-
Jag hittade en tråd förut som hette något liknande.Nu verkar den dock ha dött ut.Så jag startar en ny, och hoppas på att det finns någon mer som kan behöva den.Alla är välkomna, ni som har lång tid, ni som har en dag, ni som fortfarande kämpar för att få en dag, och ni som kanske inte riktigt vet hur ni vill ha det.Jag heter Matilda och är alkoholist och narkoman.Jag tar 2 år och 9 månader imorgon. Nykter tid alltså.Jag lever tillsammans med min sambo och våran dotter och allt vad det innebär.Tar en dag o taget och gläds (för det mesta) åt livet.Just idag känner jag tacksamhet över att Jag själv har makten att kontrollera mina handlingar, att Jag själv kan styra mina tankar från negativt till positivt.Att Jag själv tar ansvar över Mitt liv!Berätta gärna om hur ni har det, hur funkar vardagen?
-
Svar på tråden Stöd/Pepp tråd! Nyktra Alkoholister/Narkomaner.
-
Härligt att höra. Titta in sen och berätta hur du upplevde det. )
-
Precis hemkommen från mitt första möte! Vilken fantastisk upplevelse. Jag ska gå på ett till möte ikväll. Det är lite svårt att hitta orden. Jag blev så otroligt väl mottagen. Känner att jag har otroligt stöd, från alla sidor.
-
Vad skönt att höra LittleDrunk! :D
Glad jag blir för din skull.Hoppas att mötet ikväll är/var lika bra som det på dagen!Gift med alkohol: Självklart är du välkommen här!Jag förstår att du är orolig. Så mkt svek, lögner, ja allt vad ett missbruk innebär, går aldrig att få ogjort, och det tar tid att bygga upp ett förtroende igen.Det viktiga är att skilja på person och handling.Din man är sjuk, nykter skulle han aldrig göra er så illa.Det är alkoholen som ställer till det. Och vad skönt att han insett det själv! :)Jag tror att du måste försöka släppa kontrollen om honom.Du kan inte styra över ett eventuellt återfall.Om han väljer att dricka igen, så är det hans val.Du kan inte hålla honom nykter, det är något han måste göra själv.(Du behöver förstås inte dricka framför honom etc, men det är kanske underförstått)Det jag menar är att du kan inte styra över det som sker.Det bästa du kan göra är att försöka släppa helt den kontroll du vill ha över hans nykterhet. Jag vet att det inte är lätt. :)Har du varit på något möte? Det finns anhörigmöten att gå på, där du kan få stöd av andra i samma situation. Jag vet att det hjälpt många!Sen det här med att du vill att han ska berätta för sina vänner,det kommer i sinom tid. Pressa honom inte till det.Att han berättat för sin familj är stort.Hans vänner skulle säkert förstå, men låt honom välja själv när det kommer.Har din man funderat något på AA? -
Gift med alkohol:
Jag undrade också om din man funderat något på AA? Det kan nog vara en stooooor hjälp och ett enormt stöd.
Jag var som sagt på mitt första möte idag, och det var verkligen så skönt. Den första som jag lärde känna där, var en helt vanlig mamma, roligt nog också också sångerska och artist som jag, och vi hade (förutom alkoholismen/problemdrickandet) mycket gemensamt. Det kom fram i mötet att hennes vändpunkt var när en av hennes lilla söner nästan drunknade pga av hennes drickande. Jag hade ingen aning vad som skulle vänta mig, och var även övertygad om att "de andra alkisarna" skulle vara annorlunda på något sätt. Men det var helt normala människor, precis som jag, fast med alkoholproblem, precis som jag. Där finns unga, gamla, högutbildade akademiker, lågutbildade, de utan någon utbildning alls, mammor, pappor, och de som har låtit alkoholen fått sådan kontroll att polisen har blivit inblandad, som jag förstår även är fallet med din man. Mitt mål är nu 90 möten under 90 dagar. Vet inte om jag behöver så många möten just nu, men börjar det bli jobbigt att hålla tassarna borta från flaskan så kommer jag definitivt att söka mig dit.
