• Rastafairy

hemm 2 v med 3 årign och 1,5 åring -blir tokig!

Visst är det underbart att få spendera dagarna med sina barn utan jäkt och så men jag tycker de är svårt.

3 åringen tjatar tjatar tjatat trotsar och 1,5 åringen tultar på. Drar storasyster i håret och slänger saker i toaletten och klättrar på allt. Hela tiden från uppstigning 6.30 till läggdax 18.30
    De är sån intentitet att jag håller på o förlorar förståndet till o från. Vi är två föreldrar hemma också.
    En minut för sig själv på balkongen med en cigarett är också omöjligt för då står bägge på fönsterbrädan och bankar på fönsterrutan så den skallrar.

Storasyster klättrar på diskbänkar och rotar i överskåpen blir helt galen om hon inte får som hon vill. (vilket hon såklart inte får om de är nått som vi bestämt) men de blir fight efter fight o man blir så trött.

Mitt i allt detta skäller och gnäller hunden som är inne i nån efterlöpsperiod av hormoner.

Hur ska vi få lite lugnare dagar?
    Hade det inte vart så kallt hade jag provat att vara ute med dem i flera timmar så de håller sig lugna inne sedan.

• Svar på tråden hemm 2 v med 3 årign och 1,5 åring -blir tokig!
  • myrstacken
    Hur har d ukunnat vara hemma med er yngsta och pluggat? Hur har dufått tid och orkat? Berätta!

Rastafairy skrev 2010-01-04 21:49:01 följande:
    Föressten. Plugget går jättebra...hösten har bara FLUGIT förbi
  • Eisa
    Annelies skrev 2010-01-04 21:54:13 följande:
    du har två egna barn som du inte verkar kunna roa hur har du då tänkt dig att roa 20 st som förskolelärare? ;)
    Det är under helt andra förutsättningar.
  • fancyface flisan

mina är precis som dina överenergiska och verkligen retar gallfeber på varandra vissa stunder. slåss om leksaker. Men vi brukar slänga fram lite leklera lr ritblock nån timme så man får lite lugn o ro lr nån bra film dom gillar.

• Kodia

När jag var hemma med våra barn var jag tvungen att ha något inplanerat varje dag, både för att barnen skulle vara nöjda, och för att jag skulle få något gjort själv. Annars blev det som du skriver, bara rörigt och stökigt och jag kände att jag bara försökte hindra dem från att göra dumheter.. En hel dag är lång tid, och man behöver ruta in den på något sätt. Då hann jag faktiskt även med mer hushållsarbete också, för jag var tvungen att tex. dammsuga innan ÖF, och sätta igång tvättmaskinen.

Den dagliga aktiviteten utanför hemmet kunde vara ÖF, utflykt med andra föräldrar (typ grilla korv och mata fåglarna), storhandla, hälsa på en äldre släkting, osv. Mer sällan var det museum, simhall eller lekland. Dessutom försökte jag få med lite olika pedagogiska aktiviteter under dagen, tex någon bilduppgift (sockermålning, trolldeg osv), något med musik (gör egna maraccas om ni inte har några), någon fysisk lek, osv. Du kan ju passa på att praktisera dina kunskaper lite! (Om du inte har hittat www.lektion.se och www.skapligtenkelt.se än så tipsar jag om dem!)

• Rastafairy

jag gillar att vara pedagogisk och är intresserad av barns utveckling. På en förskola har jag antagligen kollegor med samma intresse. Här hemma är jag typ själv med att roa barnen känns de som.
    Ta hand om barn är något jag känner mig säker på iaf
    På förskolan är man ju mer eller mindre "tvingad" att ha inrutade dagar. Hemma tänker man "idag ska vi bara ta de lungt" men lungt blir de sällan om man inte gör nått....de blir bara ..kaos.

Jag har haft mkt få lektioner på skolan de sista månaderna på Höstterminen så jaghar tagit det hemma när de sover småttet. De är tufft men det funkade.
    Men i vår blir de distans ska bli jättehärligt att slippa ha bokade dagar varje vecka att åka 40 min bort till en annan stad där högskolan ligger utan kunna plugga hemma.

• myrstacken
    Hur lång är din utbildning och jobbar du extra?

