• Gaytjej

Faderskapsutredning (och sen närståendeadoption) - har ni skyndat på den?

Har ni alla varit ute i god tid med faderskapsutredning, alltså varit på familjerätten och lämnat kvitton etc för att få den påbörjad redan innan födseln?

Eller har ni väntat på att socialförvaltningen hört av sig? När skedde i så fall det?

• Svar på tråden Faderskapsutredning (och sen närståendeadoption) - har ni skyndat på den?
  • sahara sahara

Jag vet inte om det var ett krav, men när jag bokade tiden sa jag direkt att vi tänkte komma båda, så det var ingen diskussion om det. Jag har bestämt för mig att jag också skrev under ett papper, men det ska väl inte behövas egentligen.

Däremot var det inte samma handläggare för adoptionen sen. De har delat upp uppgifterna mellan sig.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • smultronbål

Apolline: Vi fick ett intyg efter vi gjort vul som bekräftade levande foster. Jag mejlade och bad om det och hade det i brevlådan 3 dagar senare. Så det verkar konstigt om inte ni också kunde få ett intyg.

• Gaytjej

Jag mailade Trianglen och bad att få ett intyg, och efter ett par dagar damp det ner ett där det stod att jag genomgått en fert.behandl m anonym donatorssperma ett visst datum, undertecknat av en av sekreterarna. Tror även det var stämplat.

Familjerättstanten verkade inte ha förväntat sig att se detta, men hon drog en kopia på det.
  • Apolline

Tack! Jag har mailat igen, hoppas jag får rätt den här gången.

Gaytjej: Har ni påbörjat adoptionen?

• Apolline

Nu har vi varit på familjrätten för att initiera nedläggningen av faderskapsutredningen. Hade med oss intyg från kliniken, moderskapsintyg, legitimation och personbevis.

Socialsekreteraren frågade lite om hur vi bestämt att det var jag som skulle bli mamma först, hur vi skulle svara när barnet började fråga om sin pappa, om vi hade många manliga förebilder i vår omgivning eftersom det kunde vara extra viktigt när det var en pojke, om det var många som kom på vårt bröllop, om vi hade fast jobb båda två, och massa annat irrelevant. Hon konstaterade också att hon tyckte att vi såg friska ut båda två och inte var några missbrukare. Slutligen berättade hon att hennes mormors bror var homosexuell och tog livet av sig på grund av det.

Hm. För att lägga ner faderskapsutredningen hade hon väl bara behövt titta på papperet från kliniken där det står att jag gjorde IVF med anonym donator och att barnet borde komma ca 38 veckor senare, och sedan se att det överensstämde med moderskapsintyget.

Hon skulle i alla fall gå i pension om en månad, så det blir inte hon som gör adoptionsutredningen sen...

• Gaytjej
    Slutligen berättade hon att hennes mormors bror var homosexuell och tog livet av sig på grund av det.
    Detta var ju inte roligt alls förstås, men jag kunde inte låta bli att skratta i alla fall. Så .. relevant  och så lämpligt att säga. Not :(

Vi hade en som höll sig till saken - vi berättade i korthet om vår bebisresa, hon drog en kopia på intyget från kliniken och konstaterade att Alvars vikt och längd passade bra ihop med tillverkningsdatumet. Klappat och klart.

Vi har varit lite sega av olika anledningar, men nu så är grejerna till tingsrätten så gott som klara att skickas - vi ska bara få pappret om att faderskapsutredningen är nedlagd kopierat också.

• Gaytjej

Men alltså, egentligen borde ni ju ha ifrågasatt hennes frågor - men man är ju förstås inte så kaxig när man sitter där och bara vill bli föräldrar till sitt eget barn..

• sahara sahara

Men vilka frågor! Vi fick rabbla namn, adress och personnummer, berätta vad dottern vägde vid födseln och visa legitimation. Det var allt.

För övrigt är vår faderskapsutredning äntligen nerlagd nu, sedan en vecka tillbaka, ungefär. Adoptionen gick igenom i början av april...

• Apolline
    Gaytjej skrev 2010-06-09 17:06:16 följande:
    Men alltså, egentligen borde ni ju ha ifrågasatt hennes frågor - men man är ju förstås inte så kaxig när man sitter där och bara vill bli föräldrar till sitt eget barn..
    Ja, egentligen tyckte jag ju att vad som var värre än hennes frågor var mina svar, eftersom jag satt och försökte vara snäll, tillmötesgående, och säga vad jag trodde hon ville höra. Inget stolt ögonblick i mitt liv direkt, men när hon är kommunens enda familjesekreterare och vi är angelägna om att få igenom faderskapsutredning och adoption så snabbt och smidigt som möjligt så kändes det bäst att bita sig i tungan.
    sahara sahara skrev 2010-06-09 17:27:54 följande:
    Men vilka frågor! Vi fick rabbla namn, adress och personnummer, berätta vad dottern vägde vid födseln och visa legitimation. Det var allt.

För övrigt är vår faderskapsutredning äntligen nerlagd nu, sedan en vecka tillbaka, ungefär. Adoptionen gick igenom i början av april...
    Jasså, jag har tagit för givet att faderskapsutredningen var tvungen att vara nedlagd innan man påbörjade adoptionsutredningen. Men då kanske man kan förbereda alla adoptionspapper redan nu också, och posta så fort bebisen är född.
  • Pulo

Nu blev jag nyfiken. Jag trodde att faderskapsutredningen måste vara nedlagd innan adoptionen påbörjades..?
  • sahara sahara
    Apolline skrev 2010-06-10 08:24:47 följande:

Jasså, jag har tagit för givet att faderskapsutredningen var tvungen att vara nedlagd innan man påbörjade adoptionsutredningen. Men då kanske man kan förbereda alla adoptionspapper redan nu också, och posta så fort bebisen är född.
    Pulo skrev 2010-06-10 10:57:50 följande:
    Nu blev jag nyfiken. Jag trodde att faderskapsutredningen måste vara nedlagd innan adoptionen påbörjades..?
    Det trodde vi också. Jag skickade in adoptionsansökan så fort barnet hade ett personnummer, och räknade med att de skulle göra förarbetet, och sen klubba igenom den när faderskapsutredningen var klar. Plötsligt fick vi ett brev från tingsrätten att det var klart, och trodde att kommunen hade glömt meddela oss om faderskapsutredningen. Men icke. För några veckor sen kom det besked om att vi skulle upp i nämnden för att stänga faderskapsutredningen. Jag ringde till tingsrätten, som kollade upp det och sa att allt var klart för dem, att de hade skickat beslutet till FK och kommunen, och inte fattade vad de sysslade med i socialnämnden. Så jag har ingen aning.

Men vänta inte på att faderskapsutredningen ska läggas ner innan ni skickar in ansökan - det behövs inte. Även om det har gått fel någonstans för oss så kan man alltid snabba på det genom att skicka in dokumenten och ansökan.
Svar på tråden Faderskapsutredning (och sen närståendeadoption) - har ni skyndat på den?