• JAG är BÄST

Ska det verkligen vara såhär??

När vi kom hem så fick vi brev från BFA där det stod att vi ev skulle få en SLUTRÄKNING på adoptionen????

Vad i helvete,,ska vi betala ÄNNUMER???? Adoptionen är ju klart för 17.
    Mailade BFA och bad dom ringa upp mig ang en annan sak + detta.

Margareta berättade då så här att, eftersom det har anlänt mindre barn under 2009 än 2008 (dom budgeterar dom nästkommande år från året före,,NORMALT om man bedriver saker),,men NU till det konstiga!!!

Alltså VI som adopterat under 2009 ska betala BFAs förluster,,,sånt här ska ju en organisation,  affärer mm ha inräknat i sina budgeter. Det är ju inte VÅRT fel att länderna "släppt" ifrån sig mindre barn just under 2009.

Inte tusan kan man säga till alla sina kunder i en klädbutik att går vi minus under detta år= 2009 så kommer vi att snitta ut en räkning på alla kunder som handlat här under 2009. Annars så kommer vi inte att kunna finnas kvar=konkurs.
    Å går man plus ett år så ska klädesbutiken betala igen till sina kunder efter sina bokslut om man fått in förmycket pengar...

HALLÅ liksom,,det var det dummaste jag hört!

FÖRBANNAD utav dess like
  • Svar på tråden Ska det verkligen vara såhär??
  • Hej och Hopp

Jag har adopterat via BFA och har betalat en lägre avgift än de som adopterat från samma land via åtminstone AC. Även om det skulle komma en sluträkning på 10 000 till nu så blir det ändå en lägre avgift...

• AnnelieTyresö

När får ni reda på hur mkt extra ni ska betala?

• JAG är BÄST
    AnnelieTyresö skrev 2010-01-17 08:42:17 följande:
    När får ni reda på hur mkt extra ni ska betala?
    April som jag fattade det.
  • AnnelieTyresö

aha, ja då är det bara att vänta då :S

• morgonsolan

Trist för er TS! , tyvärr så står det från början i deras avtal. Men jag förstår så klart ändå hur besvikna ni blir, eftersom det kom som en överaskning för er. Hoppas nu att summan blir ok!

• Jennie med ie

Vi fick tillbaka lite pengar, men var beredda på motsatse också. Det stod liksom klart i villkoren från början och vi förstod anledningen också. Adoptionsavgiften är preliminär och det har sagts hela tiden.

• AnnelieTyresö

Har ni fått reda på hur mkt ni ska betala?

• Annika652

Är det någon som vet hur det är med Barnens vänner? har de samma system?

• Utlandssvensk

Om jag vore du sâ skulle jag be att fâ se fakturerna om nu er extra kostnad ska täcka de egentliga extra adoptionskostnaderna. Finns ingen anledning att ni ska betala för att de inte ska gâ i förlust.

• Mara
    Utlandssvensk skrev 2010-02-08 20:27:22 följande:
    Om jag vore du sâ skulle jag be att fâ se fakturerna om nu er extra kostnad ska täcka de egentliga extra adoptionskostnaderna. Finns ingen anledning att ni ska betala för att de inte ska gâ i förlust.
    Fast om det står i avtalet med organisationen att avgiften kommer att justeras i efterhand så att alla hjälps åt att finansiera organisationens kostnader, då är det nog inget man kan bestrida.
  • Manchester
    Utlandssvensk skrev 2010-02-08 20:27:22 följande:
    Och vem tycker du ska betala den förlusten då? Organisationen sätter en preliminär avgift och är tydliga, bland annat i kontraktet man skriver på, med att den kan behöva justeras i efterhand. Det kan handla om att processen i något land ändras under tiden som adoptionen pågår eller så kan det röra sig om valutaförändringar. Några organisationer väljer att sätta en något högre avgift och låter de extra pengar som kommer in täcka där det behövs. Andra, som BFA, reglerar avgiften i efterhand. De är ju inte affärsdrivande i egentlig mening utan ser bara till att hela tiden gå jämnt upp. Har avgiften blivit för hög betalar de tillbaka pengar. Har den blivit för låg får man en räkning. Om organisationen istället valde att gå med förlust skulle antingen de anställda bli tvungna att arbeta gratis (och hur stor är då chansen att duktiga medarbetare skulle stanna på sina jobb?) eller så skulle organsiationen till slut gå i konkurs. TS skulle inte drabbas personligen av det, men tänk på alla med pågående ärenden.

Jag tycker att det är helt rimligt att TS får betala de kostnader som faktiskt varit för hennes adoption och att de som nu är på gång får chansen att få hem sina barn. Alternativet vore ju att TS, av principskäl, inte skulle behöva täcka BFAs förluster (som uppstått för hennes adoption) och att tiotals familjer därmed skulle få beskedet att, tyvärr, det blir ingen adoption för er. Organisationen har gått omkull.
  • Solvår H

Jag håller med Manchester.
    Vuxna människor bör dessutom faktiskt läsa igenom ett kontrakt innan de undertecknar det och förstår man inte vad det innebär kan man ju fråga. Det bör ligga i vars och ens intresse.  

Utlandssvensk, vad tycker du TS ska göra om hon får tillbaka 15000 kr? Tacka nej? För inte ska hon betala annat än det som angetts....

• chatnoir
    Annika652 skrev 2010-02-08 08:14:17 följande:
    Är det någon som vet hur det är med Barnens vänner? har de samma system?
    Inte att man får betala i efterhand, men man slår inte fast avgifterna i förväg på det sätt som AC gör (vilket ofta gör att de ligger snäppet högre i kostnader). Under de månader vi väntade på resebesked tappade kronan i värde samtidigt som Kina höjde avgifterna till barnhemmen. Sammantaget kostade vår adoption runt 20-25% mer, jämfört med de siffror vi fick när vi påbörjade processen, och den förändringen skedde på bara drygt ett halvår. Det var inte roligt att se hur kostnaderna hela tiden ökade, men det var ju inte organisationens fel.
  • Tellus1977

Det kan faktiskt vara åt andra hållet också, vi fick tillbaka några tusenlappar men var beredda på det motsatta. Vi ska ju själva bekosta vår adoption så då är det vi som adopterat under samma år som får dela på kostnaden, känns ganska rättvist, vem ska annars betala? Tänk om en familj har jätteproblem med sin ansökan eller att det händer deras barn något och en annan familj har jätteflyt, ska då de betala helt olika avgifter? Den ena familjen kanske får betala dubbelt så mycket för något som inte de rår för. Jag skulle inte vilja adoptera under de förutsättningarna... Kan tillägga att inte heller FFIA har slutgiltig adoptionskostnad (i alla fall inte när vi hade ansökan i ett land via dem för ett par år sedan). Vet att avgiften för att adoptera från Colombia gick upp med ca 30.000 kr (74.000-104.000) på ett år... Har för mig att Ac (förut i alla fall) låste sina kostnader ganska kort in i processen. Hoppas kostanden inte blir allt för hög.

Svar på tråden Ska det verkligen vara såhär??