Rastafairy skrev 2010-01-04 22:50:17 följande:
    jag gillar att vara pedagogisk och är intresserad av barns utveckling. På en förskola har jag antagligen kollegor med samma intresse. Här hemma är jag typ själv med att roa barnen känns de som.Ta hand om barn är något jag känner mig säker på iaf På förskolan är man ju mer eller mindre "tvingad" att ha inrutade dagar. Hemma tänker man "idag ska vi bara ta de lungt" men lungt blir de sällan om man inte gör nått....de blir bara ..kaos. Jag har haft mkt få lektioner på skolan de sista månaderna på Höstterminen så jaghar tagit det hemma när de sover småttet. De är tufft men det funkade. Men i vår blir de distans ska bli jättehärligt att slippa ha bokade dagar varje vecka att åka 40 min bort till en annan stad där högskolan ligger utan kunna plugga hemma.
  • Helene OSV

Ja, ibland blir man helt knäpp av att bara vara hemma! (har en 6-åring, en 4-åring och en helt galen 16-månaders)
    Oftast leker tjejerna rätt bra tillsammans (då är det ju faktiskt LÄTTARE med fler barn!) men Valter är skitjobbig ibland. Julgranen är strippad och pyntet uppätet, alla stearinljus är tuggade på, han klättrar upp på bordet 235356 gånger om dagen, kastar grejer i golvet, drar omkring köksstolarna och når allt, tuggar i sig celmentiner med skal, river i gardinerna, slåss och härjar. Och allt i räserfart, när man försöker ta honom skriker han bara förtjust och springer allt han kan!! När jag och tjejerna försöker pyssla så äter han upp alla kritor, knycklar ihop allt papper, river ut alla smågrejer, osv. Det går inte att sysselsätta honom med något sånt öht, fingerfärg = slickar på händerna, modellera = mums, han äter ALLT! Men det går väl över... lagom tills nästa hamnar i den åldern!
    (vad ger man sig in på egentligen?)

SÅ mycket enklare att gå till ÖF eller t.o.m. gå på stan eller vad som helst utom att bara vara hemma! 
    Förut tyckte jag det var lite läskigt att göra någon större utflykt med dem alla tre ensam men man vänjer sig och hittar lösningar och nu går vi på lekland, teater, osv även när pappa jobbar! (han jobbar skift så jag är ofta ensam med dem på kvällar och helger)
    Det enda jag INTE gör när jag är ensam är att gå på badhuset med dem! Då måste de bli lite större!

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Rastafairy
    myrstacken skrev 2010-01-04 23:04:13 följande:
    3,5 år och nej jag jobbar inte extra. Vi klarar oss fint o känner oss rika på två studielån + barnbidrag och bostadsbidrag.
    Innan gick vi tyvärr på soc så dethär känns som ett uppsving nu när bägge pluggar!

Vi bor i en hyrestrea m 5400 kr ca i hyra .köper mat för ca 4 tusen i månaden.
  • Anne69

Ursäkta.....men jag ler lite åt tråden. Kopierar den till min man som är hemmaförälder på riktigt och alltid hemma med två barn i den åldern Det är ju två ynka veckor - njut av dem istället för att klaga!!!

• Elfva
    Hemmaföräldern skrev 2010-01-04 18:21:22 följande:
    Då är mitt tips att du snabbt skapar rutiner. Din dotter är van vid fasta rutiner och att dagarna ser likadana ut. Ta en kväll och gör ett schema (för din egen skull) boka in en aktivitet per dag och planera in lunch och mellanmål. När ni har hemmatid så gör en trolldeg, ta fram papper och penna, färg, klipp bilder ur tidningar och ta fram lim och ordna pyssel. Sätt dig med henne och pyssla lite. Boka in kompisbesök och låt barnen bygga koja. Ge henne lite uppgifter; hon kanske kan hjälpa dig att baka, duka, diska. Låt barnen bada i badkaret tillsammans under ditt överinseende med badskum och leksaker. Bestäm att ni har en sagostund varje dag. Hoppas det var till lite hjälp :)
    Jätte bra tips vill bara komplettera med tipset till TS om att det finns mängder med sidor på internet med pysseltips, färgläggningsbilder att printa ut och annat som kan passa bra. Så surfa runt och lycka till!
    (du kan kika lite på min blogg så hittar du kanske lite tips som kan passa bra hemma...)
  • Rastafairy

tackar för tipsen alla.
    Idag var vi på badhuset. liste smått kaotiskt men nog blev de stimulans alltid för treåringen. Mkt nytt o upptäcka!

Svar på tråden hemm 2 v med 3 årign och 1,5 åring -blir tokig!