• annaaklinder

    Vad ska jag ta mig till, HJÄLP! (långt)

    jaaa... vart är manualen man skulle få när man fick barn? dom glömde nog ge mig den....

    philip.. min lilla, underbara philip.. 4,5 år
    vart kommer allt ifrån?

    idag när vi hämtade på dagis kommer en av fröknarna fram och vill prata lite..
    då har en av fröknarna gjort ljuslyktor i is tillsammans med barnen på avdelningen. med färg i.. så dom förvarades ute... eftersom de e is och de e kallt ute...

    en sekunds oövervakat tillfälle och philip och hans kompis sparkar sönder allihop...
    många av barnen blev ledsna och fröken blev också ledsen för de va visst lite stök med att göra dom där lyktorna...

    detta är inte första gången philip och hans kompis har sönder saker.. sist var det i dockrummet... dock skåp och dockmöbler som dom hade sönder...

    sen har en av flickorna där ett rör som hon använder som kikare.. philip vill ha röret, men det är ju upptaget... så när hon kikar i röret så smäller han till det...  rakt i ansiktet på henne...
    för han ville ju ha det...

    han har gjort samma sak när robin (lillebror 3,5år) haft ett rör och tutat med i munnen.. smällt in det i munnen på han för han vill ha röret...

    jag blir ledsen, besviken, fundersam och förtvivlad...
    tror vi snart testat allt....
    blir långa samtal och tråkiga konsekvenser... och detta VET han.. och han VET att jag får reda på saker som händer på dagis också.. så han kan liksom inte "Passa på" där.. för det kommer fram...
    tv borta, data borta, gosedjur borta, spel borta, pussel borta, böckerna borta, lördagsgodis borta...
    och han bryr sig inte... utan fortsätter...

    hade ett långt samtal med honom...
    bad han sätta hushållsrullen framför ögat och kika med den så skulle jag slå till den.. (nä, det skulle jag inte)
    men det fick jag inte göra, för det kunde göra ont...
    å va tror han flickan fick då?
    det är FARLIGT! ögat kan skadas, bli blind och komma blod osv..

    sen tog jag en av hans fina legobåtar han byggt ihop med lite möda och besvär..
    visade den för honom och sen släppte jag den i golvet så den delade sig 100 bitar...
    och han började stört böla... jag fick INTE förstöra hans grejer... dom har HAN byggt och dom tycker HAN om...
    talade om för honom att det är INTE kul att få sina saker förstörda, nu visade jag honom också att samma som han kände, kände alla barnen och fröken som gjort dom fina ljuslyktorna på dagis idag också...

    tror jag nådde fram... räcker visst inte att prata bara.. handgripligen får man nog visa och plocka fram samma känslor hos honom för han ska förstå.. för jag hoppas innerligt att han förstår nu..

    frågade vilket hans älsklings-gosedjur var, det var "lilla lammis"
    fint, då ligger lilla lammis ovanpå kylen nu. han kan se den, men han får inte ha den.
    sköter han sig resten av veckan får han tillbaka den i helgen. sköter han sig INTE åker den i soporna. detta vet han om.
    fortsätter han kommer hans leksaker, en efter en att åka i soporna. legot, lastbilen, traktorn, gosedjur efter gosedjur...
    detta ville han ju inte.
    talade också om för honom att lördagsgodis är ingen självklarhet från och med nu.
    han får sköta sig vecka för vecka...
    sköter han sig resten av denna veckan får han lördagsgodis...
    med om han slåss eller beter sig illa veckan därpå försvinner lördagsgodiset kommande lördan den veckan...

    talade om att jag var besviken och att jag blev ledsen när vi hämtade. att min underbara, fina son som är världens bästa beter sig så illa mot sina kompisar och fröknar på dagis...

    ja som sagt hade vi ett långt samtal... med en paus i... han är en tänkare nämligen och när vi pratat får han en stund att begrunda saken... sen frågar vi om han förstått va vi sa och ber honom att tala om vad man inte fick, vad som händer då och hur man ska bete sig när man är en bussig kompis...

    talade också om för honom att om han fortsätter kanske dom inte vill ha han kvar... då kanske han får gå på ett dagis med bara bråkiga och stökiga barn.. som kanske slår på han och förstör hans saker..
    nä det ville han ju absolut inte...
    han skulle absolut inte göra så här mer...
    loooovade han...
    han vet inte vad det innebär att lova saker...

