• Cecci78

Tråden för BRIO-ägare 8

Tråden för BRIO-ägare 8

Tråden för BRIO-ägare 8
    Här är en sammanställning av några av Brios modeller på senare år. Listan är inte helt komplett, tex är inte dubbelvagnar med och inte den sprillans nya för nästa år, har inte fått hem katalogen än... Diskutera och ställ frågor!

Kombi: Är en sittvagn med en hårdlift som man kan ta ur när barnet ska börja sitta. Hårdliften följer med vid köpet.

Duo: Har en separat liggdel och en separat sittdel som man byter ut på chassit. Tillverkades tom årsmodell 2007.

Nova: Sittvagn som man använder hård- eller mjuklift til. Väger lite mindre och är lite lägre än kombin. Tillverkades tom årsmodell 2006.

Nova Classic: Sittvagn som såldes "allt i ett", insats, chassi och hjul (billigast av babyvagnarna). Kan användas med hård- eller mjuklift. Såldes 2005-2007.

Flex/Zenit: Hette tidigare Comfort och Nettie. Flexen bytte namn till Zenit 2005 och fick delvis nytt utseende. Tillverkades tom 2006.

Happy: Ny från 2007, ersatte Novan och är ganska lik den. Finns som sittvagn med hård- eller mjuklift och som duo.

Sing: Vagn med svängbara framhjul. Finns som sittvagn eller liggvagn.

Joy: Sitt-/liggvagn med svängbara framhjul.

Tridem: Trehjulig framåtvänd sittvagn. Tillverkades endast 2005-2006.

Race: En sittvagn med sovläge, framåtvänd. Mer som en sulky. Höj och sänkbart handtag, suflett ingår. Började tillverkas 2003.

Sitty: Sulky med viloläge. Framåtvänd. Brios minsta vagn. Handtaget är inte ställbart. Sufflett finns att köpa till. har funnit i "evigheter".

Senaste trådarna (nr 6 och 7) finns här:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m47805713.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m45161490.html
  • Svar på tråden Tråden för BRIO-ägare 8
  • Toodiloo

Hej! Kan någon an er kloka brioägare ge lite tips på vilken ståbräda som funkar till brio smile då jag förstod att brios egen inte är kompatibel. Tacksam för hjälp :)

• Johanniee

Hej!
    Är väldigt sugen på att köpa en BRIO Smile men skulle så gärna vilja ha en hårdlift till bebis. Någon som vet om det finns en hårdlift som passar? Jag tycker att Brios mjuklift känns så liten, eller kan någon motbevisa mig ;) Gillar vagnen myyycket men då vi bor i höghus utan hiss måste jag lätt kunna bära med mig bebben upp. Nån som vet en passande hårdlift eller som använt mjukliften?

• Barnvagnstokig

Jag har en fundering om vilken vagn jag och maken ska välja (vi ska börja försöka bli gravida nu i sommar). Vi bor på landet men har asfaltsvägar överallt här där vi bor vilket är väldigt bra och ovanligt för att vara landet men vi bor i brevid en stor by på landet i östergötland. Vi står i valet och kvalet mellan Brio smile och Brio Go. Vi rör oss bara på vägarna här samt stan och har stor bil. Var till en början inne på Brio Happy men den känns väldigt klumpig. Hur hade ni valt mellan dessa är min fråga till er.     

• kara84

Barnvagnstokig: Brio go är en perfekt city vagn tycker jag. Vi bor i Sthlm och kör sällan på grusväg. Smidigt att köra i mataffären exempelvis och går perfekt in i bilen. Den har en perfekt "gung" så att bebis sover bra. Det kanske blir för "gungigt" om man inte kör på asfalt ofta.

Bor man på landet kan det nog vara bättre med en mer rejäl vagn tänker jag.

