• Skytten

    Äggledarspolning?

    Jag ska göra en äggledarspolning nästa vecka och är lite orolig, dels för att det ska göra ont och dels för att ta diklofenak/voltaren. Läser man om biverkningarna så står det att man inte ska använda sådan medicin om man försöker bli gravid. Men en engångsdos är kanske ingen fara? Eller?
    Förresten hur ont gör det?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:23
    Det gick bra! Jag klarade det! Det gjorde inte särskilt ont, stack till lite men inget värre än så. Äggledarna mådde bra men däremot hade jag en cysta. Gyn sa att det troligen inte var någon större fara med det. Någon som haft cystor vad innebär det?
    Förresten jag fick diklofenak och antibiotika.
  • Svar på tråden Äggledarspolning?
  • Tvillingar11
    Elsa2 skrev 2010-01-17 20:14:00 följande:
    pomperipossa09: På mitt blad står det bara att jag ska ta två vanliga smärtstillande en timma innan jag ska vara där. Inget om stolpiller eller infektion. Tokigt att många får så olika instruktioner fast vi alla ska göra precis samma "behandling"/"ingrepp". Lycka till med din spolning!
    Tack för ditt svar! Den informationen fick jag redan för ca tre månader sedan, men jag struntade i att göra den vilket är jättedumt gjort. men nu byter jag tillbaka till min gamla gyn och blir förmodligen tvungen att göra den. Måste framkalla mensen med tabletter först antar jag. När jag bokar tid ska jag fråga om jag inte kan ta vanliga smärtstillande bara. Jag brukar ha ganska kraftig mensvärk, så jag tror att jag klarar av detta=)
  • Skytten
    Tack för alla bra svar!
    Vad skönt att vissa av er inte haft så ont alls av spolningen.
    Cickan4, vilken bra upplevelse du hade! Hoppas att det blir så för mig också.
    Jo för min del är det så att man ska komma till kliniken en halvtimme innan och få ett stolpiller Diklofenak och sen får man två tabletter antibiotika efter undersökningen eftersom man kan få en infektion.
    Men Amazonas såklart att jag inte tänkt på det! Man kan ju ta Voltaren på annat sätt också. Ska kolla det i morgon. Problemet med så starka piller är att min mage inte brukar klara det.
    Men nu ännu en fråga - på pappret står det att man ska spola efter mens och före ÄL men jag tror att jag har ÄL rekordtidigt den här månaden, känns i hela kroppen och jag är bara på dag 7! Är det ens möjligt?!
    Måste testa med ÄL-sticka i morgon bitti.
  • Skytten

    Fick åka in till dyn i dag och ta blodprov, Tog äl-test i dag som visade positivt och jag är ju bara på dag 7. Så de ville ha in mig på blodprov innan spolningen i veckan.


    Och fick samtidigt veta att jag inte får ta stolpiller utan det blir oralt. Voltaren för jag vägrar ta Stesolid. Får ett galet sug efter mera när jag får lugnande av den sorten.
  • Kakan Mascha

    Jag fick antibiotika efteråt, några tabletter bara, men för att minska risken för infektion.
    Och rådet att ta två alvedon innan.

  • Miamorebambino

    Hej
    jag fick jätte ont under spolningen och värsta mensvärken.Men det är väl olika för alla. Lyckos dom som inte kännde nåt. Hoppas att det går bra för dig.

  • lia27

    under spolningen kände ja lite bara som mensvärk....men när de blåste upp balongen el vad de nu än var i livmodern så trodde jag att ja skulle dö.....

  • Skytten
    Åh jag är så nervös. Men när det gör så där himla ont som en del av er hade - kan de inte bara avbryta så så slutar det göra ont? Eller fortsätter det även när man slutar menar ni?
  • lia27
    Skytten skrev 2010-01-19 10:11:55 följande:
    Åh jag är så nervös. Men när det gör så där himla ont som en del av er hade - kan de inte bara avbryta så så slutar det göra ont? Eller fortsätter det även när man slutar menar ni?
    Nej jag typ skrek till o började gråta men mest för att ja var oförbered o tyckte synd om mig:),de kan sluta direkt de gjorde hon o de slutar göra direkt ont.....säg till att du e nervös o att de ska ta d lugnt...
    De gjorde inget alls ont på mig vid spolningen av vätska sedam men kanske för att mina ledare e ej blokerade
  • pia2011

    hej!
    vet ni var man kan vända sig till för äggledarsolning? privat klinik?
    mvh pia

  • Lillstoran

    Jag gjorde äggledarspolning med VUL på UltraGyn på Odenplan. De kollade även livmodern och slemhinnorna. Så det var jättebra. Dock ingen passage alls i någon av äggledarna. Kändes som mensvärk när de blåste upp ballongen, sedan spände det rejält när de försökte pressat ut kontrast fast det inte gick. 

    1 månad efter den misslyckade spolningen och i kö för laparoskopi för att kolla om det finns passage, så blir jag gravid spontant. Har dessutom varit gravid tidigare.

    Äggledarna kan "krampa" och dra ihop sig så det ser ut som det är stop. Fick ett stolpiller och antibiotika efteråt för det är alltid en infektionsrisk.    

  • Lexiie

    Hej, kan någon hjälpa mig kanske? :) Måste man ha remiss till spolningen från utredning eller så? Fick höra om någon som gick privat på egen hand ...

Svar på tråden Äggledarspolning?