• två lingon och ett blåbär

ADD?

Jag har en dotter med ADHD-diagnos och undrar lite över likheter/skillnader mellan ADHD och ADD.

Jag vet att ADD är ADHD utan hyperaktivitet och att man ofta säger att dessa barnen "saknar motor".
    Men förövrigt? Har barn med ADD också svårt med impulskontroll och får utbrott på samma sätt som barn med ADHD kan få? Eller är de mer "drömmare" som gör allt i sin egen takt?
    Hur fungerar det sociala samspelet med andra?

Skulle bli tacksam för svar

• Svar på tråden ADD?
  • KillBill

Hej,

jag har en son som är under utredning just nu (misstanken är ADD) och skulle han få diagnos så återkommer jag i tråden och bekräftar. Jag tycker att det är jättebra att det dyker upp trådar om ADD eftersom det inte finns så mycket information att få tag i.

Min son är lugn av sig och är aldrig involverad i konflikter, om man bortser från syskonen :)

Han har inga problem med ilska/utbrott men kan bli ganska ledsen i skolan om han inte hänger med. Jag tycker att det sociala samspelet fungerar bra. Han har ca 4 kompisar som han växlar emellan och som han umgås med i skolan och på fritiden.

Att min son utreds beror på att han har språkliga svårigheter (dyslexi och delvis outvecklat talspråk) vilket innebär svårigheter för honom i skolan. Skolpsykologen konstaterade att han har bristande arbetsminne och att hans problem kan kopplas till koncentrationssvårigheter. Detta i kombination med att han har lätt för att bli ledsen och att han är lugn gör att man misstänker ADD.

• Fiolina

Jag har en dotter som fått diagnos ADHD, själv trodde jag mer det skulle bli ADD,  hon har adhd utan hyperaktivietet men det blir ändå adhd då hon har stora brister i inpulskontroll, hamnar lätt i konflikter med lärare, kompisar, syskon och oss föräldrar, fram tills hon var 11 var hon alltid blyg och lite ensam i skolan och konflikterna var bara hemma, nu är det nästan omvänt och skolan och kompisar fungerar inte alls.

Hon är inte rastlös eller har svårt att sitta stilla, som ofta är det första man tänker på när man hör adhd, men det är så mycket mer. Ilskeutrbrott, tar sönder saker när det inte fungerar för henne, ger upp lätt, känner sig misslyckad mm

Fråga gärna igen, jag har tänkt som du om min dotter också så jag bollar gärna fler tankar.

Fiolina skrev 2010-01-07 08:51:32 följande:
    Jag har en dotter som fått diagnos ADHD, själv trodde jag mer det skulle bli ADD,  hon har adhd utan hyperaktivietet men det blir ändå adhd då hon har stora brister i inpulskontroll, hamnar lätt i konflikter med lärare, kompisar, syskon och oss föräldrar, fram tills hon var 11 var hon alltid blyg och lite ensam i skolan och konflikterna var bara hemma, nu är det nästan omvänt och skolan och kompisar fungerar inte alls.Hon är inte rastlös eller har svårt att sitta stilla, som ofta är det första man tänker på när man hör adhd, men det är så mycket mer. Ilskeutrbrott, tar sönder saker när det inte fungerar för henne, ger upp lätt, känner sig misslyckad mmFråga gärna igen, jag har tänkt som du om min dotter också så jag bollar gärna fler tankar.
    Anledningen till att jag undra igentligen är funderingar kring lillebror till min ADHD-tjej.
    De är väldigt olika, men har vissa lika "drag".

Min dotter låter ganska lik din dotter i det du beskriver, nu är hon 8,5 lugn i skolan och gör inte så mycket väsen av sig där, utan det är vi här hemma som får ta de stora smällarna.
    Men till skillnad från din dotter så har hon svårt att sitta still, det kryper i kroppen på henne och hon är i "ständig rörelse" även när hon sitter still :-\
  • snusmumrik531

Jepp! Min son har ADD o han har ALLT som ADHD barnen har - impulskontrollen är noll och det skiftar mellan himmel och helvete på 2 röda. Hysteriska utbrott, osv osv.
     Men mitt i detta - precis som du säger - saknar han totalt motor - han drömmer sig bort så inget blir gjort. Du måste ju "väcka honom ur drömmarna" hela tiden.

(Det heter ju inte ADD idag utan på sonens papper står det ADHD Hypo)
    Hyper = över aktivitet
    Hypo = under aktivitet

• Lillcajsa

Jag misstänker att min son har ADD. Jag har 2 frågor. Hur sätter man gränser? Det är helt omöjligt att ta konflikt med min son. Han har väldigt svårt att ta ett nej. Det enda som funkar är att tvinga vilket känns helt fel. För det andra är han livrädd för att sätta på sig kläder, byta kläder, speciellt utekläder vilket har gjort att vi inte kommer iväg på dagarna och är hemma. Hur gör ni?

