• devaintejag

Hur många har haft ETT missfall sen en lyckad graviditet?

Försökt hålla mej från att ställa den hät frågan.. Men så läser man en massa trådar om missfall och de ser ut som att dom flesta som haft missfall har haft två eller fler i rad.
    Jag hade en MA för ca 2 år sen och är nu gravid igen..
    Vill höra om tjejer som haft ETT MF/MA sen en lyckad graviditet?!
    Mest för att peppa mej själv till att inte fundera i en massa negativa banor.

• Svar på tråden Hur många har haft ETT missfall sen en lyckad graviditet?
  • Migas
    AnonymFL skrev 2018-06-27 11:37:32 följande:

Det finns ingen som har ETT missfall.

Alla kvinnor har massor av missfall genom livet utan att veta om det. De tror att mensen är sen. De enda som känner till sina missfall är de som aktivt försöker bli gravida och testar sig.

Jag tror inte att kemisk graviditet räknas som missfall, men oavsett vilket så tror jag att man i vardagligt tal, pratar om missfall först efter att man fått ett positivt test. Så i vardagligt tal så tycker jag man kan prata om ETT missfall, även fast det kanske inte stämmer om man pratar om det strikt vetenskapligt/kliniskt.
  • AnonymFL
    Migas skrev 2018-06-27 18:04:19 följande:

Jag tror inte att kemisk graviditet räknas som missfall, men oavsett vilket så tror jag att man i vardagligt tal, pratar om missfall först efter att man fått ett positivt test. Så i vardagligt tal så tycker jag man kan prata om ETT missfall, även fast det kanske inte stämmer om man pratar om det strikt vetenskapligt/kliniskt.

En graviditet är alltid en graviditet och ett missfall är alltid ett missfall.

Sen finns det olika benämningar på olika varianter.
  • Kurlie

Har haft ett missfall innan alla mina 3 barn.

• carolol
    Vildros81 skrev 2018-06-27 16:50:06 följande:

Jag har! Precis som du var jag orolig för att få missfall på missfall på missfall. Men jag fick bara ett missfall. Efter det var jag helt förstörd, efter några veckor fick jag tillbaka mensen och blev sedan gravid direkt efter första mensen inom bara ett par månader efter missfallet. Hittills är vi i vecka 24 och vår lilla son mår hur bra som helst i magen :)

Åh tack, precis vad jag ville höra! Är verkligen helt förstörd nu och livrädd för att jag är en som citat: bara får missfall efter missfall.. vi ska försöka igen och såna berättelser som din gör att man vågar igen.. vad kul att det gått så bra för er, lycka till framöver!
  • Vildros81
    carolol skrev 2018-06-27 23:24:35 följande:
    Åh tack, precis vad jag ville höra! Är verkligen helt förstörd nu och livrädd för att jag är en som citat: bara får missfall efter missfall.. vi ska försöka igen och såna berättelser som din gör att man vågar igen.. vad kul att det gått så bra för er, lycka till framöver!
    Jag förstår dig. Det är klart att man är orolig för det.

Tyvärr är missfall relativt vanliga, men jag tror att det är lätt att få en felaktig uppfattning om hur vanligt det är när man läser om det här på Familjeliv. Jag kan tänka mig att de som bara får ett missfall ofta lyckas gå vidare på egen hand och fokuserar sen på sina lyckade graviditeter, medan de som får flera missfall ofta kan ha ett större behov av stöd och gemenskap och därför samlas på olika forum såsom Familjeliv. Därför är det också de historierna man tror är vanligast, vilket såklart inte stämmer.

Försök att inte utgå från det värsta. Det är mycket vanligare att man har ett missfall än att man får flera. Den här gången kommer det att gå vägen för er! Våga lita på det!
  • emhu

Hade ett mf april-17 och plussade i januari i år igen. Är i vecka 29 idag. Kommer gå jättebra för dig den här gången!

• emma31

Jag hade också ett missfall innan jag blev gravid igen! Nu är jag i vecka 34+1! Men jisses så rädd jag va under hela första trimestern! Det började lägga sig när jag fick höra efter RUL att allt såg bra ut!

