• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Anonym (Janne)
    Anonym (Panik) skrev 2025-01-06 15:16:46 följande:
    Känner väl igen detta. Jag separerade 2020, massa strul efter detta, hade väl lite symtom på panikattack då men väldigt lindrigt. Juni 2024 packade jag inför resa till Japan en resa som inneburit en del stress, dels pga flygrädsla mm. Fick utan förvaring svårt att andas, tryck över bröstet, känsla av att kunna tuppa av vilken sekund som helst. Ringde i min panik efter ambulans, allt var bra, sökte även akuten vid några tillfällen allt tydde på stress/ångest. 

Troligen massa stress som byggts upp under många år och som helt plötsligt utlöstes. 
    Vilka övningar fick du?
    Hej och tack för att du delar med dig.

Din berättelse när det gäller dina stressymptom kunde lika gärna ha skrivits av mig själv. Jag känner så igen mig. Dock åkte jag in på akuten vid endast ett tillfälle. Jag vaknade tidigt på morgonen och kallsvettades samtidigt det kändes som om hjärtat skulle flyga ur kroppen på mig.

Jag visste inom mig att det var stressrelaterat, men panikkänslorna fick mig att fara till akuten. Inte med ambulans utan med egen bil. Jag tänkte att fara med egen bil skulle få mig att lugna ner mig såpass att jag kunde vända hem igen, men jag mådde lika dåligt när jag kom fram till akuten. De kom snabbt fram till att stress låg bakom mina problem och bara det och att jag fick prata med en läkare som beskrev mekanismen bakom stress fick mig att känna mig bättre till mods. Jag ska erkänna att jag skämdes lite efteråt. Det kändes som om jag tog upp tid från akutare patienter, men läkaren var väldigt förstående.

När man är stressad spänner man sig och därmed även musklerna i överkroppen. En av övningarna gick ut på att man sitter raklång på en stol med rakt ner hängande armar och rullar axlarna växlande framåt och bakåt. Samma övning man gör för att lossa på spänningar i nacken för övrigt.

Varje gång jag kände stressympton skulle jag göra den övningen. Den slappnar av  muskulaturen i överkroppen och minskar stressen. Jag trodde först att jag var i behov av samtalsterapi, men den enkla övningen hjälpte mig väldigt mycket och med tiden avtog stressen för att till slut försvinna helt efter 3-4 mån.

Hur mår du idag? 

• Anonym (Ann)

Hjärtklappningar,inte kunna sova,skakningar i händerna,utmattning och oro.

• Anonym (Fro)
    Hormonermedhumör skrev 2010-01-20 15:03:49 följande:
    Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

Yrsel, panikångest, insomnia
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Janne) skrev 2025-01-06 18:50:01 följande:
    Hej och tack för att du delar med dig.

Din berättelse när det gäller dina stressymptom kunde lika gärna ha skrivits av mig själv. Jag känner så igen mig. Dock åkte jag in på akuten vid endast ett tillfälle. Jag vaknade tidigt på morgonen och kallsvettades samtidigt det kändes som om hjärtat skulle flyga ur kroppen på mig.

Jag visste inom mig att det var stressrelaterat, men panikkänslorna fick mig att fara till akuten. Inte med ambulans utan med egen bil. Jag tänkte att fara med egen bil skulle få mig att lugna ner mig såpass att jag kunde vända hem igen, men jag mådde lika dåligt när jag kom fram till akuten. De kom snabbt fram till att stress låg bakom mina problem och bara det och att jag fick prata med en läkare som beskrev mekanismen bakom stress fick mig att känna mig bättre till mods. Jag ska erkänna att jag skämdes lite efteråt. Det kändes som om jag tog upp tid från akutare patienter, men läkaren var väldigt förstående.

När man är stressad spänner man sig och därmed även musklerna i överkroppen. En av övningarna gick ut på att man sitter raklång på en stol med rakt ner hängande armar och rullar axlarna växlande framåt och bakåt. Samma övning man gör för att lossa på spänningar i nacken för övrigt.

Varje gång jag kände stressympton skulle jag göra den övningen. Den slappnar av  muskulaturen i överkroppen och minskar stressen. Jag trodde först att jag var i behov av samtalsterapi, men den enkla övningen hjälpte mig väldigt mycket och med tiden avtog stressen för att till slut försvinna helt efter 3-4 mån.

Hur mår du idag? 

Tja det går upp och ner, sätter sig antingen som klumpkänska i halsen eller på andningen, att det känns tungt att andas. Det kan lätta om jag är aktiv eller gör avslappningsövning.  

Jag började också med samtalsterapi men kändes inte rätt för mig heller. 

Jag skämdes också när jag ringde ambulans och sökte akuten. Tror till och med jag bad ambulanspersonalen om ursäkt när de gick.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Yon)

För 2,5 år sen började jag få massa symtom. Från ingenstans. Dock ett stressigt jobb som jag är less på, och även en större livshändelse som skedde typ nån månad innan.

Sov ganska dåligt och åt lite då. gjorde hälsoundersökning och tog blodprov, järnbrist var det enda, började äta bra och värdet gick upp bra. Så det är förmodligen inte det? Kan ju ha haft järnbrist innan detta också. Sista provet som togs var 1,5 år sen, så det kanske är lite lågt igen.