• Jonathanmamma

Jag skulle också vilja veta mer om er som har ADD-barn. Vi har två barn, en lillebror med autism (6 år) och en storebror (10 år) som jag trott varit normalstörd. Nu har läraren, som han fick nu när han började 4:an, påpekat stora koncentrationssvårigheter för honom, och jag kan hålla med om att jag alltid får påkalla hans uppmärksamhet många gånger innan han lyssnar. Han måste vara i tyst rum när han ska läsa läxor säger han och man får vara med annars hittar han på något annat.

Vi har pratat med läraren men henne gick det inte att föra en diskussion med alls tyvärr. Jag skrev om det samtalet i ett annat forum. Hon tycker inte att hon kan hjälpa honom överhuvudtaget och tycker vi är idioter som föräldrar som påpekar att det inte hjälper att bli arg eller snäsa mot honom. Hopplöst läge.

Min tanke är att det är annat som eg. ligger bakom - typ dyslexi, ADD eller annat, för han gör inte detta medvetet. Han ÄR en dagdrömmare och har mycket egna fantasier och har alltid haft. Vi har sett det som ett uttryck för hans kreativitet, för han har många styrkor i detta också - som när han tecknar (och han har verklig talang inom det området) och koncentrerar sig och fokuserar tills han är klar...

Den svenskaarbete han skrivit om vikingatiden, som fröken visade oss, var bedrövlig. Vi förstod själva inte många av de meningarna. Till saken hör kanske att han gick ett kort tag hos logoped när han var yngre, vänder ofta på ord i meningar när han ska berätta saker och så... Jag känner igen det här med att han blir ledsen och har svårt att ta motgångar eller när allting inte blir exakt som han har tänkt sig och planerat i förväg. Jag brukar ofta få säga till honom att han måste uppskatta vad han gör/får snarare än det som han inte får göra/inte får.

Så jag är mer än intresserad att höra mer om er som har barn med diagnos ADD. Om någon av er hellre vill maila ([email protected]) eller messa så går det bra för mig. Jag vill jättegärna diskutera med någon om det här. Min man tycker inte att jag ska göra så stor sak av det och att vi redan har ett barn med autism tycker han "räcker".

MVH

Anna

Jonathanmamma skrev 2010-01-13 09:59:51 följande:
    Jag skulle också vilja veta mer om er som har ADD-barn. Vi har två barn, en lillebror med autism (6 år) och en storebror (10 år) som jag trott varit normalstörd. Nu har läraren, som han fick nu när han började 4:an, påpekat stora koncentrationssvårigheter för honom, och jag kan hålla med om att jag alltid får påkalla hans uppmärksamhet många gånger innan han lyssnar. Han måste vara i tyst rum när han ska läsa läxor säger han och man får vara med annars hittar han på något annat. Vi har pratat med läraren men henne gick det inte att föra en diskussion med alls tyvärr. Jag skrev om det samtalet i ett annat forum. Hon tycker inte att hon kan hjälpa honom överhuvudtaget och tycker vi är idioter som föräldrar som påpekar att det inte hjälper att bli arg eller snäsa mot honom. Hopplöst läge.Min tanke är att det är annat som eg. ligger bakom - typ dyslexi, ADD eller annat, för han gör inte detta medvetet. Han ÄR en dagdrömmare och har mycket egna fantasier och har alltid haft. Vi har sett det som ett uttryck för hans kreativitet, för han har många styrkor i detta också - som när han tecknar (och han har verklig talang inom det området) och koncentrerar sig och fokuserar tills han är klar... Den svenskaarbete han skrivit om vikingatiden, som fröken visade oss, var bedrövlig. Vi förstod själva inte många av de meningarna. Till saken hör kanske att han gick ett kort tag hos logoped när han var yngre, vänder ofta på ord i meningar när han ska berätta saker och så... Jag känner igen det här med att han blir ledsen och har svårt att ta motgångar eller när allting inte blir exakt som han har tänkt sig och planerat i förväg. Jag brukar ofta få säga till honom att han måste uppskatta vad han gör/får snarare än det som han inte får göra/inte får. Så jag är mer än intresserad att höra mer om er som har barn med diagnos ADD. Om någon av er hellre vill maila ([email protected]">[email protected]) eller messa så går det bra för mig. Jag vill jättegärna diskutera med någon om det här. Min man tycker inte att jag ska göra så stor sak av det och att vi redan har ett barn med autism tycker han "räcker". MVH Anna
    Måste le lite åt din man!
    (Min man är lite av samma åsikt och tycker att det är lite obekvämt att prata om lillebrors svårigheter).

Kan väl också tycka att ett barn med svårigheter "räcker" men bara för att man tycker det så försvinner ju inte barnets svårigheter utan de finns där oavsett.

