• 969803

Min 13-åring har blivit jättegnällig med maten

Min son har alltid varit helt fantastisk med maten. Han har ätit allt och med god aptit, han har verkligen uppskattat måltiderna.
    Men nu sedan en tid så är det helt hopplöst. Det gnälls på så gott som allt vi lagar.
    Frukosten är likadan, det brödet/pålägget är inte gott och dom flingorna är inte heller det o.s.v.
    Jag har bett honom att va med och välja mat men det gör han inte så det känns mer som om det bara ska gnällas.,
    Han idrottar så gott som dagligen så jag tycker att det är extra viktigt att han får i sig bra mat, men som frukosten så blir det mjölk med Start. Ingen vidare start på dagen men det känns som det är bättre än inget.
    Är det fler som har det så här, är det en typisk tonårsgrej? 

• Svar på tråden Min 13-åring har blivit jättegnällig med maten
  • eec82

så var jag med, slutade med att jag fick laga mat en gång i veckan tills jag slutade klaga. Tro mig jag slutade ganska snart.

• 969803
    eec82 skrev 2010-01-10 13:33:18 följande:
    så var jag med, slutade med att jag fick laga mat en gång i veckan tills jag slutade klaga. Tro mig jag slutade ganska snart.
    Det var ett bra tips .Jag ska se om det funkar här med. Tack!
  • viseversa

herregud han är 13 år. passar det inte herrn får han väl vara hungrig då. Eller kör som eec82 säger att då får han laga mat själv då!

• lövet2

Jodå, mina flickor har också gnällt. Det är inte bara en gång som de ställt sig och kokat nudlar eller makaroner i stället ...

• 969803
    viseversa skrev 2010-01-10 13:51:04 följande:
    herregud han är 13 år. passar det inte herrn får han väl vara hungrig då. Eller kör som eec82 säger att då får han laga mat själv då!
    Självklart så får det vara om det inte passar honom, jag undrade bara lite över om det var en tonårsgrej och om fler känner igen detta.
  • 969803
    lövet2 skrev 2010-01-10 13:52:43 följande:
    Jodå, mina flickor har också gnällt. Det är inte bara en gång som de ställt sig och kokat nudlar eller makaroner i stället ...
    Tack för ditt svar
  • hymafr

Kan nog vara en torårsgrej det där med att gnälla.

Min dotter har blivit väldigt gnällig den senaste tiden - så mycket att jag fått säga till henne att sluta med det.
    Det gnälls dock inte bara om mat utan om allt möjligt.

• lejonmamma

Ja, mycket nudlar blir det... Jag har slutat krusa med maten.  Passar det inte så får hon (femtonåringen) fixa något själv eller vara utan. Det går ju från ena dagen till den andra vad som "går att äta" också, så det är ingen lek att hänga med i matvanorna. Jag lagar mat som jag har planerat och den som vill, den äter!

• 969803
    lejonmamma skrev 2010-01-11 20:19:50 följande:
    Ja, mycket nudlar blir det... Jag har slutat krusa med maten.  Passar det inte så får hon (femtonåringen) fixa något själv eller vara utan. Det går ju från ena dagen till den andra vad som "går att äta" också, så det är ingen lek att hänga med i matvanorna. Jag lagar mat som jag har planerat och den som vill, den äter!
    Skrattar igenkännande åt det du skrev om att det inte är en lek att hänga med i svängarna för så är det verkligen hos oss, det han säger att han gillar ena veckan äter han inte alls nästa.
    Idag hade jag gjort korvwook till middag och helt plötsligt så gillar han absolut inte falukorv, fast sedan åt han en ordentlig portion ändå (och även korv ),
  • 969803
    Kleerup skrev 2010-01-13 23:09:56 följande:
    Absolut en tonårsgrej!
    Tack!
  • Anneke

Du är absolut inte ensam, jag har en tonårsdotter på snart 15, ibland äter hon endast middag hemma. Frukost äter hon väldigt sällan men förhoppningsvis märker hon att det inte funkar i längden

• Mixi232

hejsan jag är själv tonåring och har aldrig gnällt över maten jag äter det som serveras för ett tag sen började vi att jag lagar mat till hela familjen en dag i veckan prova det så äter din tonåring nnog annars får han väl vara utan eller laga sin egen DU ska inte behöva laga annan mat till honom han får äta det som serveras eller ta en frukt

• 969803
    Mixi232 skrev 2010-01-18 11:53:48 följande:
    hejsan jag är själv tonåring och har aldrig gnällt över maten jag äter det som serveras för ett tag sen började vi att jag lagar mat till hela familjen en dag i veckan prova det så äter din tonåring nnog annars får han väl vara utan eller laga sin egen DU ska inte behöva laga annan mat till honom han får äta det som serveras eller ta en frukt
    Tack för ditt svar, kul att få det ifrån en tonåring.
    Det var ett jättebra tips du kom med, tack! Det ska jag nog införa, jag kan tänka mig att det kan förändra.
    Jag lagar aldrig två rätter för att han gnäller utan han får äta, och det gör han men det gnälls.

Tack igen.
  • Mixi232

bara kul o kunna skriva av sig särskilt om man e tonåring :) jag garanterar att det funkar jag vet men jag lagar bara pasta med baconsås jättegod sås vill du ha receptet din tonåring kanske gillar den!

• 969803
    Mixi232 skrev 2010-01-19 06:04:48 följande:
     bara kul o kunna skriva av sig särskilt om man e tonåring :) jag garanterar att det funkar jag vet men jag lagar bara pasta med baconsås jättegod sås vill du ha receptet din tonåring kanske gillar den!
    Vad gulligt av dig , ja, tack! jag tar jättegärna receptet.
  • Mixi232

okey

3pkt bacon stek de i en STOR gryta blanda ned en stor burk creme fraiche ta2 st om du vill o en liten matlagningsgrädde + lite ketchup ca en matsked eller en ½dl chilisås bådadera är gott låt koka i 20 minuter innan servering har du i frysta ärtor om du vill... Går lika bra utan servera med pasta

SMAKLIG MÅLTID

• 969803
    Mixi232 skrev 2010-01-19 21:50:54 följande:
    okey 3pkt bacon stek de i en STOR gryta blanda ned en stor burk creme fraiche ta2 st om du vill o en liten matlagningsgrädde + lite ketchup ca en matsked eller en ½dl chilisås bådadera är gott låt koka i 20 minuter innan servering har du i frysta ärtor om du vill... Går lika bra utan servera med pasta SMAKLIG MÅLTID
    Tack snälla du!
  • Mixi232

varsågod bara kul å kunna hjälpa till med nåt :)

Svar på tråden Min 13-åring har blivit jättegnällig med maten