    detta är så tråkigt.. och så tärande..
    bara samtal och bestraffningar och sånt hela tiden...
    negativ cirkel liksom...
    ska man ha nån sorts belöning dom dagar han skött sig bra? och isåfall vad?
    usch jag vet inte.. jag hoppas att detta biter på honom...
    jag främjar absolut INTE att man slåss och förstör för andra...
    han är störst och äldst på avdelningen och vill visa sig häftig tillsammans med sin kompis som också han är likadan... så dom triggar ju givetvis varandra...

    jag skriver i jag-form men detta är både jag och min man som tillsammans försöker stävja hans dåliga beteende..
    han sa att han tycker det är häftigt att ta sönder saker och slåss...
    och jag vet inte VART det kommer ifrån att det är häftigt...
    han ser inga såna tv-program, inget våld här hemma, inga spel med våld i (supermario då... men då hoppar man på sköldpaddor typ)...

    nä biter inte detta så vet jag inte va jag ska göra...
    jag är fanimej helt rådlös...
    som sagt.. hit med manualen för 4½ åringar....
    han har vart i uppror i ett år nu ganska så exakt.. och man känner liksom att det blir en glipa mellan iaf mig och philip...
    samtal, bråk, gnäll, konsekvenser, skrikande osv osv...

    det är inget roligt alls...

    robin beter sig som en vanlig treåring med utbrott och trots... 
    men philip.. som egentligen är lite feg och fundersam...
    det slår slint liksom ibland...
    börjat slåss och puttas väldigt mycket på sistonde...
    och jag fattar inte varför...

    nån som kan hjälpa oss med råd eller tips eller bara skriva nåt uppmuntrande? 

    puss å kram från en uppgiven och snart gråhårig mamma...  
  • Svar på tråden Vad ska jag ta mig till, HJÄLP! (långt)
  • vittra

    Nu är det dags för film och mys med sambon, lycka till!

  • annaaklinder
    Jagsjälv skrev 2010-01-19 21:42:32 följande:
    Du är säkert inte en dålig förälder, du ber ju om hjälp! Du har fått lite tips och jag hoppas att du kanske kan nappa på några av dem. Be förskolan om hjälp!Jag gav lite förslag på vad som hjälpt mig. Alla vuxna och barn är olika. Jag hoppas att det kommer att gå bra för er. Du är en förälder som bryr sig och vill väl, det kommer man långt med.Tyvärr får man på fl många svar som man inte vill ha. Men här finns en salig blandning av folk - som alla har rätt. NOT!Jag tycker ju att jag har rätt men det tycker nog inte alla. Det skiter jag i och jag tror på mig själv och det jag gör. Det räcker för mig.
    nej jag är inte en dålig förälder.
    jag liksom alla andra för snabba bedömningar om vad JAG tror är rätt eller fel..
    ibland blir det bra och ibland mindre bra.
    alla har vi olika åsikter och toleranser.

    jag är bara så fruktansvärt trött på denna smutskastning man får på fl för man skriver ärligt om hur det verkligen ÄR...

    sen att andra väljer att agera annorlunda, jag bryr mig inte. dom får göra som dom vill...

    jag bad om hjälp, fick en del tips som jag redan testat och testar.

    ska avsluta medlemskapet på familjeliv. trött på påhoppningar av folk som tror sig veta hur ALLA barn funkar och hur man ska agera i ALLA situationer... för det står så i en bok...
    eller som vet allt om 4-5 åringar när de själva har en 2 åring hemma..
    yepp..

    bye bye..
  • annaaklinder
    vittra skrev 2010-01-19 21:46:28 följande:
    Om du LÄSER mina inlägg, främst det FÖRSTA så kan du förhoppningsvis inse att det är konkret hjälp även där. Liksom de flesta andra av oss som skrivit till dig. Men du var uppenbarligen inte mottaglig då. Sikken tur att du blev det nu...
    förlåt, missade det med alla fel vi gjorde och hur sorgliga och dåliga vi var...

    tack för tipset då. men jag delar inte din åsikt. vilket jag inte är skyldig att göra bara för jag öppnar en tråd och ber om hjälp.

    lycka till med din 2 åring!
  • Jagsjälv

    Jag vet!
    Jag tänkte aldrig skriva på fl. Men man "fastnar i träsket". Ska försöka sluta bry mig och hålla mig till resetrådarna! Men det blir nog svårt...

