• Anonym

svårt med konkurrens och separation

Hej!
    Har en dotter på 4 år som har en stark vilja och ofta är en "drama-queen", men i övrigt mjuk, empatisk, älskar att leka rollekar osv. På förskolan har de nu signalerat att hon har haft en del häftiga utbrott och även farit ut mot barn ett par gånger, då alltid i samband med att det har varit någon typ av konkurrenssituation, oftast om en vuxens uppmärksamhet.
    Hon har tydligen också lite svårt att hantera konkurrens och rivalitet i barngruppen, och kan då välja att kliva tillbaka. Hon är även (och har alltid varit) väldigt mammig, och "ägande" gentemot mig, kan reagera starkt om jag t ex lyfter upp eller gullar med något annat barn.
    Hon är enda barnet, och vi har det väldigt dåligt med avlastning pga att våra anhöriga finns utspridda i Sverige och utomlands. Detta gör att hon väldigt sällan är borta från mig och min man. Hon är van vid att en av oss är iväg på något, men då är alltid den andra hemma, och hon är alltså sällan ifrån oss båda (undantaget när hon är på förskolan.
    På förskolan fungerar det annars bra, hon har kompisar, och trivs, men är känslig för separation, vid lämningarna föredrar hon att gå till en fröken óch "tanka" innan hon vill gå till kompisarna. Reagerar också med att bli mer svårlämnad efter längre uppehåll.
    Jag tycker egentligen inte att ovanstående handlar om några konstiga saker, jag kan till en del förstå vad det handlar om, MEN:
    Har du några kloka idéer om hur vi ska tänka/hantera det hela, för att undvika att komma in i ett negativt mönster, där hennes svårigheter med konkurrens/rivalitet/separation går ut över kompisar och kompiskontakter? Vad ska vi tänka på hemma? Hur ska de göra på förskolan? Vi har haft ett samtal med personalen, som inte är jättebekymrade, men ändock bekymrade.
    Tacksam för ett råd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-02 11:27
    Puffar lite :)

• Svar på tråden svårt med konkurrens och separation
  • Anonym

Hej igen, jag ser fram emot ett svar!

Svar på tråden svårt med konkurrens och separation