Det är en otrolig hjälp, att bara få sitta i en grupp, med människor som har samma sjukdom och samma problem, och bara kunna relatera till det som sägs. Kunna berätta om det man själv gått igenom som aktiv alkoholist eller "problem drinker" och få den sorts förståelse, som man bara kan få av andra som varit där själva. Individuell terapi är ju en sak, men jag tror ändå starkt på den form av gruppstöd man har av AA och deras 12 stegs program. Jag har bara varit på ett möte och känner att det var verkligen rätt beslut. Och jag är så glad att jag trillade in på denhär tråden, för annars hade jag nog inte öppnat upp ögonen för mina problem på samma sätt. Inse att jag inte skulle klara det själv. Jag hade mest tänkt ta ett par vita månader när jag halkade in på tråden, men har nu insett, att jag helst av allt vill bli nykter på heltid.
Samtidigt är det så skönt att känna det "otvång" som AA ger en. Att fokusera på en dag i taget, att fokusera på att inte ta den första drinken. Man behöver inte LOVA sig själv att aldrig dricka igen (har man ju liksom gjort så många gånger innan och misslyckatsman behöver bara ha viljan att sluta....jag kan bara varmt rekommendera det. Och som anhörig finns ju också möten. Al anon tror jag de heter... Önskar dig och din man all lycka i tillfrisknandet.
-
Hej TS!
Hur går det för dig? -
Hej hej.
För mig går det jätte bra!
Skönt att sambon är hemma lite nu och har semester. Så slipper jag dra det stora lasset själv. :P
Det har varit lite jobbigt med tösabiten som har krånglat med en hel del med sömnen dom senaste månaderna.
Det verkar dock som att det är på bättringsvägen!
Jag har en del att jobba med, som jag inte orkar se just nu. Inga allvarliga brister, men jag ställer det åt sidan just nu. :P
Det har inte blivit så mkt möten på ett tag, det skulle kanske behövas.
Men jag är nykter och drogfri, och vardagen fungerar så jag kan inte klaga. :)
Hur går det själv? -
Jag ska inte hellre klaga. Jag är nykter och när det va lite jobbigt så mindes jag den här tråden. Det är verkligen uppmuntrande att se att det går att leva ett nyktert liv. Håll tråden vid liv!Winglur skrev 2010-07-31 19:36:56 följande:Hej hej.
För mig går det jätte bra!
Skönt att sambon är hemma lite nu och har semester. Så slipper jag dra det stora lasset själv. :P
Det har varit lite jobbigt med tösabiten som har krånglat med en hel del med sömnen dom senaste månaderna.
Det verkar dock som att det är på bättringsvägen!
Jag har en del att jobba med, som jag inte orkar se just nu. Inga allvarliga brister, men jag ställer det åt sidan just nu. :P
Det har inte blivit så mkt möten på ett tag, det skulle kanske behövas.
Men jag är nykter och drogfri, och vardagen fungerar så jag kan inte klaga. :)
Hur går det själv? -
Hej är det ok att jag skriver här? Skulle beh råd o stöd.
Är ihop med en kille sen 2år, vi bor inte ihop men han är hos mig nästan varje natt.
Han har sina vänner på en pub, det är massor med folk o de har hängt där sen 10år tillbaka,
min kille satt där varenda dag efter jobbet innan vi träffades.
När vi träffades blev det mindre pubvistelse, ca 2-3 ggr/vecka.
Nu är det väl 1-2 ggr/vecka innan semestern.
Han har barn varannan helg o då har han aldrig varit där.
Nu på semestern har det dock spårat ur tycker jag och hoppas verkligen att det blir bättre när han börjar jobba igen.
Han gick till puben, ok vi var överens, men sen kommer han hem till mig med en kompis mitt i natten o ska dricka lite till, det uppskattade INTE.
Morgonen efter o de sov åkte jag in till stan o gick i affärer, min kille ringde vid 10 o undrade var jag var,
vi bestämde att han skulle göra sig i ordning o komma in han med.
Sen hör jag inte ett ljud, det är tyst i 2 dygn, han sket i mig o drog o festade med kompisen istället.
