Hej!
Jag va både rädd för smärta o nålar då jag blev gravid av misstag. Detta överskuggade graviditeten en del, o jag va mycket rädd för förlossningen. Gick o pratade på Aurora klinik för förlossningsrädda, vilket hjälpte. Fick en fast plats på förlossningen o va där på besök o fick träffa lite personal innan det va dags. Hade gått profylaxkurs o övat en hel del innan. Vattnet gick o jag satt hemma i 9 h (efter att vattnet gått), profylaxen o djupandningen kapade smärttopparna, men efter de 9 timmarna ökade så klart smärtan o jag klarade inte mer hemma. Kom in till DS o skrevs in o fick en sal. Hade öppnat mig 5 cm hemma med hjälp av profylaxen.
Provade lustgas, som jag tyckte va super bra! Pratade en massa konstigt strunt av gasen :) Jag "tvingade" tydligen alla på salen att "erkänna" att min pojkvän va snyggast i hela världen...hehe, o jag kallade narkosläkaren flör katten i hatten o trollkarlen från Oz. Jag sa visst i ett skede att jag älskade honom,hihi, när jag precis fått verkan av edan :) Denna kapade smärttopparna på ett helt nytt sätt, o jag hade hjälp av gasen tills jag va 8 cm öppen. Sen hjälpte den inte mer, o jag bad om EDA. Va väldigt rädd för sprutan som skulle in i ryggen,men hade så ont att jag totalt struntade i hur rädd jag va, o ville bara få slippa ha så ont. Kan ärligt säga att jag inte kände när de satt Edan, fick lustgas undertiden o kommer inte tveka att ta den igen :) Eda va himmelriket, äntligen vila! Vila från smärtan.
Sen sattes sugklocka o drog rätt min lilla tjej i en krystvärk, gjorde inte ett dugg ont o va bara till hjälp för mig. Gjorde inte ont under utdrivningsskedet, o sprack endast 2 stygn. Mycket nöjd med den smärtlindring jag tog, kan bara rekommendera att inte bestämma nått innan,utan ta det du ser att du behöver när du e i situationen.