Symtom iallafall:
    Tryck i huvudet och spänd (som ett högt tryck i skallen, bihålor och öron (lockkänsla)
    Lite ostadig ibland
    Tung känsla i kroppen
    Ögon som känns trötta
    Stel i nacke/rygg
    Pirrig känsla i kroppen (högvarv inombords)
    Orolig
    En känsla av tomhet/borta i huvudet

Detta är symtom som kommer och går typ varje dag. Sedan 2,5 år tillbaka är det oförändrat/en aning bättre.

Kan det vara stress oro? Hur fick ni era symtom, hur lång tid tog det att bli av med det?

Oftast märker jag det mest när jag har det lugnt, men kan även känna av det när jag umgås med folk och gör saker.

Nögon som känner igen sig i symtomen?

• Anonym (Yon)
    Triillian skrev 2024-08-01 14:35:12 följande:

Känner igen mig i många av de symtom ni beskriver. Alla prover, EKG, Blodtryck, syresättning kan inte bli bättre men ändå oroar jag mig. 

Jag känner just nu att det största bekymret är att det satt sig på andningen, känns som jag inte andas fulla andetag. 

Någon annan där stress/ångest satt sig på andningen?

Jag känner så, att man bara tar ytliga/korta andetag emellanåt? Som att man inte kan ta ordentliga andetag.

Är det vanligt bland stress? Upplever även tryck känsla i huvudet, trånga/svullna bihålor, lockkänsla i öron, pirrig (högvarv inom mig), knastrar i rygg/nacke, ostadig.

Kan även känna mig mörbultad i kroppen om jag sovit lite längre.

Upplever även att jag behöver harkla mig mycket och spotta.
  • Anonym (Gitt)
    Anonym (Yon) skrev 2025-08-17 03:17:40 följande:

För 2,5 år sen började jag få massa symtom. Från ingenstans. Dock ett stressigt jobb som jag är less på, och även en större livshändelse som skedde typ nån månad innan.

Sov ganska dåligt och åt lite då. gjorde hälsoundersökning och tog blodprov, järnbrist var det enda, började äta bra och värdet gick upp bra. Så det är förmodligen inte det? Kan ju ha haft järnbrist innan detta också. Sista provet som togs var 1,5 år sen, så det kanske är lite lågt igen.

Symtom iallafall:
    Tryck i huvudet och spänd (som ett högt tryck i skallen, bihålor och öron (lockkänsla)
    Lite ostadig ibland
    Tung känsla i kroppen
    Ögon som känns trötta
    Stel i nacke/rygg
    Pirrig känsla i kroppen (högvarv inombords)
    Orolig
    En känsla av tomhet/borta i huvudet

Detta är symtom som kommer och går typ varje dag. Sedan 2,5 år tillbaka är det oförändrat/en aning bättre.

Kan det vara stress oro? Hur fick ni era symtom, hur lång tid tog det att bli av med det?

Oftast märker jag det mest när jag har det lugnt, men kan även känna av det när jag umgås med folk och gör saker.

Nögon som känner igen sig i symtomen?

Jag har också haft tryck i huvudet, lockkänsla/pip i öron och svullen känsla i näsan. Också känt mig yr till och från. Har också haft på gränsen till järnbrist.
    Haft problem med ångest till och från hela livet men inte haft dessa symtom så nu när jag läser ditt tänker jag att det kanske faktiskt jag med järnet att göra? Symtomen har minskat radikalt sen jag fick upp mitt järn men kan känna av dem vissa dagar. 

• Anonym (Janne)
    Anonym (Panik) skrev 2025-01-09 19:21:04 följande:
    Tja det går upp och ner, sätter sig antingen som klumpkänska i halsen eller på andningen, att det känns tungt att andas. Det kan lätta om jag är aktiv eller gör avslappningsövning.  

Jag började också med samtalsterapi men kändes inte rätt för mig heller. 

Jag skämdes också när jag ringde ambulans och sökte akuten. Tror till och med jag bad ambulanspersonalen om ursäkt när de gick.
    Hej och förlåt att jag har dröjt så länge med att svara.

Hur känner du dig idag?

Det är alltid lätt att vara efterklok och många av utryckningarna ambulanserna gör kan kanske betecknas som "onödiga" efteråt. Men de kan också vara det som vänder på situationen för en i såna här lägen. Bara att få prata med en läkare en kort stund var välgörande. Visst hade jag kunnat ta upp det med läkare på min vårdcentral istället dagen efter, men när man är så uppe i varv tänker man inte så rationellt.
  • Anonym (Namaste)

Tja, har nog inget att tillföra i symptomlistan. Det vanliga, noll matlust, ont i magen, sömnproblem etc.

Det jag kan verkligen rekommendera är meditation vilket är lustigt eftersom jag är mer en göra-spännande-saker som distraktion. Icke alltid numera, promenader i naturen, umgås med bra människor som alltid ger fin känsla och som sagt att stanna upp och låta kroppen gå ner i varv. Jag vet inte helt vad som sker, men det funkar. Jag undviker för mkt koffein och alkohol.

Är en person som tänker mycket, tror att det är extra viktigt då att styra så att tankeströmmen går ner lite lägre.

Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?