Det kommer gå likabra för dig som det gjort med oss alla andra! ????

• AK78

Ett ma och därefter gravid med son nummer tre där allt gick bra.

Gravid nu igen och orolig hela tiden för nytt ma.. det suger när man haft ett eftersom jag inte blödde nämnvärt eller hade ont.. men man får försöka tänka positivt!

• Aamon

Sitter nu med pågående graviditet efter ma. Haft x innan dess men det levde och ska inte räknas som mf enligt fertilitetsläkaren. Hoppas allt går vägen.

Har en mamma som hade 1 mf innan hon sedan fick mig och senare min syster. Inga fler mf.

En kollega som hade mf och därefter fått 3 barn. Inga fler mf.

• carolol
    Vildros81 skrev 2018-06-28 00:21:41 följande:

Jag förstår dig. Det är klart att man är orolig för det.

Tyvärr är missfall relativt vanliga, men jag tror att det är lätt att få en felaktig uppfattning om hur vanligt det är när man läser om det här på Familjeliv. Jag kan tänka mig att de som bara får ett missfall ofta lyckas gå vidare på egen hand och fokuserar sen på sina lyckade graviditeter, medan de som får flera missfall ofta kan ha ett större behov av stöd och gemenskap och därför samlas på olika forum såsom Familjeliv. Därför är det också de historierna man tror är vanligast, vilket såklart inte stämmer.

Försök att inte utgå från det värsta. Det är mycket vanligare att man har ett missfall än att man får flera. Den här gången kommer det att gå vägen för er! Våga lita på det!

Det har du nog rätt i, de som endast fått ett missfall och sen haft en fullgången graviditet kanske inte har behov av att synas och diskutera här på familjeliv så är ju viktigt att tänka på det, hur många som det faktiskt går bra för. Det hjälper ni mig med!
  • Carro04

Fick tre barn, sedan ett MF förra våren (mitt enda) och är nu gravid i vecka 31...

• carolol
    Carro04 skrev 2018-06-29 15:01:48 följande:

Fick tre barn, sedan ett MF förra våren (mitt enda) och är nu gravid i vecka 31...

Åh vad skönt att höra, då är det inte så långt kvar för dig nu då! Lycka till :)
  • Åttionio89

Min första graviditet slutade i missfall i juli 2014 (v.7) och blev gravid igen okt 2014 och en frisk dotter föddes :) Nu är jag gravid med barn nr 2 i v 38 och inga fler missfall efter det första!

• Aurora1988

blev gravid första gången i aug 2017 och fick tyvärr missfall. Plussade igen nu i januari och är i v30 :)

• evve88

Har en snart 3 årig son, Hade ett missfall förra sommaren, när vi började försöka med nummer två, blev gravid två månader senare och nu sitter jag här med min 12 dagar gamla flicka i famnen <3 lycka till!

• ankans

Först fick jag en dotter, sen ett missfall i vecka 8-9, sen gravid igen på första ägglossningen efter missfallet, allt gick bra och jag har nu även en son! Jag fick höra att det ibland kan vara lättare att bli gravid efter ett missfall för att livmodern har "rensats" och att slemhinnorna som utvecklas efteråt är helt nya och att det blir en mer gästvänlig miljö för ett foster.

• Smka

Födde mitt första barn feb 2016 då hade vi försökt länge och väntade på att få göra IVF. Våren 2017 blev jag gravid igen men slutade tyvärr i ma i v 12. Lyckades bli gravid några månader senare och nu är jag i v 30. Allt tyder på att denna graviditet kommer att gå vägen (även om man såklart aldrig kan ta något för givet)

Som någon ovan skrev man hör väl sällan om när det går bra eftersom man då inte har lika stort behov av att skriva av sig som när det inte gör det. Hur tragiskt och tröstlöst det än är så är ju ändå OFTAST (finns såklart undantag) något friskt i att kroppen kan bedöma och avsluta graviditeter på icke livsdugluga foster. Det är ju också tyvärr så att majoriteten av alla kvinnor som varit gravida gått igenom minst ett även om man sällan talar om det.

Lycka till med graviditet!

Svar på tråden Hur många har haft ETT missfall sen en lyckad graviditet?