• sosabobinona

Ska adoptera från Vietnam..

Hej!
    Jag och min sambo planerar att adoptera och vi har pratat om att välja Vietnam. Jag vill gärna höra om era erfarenheter och få lite råd, vore jättekul att höra från någon som adopterat från just Vietnam. =)
    MVH//Sabina

• Svar på tråden Ska adoptera från Vietnam..
  • Nimbus
    Thaimâe skrev 2010-01-14 17:32:02 följande:
    Thailand vill ha par som varit gifta i några år.
    Men det står inget om det på AC-s hemsida.?
  • Thaimâe

Står på Bfas hemsida och i ansökan så skall man fylla i när man gifte sig.

• Nimbus
    Thaimâe skrev 2010-01-14 19:59:58 följande:
    Står på Bfas hemsida och i ansökan så skall man fylla i när man gifte sig.
    Ok, det kan ju vara olika från organisation till organisation, så var det för oss när vi skulle köa till länder, vi passade enligt en organisation in på ett visst land, men den andra organisationen sa att vi inte passade in på samma land genom dem.
  • en glad
    Nimbus skrev 2010-01-14 20:05:40 följande:
    Ok, det kan ju vara olika från organisation till organisation, så var det för oss när vi skulle köa till länder, vi passade enligt en organisation in på ett visst land, men den andra organisationen sa att vi inte passade in på samma land genom dem.
    Ja, det kan vara så att kraven skiljer sig mellan olika kontakter i länderna också ... och svenska organisationer samarbetar inte med samma kontakter ...
  • Thaimâe

Fast från Thailand går alla organisationer via den Centrala myndigheten. I ansöknings papprerna so mär de samma för alla organisationerna skall man fylla i när man gifte sig. Men visst kan några år tolkas olika ...

• AnnaKanna
    Thaimâe skrev 2010-01-14 17:32:02 följande:
    Kötiden kommer öka betydligt mer än tre år, tyvärr. Thailand vill ha par som varit gifta i några år.
    Hej.
    Jo, jag vet att väntetiden kommer att öka, som jag skrev "förnärvarande ca tre år". D.v.s. just nu.

När det gäller giftermålet så tänkte jag att eftersom de tänker gifta sig snart, kommer de att ha varit gifta några år när det kan bli dags för BB. De lär ju behöva uppdatera sitt medgivande mer än en gång i alla fall, med tanke på att det är väntetid både i Sverige för att skicka ansökan och även i Thailand.

Jag vet inte något land som godkänner samboförhållanden, inte ens Vietnam gjorde det innan avtalet sas upp. De godkännde singelförälder men gifta par var tvugna att styrka att de var gifta.
  • Thaimâe

Vet ej om Thailand går på BB iom att de först godkänner alla vid ansökan. Det är också tex det medgivandet man har vid ansökan de går på. Men som sagt man kan ju få kö i Sverige innan ansökan också det vet man ju inte innan.

• Nimbus
    Thaimâe skrev 2010-01-14 21:04:55 följande:
    Fast från Thailand går alla organisationer via den Centrala myndigheten. I ansöknings papprerna so mär de samma för alla organisationerna skall man fylla i när man gifte sig. Men visst kan några år tolkas olika ...
    Va bra att du förtydligade detta. Troligen är det så att AC tar det med de sökande när de vill köa till Thailand.
  • Thaimâe

Ja, alal organisationer läser ju hemutredningen innan man får köa. Och som sagt ngr år är ett luddigt uttryck.

• sari
    mammamys06 skrev 2010-01-14 16:57:01 följande:
    Under 2009:27 ensamstående13 partotalt 40 barnUnder 200812 ensamstående12 par till 13 barnTotalt 25 barn
    Där ser man, då stämde inte mina referenser helt med verkligheten. Men jag tror hur som hellst att Vietnam (om det startar igen) kommer att vara ett land som kräver väldigt lång kötid. Om de inte skärper sina krav, vilket jag hoppas att de inte gör. Jag tycker att det är bra med länder som accepterar grupper som inte passar in på andra länder.
  • Hej och Hopp

Min organisations vietnamesiska kontaktperson sa att det var tal om strängare hälsobedömningar och åldersbegränsningar. Jag förstod inte riktigt men uppfattade det som om det skulle bli längre väntetid mellan BB och RB pga nya rutiner men hon kan också ha menat att det skulle ta längre tid innan man gav ut BB - att det skulle vara nya rutiner där. Det var enligt henne inget tal om att stoppa ensamstående...

Om hon vet vad hon pratar om - ingen aning!

• Thaimâe

Intressant!

Mamma till Thailands vackraste pärla
  • mammamys06
    Hej och Hopp skrev 2010-01-14 22:51:14 följande:
    Min organisations vietnamesiska kontaktperson sa att det var tal om strängare hälsobedömningar och åldersbegränsningar. Jag förstod inte riktigt men uppfattade det som om det skulle bli längre väntetid mellan BB och RB pga nya rutiner men hon kan också ha menat att det skulle ta längre tid innan man gav ut BB - att det skulle vara nya rutiner där. Det var enligt henne inget tal om att stoppa ensamstående...Om hon vet vad hon pratar om - ingen aning!
    Vår kontakt i Vietnam säger ungefär detsamma. Ensamstående skulle däremot få adoptera även i fortsättningen från Vietnam. Men hälsokraven bli hårdare definitivt. Det om längre tid mellan bb ochrb har jag inte hört men vi har väl inte samma organisation för man arbetar olika i de olika organiastionerna. Vanlig väntan genom AC är runt halvåret mellan bb och rb nu (eller innan stängningen) och det förväntas inte bli längre. Men det här är ju bara spekulationer egentligen, landet är ju stängt för adoptioner och det är inte på gång att öppna i skrivande stund i alla fall. (pratade med AC om det för två veckor sedan vid en konferens jag var på i deras regi).
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • mor till två kina tjejer

Kanske är Taiwan ett land som skulle passa er. Visst ni måste vara 30, men just nu finns det få länder som inte har kö och det tar lite tid att göra hemutredning etc.
     Se tex på Barnens Vänners hemsida om

Cathwel - Krav på adoptivföräldrar
    Cathwel kräver att makarna varit gifta i 2 år och dessförinnan sambo i minst 3 år. De har inga religiösa krav.  Båda makarna måste vara mellan 30 och 40 år när ansökan skickas. Man kan ha ett barn sedan tidigare men ska kunna bifoga ett infertilitetsintyg vid ansökningstillfället.  Ingen av makarna får ha ett BMI över 30. Sökande ska ha god hälsa. Kontakta kansliet för att få mer specifik information.

Väntetid för att få skicka ansökan till Cathwel uppskattas till att bli minst ett år.

Svar på tråden Ska adoptera från Vietnam..