• smultronkyss

Lustgas eller epidral? eller både och?

Är inte så rädd för att föda direkt, mest för smärtan, jag tycker inte om smärta!
    Samt ogillar sprutor och nålar och är livrädd för att dom skulle sticka fel med epidralen så man blir förlamad.
    Jag undrar ni som har fött....hjälper det med enbart lustgasen? hur blir man av den?
    Berätta om era erfarenheter och vad ni skulle rekommendera....

Väntar mitt första barn och har ju inget att jämföra med.

• Svar på tråden Lustgas eller epidral? eller både och?
  • Fruochmamma

Med Ludvig gick allt så himla fort det blev varken lustgas (började hyperventilera) eller epidural (hanns inte med). Eftersom förlossningen gick så fort tyckte jag det var "helt OK", men ska verkligen försöka med åtminstone lustgas denna gången eftersom jag tror det kommer hjälpa mig.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • MikuAndSaraLi

Jag fick både lustgas och ryggmärgsbedövning.
    Första sprutan hjälpte inte så mycket (är väldigt känslig för smärta, jag också - fast skrek inte nånting under förlossningen - tre korta skrik blev det dock, men det var pga sugklockan) och vid andra sprutan..
    Mja, låt mej bara säga att jag - enligt min mamma och väninna som var med inne - tydligen ska ha förklarat min kärlek till barnmorskan.
    Vilket jag inte minns!!
    Men det tog topparna av smärtan.
    Mamma hade varken lustgas eller något - och hon har 4 barn.
    Men tycker det är upp till var och en.
    Jag tyckte det var bra i alla fall =)

• Freida

Jag hade pinvärkar i flera dygn efter att vattnet hade gått., De fick sätta igång ig efter 3 dygn och då hade jag värkar konstant... fick lustgas först en ärkte ingen skillnad efter ett tag. Jag var helt borta när de beslutade att ge ig EDA eftersom jag skrivit i förlossningsbrevet att d va ok. Efter det var det UNDERBART! Jag var fullt edveten och fick fina krystvärkar och allt var över å 20 minuter max.

• smultronkyss

ska man skriva förlossningsbrev innan förlossningen?

• mrsjonte

Japps smultronkyss det "ska" man, och det är väldigt bra att ha gjort det för då har du själv mer kontroll för de "gör" inget som inte står med i brevet ( menar jag smärtlindring) utan att prata med dig först.

• grillbymamma

Med mitt första barn så var jag öppen 10cm när jag kom in till förlossningen så dom vägrade ge mig epidural. Jag hade kräkts en massa innan så när jag fick lustgasen fick den mig bara att kräkas mer så det fick bli utan någonting =(

Med andra barnet satte dom igång mig för att jag var öppen sex cm. Samtidigt som dom skulle lägga epideralen så kom krystvärkarna så dom fick sluta med det och så blev det inget av det den gången heller.
    Testade lustgasen igen och den här gången tyckte jag verkligen att den hjälpte. Den tog inte bort smärtan men den gjorde så att jag inte brydde mig om den.

• nelli08

Jag fick epidural när jag var öppen 10cm..

• nelli08
    grillbymamma skrev 2010-01-08 22:45:00 följande:
    Med mitt första barn så var jag öppen 10cm när jag kom in till förlossningen så dom vägrade ge mig epidural. Jag hade kräkts en massa innan så när jag fick lustgasen fick den mig bara att kräkas mer så det fick bli utan någonting =(Med andra barnet satte dom igång mig för att jag var öppen sex cm. Samtidigt som dom skulle lägga epideralen så kom krystvärkarna så dom fick sluta med det och så blev det inget av det den gången heller.Testade lustgasen igen och den här gången tyckte jag verkligen att den hjälpte. Den tog inte bort smärtan men den gjorde så att jag inte brydde mig om den.
    Jag fick epidural när jag var öppen 10cm..
  • nelli08
    grillbymamma skrev 2010-01-08 22:45:00 följande:
    Med mitt första barn så var jag öppen 10cm när jag kom in till förlossningen så dom vägrade ge mig epidural. Jag hade kräkts en massa innan så när jag fick lustgasen fick den mig bara att kräkas mer så det fick bli utan någonting =(Med andra barnet satte dom igång mig för att jag var öppen sex cm. Samtidigt som dom skulle lägga epideralen så kom krystvärkarna så dom fick sluta med det och så blev det inget av det den gången heller.Testade lustgasen igen och den här gången tyckte jag verkligen att den hjälpte. Den tog inte bort smärtan men den gjorde så att jag inte brydde mig om den.
    Varför vägrade de ge dig epiduralen?
  • balinda

