Vi bara matar och tvättar de 24 timmar om dagen. Sedan kanske vi sover någon timme på dagen också en och en, så vi träffas 3-4 timmar max. Vi visste att det skulle bli svårt med 2 men inte så mycket. Det enda jag känner är ilska och ångest, ingen kärlek och sån skit.

Men ojj-vad tragiskt.... För era barn... Ledsamt att höra, och era barn måste ju märka att de inte är älskade!! Får man fråga varför ni ´ville ha barn nr. 1?...och dessutom två??
  • Kina79
    ELHU skrev 2010-01-03 19:32:57 följande:
    Är rädd att ska nr 3 ifall man "förstör" det man har..

Sååå svårt o ta beslutet hur man ska göra. Bekanta säger att pojkarna skulle kanske lugna ner sig om bäbis kom.. för då ser de att de inte är minst o de har nåt att hjälpa till att ta hand om.. De får annat perspektiv på det hela.. allt bråk, tävlandet o tjaffs kanske minskar....?
    Så var det hos oss.
    När lillan föddes var storasystrarna 4 och 6 och sammanhållningen dem emellan är så mkt bättre. Tjaffset minskade, konkurrensen minskade och de hade precis som du skrev något gemensamt att bry sig om, någon att älska.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • GulTussilago

När jag nämner att jag vill ha ett tredje barn tycker några att jag ska sluta med ppiller i smyg, och vissa säger att jag absolut inte ska skaffa tre barn, för det måste vara jämnt antal för annars blir mellanbarnet bortglömt och får bara ärvda grejer och allt blir jättehemskt och dåligt, typ.. Men är det så hemskt egentligen? Mina underbara ungar är födda 05 och 08, så det blir ju några år emellan (inte för att jag tror att det nånsin blir en bebis till, för pappan vill inte :( (och nej, även om jag hade ätit ppiller hade jag inte slutat med dem i smyg) men jag bara undrar hur det funkar för er andra med tre barn, eller ni som själva är mellanbarn..

• jaså

Vi har 2 och väntar nr 3. Min man sa innan barn nr 1 att han ville ha 2 barn. Efter nr 2 ändrade han sig och sa kanske 3, och efter några månader ville han ha 3! Jag skulle helst vilja ha 4 men han tvärvägrar fler sen, han är själv uppvuxen med många syskon och tyckte själv att han inte fick tillräcklig uppmärksamhet utan alltid bara var en i gruppen, så han vill känna att han verkligen har tid för alla barnen. Jag har också många syskon och bara positiva minnen från min barndom, så olika det kan vara...

• Suser

Jag vill så gärna ha tre barn, men min man är nöjd med två. Jag är 35 år och vill inte bli för gammal. Ibland känner jag att det är mkt med de två barn vi har, men jag längtar iallafall fall.

• Noran

Jag har två. 8 år och 1 år. Jag är sugen på fler, men samtidigt känner jag att jag inte hinner spendera så mycket tid som jag skulle vilja med de två jag har. Kanske för att det är så stor åldersskillnad kanske. Jag kan t.ex inte natta dom tillsammans. Jag vill gärna hinna läsa för stora killen och natta lillen, men många kvällar måste jag välja antingen eller :( Skulle jag ha fler skulle jag nog vilja ha minst 2 års mammaledighet och sen jobba deltid för att hinna med alla tre.

• Hobbe234

Va nöjd med det du har!! Tre barn är betydligt struligare än två, jag vet... Allt blir ur praktiskt hänseende betydligt mer svår löst. Hotellrum nät man är på resa, nya boende, bil med bra och säker plats åt alla. Om du tvunget vill ha fler barn så skaffa de så fort du kan för inget blir enklare med åren.

• sunny77

Här funderar vi på en fjärde. Jag känner suget men min karl vet ej....så vi får se....det praktiska ändrades inte såmkt från 2 till 3. Är värre från 3 till 4 har jag hört hmmmm

Svar på tråden 2 eller 3 barn? Hjälp mig med fördelar och nackdelar...