  • Andra på g

    Nu kanske jag inte hinner om du är borta från FL men jag tycker det är synd om du säger upp medlemsskapet! Har inga jättebra tips, är själv i skedet att försöka hitta litteratur/inspiration som får oss på nya spår hemma med vår 5-åring. Han är också underbar och härlig, kreativ och social, men ibland händer det dumma grejer. Och man får tjata, tjata, tjata. Ibland blir det en negativ spiral, som du beskriver. Jag har försökt läsa på "fråga experten" och jag tycker att det ibland finns bra tips! En sak jag läste om där var just att försöka att inte fortsätta med det negativa hemma om det händer något tråkigt på dagis/skolan. Det är jättesvårt, men jag jobbar på det. En annan sak vi jobbar på är att säga: gör inte om det, eller gör inte så nästa gång och sen försöka släppa det. En annan sak som jag tror på är att man får försöka rätta till om man gör något dumt. Att han t.ex. skulle hjälpa till att göra nya snölyktor. Då får han en känsla av att göra rätt. Jag försöker tala om för min son att ibland blir det fel, men det viktigaste är att man ställer saker till rätta igen.

    Jag har fått en insikt på senare tid. Jag tar själv åt mig jättemycket om sonen gör något mot andra. Det är som att JAG har gjort det. Det tror jag bottnar i gamla grejer som finns min "ryggsäck". Har funderat på om jag behöver hjälp själv också, att tänka annorlunda. Skulle kunna skriva mycket men vill inte utlämna mig själv så mycket.

    Tack för ditt inlägg. Hoppas ni kan vända sprialen.

  • Andra på g

    Spiralen, menar jag ju såklart! {#lang_emotions_laughing}

  • mikipiki
    annaaklinder skrev 2010-01-19 20:54:48 följande:
    familjeliv är lika dåligt som vanligt. ni läser det ni vill läsa och ser inte det jag egentligen skriver. han får mycket uppmärksamhet. han får ständiga belöningar och privelegier och vi uppmuntrar honom i allt han gör. istället för att tala om för mig hur j*a dålig förälder jag är så kanske ni kan skriva konkret hur jag ska göra när han beter sig riktigt illa på dagis. vad kan jag göra hemma då inte samtal och dylikt fungerar? att jag tog sönder hans båt, när vi hade ett samtal, var ENBART för att han skulle förstå hur ledsna barnen och fröken på dagis blev. han förstår sammanhanget. han har inga såna känslor att relatera till. han har aldrig fått sina saker förstörda, han har aldrig blivit slagen av ett äldre barn osv. han är störst och äldst på sin avdelning. men tror ni att jag skriver om situationen för jag vill ha den som den är? jag är ingen dålig förälder eller förebild för min son. jag vill få stopp på hans dumheter och det är därför jag skriver här. tror ni jag skriver detta för jag vill att ni ska skriva att jag är en dålig förälder? tror ni detta för mig eller min familjesituation frammåt? då har ni fel. tänk en stund innan ni skriver istället. och se om ni kan skriva nåt som kan HJÄLPA istället.
    Jag tycker att du har fått många bra och vettiga inlägg. Att du redan testat allt detta kan ju inte dom veta?!

    Speciellt inlägget från "vittra" tyckte jag var bra.. Så det är nog du som läser det du vill läsa för det är ingen som har skrivit att du är en dålig förälder {#lang_emotions_undecided}
  • längtareftersol

    Jag tycker inte att du verkar vara en dålig förälder alls utan bara en väldigt ledsen och frustrerad förälder! Jag tycker att du har gjort rätt i de avseenden att du har visat hur det känns och visat konsekvenserna. Det absolut bästa är att det blir en direkt konsekvens för ett litet barn har svårt med tidsperspektivet. Jag vet inte hur din familjesituation är så det är lite svårt att ge råd men jag ska försöka.

    Först och främst tänk verkligen efter hur du ser ut i ditt kroppsspråk, minspel och tonfall. Ibland visar man omedvetet upp annat än man vill. Vad jag menar är att han kan se och känna om du är spänd, frustrerad och förväntar sig att han gjort något fel. Har lite svårt att förklara men du kanske förstår vad jag menar? T.ex. kommer du till förskolan och han hör dig fråga personalen om han gjort något fel idag som om du förväntar dig att något har gått fel och han hör denna negativa konversation så kan det ha en negativ inverkan. Agera som om varje dag är en ny "perfekt" dag. Låter kanske löjligt, men det är faktiskt viktigt att du förväntar dig att han har varit snäll.

