• Mausiii

Gravid med bidrottninggelé

Hej!

Jag läste precis en liten insändare i en gammal Amelia-tidning (nr 4, 2004, sid 32), som kanske kan vara intressant... Jag själv har ingen erfarenhet och vet inte om det funkar, men här är i alla fall insändaren. Förhoppningsvis kanske det kan hjälpa några som försöker få barn.

"Jag och min sambo försökte få barn i nästan ett år när jag fick tips av en vän att köpa bidrottninggelé-kapslar på hälsokosten. Vips, så var jag gravid! Samma sak hämde med en väninna till mig och två väninnor till henne. Så om det inte finns något medicinskt fel är det absolut värt att prova"

• Svar på tråden Gravid med bidrottninggelé
  • Amathea

9kärleken6:

Men om du äter pergotime så borde ju cykeln ändå hållas inom ramen av vad som är normalt.. iaf om pergotimen funkar för dej.
    Jag hade väldigt skiftande cykel... och svarade inte på pergotime speciellt bra.

• Rhonda Breeze

Hej,
    jag provade under en cykel att äta apiforce, och mycket riktigt fick jag en mer regelbunden cykel. Men jag blev inte gravid - däremot fick jag en mycket bättre hy!!!

Jag har sedan dess träffat en läkare som skrev ut Pergo till mig, som jag tog dag 5-9 under denna cykel. Inte heller med någon lycka....

Om du har oregelbunden mens och inte har planer på att gå på någon behandling eller utredning inom närtiden så kan det vara värt ett försök?

Om jag inte får Pergo utskrivet på nytt eller om läkaren inte har några andra planer för mig inom närtiden kommer jag att fråga om jag kan äta Apiforce framöver.

• 9Kärleken6

Amathea: Jo visst om Pergo funka så ska ju cykeln bli mer normal men eftersom Royal Jelly funkat innan Pergo och vad jag tror hjälp mig att få spontan äl så tänkte jag att det är lika bra att fortsätta med dem även fast jag även äter Pergo. Har inte berättat detta för min gyn. Borde kanske fråga han om det blir en till runda eller helt enkelt låta Pergon värka själv. Men jag hoppas att jag slipper att fråga, om ni förstår...

Vad ska du få prova nu då eftersom Pergo inte funkade för dig?

Som sagt om ni inte går under någon annan medicin så tycker jag att Apiforce/Royal Jelly kan vara värt ett försök. Föutsatt att er cykel tjorvar...

Kram å lycka till!

• Amathea

9kärleken6:

Pergotime funkade enbart vid den cykeln då jag åt 4 tabletter/dag. Maxdos är 3.
    Dessutom fick jag mycke cystor osv...
    Nu ska jag göra samma behandling som man gör inför provrörsbefruktning.
    Dvs, först nedreglering (dvs klimakteriet) och sen sprutor för att bygga äggblåsor och sen en äggmognadsspruta. Tillsist ska jag även använda progesteron-vagitorer.

• lin85

hur funkar de att äta de om man inte har ägglossning?? kan de hjälpa ägglossningen på traven?? ja äter Gestapuran nu för att få kortare cykel...

• Amathea

lin85:

Nej, bidrottninggel kan inte framkalla ägglossning... därimot kan en regelbunden cykel vara ett steg i rätt riktning mot ägglossning.

• lin85

okej och de är de gestapuranen är till för...tack.

• Amathea

lin85:

Så lite så... själv ätit gestapuran till och från sen januari 2004 och dom har aldrig svikit mig!

• zoffan

Apiforce har inte hjälpt mig att bli gravid men det hjälpte mig att slippa mina hemska pms besvär + humör.

• 9Kärleken6

Vet inte om jag håller med om att Apifoce eller Royal Jelly inte kan hjälpa äl på traven. Jag har nog en annan uppfattning. Har visserligen inget bevis men jag har kännt av min äl mer när jag fått det tillsammans med dessa preparat än utan. Man får nog prova sig fram vad som passar just en själv. Det ända jag hört att de med regelbunden och "normal" menscykel inte bör prova för de kan trassla till det. Men har man redan lång och eller oregelbunden har man ju inte så mycket att förlora...

Lycka till!!!

• öbarn

hej!! jag fick också tips på att äta bidrottning gele .men i samband med några andra slags piller som skulle sparka på äggstockarna så de vakna till.. men själva gelen skulle bara vara för att öka skyddet..tjockar flytning vid ägglossning...men det är dyrt..någon som lyckats??

• Handygirl

Hej, jag kommer dragande med min bok igen, så här står det:

"På motsvarande vis sägs ofta bipollen, bidrottningsgelé (royal jelly) eller receptfria hostmediciner som Bafucin ofta förbättra en kvinnas möjligheter att bli gravid, men även dessa påverkar livmoderhalssekretet. Om det inte var något fel på konsistensen på livmoderhalssekretet till att börja med, så kommer användning av dessa medel snarare att minska chanserna att bli gravid. Bidrottninggelé innehåller fytoöstrogener, växtextrakt som fungerar lite som östrogen i kroppen. Men har du ett behov av att öka ditt intag av fytoöstrogener är det mer effekt(och billigare) att göra det genom maten du äter. Bra källor till fytoöstrogener är exempelvis sojabönor och sojaprodukter, jams, frukt, bönor och frön."

Det beror alltså på vad det är man har för brist man har.

• öbarn

tack handygirl för dina bok tips!! kom med mer..all fakta är välkommet..

Svar på tråden Gravid med bidrottninggelé