• Gaytjej

Vem har mandat att bestämma om du får bli förälder eller ej?

Säg att alla i Sverige skulle behöva godkännas för att få lov att bli förälder, och inte bara de hetero- och homosexuella par som ska få assisterad befruktning eller de som tänkt sig adoptera.

Vem har mandat att avgöra din förmåga att bli förälder, vem bestämmer ifall du ska få ett barn?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem har mandat att bestämma om du får bli förälder eller ej?
  • Pemmel

Jag och min partner bestämmer själva om vi skaffar barn eller inte, annar är dumheter.

• lennartsdotter

Fullständigt barockt att någon annan än inblandade parter ska avgöra om man ska få skaffa barn eller inte.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Jag tror bestämt att TS glömde en kategori, nämligen den som brukar skrika högst:

Moralkärringar (oavsett kön) som anser att det enda sättet att leva är det som står i deras gamla religiösa bok alternativt det sätt de själva är uppvuxna i. De brukar ha ordentligt med åsikter om vilka som ska få skaffa barn, vilka som ska få gifta sig och vilka som ska få ha sex med varandra (och bara två personer annars...!). Och för den delen hur man ska få ha sex.

Scientific theory ≠ Guess, hunch.
  • Gaytjej
    Mayoranya skrev 2010-01-03 22:02:53 följande:
    Jag tror bestämt att TS glömde en kategori, nämligen den som brukar skrika högst:Moralkärringar (oavsett kön) som anser att det enda sättet att leva är det som står i deras gamla religiösa bok alternativt det sätt de själva är uppvuxna i. De brukar ha ordentligt med åsikter om vilka som ska få skaffa barn, vilka som ska få gifta sig och vilka som ska få ha sex med varandra (och bara två personer annars...!). Och för den delen hur man ska få ha sex.
    Hehe, sant, moralkärringarna får väl utgöra en del av de som deltar i folkomröstningen. Frågan är om de är många nog...? (Tur ibland att inte FL-medlemmar utgör ett tvärsnitt av Sveriges befolkning ;)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Gaytjej skrev 2010-01-03 22:32:43 följande:
    Hehe, sant, moralkärringarna får väl utgöra en del av de som deltar i folkomröstningen. Frågan är om de är många nog...? (Tur ibland att inte FL-medlemmar utgör ett tvärsnitt av Sveriges befolkning ;)
    Ja verkligen, det är inte en värld jag skulle vilja leva i.
    Scientific theory ≠ Guess, hunch.
  • Gaytjej

Ni som röstat för den objektiva bedömningen utifrån statistik får gärna förklara hur ni resonerar!

• Epeemaster

Jag tycker frågan var mycket intressant.
    Ett av de största problemen mänskligheten har på global nivå är just överbefolkning.
    Hur kan man styra folk så att de avstår från att skaffa barn?
    I synnerhet när detta på sikt sannolikt förstör mänsklighetens möjligheter till överlevnad på jorden.

Sverige gjorde ju sina försök med tvångssterilisering under några årtionden...

• Dilong
    Epeemaster skrev 2010-01-05 22:19:11 följande:
    Ett av de största problemen mänskligheten har på global nivå är just överbefolkning.
    Vem anser det?

Rosling: www.gapminder.org/
  • Mandel

Vad menar du med "bli förälder"?

Ingen annan än man själv kan avgöra, men samtidigt så kan inte vilken person som helst komma intravande på en klinik och kräva insemination.
    Eller fri adoption heller för den delen.

Ska då ex omyndiga ha rätt att bli inseminerade/adoptera, är det ålder eller psykisk hälsa som sedan ska vara det avgörande för när man är myndig?
    Osv osv.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Epeemaster

Varför inte läsa en riskanalys av Laszlo Szombatfalvy i boken Vår tids största utmaningar.

• Dilong
    Epeemaster skrev 2010-01-05 22:37:21 följande:
    Varför inte läsa en riskanalys av Laszlo Szombatfalvy i boken Vår tids största utmaningar.
    Vilka länder skulle det vara där de föder för många barn? Förutsätter att det är några riktigt stora och "underutvecklade", som Indien och Kina, eller?

Vilka ska man sterilisera? De mentalt handikappade som man gjorde här? Eller fattiga?

Ska man begränsa snittåldern också? (den har stigit kraftigt i hela världen sedan femtio år tillbaka - kanske det är det som är problemet?)
  • Epeemaster

Dilong,
    Jag konstaterade bara att frågan var intressant, eftersom överbefolkning är ett globalt problem som med stor sannolikhet kommer att leda till stora mänskliga katastrofer med stort mänskligt lidande.
    Jag tror personligen inte att vi kommer att drabbas särskilt hårt av detta i Sverige, så vi behöver ju inte bry oss... ;)

Jag ställde frågan hur / om det går att styra folk till att inte skaffa barn. Jag har inga svar, men välkomnar givetvis dina kreativa ideer.

• Shoulou

Den som vill ha ett barn är den som själv bestämmer. Kan man inte få barn på egen hand så ska man få hjälp. Det enda som då ska undersökas är de medicinska förutsättningarna att få barn så att man får den hjälp som krävs. Alt. inte behandlas i onödan.

Vad gäller adoption är det viktigt att det utreds att barnet kommer FRÅN rätt förutsättningar. DVS att barnet verkligen inte har föräldrar eller andra som kan ta hand om denne. Detta för att undvika att barn kidnappas och säljs osv.

Jag anser att det är ytterst galet att man utreder de blivande adoptivföräldrarna rigoröst medan man inte ens adopterar bort de barn som uppenbart far illa hos sin biologiska familj. Både biobarn och adopterade barn och donatorsbarn mm har rätt till en trygg och kärleksfull uppväxt. Vi ska se till barnets bästa och inte föräldrarna. Vi måste ha tillit till at majoriteten av alla som skaffar barn eller behöver hjälp att skaffa barn faktiskt kommer sköta det på ett fint sätt. Och om man inte gör det så får man gå in och styra upp.

• norgesessan

Sista alternativet är då inte ett svar på frågan i TS (utgår isåfall från att man inte får barn eftersom man vägrar behövas godkännas).

Av övriga alternativ är det bara kuratorn som verkar vettig...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Dilong
    Epeemaster skrev 2010-01-05 23:06:19 följande:
    Dilong, Jag konstaterade bara att frågan var intressant, eftersom överbefolkning är ett globalt problem som med stor sannolikhet kommer att leda till stora mänskliga katastrofer med stort mänskligt lidande. Jag tror personligen inte att vi kommer att drabbas särskilt hårt av detta i Sverige, så vi behöver ju inte bry oss... ;) Jag ställde frågan hur / om det går att styra folk till att inte skaffa barn. Jag har inga svar, men välkomnar givetvis dina kreativa ideer.
    Är du säker på att du har rätt om kommande överbefolkning? Kollade du länken jag gav?

www.gapminder.org/
Svar på tråden Vem har mandat att bestämma om du får bli förälder eller ej?