    Sen tycker jag att du ska vara överdrivet uppskattande på hans positiva beteende. Riktigt överdrivet så att han blir riktigt glad över den enorma positiva uppmärksamheten han får när han gör bra saker. Du har redan gett så mycket negativ uppmärksamhet så jag tror att det räcker. När han gjort fel ska du givitvis påpeka det, men ge det inte för mycket uppmärksamhet. Var mer neutral. Fortsätt vara mer neutral, lugn och ge honom inte alltför mycket uppmärksamhet. (Absolut inte vara elak eller ignorera honom!) När han sen gör eller säger något riktigt bra (det dröjer oftast inte så lång stund) ska du leva upp och bli jätteglad och ge honom beröm och kramar. Fokusera på det positiva.

    Det var någon här som skrev om guldstjärnor. Sådant slags belöningssystem är oftast jättebra. Man kan också använda sig av bollar i ett rör som han själv får vara med och lägga i och när röret är fullt så gör något riktigt kul tillsammans. Kanske bara han utan syskon så att han får all uppmärksamhet i belöningen. Använd inte godis eller tv-spel i belöningen utan gör en aktivitet tillsammans där det handlar om att han får uppmärksamhet. 

    Jag förstår att situationen måste vara jättejobbig!
    Lycka till! Hoppas att det ordnar sig.    

  • Hej och Hopp

    Hej!
    Jag tror att du är inne på rätt spår när du tänker att du vill att han ska förstå vad hans handlingar får för konsekvenser, men att det blivit tokigt när du känner att ni inte når fram.
    Jag tror på konsekvens av "dåliga" handlingar - om konsekvensen är att få ställa till rätta igen. Trösta den som är ledsen, hjälpa till och fixa det som gått sönder och då också kunna få känna sig bra och snäll igen. Kanske till och med få beröm för att man tar ansvar för sina handlingar.

    Jag tror absolut inte på straff som inte hör ihop med handlingen. Du vill ju inte att din pojke ska avstå från att slå sina vänner för att han ska kunna få lördagsgodis utan att han ska förstå att han inte ska slå sina vänner för att det gör ont på dem och  att de kan skada sig. Om inte annat så behöver han ju förstå att det är därför han inte ska slå - annars är ju risken att det bara gäller att inte göra dumheterna när man riskerar att bli upptäckt.

    Han är störst och har fått en kaxig roll på förskolan - det händer ibland och det gäller att personalen tar ledningen. Det är deras ansvar att ta tag i  - att dels visa pojken att det är de som håller i och har ansvaret för det som händer, och få honom att vilja få deras uppskattning - inte vara en liten rebell mot dem som ledare. De kan ju också utnyttja hans "storhet" genom att ge honom ansvar - du som är så stor och snäll - kan du hjälpa lilla Lisa att ta på sig mössan" etc. Men det är ju pedagogernas problem - inte ditt. Det kan vara bra att han vet om att ni pratar med varann, men det är deras ansvar att ge honom konsekvenser när det hänt något tokigt på förskolan. "Idag blev det tokigt för Philip - han sparkade på ljuslyktorna så de gick sönder men som tur är så jobbade han hårt och fixade så att de blev lagade igen"
    Då kan du säga - vad tråkigt att det blev tokigt för dig Philip, men vad bra att du kunde fixa det igen - och så är det överspelat.

    Det som händer hemma är ert ansvar - har han redan tagit konsekvensen av sitt beteende på förskolan så behöver han inte få konsekvenser hemma också. Däremot kan ni ju prata om det - hur det kändes, om han vet vad som gick på tok för honom, om han har några idéer om hur han ska göra nästa gång han hamnar i en liknande situation för att slippa att det blir så där fel etc om ni får till ett sådant förtroligt samtal. Han är en tänkare säger du - då tror jag att det kan passa honom...

    Puh, det blev långt - och nej, jag har inte heller någon 4-åring men jag är förskollärare och har det perspektivet.
    Varmt lycka till och hoppas ni kan bryta er jobbiga spiral!

  • vittra
    annaaklinder skrev 2010-01-19 21:50:10 följande:
    nej jag är inte en dålig förälder. jag liksom alla andra för snabba bedömningar om vad JAG tror är rätt eller fel.. ibland blir det bra och ibland mindre bra. alla har vi olika åsikter och toleranser. jag är bara så fruktansvärt trött på denna smutskastning man får på fl för man skriver ärligt om hur det verkligen ÄR... sen att andra väljer att agera annorlunda, jag bryr mig inte. dom får göra som dom vill... jag bad om hjälp, fick en del tips som jag redan testat och testar. ska avsluta medlemskapet på familjeliv. trött på påhoppningar av folk som tror sig veta hur ALLA barn funkar och hur man ska agera i ALLA situationer... för det står så i en bok... eller som vet allt om 4-5 åringar när de själva har en 2 åring hemma.. yepp.. bye bye..
    Jag är rätt säker på att varken jag eller någon annan här med 2-åringar har påstått att vi vet allt om 4-5 åringar. Men jag vet en hel del eftersom jag har studerat barns utveckling under flera års tid. Alla barn är olika, MEN alla barn är också lika. Dock är det inte det viktigaste.

