• mrs jones

akupunktur!

Hej

Jag går på akupunktur pga av för kort lutealfas och spottingns. Sen är jag lagom desperat också;) när det gäller bebisverkstan. Vi har hållit på i drygt åtta månader men försöken är fler pga snabb cykel. Jag skulle gärna ha kontakt med fler härinne som går på akupunktur- så kan vi utbyta erfarenheter

• Svar på tråden akupunktur!
  • elaisa

Vårflickan, om man översätter kall livmoder till västerländsk diagnos tror jag att man skulle prata om för låg nivå på hormonet progesteron vilket gör att ett befruktat ägg har svårare att fästa på livmoderväggen. Dock framkom inget sådant när vi gjorde en fullständig fertilitets utredning...utan allt var normalt.

Jag hade nålar i magen 4-7st, i handlederna, i tummuskeln, armvecken, huvudet och i vaderna. Behandlingen tog 40-60 min. Det gjorde inte ont men ibland var det lite obehagligt, Det har verkligen botat min nål och sprutskräck. Fick också äta  10st örtpiller/dag som skulle värma upp min kalla livmoder....

• Vårflickan84
    elaisa skrev 2010-01-18 16:52:24 följande:
    Vårflickan, om man översätter kall livmoder till västerländsk diagnos tror jag att man skulle prata om för låg nivå på hormonet progesteron vilket gör att ett befruktat ägg har svårare att fästa på livmoderväggen. Dock framkom inget sådant när vi gjorde en fullständig fertilitets utredning...utan allt var normalt.Jag hade nålar i magen 4-7st, i handlederna, i tummuskeln, armvecken, huvudet och i vaderna. Behandlingen tog 40-60 min. Det gjorde inte ont men ibland var det lite obehagligt, Det har verkligen botat min nål och sprutskräck. Fick också äta  10st örtpiller/dag som skulle värma upp min kalla livmoder.... 
    jaha jag förstår. jag tror nästan jag har något sånt. får ju ägglossning men senfäster det inte. läkarn säger dock att det inte är fallet, men man vet aldrig.

herregud, vad många nålar. som du haft, har jag lite fobi för sprutor. när maken min ska ta ovitrellesprutan på mig i magen börjar jag gråta. så hemskt tycker jag dte är. när jag ska ta blodprov måste jag "värmas upp" hos sjukstystern innan hon kan sätta nålen i mig haha.
    men nålarna på akupunktur kanske är tunnare nålar och inte känns. hoppas jag iaf! för jag blir mer och mer övertygad om att göra detta ju mer jag läser om det.
  • myran6801

Hej!

jag har också precis börjat med akupunktur. Fick tips här på FL, för att sänka FSH värdet. Det är kinesisk akupuntur och det känns efter 2 ggr bra. De sätter nålarna som elaisa beskriver ovan. Det känns nästan inte alls och jag somnade nästan under behandligen. I mitt fall handlar det om att minska stress, sänka FSH värdet och värma livmodern, precis som också elaisa beskriver, förbättra progesteron värdet.
    Vi gjorde ett misslyckat IVF i höstas och fick ett mycket okänsligt bemötande efteråt då de mer eller mindre sa åt oss att acceptera att vi inte kunde få barn. Har därför bokat ett nytt möte på en annan klinik för "a second opinion". Ska ta nya labprover inför det besöket o är så spänd på att se om akupunkturen har ngn positiv inverkan, vilket jag verkligen tror.  Lycka till!

• Vårflickan84
    myran6801 skrev 2010-01-18 20:17:28 följande:
    Hej!jag har också precis börjat med akupunktur. Fick tips här på FL, för att sänka FSH värdet. Det är kinesisk akupuntur och det känns efter 2 ggr bra. De sätter nålarna som elaisa beskriver ovan. Det känns nästan inte alls och jag somnade nästan under behandligen. I mitt fall handlar det om att minska stress, sänka FSH värdet och värma livmodern, precis som också elaisa beskriver, förbättra progesteron värdet. Vi gjorde ett misslyckat IVF i höstas och fick ett mycket okänsligt bemötande efteråt då de mer eller mindre sa åt oss att acceptera att vi inte kunde få barn. Har därför bokat ett nytt möte på en annan klinik för "a second opinion". Ska ta nya labprover inför det besöket o är så spänd på att se om akupunkturen har ngn positiv inverkan, vilket jag verkligen tror.  Lycka till!
    halloj!
    det verkar vara många som testar detta med akupunktur.. och många som verkar ha kall livmoder. kan tänka mig att det e mitt problem också som sagt.