Dök upp här en morgon, orakad o sliten som 17 o stämningen var inte så bra mellan oss.
Tre av våra 7 barnfria semesterdagar blev bortkastade.
Vi fick 1 dag, sen hamnade han där igen, höll sig borta till nästa dag.
Sen var han väl ok nån dag till innan han en förmiddag var tvungen att åka o prata med en kompis om en grej, men han skulle inte bli sen o han skulle inte gå till puben, vi bestämde att ses i stan, sen blev det helt tyst o han dök upp hos mig runt 23-tiden o var full.....
Hans svar är alltid, men han kom, och han bjöd, sen kom dem, brorsan kom osv...
Har lärt mig att snart betyder alltid minst fem timmar, men ändå tror jag på det varje gång, snart är snart, han kommer snart, men inte...
Jag har sagt till honom att du har alkoholproblem, du kan inte gå till puben o ta 1-3 öl o sen gå hem, du klarar inte att gå förrän de stänger el alla polare har gått, du måste gå dit minst 1g/v annars får du inte ro i kroppen, du har ständigt ett sug efter öl, du är taskig mot mig o du sviker mig.
Svaret blir ja jag är dum i huvudet, jag är så jävla dum, men jag älskar dig.....
Men nu senast sa han ja men du är ju så omöjlig o sur ibland, han la skulden på MIG!!!
Jag sa att det inte är så konstigt att jag blir på dåligt humör när han beter sig som han gör, men nej nej nej det var inte pga honom...
Det är så synd att det blir såhär för vi har det så jäkla bra många gånger, vi måste bara kompromissa fram till en ok lösning som båda är nöjda med.
Jag har sagt att han kan ta en pubkväll ibland men då ska han inte lova mig att komma snart o hit o dit utan då får han gå hem till sig själv när han är klar så ses vi en annan dag, för det är ju de brutna löftena jag blir så knäckt av.
Men just nu har jag tappat mycket känslor för honom, mycket är förstört..... -
Hej.
Självklart kan du skriva här!
Jag förstår precis. :/
Dom där löftena som sviks, gång på gång på gång...
Det låter onekligen som att han har svårt att tacka nej, att sluta efter 1 eller ett par öl, vilket är typiskt för en alkoholist. Det bästa vore om han inte drack alls, att gå till puben någon gång ibland brukar inte funka någon längre tid...
Det allra bästa vore om du ställde ett ultimatum, och var konsekvent!
Hur mkt han än säger att du är det ena och det andra, att du inte kan göra så mot honom, att han ska lämna dig osv. Förhoppningsvis inser han att han faktiskt har problem och väljer att jobba för att ta sig ur det.
För varje gång du öppnar dörren åt honom, för varje gång du tror på det han säger, varje gång blir det lite mer ok, och han kan fortsätta på det vis han har hållt på. Och förmodligen blir det heller inte bättre. :/
Om du bestämmer dig för att du inte vill ha han där när han druckit, så är det så.
Då kan du inte släppa in honom när han kommer heller, hur mkt han än bönar, eller skriker, eller både och.
Det bästa vore kanske om han inte ringer ens en gång?
Har du barn hemma? Eller är det han som har barn sedan tidigare?
-
Jag har 3 barn mellan 7-16år o han har på 17-18 varannan helg.
När han jobbar så funkar det tycker jag, då blir det 1 gång/vecka med polarna, och han går alltid upp o jobbar dan efter, men det vi måste sluta med är att han ska lova mig att träffa mig samma kväll o säga att han kommer snart för det funkar aldrig, så har han en pubkväll så får vi ses en annan dag.
Han kommer vilja komma hit efter pubkvällen men då måste jag säga nej.
Men nu tänker jag hålla honom på avstånd några dar o göra det jag vill,
får väl se om han då väljer att gå till puben el om han stannar hemma.. -
Godmorgon. Bara undrar om denna tråd fortfarande finns ? Är en 60 årig nykter alkoholist och medlem i aa sedan drygt 4 år. Som sagt, kollar om denna finns kvar.