    Det viktigaste här är att ERT SÄTT FUNGERAR INTE!
    Men du verkar inte ens VILJA hitta andra lösningar på problemet eftersom du är så jäkla upptagen med att vara ett offer för dina egna handlingar! Du avfärdar ju precis allting det andra skriver till dig med att du inte TROR på det eller att du säger att du redan har testat det! Du väljer ju själv att inte ens ta till dig av det vi skriver!

    Skulle det vara så fruktansvärt att någon gång TESTA att inte straffa honom dagarna i ända..? Din son är arg, och som någon skrev så bidrar ni i allra högsta grad till hans ilska, hans hopplöshet, misstro och förtvivlan genom ständiga straff och ständigt bråk. Det är ERT ansvar att vända på det. Inte hans.
  • annaaklinder

    varför fortsätter du ens skriva i denna tråd?

  • annaaklinder
    längtareftersol skrev 2010-01-19 23:05:15 följande:
    Jag tycker inte att du verkar vara en dålig förälder alls utan bara en väldigt ledsen och frustrerad förälder! Jag tycker att du har gjort rätt i de avseenden att du har visat hur det känns och visat konsekvenserna. Det absolut bästa är att det blir en direkt konsekvens för ett litet barn har svårt med tidsperspektivet. Jag vet inte hur din familjesituation är så det är lite svårt att ge råd men jag ska försöka.Först och främst tänk verkligen efter hur du ser ut i ditt kroppsspråk, minspel och tonfall. Ibland visar man omedvetet upp annat än man vill. Vad jag menar är att han kan se och känna om du är spänd, frustrerad och förväntar sig att han gjort något fel. Har lite svårt att förklara men du kanske förstår vad jag menar? T.ex. kommer du till förskolan och han hör dig fråga personalen om han gjort något fel idag som om du förväntar dig att något har gått fel och han hör denna negativa konversation så kan det ha en negativ inverkan. Agera som om varje dag är en ny "perfekt" dag. Låter kanske löjligt, men det är faktiskt viktigt att du förväntar dig att han har varit snäll.Sen tycker jag att du ska vara överdrivet uppskattande på hans positiva beteende. Riktigt överdrivet så att han blir riktigt glad över den enorma positiva uppmärksamheten han får när han gör bra saker. Du har redan gett så mycket negativ uppmärksamhet så jag tror att det räcker. När han gjort fel ska du givitvis påpeka det, men ge det inte för mycket uppmärksamhet. Var mer neutral. Fortsätt vara mer neutral, lugn och ge honom inte alltför mycket uppmärksamhet. (Absolut inte vara elak eller ignorera honom!) När han sen gör eller säger något riktigt bra (det dröjer oftast inte så lång stund) ska du leva upp och bli jätteglad och ge honom beröm och kramar. Fokusera på det positiva. Det var någon här som skrev om guldstjärnor. Sådant slags belöningssystem är oftast jättebra. Man kan också använda sig av bollar i ett rör som han själv får vara med och lägga i och när röret är fullt så gör något riktigt kul tillsammans. Kanske bara han utan syskon så att han får all uppmärksamhet i belöningen. Använd inte godis eller tv-spel i belöningen utan gör en aktivitet tillsammans där det handlar om att han får uppmärksamhet. Jag förstår att situationen måste vara jättejobbig!Lycka till! Hoppas att det ordnar sig.    
    tack för ditt inlägg.

    vi har samtal med förskollärarna var dag vi kommer och hämtar. med en avslappnad attityd.
    jag frågar alltid "har dagen vart bra, har det gått med bra killarna?"
    jag tror alltid att min son skött sig och är alltid glad att se honom.
    dom berättar hur dan vart och va dom har gjort och Om något gått snett...
    sen berättar dom hur som gjort osv och jag berättar hur jag ska hantera det...
    många långa samtal har vi haft med sonen.

    vi har bestämt tillsammans vilken belöning han vill ha... och helst av allt ville han spela tv-spel 30 min om dagen vart bra.. det valde han själv.
    och tillsammans kom vi fram till vad som skulle hända om dan inte blivit bra..

    han har fått mer ansvar här hemma och otroligt mycket positiv uppmärksamhet...
    idag tex har han stekt köttbullar med stor omsorg och blev så stolt när dom blev så goda...

