• Anonym (Hjälp!)

Bajsar blod!

I lördags när jag torkade mig efter att ha varit på toa så TYCKTE jag att jag såg en antydan till blod på papperet efteråt. Blev lite rädd men bestämde mig för att det säkert inte vad det, att jag såg fel helt enkelt.
    Men, imorse kom det verkligen blod när jag torkade mig!!! Det var klarrött blod som vid mens och ganska mycket på papperet! Inte så att det droppade ner i toan men ändå rätt så mycket.
    Ringde min VC direkt och har varit där nu på eftermiddagen. Fick ta hb, som var 144, alltså mycket bra. Läkaren menade att jag inte kan ha någon större eller allvarligare tarmblödning med ett så pass bra hb.
    Han sa att han var övertygad om att blodet beror på hemorrojder som jag visserligen haft i flera år, men aldrig tidigare besvärats av...
    Jag vet varken ut eller in. Har försökt att med spegel granska hemorrojderna, men kan inte se att det är något sår där eller så... Kanske sitter det längre in? Har inte heller varit hård i magen...
    Finns det någon som har erfarenhet av blod i bajset? Jag håller på att flippa av oro!!

• Svar på tråden Bajsar blod!
  • Anonym

Det låter definitvt som en liten hemorojd! Om du inte ser den, så kan den inte vara särskilt stor, och så länge du inte får ont när du går på toa så är det absolut ingen fara.

Jag har haft en i 4 år nu! Blöder ibland mer, ibland mindre. Oroa dig inte, det är nog vanligare än man tror. Om du får ont, så kan du ju tänka på om du vill operera bort den, men annars kan du nog låta den sitta där den sitter om den inte gör så mycket väsen av sig.

Behöver inte alls se ut som ett sår, snarare som en liten utbuktning i närheten av anus. Ibland sitter den precis innanför anus och är då svår att upptäcka. Kanske är det så i ditt fall och det är särför du inte kan se den.

• Anonym (Hjälp!)

Tack!
    Jo, jag ser hemorrojderna. De är som små utbukningar som liksom tittar fram. Så har jag haft sedan jag fick mitt första barn. Ibland är de lite mindre och ibland lite större men jag har aldrig haft ont av dem eller blött ifrån dem. När jag tittade i spegeln så tänkte jag att det liksom skulle synas något på hemorrojderna, typ ett sår eller så men jag ser ingenting...

• mia83
    Anonym (Hjälp!) skrev 2010-01-05 17:55:53 följande:
    Tack! Jo, jag ser hemorrojderna. De är som små utbukningar som liksom tittar fram. Så har jag haft sedan jag fick mitt första barn. Ibland är de lite mindre och ibland lite större men jag har aldrig haft ont av dem eller blött ifrån dem. När jag tittade i spegeln så tänkte jag att det liksom skulle synas något på hemorrojderna, typ ett sår eller så men jag ser ingenting...
    ;)Det är ju lite svårt att se också..
  • Anonym (Hjälp!)
    mia83 skrev 2010-01-05 17:57:04 följande:
    ;)Det är ju lite svårt att se också..
    Ja, det är ju sant!
  • Anonym (Hjälp!)

Herregud! Nu var jag precis på toa och det började blöda igen! Den här gången så rann det klarrött blod ner i toaletten! Usch, är så rädd. Kan det verkligen blöda så mycket om det bara är hemorrojder?

• Anonym
    Anonym (Hjälp!) skrev 2010-01-05 18:20:31 följande:
    Herregud! Nu var jag precis på toa och det började blöda igen! Den här gången så rann det klarrött blod ner i toaletten! Usch, är så rädd. Kan det verkligen blöda så mycket om det bara är hemorrojder?
    Ja,det kan det...köp nått på apoteket.
  • mia83
    Ring och fråga om du är osäker?
  • Anonym
    xyloproct. Finns på apoteket. Du får fråga i kassan för här iallafall har de den i kylen innanför disken.
     Så länge det är klarrött blod så ska det vara lugnt. Det "river" ju liksom sönder såren när avföringen ska ut.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-01-05 18:43:06 följande:
    xyloproct. Finns på apoteket. Du får fråga i kassan för här iallafall har de den i kylen innanför disken. Så länge det är klarrött blod så ska det vara lugnt. Det "river" ju liksom sönder såren när avföringen ska ut.
    Tillägg: Jag hade så en kväll, var livrädd! Men köpte xyloproct som bedövar och lindrar och sen dess har jag inte haft problem.
  • Anonym (ingen fara)

Sådär har jag med till och från, ts. Det är obehagligt men inte farligt så länge det är klarrött, som redan sagts! Kram till dig!