vad jobbigt när man får taskigt bemötande när man redan "ligger nere" och mår dåligt. usch, såna människor borde få sig en rejäl omgång haha. att de inte tänker!
    ja, det låter som en bra idé att gå vidare till andra läkare och kolla hur dte är. plus att detta med akupunktur borde hjälpa också.
    hur är personerna som utför akupunkturen? är de positiva och man känner sig trygg?
    lycka till, kram
  • myran6801

Hej!

har precis kommit hem efter min 4:e akupunktur o jag tycker det känns bra Inväntar mens för att gå o ta nya FSH värden.
    @vårflickan 84: Ja de som gör akupuntkur känns trygga o duktiga, det är kinesisk stil med en touch av västerländskt. Doktorn är utbildad i båda lärorna.
    Hälsningar

• sushikatten

Hej Alla!'

Idag var jag för första gången iväg och gjorde akupuntur och det kändes jätte bra. Första behandlingen nästa bara nålar i benen och två i huvudet. Inga kring magen. Mina värden är bra och sekret bra vid äl. Läkaren ville förstärka njuren kommer inte ihåg varför och öka blodgenomströminignen. Olika typer av behandling beroende var man låg i mens cykeln. Ja nu ska jag dit nästa vecka igen coh får se. Jag har precis äl så vem vet?

Intressant med alla olika svaren här och det ger en bra insikt hur det kan gå till.

• Vårflickan84
    sushikatten skrev 2010-01-25 21:16:43 följande:
    Hej Alla!'Idag var jag för första gången iväg och gjorde akupuntur och det kändes jätte bra. Första behandlingen nästa bara nålar i benen och två i huvudet. Inga kring magen. Mina värden är bra och sekret bra vid äl. Läkaren ville förstärka njuren kommer inte ihåg varför och öka blodgenomströminignen. Olika typer av behandling beroende var man låg i mens cykeln. Ja nu ska jag dit nästa vecka igen coh får se. Jag har precis äl så vem vet? Intressant med alla olika svaren här och det ger en bra insikt hur det kan gå till.  
    underbart att det känns bra!
    vilken mottagning gick du till? jag har så svårt att välja, finns ju en del och man vill gå till en bra =)
  • sushikatten

AM kliniken i Göteborg! Ska nog dit en gång i veckan. Så nu på måndag så är det dax igen.

• mrs jones

hej

jag har slutat nu. har faktiskt inte råd mer- har gått 3,5 månad, varje vecka och typ inget resultat. min akupunktör ville förlänga min cykel men det går inget vidare.. jag hoppas kunna bli gravid utan.. har fått levaxin och hoppas det ska hjälpa.

• sushikatten

mrs manner: ja det är ingen mirakel medel men vi som håller på med det här måste ju försöka allt. Och känner man att det inte hjälper så är det mycket förståligt att man lägger ner det. Fortsätt kämpa och hoppas att det löser sig snart!

• kosmosblomman

Jag blev gravid med zonterapi (med mitt första barn)...Och jag känner flera andra som har blivit hjälpta av det..Håller tummarna för er...

• Vårflickan84

vilket är bättre, zonterapi eller akupunktur?

• humlan1234

Jag har också börjat på zonterapi nu, var första gången igår. Jag har ingen aning om vad som är bäst, akupunktur eller zonterapi men valde att prova zonterapi. Varför det blev just det vet jag inte riktigt. Jag vill också gärna höra för- och nackdelar med båda.

• MoaL

Har provat zonterapi men det hjälpte inte alls, men det var fantastiskt skönt!!! Hade inte haft mens på ett år. Provade akupunktur, fick blödning dagen efter, otroligt!!!! :)

• kosmosblomman

Vi fungerar ju alla olika, så man får väl prova sig fram...Nackdelen med zonterapi är väl att det kostar och gör stundtals ganska ont (fast jag är mkt mera rädd för nålar)..Akupunktur provade jag när jag skulle sluta röka, röksuget försvann (en stund iaf)..Men så hade jag typ 9 mil att åka, så det rann ut i sanden...(fast jag slutade med akupressur sen istället, på egen hand)...

• Cat79

Jag har testat både zonterapi och kinesisk akupunktur. Akupunkturen har hjälpt mig två gånger att bli gravid men tyvärr har jag bara en ängel och ett MA i bagaget. Nu 3:e gången gillt när mensen kommer ska jag söka upp min akupunktör igen tillsammans med hormonbehandling. Det fungerar givetvis olika på olika kroppar men jag tror stenhårt på detta. Lycka till.

Svar på tråden akupunktur!