    2 dagar utan dumheter så jag tror kanske att vi kommer nånstans... kanske...
  • pepprar

    Usch vad jobbig situation. Skönt att du är en sån förälder som bryr dig och verkligen vill få slut på det och inte bara skyller på andra. Det finns rätt många sådana.


    I min sons grupp fanns det ett gäng småkottar som höll på likadant och det slutade med att en av mammorna fick nog och förbjöd sin son att leka med den av kompisarna som han blev så himla övermodig och kaxig av att vara tillsammans med och bara hittade på fanstyg med.
    Personalen blev som frågetecken men ställde upp på försök.
    Det tog inte länge så var situationen helt förändrad.
    När de inte fick uppbackning av varann så var det inte lika tryggt att fortsätta ställa till för andra. Ingen som stod bredvid och tyckte att man var duktig.
    Det fungerade i deras fall och det var det som var det viktiga. Jag tror inte det är något man skall använda sig av för mycket. Själv blev jag faktiskt förvånad av vilken bra effekt det hade. Jag tyckte nämligen att det verkade ganska dumt från början.
    Nu säger jag  inte att den lösningen passar er men allt är väl intressant när man har en jobbig 4 åring.
    Du får väl trösta dig med att 5 års åldern brukar vara betydligt lugnare.
  • Mella80

    Jag tycker det är jättebra att du skriver här och letar efter tips på hur ni ska hantera sonen. Och mindre kul med folk som trampar ner på en förälder som redan är nere och ber om råd. För det ÄR bara så att med vissa barn fungerar det inte att tala och berätta, man måste visa. Jag VET för vi har en son på snart 4 år som bättre förstår om man visar konkret än om man pratar. Vissa barn kan helt enkelt inte ta in vad man säger, så att kasta sönder legot tycker inte jag alls var dumt för med det kanske du väckte en tanke hos honom iaf. Men tillika tror jag din son ännu har svårt att hantera sina impulser, liksom min son har. Ena sekunden kan han lova att inte röra lillasysters docka, andra sekunden har han tagit den och springer iväg och kastar dn någonstans så hon inte ska hitta den.

    Tyvärr har jag inga bra råd att ge dej för jag sitter nämligen i samma båt med min son. Han lyssnar inte vad jag säger förrän jag höjer rösten ordentligt eller bär bort honom från det han inte får göra. Så har han alltid varit. Han brukar t.ex. bära runt på sin 1-åriga lillasyster och vara allmänt våldsam med henne fastän vi har pratat om detta 10000 gånger...men utan resultat. Han bär henne och är dum mot henne varje dag...Tycker så synd om henne som är liten och försvarslös mot honom.

    Hoppas du får några bra och handfasta tips av någon annan!

  • annaaklinder

    tack för era svar!

    här hemma har vi vänt om helt. blir samtal men ingen konsekvens när man betett sig illa. och så full fokus på positiva saker, mycket mycket beröm och lite mer ansvar och mer beröm efter det.

    en bra dag på dagis = supermario på kvällen
    och han är helt överlycklig

    talar om för sina fröknar att han får spela supermario idag för han vart duktig HELA dan!

    så jag tror vi har nått fram. lego-båten väckte han nog..
    plus att han är mycket mer positiv när han får testa nya grejer hemma såsom att hjälpa till med maten och allt sånt..
    mer än innan..

    tjata på honom hjälper nog inte längre...

    fröken berättade att hans kompis (som han hittade på så mycket skit med) slog på han idag. men han slog inte tillbaka utan gick och sa till fröken istället.

    ETT STORT STEG FRAMMÅT!!

    vi är på väg i rätt riktning tror jag här...

    lösningen här tror jag att hitta nåt som dom tycker jättemycket om att göra och göra det till en belöning när dom vart duktiga. och så dom vet varför dom får sin belöning också.
    blir så glad själv av att se honom så positiv!!

  • Hej och Hopp

    Härligt!
    Tror inte att straff för något gott med sig, men vem vill inte ha en glad mamma som är stolt över en och som ger en ansvar!
    Lycka till i fortsättningen!

Svar på tråden Vad ska jag ta mig till, HJÄLP! (långt)