• Anonym
    Ja, jag tror det. Jag har bara en liten (har ej ännu fått barn) och den kan blöda en hel del, som att det liksom rinner lite av sig själv vid toabesöket, och man ser klarött blod i toaletten, det gör man! Är jobbigt, men säkert inget du behöver oroa dig för. Vill inte tänka på hur det kommer bli för mig när jag blir gravid,jag som redan har en liten utan att ens ha fött barn!
  • Anonym (Hjälp!)

Tack för era svar! Ni ska veta att det verkligen är lugnande att läsa om era erfarenheter...

• Anonym

Måste bara skriva!

För några dagar sen när jag var på toa så var hela toan full med blod när jag hade bajsat. Har hemorrojder o jag har blött av dem innan har haft dem sen jag födde dottern. Men ni kan tänka min förtivlan när jag såg det...då jag är gravid i .11 också. Min första tanke var missfall. Men sedan insåg jag att det bara var de dumma hemorr. som spökade.

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym skrev 2010-01-05 19:04:39 följande:
    Måste bara skriva!För några dagar sen när jag var på toa så var hela toan full med blod när jag hade bajsat. Har hemorrojder o jag har blött av dem innan har haft dem sen jag födde dottern. Men ni kan tänka min förtivlan när jag såg det...då jag är gravid i .11 också. Min första tanke var missfall. Men sedan insåg jag att det bara var de dumma hemorr. som spökade.
    Usch, vad läskigt! Förstår verkligen att du blev rädd!
    Skönt att läsa att man kan blöda så mycket av hemorrojder.
  • Anonym (Hjälp!)

Någon mer som bajsat blod? Idag har det inte kommit något tack o lov men jag vågar knappt gå på toa av rädsla för att det skall komma mer...

• Anonym (Hjälp!)

Hej!

Jag fick en akut återbudstid till koloskopi (jag skulle ändå gjort det pga magsmärtor som jag haft i ca 6 månader) och har gjort den nu på morgonen. Allting var helt normalt. Tarmen var fin och läkaren kunde inte förklara blodet. Troligtvis någon spricka som sedan läkt. Skönt att det inte var något värre.
    Tack tack tack till alla er som stöttade mig när jag var så rädd!

• Anonym (jag med)

Gammal tråd men startar upp den igen.

bajsade blod idag, inte första gången, händer med jämna mellanrum, det kankse går några månader imellan gångerna. Jäklar vad rädd man blir men sen så läsar man här och inser att det stämmer mycket väl med hemorrojder. Det liksom kommer ibörjan av tarmtömningen så när jag väl torkar mig så blir det inte så mycket blod på papperet. Men visst blir man rädd..

• Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2010-01-05 17:41:34 följande:

Det låter definitvt som en liten hemorojd! Om du inte ser den, så kan den inte vara särskilt stor, och så länge du inte får ont när du går på toa så är det absolut ingen fara.

Jag har haft en i 4 år nu! Blöder ibland mer, ibland mindre. Oroa dig inte, det är nog vanligare än man tror. Om du får ont, så kan du ju tänka på om du vill operera bort den, men annars kan du nog låta den sitta där den sitter om den inte gör så mycket väsen av sig.

Behöver inte alls se ut som ett sår, snarare som en liten utbuktning i närheten av anus. Ibland sitter den precis innanför anus och är då svår att upptäcka. Kanske är det så i ditt fall och det är särför du inte kan se den.

Länge sedan du skrev så kanske inte aktiv längre men nyfiken på hur dina blödningar karaktäriseras. Jag blöder i perioder varjenda gång jag bajsar i flera veckor, upplever rätt stor mängd. Blodprov HB och järn är bra och gjort rektoskopi som bara såg tomma hemorrojder. 

Men har fått mina blödningar i flera omgångar nu och så obehagligt när det är så mycket blod. Väntar avföringsprov men verkar som VC tror att det bara är hemorrojder... Hade varit intressant och veta hur andra har det som blöder. Hur länge det håller i sig, hur mycket och så.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (ingen fara) skrev 2010-01-05 18:54:07 följande:

Sådär har jag med till och från, ts. Det är obehagligt men inte farligt så länge det är klarrött, som redan sagts! Kram till dig!

nyfiken på hur dina blödningar karaktäriseras. Jag blöder i perioder varjenda gång jag bajsar i flera veckor, upplever rätt stor mängd. Blodprov HB och järn är bra och gjort rektoskopi som bara såg tomma hemorrojder. 

Men har fått mina blödningar i flera omgångar nu och så obehagligt när det är så mycket blod. Väntar avföringsprov men verkar som VC tror att det bara är hemorrojder... Hade varit intressant och veta hur andra har det som blöder. Hur länge det håller i sig, hur mycket och så.

• Anonym (D)

Väldigt lätt att man får någon reva som gör att det blandas in blod. Det är väldigt mkt vanligare än inre blödning 

Svar på tråden Bajsar blod!