Min son kan koncentrera sig ganska bra och har knäckt läskoden själv (är 6år och har ett stort bokintresse), men han har 0 impulskontroll och bryter ihop vid motgångar. Man måste hela tiden puscha honom, att ta på sig en strumpa kan ta en kvart om man inte är där och "väcker" honom. På skolan har de påpekat att han alltid är sist ut på rasten. Han har svårt att lyssna på folk han inte känner, vilket ställde till endel problem när han började i förskoleklass i höstas och inte kände någon personal på nya skolan.

(Finns massor att skriva, men det skulle ta en halv dag att få ner på papper och aldeles för lång tid att läsa, så jag nöjer mig med detta för stunden .)
  • snusmumrik531
    Lillcajsa skrev 2010-01-13 09:37:22 följande:
    Jag misstänker att min son har ADD. Jag har 2 frågor. Hur sätter man gränser? Det är helt omöjligt att ta konflikt med min son. Han har väldigt svårt att ta ett nej. Det enda som funkar är att tvinga vilket känns helt fel. För det andra är han livrädd för att sätta på sig kläder, byta kläder, speciellt utekläder vilket har gjort att vi inte kommer iväg på dagarna och är hemma. Hur gör ni?
    2 år? Vad är det som får dig att tro att han skulle ha ADD? Det är ju oftast något ändå man upptäcker först i skolåldern.

Hur som helst. Min son hade/har också svårt att ta ett NEJ. Det gäller att sortera ut det som är viktigt helt enkelt och rida ut stormarna där. Ett NEJ för några år sedan kunde ta 2-3 tim  (hysteriskt utbrott, skrik, slog sönder allt som kom i vägen). osv.

Jag lärde mig också snabbt att det är JA eller NEJ som gäller. Lova aldrig något du inte kan hålla.
  • pute

hejhej!

jag är snart 18år och fick diagnosen ADD för ungefär 3månader sen.
    äter medicinen och känner otrolig skillnad! vill gärna hjälpa andra med 
    frågor om skolan, medicinen, utredning, hemma förhollanden osv.
    Mejla gärna mig, är inte online här så ofta.. anonym eller inte spelar ingen
    roll! :)

addvardag@hotmail.com 

• virrigamamman

kändes sååå skönt att läsa rubriken på denna tråd till att börja med. Tack. Min son fick diagnosen ADD för ca 1,5år sen.  Men jag har vetat sen födseln att de va nåt, mammakänsla? han är en dagdrömmare med stor empati för andra men har svårt att urskilja sig från mängden, klasskompisen får skäll men han upplever att han får skäll. vi har just nu en tuff period med nedstämdhet och en självkänsla på ungefär 0. Han får inte stora utbrott vid motgångar däremot blir han ledsen och trycker ned sig själv verbalt. det jag har läst och själv upplevt så är ADHD och ADD samma förutom just hyper eller hypo. vi är alla olika precis så är det med barnen,sen kan man ju se liknande drag hos dom.
    pute: vi står i valet och kvalet om medicin, han är 10år och det funkar bra när allt runt omkring är tydligt och förberett, bör man vänta eller ska vi påbörja processen?

• EvaB

Håller med föregående.. Skönt att hitta denna tråd. Min dotter fick diagnos för 2 månader sen och äter nu concerta. Hon har alltid haft svårt att ta ett nej men det är mkt bättre nu.. Vi har fått en helt ny tjej. Men hon är på väg in i tonåren så vi har en svår tid framför oss tror vi... 
    Samspel har inte varit några problem för henne men hennes kompisar tröttnar fort för hon hänger inte riktigt med. Har en språkstörning oxå...
    Sedan hon börjat medicineras får hon vara med på ett helt annat sätt och inga konflikter finns längre..

Jag säger till er som är tveksam om medicin.. ge det en chans. Det är inte beroendeframkallande och man kan sluta om man vill. Concerta verkar fort och håller i sig 12 timmar så man har inget under natten. Sen finns det andra som verkar hela tiden oxå.. inte så himla insatt. 

• skruttis11

hejsan!

min dotter har ADD, hon är rätt tyst av sig säger inte många ord  men bråka med syskonen å även tjaffasa imot oss vuxna det kan hon åxå  

blir väldigt lätt lessen tar åt sig allt man säger även om man försöker vara ironisk åså

i skolan det är ju där hon har problemen, hon hängde inte alls med var upp å vandrade i stort sett hela tiden, ville inte sitta still, Ingen egen arbetsmotor för fem öre 5 min var max hon kunde vara still!

Idag äter hon ritalin och har nu gjort det i ca 3 veckor å jag säger woooooooooow vilken skillnad :-O 

evelina 011017 kevin 060314 Leo 080920 (trebanrsmamma.blogg.se)
Svar på tråden ADD?