Jag har fått lustgas och epidural på mina tre förlossningar. Sista gången fyllde dom på strax innan barnet föddes, så jag kände bara att magen drog ihop sig, dags att krysta. Ska jag ha fler barn ska jag ha epidural. Jag är rädd för nålar mm. mendetta gick bra varje gång. Har haft tre långa förlossningar 16- 32 timmar

lycka till

• Gullunge08

Jag andvände först lustgas men var svårt för man blev så himla yr så mot slutet av värken kunde jag inte andvända den för det snurrade så. Epidural var som att hamna i himlariket för mig. Hade haft jätte ont innan och sedan var allt borta men tyvärr så fick jag ont när den tog slut och eftersom bebisen behövde komma ut så fick jag verkstimulerande dropp mot  slutet och värkar igen.
    Denna gång ska jag åka in och bli ingångsatt och överläkaren jag pratade med ska vara med och lovade att jag kan ha den hela tiden. Hoppas bara den ger samma goda effekt.

• nilam

Vid min första vaginala förlossning blev jag riktig vän med lustgasen och fick till andningen i den så pass bra att jag tog bort samtliga värktoppar med den. Sen drog förlossningen ut på tiden så jag fick till slut en epidural också. Tyckte dock lustgasen verkade bättre på mig, men allt handlar om timing. Man måste andas in rätt för att den ska ge effekt, men det lärde vi oss ganska snabbt.

På min andra förlossning så hade jag gått en profylaxkurs innan. Jag försökte även denna gång med lustgas, men de två andingsteknikerna krockade så det fick bli profylax för hela slanten och ingen annan bedövning.

Så jag har provat lite av varje.

Profylax var bäst alla gånger!!!!

• J1983

Varför inte både och? Min erfarenhet av lustgas är att man blir som berusad vilket kan vara rätt skönt för att kunna slappna av. Edan är dock bättre eftersom man inte lika aktivt behöver göra nåt om den verkar utan bara kan vila.

• LillaFlingan

jag var EXTREMT fobiskt rädd för sprutor&nålar när jag skulle föda för första gången..
    blev igångsatt så efteråt såg jag ut som en nåldyna.. det togs en massa prover konstant och jag hade dropp under hela förlossningen..

men iaf.. jag var jätteosäker innan förlossningen om jag skulle våga mig på en eda..
    men smärtan var så fruktansvärt outhärdlig att jag valde eda ändå, vilket var ett BRA beslut!;)
    dock hade de svårt att sätta den (är överviktig sedan innan och hade svällt ca 30kg i vätska!).. men till slut gick den in.. och det var underbart!!

hade legat och sugit på lustgasen HELA dagen och både dåsade till mellan varven och hallucinerade.. (var vid ett tillfälle övertygad om att min svärfar stod precis brevid mig och försökte fota mig med sin mobil.. så jag försökte gömma mig bakom lustgasmasken.. haha!)..

men jag tyckte ändå att lustgasen var bra och fortsatte använda den efter att jag hade fått eda, för mig hjälpte inte edan fullt ut, det kändes ändå och de fick fylla på bara efter 1½h....
    jag kunde inte andas ordentligt utan masken sas..

så mitt råd är att PROVA lustgasen, men gör det för ont så tveka inte, ta eda!!!

