• Daniella01

Progesteron och trombyl - funkade det för dig?

Är gravid i vecka 4+3, efter att ha fått 3 tidiga missfall det senaste halvåret.
    Har inga problem att bli gravid däremot att behålla...tydligen.
    Inga fel har hittats. Men har nu börjat med progesteron och trombyl....någon mer som ätit de medicinerna? Gick den graviditeten bra?

• Svar på tråden Progesteron och trombyl - funkade det för dig?
  • Thalis
    Lillebus skrev 2010-01-19 09:59:32 följande:
    Fast tror du att de tar mitt fall, om man kan kall det så, efter bara två missfall. Utredning görs efter det tredje här i v:a Götaland. Antar att det är samma i hela Sverige??Men Albylen fungerade iaf??//lillebus
    Det beror nog på läkaren men jag känner flera som fått Trombyl innan någon utredning gjorts och även innan några missfall.
    Nej, det är minst 3 mf innan utredningen görs överallt i Sverige.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Lillebus

Kanske ska ringa MVC hemma och fråga då. Kan ju inte få mer än ett nej.
    Tack!!

//lillebus

• snigelkatt

lillebus - jag var på jakt efter albyl minor idag Jag är sjuuukt dålig på att ljuga, så min väninna fick köpa dem istället....
    De säljs ju  inte ute i apoteken, utan endast bakom disk! Min väninna fick massa frågor, om varför hon ville köpa det, och vad hon skulle ha det till bland annat. Hon sa att hon köpte det till sin systers barn, och då ville apotekstanten rekommendera alvedon istället.....
    Hua, efter mycket om och men, så har jag min lilla burk nu i alla fall
    Kommer vid nästa ÄL, och ta 1/3 tablett per dag.

Väntar på tid för missfallsutredning i slutet på februari, och kommer tjata till mig trombyl och progesteron då.

• Amatory

Jag ska just påbörja en Mf utredning och har pratat med läkaren ang trombyl och han sade att det inte är någonting de normalt skriver ut men att han kunde göra det om jag ville eftersom det inte är farligt att prova men frågan som nu kommit upp i mitt huvud är att alla ni som äter detta verkar också äte progesteron också. Är det någonting man måste ta i samband med trombyl eller kan trombylen fungera ensam också? För jag frågade aldrig om progesteron och han nämnde ingenting om det heller

• monchichi76

Jag har haft tre MA och har nu varit inne på utredning. Min läkare avrådde inte till sex, han menar på att man kan inte framkalla ett missfall. Men det är klart att om man har en tapp som är problem med då är det en annan sak..
    Jag äter Albyl på läkarens inrådan, sista graviditeten åt jag 1/3..nu tyckte han att jag kunde ta en ½. Att det inte är farligt för fostret än om det stiger över 100mg. Själv har jag aldrig blivit utfrågad av apoketet om det..
       Jag frågade även om progesteron, men han säger att det ges till de som fått tidiga missfall, mina sker runt v9-10 och då anses det inte bero på det.
    Amatory
    ..Så om man kan äta Albyl ensamt borde man ju kunna det med Trombul oxå.

Alltid svårt då läkare säger olika...

• monchichi76

...ser nu att Kakmonstret fått progesteron än om hon haft mf vi v11.. Ja, vad ska man tro?!

• Den nöjda

Jag har haft ett MA i v.12 samt två MF, ett i v. 6 och ett i v.8.Den graviditeten som lyckades, då fick jag progesteron.Behövde inte tjata mig till det utan fick det när jag begärde av en underbar kvinnlig gynekolog på en privat klinik.Det är inget som skadar, tvärtom.Man behöver inte ta det i samband med trombyl.

• Maggan7777
    Hej! 
    Har haft 4 mf. 
    Jag vore väldigt tacksam för tips om läkare/gynekologer i skåneregionen med erfarenhet av patienter med upprepade missfall – som tar prover utöver standardutredningen, och behandlar med trombyl, progesteron, mm. Vad jag stött på hittills är läkare som inte tror på "sånt".
  • ÄlskadeLiten

Jag har haft 3 missfall nu. Förstå två, sen födde jag en dotter och sen ett missfall nu innan jul. Då sa läkaren att jag ska säga till nästa gång vi ska försöka så jag kan börja äta progesterontabl direkt vi får ett plus. Jag vet inte hur vi ska göra, för samtidigt vet jag ju att det fungerade en gång. Har världens finaste dotter!

• gruset

Jag har också haft tre missfall, det senaste nu i veckan. De två första hade jag för några år sedan, sedan blev jag gravid och tog trombyl och progesteron och fick världens finaste son. Nu försöker vi få syskon och samma dag som jag fick + kontaktade jag min förra läkare (privat) för att få trombyl och progesteron utskrivet igen. Tänkte att eftersom det fungerade förra gången så skulle det fungera den här gången med, men det gjorde det inte. Går inte att veta om min fullbordade graviditet berodde på trombyl och progesteron eller om det hade gått bra ändå. Hursomhelst, om vi lyckas bli gravida igen (det tar låååång tid för oss) så kommer jag be att få trombyl och progesteron igen.

• ninos

Hej, hej, hade tre missfall innan sonen. Med honom fick jag progesteron och inohep. Är nu gravid i v 38 och fick även denna gång progesteron och inohep. Vet inte om det var det som gjorde susen men det känns ju onekligen så. Lycka till!

• ninos
    gruset skrev 2010-04-25 19:34:25 följande:
    Vad gör inohep?
    Innohep är blodförtunnande. Det fick jag för något avvikande koaguleriongsvärde för att förhindra mikroskopiska blodproppar i moderkakan..

Nu är lillasyster här förresten {#lang_emotions_laughing}
Svar på tråden Progesteron och trombyl - funkade det för dig?