Apolline skrev 2010-06-10 08:24:47 följande:
sahara sahara skrev 2010-06-09 17:27:54 följande:
Men vilka frågor! Vi fick rabbla namn, adress och personnummer, berätta vad dottern vägde vid födseln och visa legitimation. Det var allt.
För övrigt är vår faderskapsutredning äntligen nerlagd nu, sedan en vecka tillbaka, ungefär. Adoptionen gick igenom i början av april...
Jasså, jag har tagit för givet att faderskapsutredningen var tvungen att vara nedlagd innan man påbörjade adoptionsutredningen. Men då kanske man kan förbereda alla adoptionspapper redan nu också, och posta så fort bebisen är född.
Pulo skrev 2010-06-10 10:57:50 följande:
Nu blev jag nyfiken. Jag trodde att faderskapsutredningen måste vara nedlagd innan adoptionen påbörjades..?
Det trodde vi också. Jag skickade in adoptionsansökan så fort barnet hade ett personnummer, och räknade med att de skulle göra förarbetet, och sen klubba igenom den när faderskapsutredningen var klar. Plötsligt fick vi ett brev från tingsrätten att det var klart, och trodde att kommunen hade glömt meddela oss om faderskapsutredningen. Men icke. För några veckor sen kom det besked om att vi skulle upp i nämnden för att stänga faderskapsutredningen. Jag ringde till tingsrätten, som kollade upp det och sa att allt var klart för dem, att de hade skickat beslutet till FK och kommunen, och inte fattade vad de sysslade med i socialnämnden. Så jag har ingen aning.
Men vänta inte på att faderskapsutredningen ska läggas ner innan ni skickar in ansökan - det behövs inte. Även om det har gått fel någonstans för oss så kan man alltid snabba på det genom att skicka in dokumenten och ansökan.