• Barnvagnstokig

kara84 det endast asfaltsvägar här ¨på landet där jag bor finns inga grusvägar här är asfalt genom hela byn hela vägen när till sjön allt utom 20 meter som är gräs och grus fram till sjön. Har grus precis vid ingågen vid huset men mest asfalt även där.
    Går inget i skog och teräng. 

• kara84

Barnvagnstokig: Jamen dåså, då lär det ju funka hur bra som helst. Jag gillar min vagn, det är rätt höjd på den och den känns elegant på ett icke-märkvärdig sätt Cool

• vincere
    Hej ni briokunniga! Jag behöver eran hjälp !

Jag har just hämtat ut min underbart fina nya brio happy, men det är en sak jag undrar över = Sufletten till liggdelen! Ska den vara så förbaskat trög att dra bak? Man får liksom ta i rätt mycket och det klickar högt. Detta "problem" fanns även på visningsexet på en annan affär, och det känns som att den inte ska gå så himla trög.. eller??
  • TvåTrollungar

Vår nya happy liggdel är också trög och klickar högt i suffletten. Kanna typ som man sluter sönder den varje gång man justerar den.

• vincere
    TvåTrollungar skrev 2013-04-25 16:52:42 följande:
    Vår nya happy liggdel är också trög och klickar högt i suffletten. Kanna typ som man sluter sönder den varje gång man justerar den.
    Åh okej, då är jag inte ensam iallafall! Exakt så känns det, som att man ska slita sönder den.. känns som inte riktigt rätt!? 

En annan fråga, är det någon här som har monterat fast klädseln til sittdelen själv? Dom hade inte hunnit göra det i butiken, så jag sa att jag kunde göra det hemma och återkomma om jag inte fick ihop det.. fattar inte alls hur allting ska sitta fast.. Haha! Någon som också tagit sig vatten över huvudet? Skrattande
  • vincere
    vincere skrev 2013-04-25 17:11:14 följande:
    Åh okej, då är jag inte ensam iallafall! Exakt så känns det, som att man ska slita sönder den.. känns som inte riktigt rätt!? 

En annan fråga, är det någon här som har monterat fast klädseln til sittdelen själv? Dom hade inte hunnit göra det i butiken, så jag sa att jag kunde göra det hemma och återkomma om jag inte fick ihop det.. fattar inte alls hur allting ska sitta fast.. Haha! Någon som också tagit sig vatten över huvudet? Skrattande
    Jag fick ihop den Skrattande
  • Johanniee

Jag har hört att alla har hör att många bara har bra saker att säga om BRIO Smile ;) men helt ärligt nu. Jag har kärat ner mig i vagnen men jag har några små frågor till Er som faktiskt har använt den här vagnen på riktigt! Inte bara klämt och känt på den i butik, även om jag gärna vill ha era åsikter också :)

Mina frågor:

Sufletten låter ju en himla massa. Stör man sig på det? Reagerar ditt barn mycket på ljudet eller oroar jag mig i onödan? Sittdelens ryggstöd verkar ganska kort. Tänker främst på när barnet ska ligga ner i vagnen. Har du upplevt att den är FÖR kort? Är det trångt för ditt barn mellan ryggstödet och bågen? Saknar du ett läge mellan plant liggläge och viloläget? Hur länge kan man använda vagnen? (Ålder på barnet alltså)

Dessutom har jag en annan lite mer generell fråga. Jag tänkte mig att ha Smilen med mjuklift i. Blir det väldigt trångt för barnet med overall och grejer på då eller funkar det bra?

Har ni något annat jag borde veta innan ett vagnsköp? hit me with it folks :)

Lägg gärna in bilder på era barn i BRIO Smile eller er mjuklift där ni skriver hur gammal barnet är... Jag vet inte riktigt hur stora barn är ;)
  • Johanniee

Hej BRIO-ägare :) 

Ni som har BRIO smile. Finns det möjlighet att ha en åkpåse som sitter fast med övervikning runt ryggstödet?  

Svar på tråden Tråden för BRIO-ägare 8