Helena28 skrev 2010-02-15 19:29:00 följande:
Oj kan man verkligen jämnför förlossningsvärkar med mens och huvudvärk..Är helt ofattbart för mig... har haft STARK MIGRÄN många ggr och det är miljoner ggr mer hanterbar än förvärkarna i en förlossning enligt mig.. Det är nog bara så att vissa har inte lika ont som andra vid en förlossning, tror inte bara det handlar om HUR man hanterar smärtan..Alla har nog inte samma grad av smärta skulle jag vilja påstå..
Jo, det kanske var en dum jämförelse. Jag menade att jag tycker att huvudvärk och mensvärk är värre eftersom de kan sitta i så länge, utan paus. Förlossningsvärkarna var ju mycket starkare när de "höll på", men de satt inte i så länge (i alla fall inte mina). Det var pauser emellan när smärtan var helt borta. Min mensvärk kan sitta i i flera dagar, och just det att ha smärta konstant tycker jag är värre än då man får pauser emellan, även om smärtan mellan pauserna är mycket starkare.
Men visst är det säkert så att alla har olika ont, det är ju jättesvårt att veta eftersom smärta är så subjektivt. Jag kan ju inte komma och säga att jag hade lika ont som dig t.ex., för jag vet ju inte hur det kändes för dig.
Det som jag kände var viktigast innan jag födde barn, och när jag födde, var att jag skulle ha med mig en positiv upplevelse därifrån, oavsett hur ont det gjorde. Jag är glad att jag inte hade lika ont som jag har förstått att många andra har, men samtidigt hoppas jag att jag även om det blir värre nästa gång, kan få en positiv upplevelse med mig ändå.