• MuM2girls

Jag använde bara lustgasen, det var helt underbar man kände sig glad och lycklig::) Men när värkar tog till ännu mera i styrka så gjorde det ont som bara den, då ville jag ha EDA! Men jag var öppen 10 cm och en stund efter började krystvärkarna som inte alls gjorde så ont som öppningsvärkarna och då räkte lustgasen igen:) Så det var väl en timme ca som jag hade riktigt ont så inte lustgasen hjälpte! Men ska oxå skriva att en timme på klockan kändes som 10 minuter för mig!

• MollyMilly

Hej!

Jag  va både rädd för smärta o nålar då jag blev gravid av misstag. Detta överskuggade graviditeten en del, o jag va mycket rädd för förlossningen. Gick o pratade på Aurora klinik för förlossningsrädda, vilket hjälpte. Fick en fast plats på förlossningen o va där på besök o fick träffa lite personal innan det va dags. Hade gått profylaxkurs o övat en hel del innan. Vattnet gick o jag satt hemma i 9 h (efter att vattnet gått), profylaxen o djupandningen kapade smärttopparna, men efter de 9 timmarna ökade så klart smärtan o jag klarade inte mer hemma. Kom in till DS o skrevs in o fick en sal. Hade öppnat mig 5 cm hemma med hjälp av profylaxen.

Provade lustgas, som jag tyckte va super bra! Pratade en massa konstigt strunt av gasen :) Jag "tvingade" tydligen alla på salen att "erkänna" att min pojkvän va snyggast i hela världen...hehe, o jag kallade narkosläkaren flör katten i hatten o trollkarlen från Oz. Jag sa visst i ett skede att jag älskade honom,hihi, när jag precis fått verkan av edan :) Denna kapade smärttopparna på ett helt nytt sätt, o jag hade hjälp av gasen tills jag va 8 cm öppen. Sen hjälpte den inte mer, o jag bad om EDA. Va väldigt rädd för sprutan som skulle in i ryggen,men hade så ont att jag totalt struntade i hur rädd jag va, o ville bara få slippa ha så ont. Kan ärligt säga att jag inte kände när de satt Edan, fick lustgas undertiden o kommer inte tveka att ta den igen :) Eda va himmelriket, äntligen vila! Vila från smärtan.
    Sen sattes sugklocka o drog rätt min lilla tjej i en krystvärk, gjorde inte ett dugg ont o va bara till hjälp för mig. Gjorde inte ont under utdrivningsskedet, o sprack endast 2 stygn. Mycket nöjd med den smärtlindring jag tog, kan bara rekommendera att inte bestämma nått innan,utan ta det du ser att du behöver när du e i situationen.

• ladysoul77

JAg tog epidural och blev helt smärtfri. Då kunde jag och maken lösa korsord medan kroppen jobbade de sista centimetrarna. Det var fantastiskt.. Jag hade aldrig klarat det utan för jag blev så rädd av smärtan och spände mig nåt vansinnigt, vilket gjorde det hela mer smärtsamt förmodligen. Ska ha nr 2 om c.a 4 veckor och jag tar gärna epidural igen om jag hinner!

• SchumiFerrari

Med nummer 1 hade jag TENS, lustgas och kvaddlar. Funkade superbra!!! Kände aldrig något behov av EDA.
    Nummer 2 hade jag TENS och andades och sedan skulle jag få lustgas men det hanns inte med... (Blev igångsatt, låg på BB, kom över på förlossningen 19.00 och sonen kom 19.09)

Det finns risker med EDA som man ska var medveten om innan man bestämmer sig.
    Man KAN får svagare värkar vilket innebär att de sätter ett dropp för att öka dem och det kan påverka barnet. Barnet somnar av EDAN och kan inte hjälpa till på samma sätt, vilket innebär att risken för att behöva få hjälp av sugklocka och snitt ökar. Man kan som någon skrev få något som heter spinalhuvudvärk vilket är HEMSKT. Risken för att spricka ökar oxå med EDA... EDA kräver ofta att man har en erfaren BM som kan guida och tala om när man ska krysta..

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
Svar på tråden Lustgas eller epidral? eller både och?